
 ORCA – Online Research @
Cardiff

This is an Open Access document downloaded from ORCA, Cardiff University's institutional
repository:https://orca.cardiff.ac.uk/id/eprint/111411/

This is the author’s version of a work that was submitted to / accepted for publication.

Citation for final published version:

Miazhevich, Galina 2018. Nation branding in the post-broadcast era: The case of RT. European Journal of
Cultural Studies 21 (5) , pp. 575-593. 10.1177/1367549417751228 

Publishers page: http://dx.doi.org/10.1177/1367549417751228 

Please note: 
Changes made as a result of publishing processes such as copy-editing, formatting and page numbers may
not be reflected in this version. For the definitive version of this publication, please refer to the published

source. You are advised to consult the publisher’s version if you wish to cite this paper.

This version is being made available in accordance with publisher policies. See 
http://orca.cf.ac.uk/policies.html for usage policies. Copyright and moral rights for publications made

available in ORCA are retained by the copyright holders.



 
Nation branding in the post-broadcast era: the case of RT 
 
Galina Miazhevich, University of Leicesteri 

 
 

Abstract 
 
The paper examines Russia’s international multinational broadcaster RT (formerly 

Russia Today), which was launched in 2005 with the direct support of the Russian government. 
RT promotes a distinct ‘counter-hegemonic’ brand of broadcasting. This paper goes beyond 
RT’s branding to explore the broadcaster’s nation branding of Russia. It considers the range of 
strategies employed by RT, placing these within RT’s change of mission – from ‘informing 
others about events and life in Russia’ to comprising those ‘who question more’. By analysing 
RT’s coverage of the Republic of Crimea in 2016, and using a framing approach, the paper 
explores RT’s branding of Russia and the online audience’s engagement with this within the 
contemporary transnational, convergent media environment. 

 
Introduction 
 

Nation branding means presenting a country as a brand, a ‘product’ to an external 
audience through forms of strategic communication. It relies on a set of ‘shared’ values and 
experiences (Aronczyk, 2013), although the ongoing media convergence (Jenkins, 2006) adds 
a new twist to this relatively new phenomenon. Building on critical approaches to nation 
branding (Kaneva, 2011; Volcic and Andrejevic, 2016) this article questions the 
transformations of nation branding, using the case of an international broadcaster in the post-
broadcast era (Turner and Tay, 2009) – RT (formerly Russia Today) – which is particularly 
adept at utilising multi-platform media (Hutchings et al., 2015). 

Much of the literature tends to conflate various aspects of ‘branding’ Russia, 
predominantly discussing it in terms of public diplomacy (Simons, 2011; Feklyunina, 2008). 
This echoes Aronczyk’s idea that nation branding is a form of ‘soft power’ and ‘public or 
“popular” diplomacy’ (2013:16). Emerging scholarship on RT reflects on its self-
representation strategies (Strukov, 2016), the challenges linked to its soft power mission, and 
the shifting expectations of a globalising transnational audience (Hutchings et al., 2015). This 
paper strives to re-orient the discussion more towards Russia’s nation branding strategies. 
However, it is important first to recognize that the notion of ‘soft power’ (Nye, 2004) is itself 
a contested term (e.g. Hall, 2010). It is generally understood as aiming to coopt or ‘shape 
preferences of others’ (ibid:5) by projecting an attractive image of a country. A country’s 
favourable image is pragmatically believed to enhance its diplomatic efforts, economic 
advantages, cultural and symbolic capital. From this perspective, nation branding is one aspect 
of soft power. Further, Grix and Lee’s (2013:526) definition of soft power as ‘a discursive 
mechanism for increased agency in global affairs through the performative politics of 
attraction’ brings soft power and nation branding closer together. A nation’s brand is also 
created via discursive mechanisms, via the re-circulation of images, symbols and meanings.  

Obviously, there may be differences between the actual, construed, projected and 
desired images of a nation (Stock, 2009). However, an exploration of these different 
components of nation branding is beyond the scope of this paper. What is more important here 
is the dynamic, processual nature of branding, which implies incompleteness (Lury, 2004), 
fluidity and ongoing re-construction. Meanings ascribed to a brand may become self-referential 



and even disjointed from the originally envisaged ‘strategic vision of the country’ (Anholt, 
2003:11). For instance, the more horizontal architecture of participatory digital media means 
that audiences (sub/consciously) engage in ‘hollowing out’ a nation’s image through their 
diverse and multiple readings of the brand, leaving it open to further alteration and 
experimentation. 

This article explores RT’s branding of its founding nation, questioning which values 
and dimensions of the brand it promotes, using which strategies. It also describes current 
dilemmas for nation branding within the convergent media landscape. RT provides an 
examplary case study because it represents a straightfoward case of nation branding with 
clearly identified (corporate) actors and branding strategy. RT reflects the interests of the 
establishment – the state. Its remit, discussed below, aligns with a specific, recent and evolving 
nation branding strategy. Finally, RT was launched in English first, and then in other foreign 
languages. It is not available in Russian, revealing that it was created for an external, 
international, multilingual audience. Thus, it goes beyond the tension between nationhood and 
nation-branding, or ‘inward-’ versus ‘outward-directed branding’ (Stahlberg and Bolin, 
2015:275).  

Constructing a competitive, technologically-mediated narrative within an increasingly 
intensifying global cultural flow (Appadurai, 1996) and 24-hour news cycle is controlled by 
elites, supported by technologically-savvy and culturally-informed PR experts or branding 
teams (Stahlberg and Bolin, 2015). However, the marketing and production side of RT’s 
broadcasts (i.e. what happens behind the scenes) is beyind the scope of this paper. Instead, I 
focus on RT’s nation branding strategies as identified in its content. 

The paper starts with an overview of RT’s broadcasting philosophy, then outlines the 
methodology and data analysis used in my research. Framing analysis (Entman, 1993) and 
Gitlin’s interpretation of ideological hegemony (2003) help to deconstruct RT’s media 
coverage and examine its specific components, in the context of the Ukraine-Russia conflict 
which was triggered by Euromaidan protests in Kiev in 2013 and concluded with Russia’s re-
unifiction with/ annexation of Crimeaii in March 2014. The study examines one year’s coverage 
(2016) of issues related to Crimea, to demonstrate the framing stategies used in (i) a number of 
relevant RT reports in this period, and (ii) related multi-platform media providing commentary 
about these reports. 

 
 
RT’s evolution and its broadcasting ‘philosophy’ 
 

This section traces the key moments that established RT – an international multi-
language broadcaster founded with the direct support of the Russian government in 2005. RT 
is part of a larger media conglomerate, TV-Novosti, which is strategically important for Russia 
(Shepovalnikov, 2012). RT firstly began broadcasting in English, then launched channels in 
Arabic in 2007 and Spanish in 2009. Next, it offered locally-based content for the USA and 
UK and, in 2015, began providing ‘alternative-to-mainstream online news and comments, with 
a strong social media focus on Twitter, Facebook and YouTube’ in German and French (RT, 
2015). 

According to its editor-in-chief, M. Simonyan, RT combines the ‘professional format’ 
of the BBC, CNN and Euronews, reflects ‘Russia’s opinion of the world’, and presents a ‘more 
balanced picture’ of Russia (RIA Novosti, 2005). However, the station’s original approach 
proved rather rigid and lacked broader appeal. RT interwove global news with Russian-based 
ones to draw attention to the country’s affairs and its regional influence. As a result, the 
audience viewed it as a direct mouthpiece of Russian propaganda. After the Georgian war in 
2008, its coverage gradually changed (Ioffe, 2010).  



In 2009 Russia Today was rebranded as RT to make its logo more ‘universal’ 
(Shepovalnikov, 2012) and, possibly, to attract more viewers by downplaying any reference to 
Russia in its title – as Simonyan remarks: ‘who is interested in watching news from Russia all 
day long?’ (von Twickel, 2010). In 2010 RT’s slogan was changed to ‘Question More’, to 
‘provide an alternative point of view’ (Shepovalnikov, 2012). Thus, its activity is similar to 
other broadcasters pursuing a ‘counter-flow’ remit, such as Al Jazeera and Press TV.  

RT’s new tagline reflects its positioning, aiming to appeal to audiences who have a 
natural anti-establishment, anti-corporation and anti-western (anti-American) predisposition. 
‘Question More’ describes both the approach to (i) modes of journalism, and (ii) the type of 
the viewer/audience they are targeting. RT legitimizes a more hybrid and flexible form of 
reporting which includes gossip, news as entertainment and deconstructing the mainstream 
narrative. This ‘counter-hegemonic struggle’ presupposes the absence of any ‘objectivity’ and 
sanctions an eclectic and opportunistic approach. As a result, ‘all means are acceptable’ 
(Hutchings et al., 2015:645) and there is an ‘excuse’ for RT’s inconsistent and, at times, 
unreliable reporting. It also enables RT to refute any criticism of its output, since it can be 
framed within the suppression of a ‘free speech’ argument. This tactic is similar to the 
‘information war’, or what journalist Petr Pomerantzev calls the ‘weaponization’ of 
information (2014), whereby some Russian media (including RT) no longer produce 
straightforward propaganda but diverse, and occasionally contradictory, accounts which cannot 
easily be verified, in order to create confusion and doubt. This notion of RT’s information 
counter-flow is very broad and encompasses anti-western views, conspiracy theories and a 
particular type of journalistic practice. I will discuss each of these in turn.  

RT’s anti-westernism is structured around the belief that, ‘while Russia is far from 
perfect, the West as a whole is just as bad, and the US a great deal worse’ (O’Sullivan, 2014). 
Reports focus on issues such as racial unrest or growing social inequality in the USA, the surge 
of migrants during the Syrian crisis, and problems with multiculturalism in Western Europe. 
In relation to conspiracy theories and journalistic practice, ‘RT thrives in a 24-hour news 
environment in which global crises become subject to rumours, counter-rumours and 
unverified accounts superseding one another in a cauldron of conflicting information and 
unanswered questions – fertile territory for RT’s conspiratorial ethos’ (Hutchings et al., 
2015:631). This sometimes backfires, however, e.g. in 2015 Ofcom sanctioned RT over a 
‘series of misleading and biased articles’ about the BBC’s coverage (Jackson, 2015).  

RT also uses social media to promote itself (Strukov, 2016). The editor, Simonyan, 
gives numerous interviews to the media and academics (e.g. Dougherty, 2013) and mixes 
everyday trivial posts on her personal Twitter account with ‘political proselytising’ (Hutchings 
et al., 2015:650). In its post-broadcast reporting, RT actively explores what its editor calls ‘the 
future of television’ (von Twickel, 2010) – that is, making content available via multiple 
plaforms, such as cable, satelite, YouTube and Facebook (RT Play). RT’s online content is 
free, and people are encouraged to reuse it (Shepovalnikov, 2012). RT estimated that it had 1.4 
million subscribers to its English language programming in 2014 (O’Sullivan, 2014), but this 
figure should be treated with caution, since there is a lack of verifiable data on RT’s popularity 
(Sitdikov, 2015), and there have been accusations that RT is a state propaganda tool (Ioffe, 
2010; O’Sullivan, 2014), part of an ‘information war’ (Snegovaya, 2015). 

RT’s counter-flow remit is linked to the nation’s brand. RT signals its exceptionalism, 
echoing Russia’s ‘special’ stance as a bearer of the ‘conservative values’ that uphold purity 
and tradition, as well as links to the idea of Russia’s unique mission and ‘messianic’ vision 
(Feklyunina, 2008:622). By challenging the key broadcasters’ monopoly, it also alludes to 
Russia’s global ambitions. Its remit is to challenge the framework within which it operates (i.e. 
the broadcasting practice of well-established western news organisations like CNN and BBC) 
and demonstrate its difference from other providers. In a way, it is similar to the negative 



identity model (Gudkov, 2004), which defines Russia’s national identity as ‘against’ something 
or someone. Finally, RT’s counter-hegemonic standpoint is partially grounded on the image of 
a (Soviet) dissident, someone who refuses to conform to hegemonic pressures and is, therefore, 
‘cool’. This ‘cool-ness’ (Valaskivi, 2016) might be appealing to a more rebellious audience 
that wants to be trendy. These initial insights into RT will be expanded on in the analysis section 
below, which explores RT’s framing of Russia’s brand and the audience’s related prosumption 
(consumption and production online) practices. 
 
Methodology 
 

The study reviewed one year’s coverage (01/01/2016–31/12/2016) of developments 
asociated with Crimea’s ‘re-unification’ with Russia. Crimea is a significant part of Russia’s 
‘sphere of privileged interests’ in the near aborad (Medvedev, 2008). As the conflict in eastern 
Ukraine is ongoing and Crimea’s new status has only partially been accepted by the world 
community, it is important for the country to maintain its momentum (e.g. the Sochi Olympic 
Games) in broadcasting a positive image. In addition, recent shifts in global rhetoric following 
Brexit, Trump’s election as US president and NATO’s increased presence in the EU may also 
affect Russia’s branding efforts.  

To ensure my sample’s representativeness, I ran a number of word searches for 
‘Ukraine’, ‘Crimea’, ‘crisis’, ‘conflict’ and ‘annexation’, and monitored key concepts in 
relevant media reports. As a result, I developed a list of relevant search terms, including 
‘Crimean Republic’ (I), ‘Crimea Minsk’ (II) and ‘Crimean Tatars’ (III). These sets 
predominantly cover politico-economic, legal (compliance with Minsk agreementsiii), and 
socio-cultural aspects respectively (the controversial Ukrainian entry about Crimean Tatars 
won the 2016 Eurovision Song Contest). 

My analytical approach is informed by Gitlin’s bottom-up process of ideological 
hegemony, which entails promoting “common sense” narratives (2003:10-11). The overall 
framework used to trace RT’s nation branding strategies includes examining: (1) direct 
statements and assertions, (2) inferential assumptions, and (3) critical omissions or absences. 
The study looks at the most commonly-used frames, shifts in emphasis, tone and voices present. 
Framing is a process which makes selected aspects of a ‘“perceived reality… more salient in a 
communicating text in such a way as to promote a particular problem definition, causal 
interpretation, moral evaluation, and/or treatment recommendation for the item described’ 
(Entman, 1993:52). I regard frames as heuristic devices employed to interpret the world, and 
these will be identified on the basis of contexts, definitions and factors drawn from the 95 
selected news reports (Table 1). I then cross-referenced these with other relevant reports 
(beyond the monitoring period) to inform my analysis.  

The online searches were conducted using the UK version of RT. I found 53 relevant 
stories in the ‘Crimean Republic’ (I) category: 21 about the EU (e.g. after-reintegration 
sanctions, including 2 on NATO and security), 11 on Ukraine and 21 on Crimea-related 
matters. The ‘Crimea Minsk’ search (II) returned 34 relevant stories: 23 about the ‘west’ 
(sanctions, EU, USA, 2 on security), 4 on Russia and 7 on Ukraine. The ‘Crimean Tatars’ 
search (III) found 17 relevant reports, some of which also featured in the I and II samples (e.g. 
security). The remaining 8 stories comprised 5 about the 2016 Eurovision Song Contest, 2 on 
Crimean Tatars from a historical perspective, and 1 covering the prevention of a Ukrainian 
terrorist plot in Crimea. The number of articles in each set show that politico-economic issues 
(I) are the priority, followed by legal and security issues (II) and then socio-cultural (III) 
matters.  

Several stories from each set were selected for closer analysis on the basis of: (1) 
relevance, and (2) their online popularity (‘trending’). In set I, these are celebrations marking 



the second anniversary of Crimea’s re-unification (18/03), and Europeans’ changing opinions 
of Crimea (16/03). In set II: reports about Russian President Putin’s stance on Ukraine after ‘a 
foiled [Ukrainian] terrorist plot’ in Crimea (19/08), and the German Chancellor Merkel’s 
pronouncements about the EU and NATO (07/07). In set II: a report about Tatars being 
deported (19/05), an account of Eurovision (14/05), and an editorial piece (15/05). As well as 
the reports, audiences’ comments about them were also analysed (see Tables 2-4 about the 
dynamic of commenting and re-tweeting). 
 
 

Analysis 
 
The analysis below is structured around RT’s techniques and tactics for promoting a 

positive image of Russia (direct and indirect strategies, as well as omissions).  
 
How is Russia framed in the reports? 
 
Positive direct and indirect branding strategies 
 

Events to mark the second anniversary of Crimea’s ‘re-unification’ (set I) provided an obvious 
occasion to boost Russia’s profile via direct positive branding. Starting with a photo of the 
Russian flag and a man in Cossack clothing, the report highlights the extent – ‘massive’ – and 
nature of the celebrations – a ‘gorgeous firework display’ (18/03). RT used this occasion to 
reassert the democratic nature of Crimea’s unification (via a referendum), quoting Putin, as the 
embodiment of Russia: ‘this historical justice had been long awaited and dreamed of without 
exaggeration by millions of people’. The fact that festivities in Sevastopol only attracted 5,000 
people is not noted – instead the account attempts to demonstrate support from across the whole 
of Russia (a rally in Moscow, Chechnya, etc.). As a way to strengthen the assertion of growing 
mass support for Crimea’s status, RT ran another report prior to the anniversary (16/03) which 
quoted an invited expert (academic R. Sakwa) and commented that politicians from several EU 
states had confirmed that support for the ‘people’s choice’ among ‘westerners’ was growing, 
despite the western media’s ‘perverted picture of events in Crime[sic]’. The article’s title: ‘1 in 
3 Europeans say Crimea is Russia 2 years after historic referendum’ is somewhat misleading, 
as only a small part of it discusses the survey. Its representativeness can also be questioned, 
since the survey was ‘ordered by Russia’s Sputnik news agency’ and ‘revealed that roughly a 
third of Europeans [] consider Crimea a part of Russia’. However, foregrounding other 
aspects, such as the ‘perverted’ western media coverage, diverts attention from those 
considerations.  

Other examples of explicit branding include reports (set II) depicting Putin as the 
embodiment of Russia (e.g. featuring his image or name under headlines such as ‘Putin: Russia 
not going to cut off relations with Ukraine over Kiev’s plot in Crimea’, 19/08), the country’s 
role in Syria (implying Russia’s leading role in restoring a multipolar world, 18/05), and the 
EU (where Russia presents itself as an equal player). Putin (and less frequently other official 
figures) are quoted regarding the main issues. A miscellaneous report (set III) about Russia 
providing gas supplies to a freezing Ukriainian border town (12/11) is a clear case of explicit 
positive branding.  

A more indirect strategy includes mainstreaming a theme across time, use of imagery 
and shifts of emphasis. For instance, set II consistently shows that Russia is abiding to the 
Minsk agreements, (unlike Ukraine), and even the reports about EU’s sanctions are used to 
reinforce this idea. Eleven out of 21 stories assert that Russia is fulfilling the agreements, so 
sanctions should therefore be lifted – or they declare that various EU states, like France, are 

https://www.rt.com/news/356483-putin-ukraine-relations-crimea/
https://www.rt.com/news/356483-putin-ukraine-relations-crimea/


challenging the need to prolong the sanctions. Set I includes a large number of reports 
accompanied by picturesque and tranquil scenes of Crimea, incidentally promoting a positive 
image of Russia’s attractive new asset, and reaffirming the peace and stability ‘granted’ via re-
unification. 

Set II shifts the emphasis from a negative perception to a more nuanced delineation of 
attitudes towards Russia. For instance: ‘Putin: “EU is Russia’s friend, NATO is the problem”’, 
18/06, ‘Friend of foe? State Dept, Pentagon split on whether Russia poses threat’, 26/02, and 
‘Deterrence and Dialogue: Merkel says Russia key to European security but defends NATO 
build up’, 07/07. This framing (07/07) includes positive statements such as Merkel’s statement 
that ‘long-lasting security can only be ensured in cooperation with, not in defiance of, Russia’. 
Although the report continues by discussing NATO’s military build-up in Eastern Europe, it 
provides further quotations (“We are interested in positive relations with Russia,” Merkel 
added’), recounts low levels of public support in Europe for NATO’s activity, and links to 
articles with a positive focus on Russia (e.g. 18/06). Above all, the report indirectly asserts 
Russia’s stance as an important and equal global player. 

The aspect of voice and agency is important. In most of the reports about Crimea agency 
is ascribed to – or at least linked to – Russia (set I). There are 2 Crimea-centric articles on the 
economy (e.g. foreign investment); 3 on human rights (its openness to external ‘inspections’, 
which implies democracy and transparency); 1 on human rights violations in Ukraine); and 1 
on public support for Russia. Russia’s agency is clear in 5 reports about security (NATO; 
terrorist threat from Ukraine; installing radars in Crimea (reinforicing Russia’s military 
capabilities) and banning a Tatar extremists’ organisation in Crimea), and 3 stories about 
celebrating the second anniversary of re-unification, with related opinion polls. There are also 
2 miscellaneous reports and 5 political stories (e.g. internal – Crimea’s new status within Russia 
and Putin’s popularity; external –  Russia’s role in challenging a UN resolution ‘sponsored’ by 
Ukraine). So, although ‘Crimea’ is featured in the reports, it is generally ‘spoken about on 
behalf of’ Russia. The stories directly concerning Russia have the most urgency, importance 
and weight.  

Indirect branding occurs by mixing news with entertainment, and involving social 
media. In this sample, RT used the story of a Crimean-born chess player winning an 
international competition (set I) to incidentally remind the audience about Crimea and boost 
Russia’s international reputation. However, a sensitive issue like Crimea does not lend itself to 
extensive use in entretainment and tabloidisation. The logic of incorporating social media in 
the reports (e.g. tweets, YouTube clips, etc.) largely follows the idea of direct or indirect 
support of the framing. Thus, the Deterrence and Dialogue (07/07) report in set II uses RT’s 
own tweet about a survey of German attitudes to NATO alongside previous RT footage of 
Kosovo, linking this to Crimea (18/03) and a report on the Tatars. Set III (19/05) criticizes ‘so-
called’ experts on Ukraine, citing Twitter correspondence between two users. They seem to 
have been chosen at random and, interestingly, the popularity of online resources is not the 
main factor for their selection.  

Thus, the framing here is mostly clustered around Russia as a global player advancing 
a multipolar world (Russia’s involvement in Crimea, Syria, challenging EU sanctions and 
NATO), as a powerful protector of its region (speaking on behalf of Crimea), and Putin as the 
embodiment of Russia. 
 

Constructing a brand by directly or indirectly attacking an opponent 
 

RT’s reporting within this stream echoes the Russian saying that defence is the best form of 
attack. Direct attacks (set I) include criticisms of the EU’s sanctions on Russia; a claim that 
Russia is planning to respond with ‘counter-measures’ (16/12). Russia ‘blasts’ the EU due to 



Crimeans’ visa status (30/11); talks on behalf (or instead of) European actors (e.g.e.g. Medvedev 
on sanctions (13/02)). The recent report (set II) The art of the deal: what Russia wants from 
Donald Trump (18/01/2017) highlights Russia’s assertiveness and global aspirations: 
‘Moscow’s key demands shall likely include an end to US interference in the internal politics 
of countries in Russia’s hinterland [] Putin will also seek a commitment to no further eastward 
expansion of NATO. While recognition of Russia’s re-absorption of Crimea is important, so 
too the Kremlin will press for Washington to pressure Ukraine to fully implement the Minsk 
Agreement, which was supposed to resolve the Donbas conflict…’. 

RT frequently employs a mirroring technique. For instance, at the start of the Russia-
Ukraine conflict (2013-2014), RT often reversed perceptions by implying that pro-Maidan 
supporters belonged to a far-right movement and depicting Russian soldiers in eastern Ukraine 
as peace-minded forces (Miazhevich, 2015). Similarly, set II reports portray Ukraine in a 
negative light (e.g. radicals commemorating the anniversary of Euromaidan, or attacking 
Russian banks in Kiev), maintaining Russia’s stance that the Ukrainian conflict was instigated 
by radicals and extremists. 

This type of counter-attack is used in response to negative stereotypes and 
‘victimisation’ of Russia by the west, stemming from a perception that ‘the Western mass 
media often apply double standards in their coverage of Russia []’ (Feklyunina, 2008:620). It 
culminates in N. Clark’s (15/05) editorial (set III), stating that ‘the Western elite [lead an] 
obsessional and relentless new Cold War against Russia... For daring to resist Western regime 
change plans in Syria and elsewhere, Russia should be sanctioned and isolated and not be 
hosting international events watched by millions of people around the world!’ Clark also 
perceives a bias in the Eurovision Song Contest’s (Eurovision) running order and ‘so-called’ 
expert jury, concluding that the result ‘shows to everyone the limits of democracy in the West’. 
This obsession with winning is particularly peculiar, as Eurovision is viewed with some 
ambivalence in Russia, especially after a drag queen performer, Conchita, won the competition 
in 2014.  
 These kinds of direct attack are supplemented with other techniques, such as 
discrediting an opponent. Thus, depicting Ukraine negatively entails invoking a contrast –
frequently alongside a positive branding of Russia. Set I includes 14 stories about diverse issues 
in Ukraine: 3 on politics, 4 on law, 3 on human rights issues, and 4 on energy. All of these paint 
Ukraine in an adverse light, for instance, its destabilising relationships, (pre-annexation) 
repression of its citizens, ‘looting’ resources after the fall of the USSR, and masterminding an 
energy blocade.  The need for a referendum is explained as ‘ousting of the democratically 
elected president of Ukraine and the installation of a nationalist-backed regime, which almost 
immediately declared war on the pro-Russian regions in the southeast’ (17/03). In this way, 
Russia’s actions are framed positively as pro-democratic and legitimate. 

Set III is mostly driven by the controversy around Eurovision 2016, when a change to 
the voting system resulted in Russia being beaten into third place, below the winner Ukraine’s 
‘controversial piece about Stalin’s deportation of Crimean Tatars’ (17/05). Five stories are 
constructed around ‘the propaganda war against Russia’ (25/02), where “it would have been 
disastrous if Russia had won the contest,” a Eurovision source told the Mirror earlier, 
revealing that “feeling is that the European Broadcasting Union know how unpopular a Russia 
win would be and will do everything possible to help the other favourites to victory”’ (14/05). 
RT also ran 2 stories on Crimean Tatars immediately after the contest – both to distance 
contemporary Russia from Stalin’s actions towards Tatars (19/05), and to criticize Ukraine for 
‘neglecting’ Tatars after the fall of the USSR (18/05). 

Thus, RT portrays Russia as a leading player. News is predominantly presented from 
the Russian perspective (despite its remit to ‘Question More’). Recurring themes include 
tackling unflattering stereotypes towards Russia and holding the west ‘responsible for the 

http://www.mirror.co.uk/tv/tv-news/russia-winning-eurovision-2016-would-7966171


negative image’ (Feklyunina, 200:626); showing that Russia adheres to international norms 
(especially in set II); providing an alternative view of world affairs with Russia as a central 
actor; and protecting its ‘hinterlands’.   

 
 

 Omissions and silences 
 

The final strategy involves other indirect ways of framing, for instance, omitting certain issues 
or facts. O’Sullivan (2014) states that RT’s overall trend for silence involves either 
downplaying or omitting stories that are unfavourable for the country, such as economic 
recession, budget cuts and sanctions – there are no reports of the economic impact of the 
sanctions on Russia, for example. Other forms of framing (which are prevalent in Russian-
language media) like protecting Russian speakers in neighbouring countries, or the notion that 
Russians and Ukrainians are ‘one people’ with a common past and shared culture, as Putin 
stated in 2013, are left out. However, RT uses more sophisticated tactics than mere omissions. 
The Crimean Tatars example reveals that RT chose to factually report the issue (Stalin’s 
deportation of Tatars) instead of ignoring it. This aimed to demonstrate a certain objectivity 
and unbiased coverage and show that RT/Russia was not afraid of controversial issues. 

In doing so, RT employs an incoherent, ambivalent and contradictory framing. While 
the article ‘Crimea River: Decades after Tatar deportation, the situation is far from black and 
white’ in set III mentions the Tatars’ deportation in 1944 (19/05), it constructs a historical 
narrative which highlights certain aspects, such as Stalinism and the deportation of other ethnic 
groups, whilst downplaying other significant facts, e.g. the Tatars’ involvement with Nazi 
Germany. It also criticizes other media coverage ‘of the situation’ as ‘still wildly inaccurate, 
selective and misinformed’ (counter-attack and mirroring). This article depicts Crimean Tatars 
positively, in complete contrast to a report less than a month apart (26/04), which accused their 
top legislative body, the Mejlis, of extremism and banned it. This kind of inconsistency and 
ambiguity remains unchallenged, as RT’s ‘counter-hegemonic’ remit means that it has no 
obligation to develop the topic further or follow it up. 

 
Proactively tackling controversies instead of ignoring them 
 
Another example shows how RT uses dilemmas for its own advantage. A recent high-

profile scandal was the on-air resignation of two journalists – newsreader Liz Wahl and reporter 
Sara Firth – in the wake of the 2014 Russia-Ukraine conflict amplified by the annexation of 
Crimea. They allegedly resigned in protest against participating in the broadcaster’s 
‘propaganda’. In response, RT released a statement that: ‘[] when someone makes a big public 
show of a personal decision, it is nothing more than a self-promotional stunt. We wish Liz the 
best of luck on her chosen path’ (06/03/2014)1. 

Although this episode was unexpected and potentially damaging for RT, it was skilfully 
managed on both its broadcasting and social media platforms (e.g. Simonyan’s blog alleged 
that Firth had received another job offer a fortnight before her ‘spontaneous’ resignation2). In 
a way, in fact, it actually boosted RT’s popularity (Halliday, 2014), and could even have been 
a deliberate strategy either for the reporters to secure employment elsewhere and/or the TV 
station, which turned it into a PR event to attract a wider audience.  

This case resurfaced in January 2017 when another prominent journalist, Abby Martin, 
‘addressed accusations that her work for RT was part of a Kremlin propaganda effort and 

                                                 
1 https://www.rt.com/usa/rt-reacts-liz-wahl-042/ 
2 http://m-simonyan.livejournal.com/82734.html 

http://m-simonyan.livejournal.com/82734.html


explained that the NYT [New York Times] had falsely reported on her resignation’ 
(10/01/2017). The NYT had mistakenly linked her resignation to the previous two, although 
Martin resigned a year after deciding to ‘voice her opinion’ on RT ‘over Russia’s involvement 
in Crimea’. A very detailed report centres on Martin’s Twitter demands that NYT retract the 
article and her Skype interview for RT. The report (as well as numerous comments after it) 
reiterates Martin’s line: “If this [RT] is a Kremlin mouthpiece, why was I able to have my 
opinion shown on primetime television on RT for an entire year after that happened?” This 
inference of RT’s high standards of journalistic practice via Martin’s ‘performative 
authentication’ (Hutchings et al., 2015:642) results in positive PR for Russia  

The article also attacks the western establishment and media, stressing that it bullies 
RT – and, by association, Russia – unjustifiably: e.g. Martin criticizes a recent [ODNI] report 
that ‘reeks of desperation and it’s lashing out on behalf of the establishment... A third of it is 
full of bashing RT. It is absolutely insane, ridiculous and embarrassing to say the least”. Apart 
from attracting attention (‘what a publicity bonanza for RT’), this report enhances RT’s 
reporting authority: ‘many turn to RT for its unbiased views’ and extends this credibility to 
Russia by implication: ‘if RT is not afraid of criticism, then Putin is not afraid of criticism 
either’ (online comments). It strengthens the frame of ‘raising the standards of reporting’, 
‘uncovering truth’ and challenging the western establishment, as well as reasserting Russia’s 
confidence.   

Before analysing how RT’s online audience perceive the projected image of Russia, I 
will situate RT’s coverage of Crimea within global information flows. While this reporting 
caters for the Russian-speaking diaspora, it also fulfils other goals – moving such incidents 
from the periphery to a core narrative of information flows. By positioning them on a par with 
other global events and linking them to a wider EU/NATO agenda, Russia subtly attempts to 
shape perceptions of its sphere of influence, in both the ‘near’ and more distant abroad. This is 
especially evident in set II, where the Minsk agreements are used as a tool to reiterate Russia’s 
position as a powerful, modern state, criticising sanctions and highlighting western bias 
towards Russia. However, in reality, post-annexed Crimea is generally ignored by mainstream 
broadcasters, who are preoccupied with world affairs such as Trump’s election and post-Brexit 
Europe. Thus, it remains in the margins of the global media environment. 
 
 
Russia’s framing and online audience 
 

This section examines how participants in networked cross-media practices engage 
with RT’s framing. 

 
RT’s reports and online comments 
 

I analysed users’ comments on the reports selected for in-depth analysis. RT moderates 
the comments (e.g. an article on the re-unification of Crimea (18/05) had 134 conversations 
and 43 postings removed). However, one comment which included Russian swearwords and 
asserted the irreversible nature of re-unifying Crimea remained (‘Xui tebe v rot a ne Krim’), 
calling into question the level of scrutiny the posts are subjected to, and the moderation rules. 
Because the comments are anonymous (submitted under arbitrary usernames), some of them 
are probably online trolls, so the findings should be treated with caution. Social media 
involvement varied between the three thematic sets (Table 1) and, because of the high 
popularity of reports in the smallest sample (set III), the findings are slightly skewed (especially 
regarding Twitter). Excluding set III, the average number of re-tweets and comments were 715 
and 140 respectively.  



Table 1. Tweets and comments related to the articles in sets I-III 
 

Set Title/Sample Average 
Tweets 

Average 
Comments 

Max 
Tweet 

Max 
Comments 

Min 
Tweets 

Min 
comments 

I Crimean 
Republic (53) 

848.7 137.8 5,200 846 0 0 

II Crimea Minsk 
(34) 

582.6 143.4 4,500 689 0 0 

III Crimean Tatars 
(8) 

1,839.6 493.5 4,500 1,063 162 40 

 I and II 715 140     
 I-III 1,090.3 258.2     

 
The social media figures were checked on 01/02/2017 and there was no obvious 

correlation between the number of tweets and comments under an article. Some articles were 
retweeted over 2,000 times, but hardly any comments were posted, while others (in sets I and 
II) did not trend on social media at all. The social media dynamic (Tables 2-4) reflects the 
chronological order of reporting (with the most recent report ascribed number 1). 

 
Table 2. Social media engagement: reports on the Crimean Republic 
 

 
 
Several reports in set I, on a diverse range of subjects, were picked up on Twitter (Table 

2). One, titled ‘5-yr Ukraine ban proposed for Le Pen after her ‘no illegal annexation’ comment 
on Crimea’ (04/01) had 4,500 tweets and 284 comments; the article suggesting that the US 
should sanction Soros and Poroshenko for destabilising Ukraine (15/11) had 3,300 tweets and 
157 comments; the piece on European public support for Crimea in Russia 16/03 had 2,400 
and 397 respectively; and the report called ‘Crimeans vote to give up electricity contract with 
Ukraine even if it means more power cut-offs’ according to the survey ordered by Putin (01/01) 
gained 2,000 tweets and 648 comments. The first two reports use indirect nation branding (by 
attacking Ukraine and US), while the second two use a direct approach (European and Crimean 
support for Russia). Several other stories retweeted more than 1,000 times were on security 
(NATO, Russia’s radar station in Crimea, the Ukrainian terror plot in Crimea), on Putin’s 

0
500

1000
1500
2000
2500
3000
3500
4000
4500
5000

1357911131517192123252729313335373941434547495153

Distribution of tweets vs comments (set I)

Series1 Series2

https://www.rt.com/news/372653-ukraine-ban-proposed-le-pen/
https://www.rt.com/news/372653-ukraine-ban-proposed-le-pen/
https://www.rt.com/politics/327673-crimea-vote-contract-ukraine/
https://www.rt.com/politics/327673-crimea-vote-contract-ukraine/


support in Russia, and the Czech president asserting that Crimea should ‘never be returned to 
Ukraine’. So, the public picked up the reports dealing the various dimensions of Russian brand. 

 
Table 3. Social media engagement: reports on the Crimea-Minsk agreements 

 
 
There was one anomaly in set II (Table 3) – an extremely popular report called ‘Putin: 

‘EU is Russia’s friend, NATO is the problem’ (18/06), which gained 5,200 tweets but only 97 
comments. It is difficult to ascertain why the frame of ‘Putin as embodiment of Russia’ became 
so popular on Twitter. It might be because set II had a narrower set of frames (Minsk 
agreements) and more formulaic reporting (dominated by authority voices), and was therefore 
less suited to extensive online discussions.  

 
Table 4. Social media engagement: reports on Crimean Tatars 

 
The most popular reports in set III (Table 4) were on Eurovision and the ‘secret’ 

Ukrainian terror plot; the two least popular were about Crimean Tatars. Patterns of tweets and 
comments largely overlap, reflecting more genuine public support of the topic, and a rapid 
increase of interest immediately after the Eurovision media event. 

0

1000

2000

3000

4000

5000

6000

13579111315171921232527293133

Distribution of tweets vs comments (set II)

Series1 Series2

0
500

1000
1500
2000
2500
3000
3500
4000
4500
5000

12345678

Distribution of tweets vs comment (set III)

Series1 Series2



There were instances of flaming (e.g. 19/05 from set III), trolling behaviour (a user 
posting one-liners e.g. ‘Americans are surprised that in Russia people have their own children’, 
‘USA are crazy about Crimea. Russia rubbed the USA’s nose in it when the US thought they 
had it …LOL’, ‘Russia made peace in Crimea, USA made Abu Ghraib in Iraq’ (16/03), and 
suspicions about the presence of trolls: ‘I don’t care about Crimea or Ukraine, it’s a Slavic 
business, I want Moldova united with motherland Romania, now I’m waiting for Russian 
trolls!’). The users often stated where they were from (possibly to add credibility to their 
comments), for instance, ‘I’m in Australia and believe Crimea is part of Russia’ (18/03), which 
again raises questions about who is behind this and what their agenda is. Comments like, ‘RT 
is no longer what it used to be’ (10/01), or ‘people do not come to RT’ articulate doubts about 
the level and genuine nature of public support for RT. 

Typically, the comments repeat an article’s main points and seem to fall into a clear-
cut dichotomy in line with RT’s remit (Russia is great – the west is hypocritical, etc.). The most 
common RT frames are followed up in the commentaries. Namely, the 18/03 report (set 1) 
triggered negative attitudes towards Ukraine and America/EU, alongside positive statements 
about Russia: ‘need to continue unite the Slavic countries’, ‘congratulations [] for your 
democracy policies’, ‘Crimea returned to where it always belonged’, ‘a very moderate 
intervention’, [Putin] is too decent to cut gas [to Ukraine], ‘Russia-jack-in-the-box’ [will outwit 
everyone], ‘western media has no shame’. Other posts repeat RT’s frame that ‘Sanctions will 
never work against Russia, the people are the worlds greatest stoics’ (16/03), talk about 
stability and peace in Crimea as opposed to conflict-torn Ukraine, compare Kosovo and Crimea 
(18/03), reiterate Abby Martin’s contention of bias in the Western media, and argue that RT is 
not a propaganda outlet (10/01). Here the audience reproduces and reinforces RT’s 
‘philosophy’.  

At the same time, ‘supporters’ of the Russian brand can interpret the framing in their 
own ways. For instance, there are multiple readings of anti-westernism, as users conflate 
various groups and post xenophobic outpourings on RT’s online platform. The report (18/03) 
from set I contains claims like: ‘Crimea is Russia and Russia is Crimea. Nothing the US and 
West can do about that is going to change the reality!’, ’Crimea is part of Russia. 
Nazis/Westerners hate this fact’, ‘Lucky the Russians got Crimea back, Ukrops are selling 
everything off, they would have sold off Crimea too, to the Turks or some other filthy Nation.’ 
Some users also try to amend ambiguous reporting – one ‘corrects’ the shift in emphasis about 
Merkel’s stance on Russia (07/07): ‘In simpler terms, this is what Merkel is saying:  We are 
friends (when it suits us), but we retain the right to treat you as an enemy’.  

RT’s framing of Russia undergoes certain permutations once exposed to an even more 
diverse online audience. Comments (07/07) attacking the west, e.g. ‘The only threat to 
Germany is being an American pawn’ are rebuffed by responses such as ‘Russia should drop 
cold war mentality and forget, that they will have some spheres of influence in Europe’. At the 
same time, RT’s framing of Russia as ‘not afraid of criticism’ reduces the weight of opposing 
comments. By allowing critical comments to remain online, RT enhances the framing of Russia 
as ‘in favour of a more democratic world order’, ensuring ‘a plurality of positions’ (Feklyunina, 
2008:615). 

The editorial on Eurovision (15/05) with 11,400 tweets and 517 comments illustrates 
the diversity of demographic and subcultural groups and how their backgrounds manifest in 
different ‘readings’ of the report. Some of them uphold RT’s position (‘another stab at Russia’, 
‘bullying’, not letting Russia host the event); some criticize Russia (homophobic attitudes, 
Russian expats voting, fair running order); others use irony to argue against accusations of vote 
rigging: ‘Russian phone-hacking is not what it used to be’; while some users highlight the 
politicized nature of previous entries (‘Waterloo’) and the historic (rather than political) nature 
of Ukraine’s entry; whilst others focus on Tatars (Stalin was right because  Tatars ‘fought 



shoulder to shoulder with Nazis’).  
Thus, RT’s reliance on the logic and shared practices of digital participatory media 

cultures (Jenkins, 2006) is problematic. The online prosumption of RT’s audience follows the 
logic of connective rather than collective action (Bennet and Segerberg, 2012). Those users 
who share a similar viewpoint (either pro- or anti-Russian) do not necessarily feel affiliated to 
other users (or RT itself), so RT’s main framings of Russia might not be supported, could be 
misunderstood, and even challenged (ironically, ‘questioned more’ by users who cannot be 
held accountable for their ridicule or subversion). This is especially true at a time when the 
new mediascape lacks clarity on self-governance, mutual-governance and regulation.  

Users’ motivations for participating in social media are also extremely varied, ranging 
from affirmations of national identity (for instance, by a member of the Russian transnational 
diaspora), to others who depend on a technologically-conditioned and mediated selfhood. 
While some of the groups are attracted to RT by its remit, others are driven by a ‘consumer 
culture’, their identities shaped by online prosumption and self-commoditization. Some 
individuals strive to achieve some sort of narrative closure from RT’s deliberately 
contradictory coverage; while others are attracted by the ‘gamification’ principle, in which they 
compete to score the highest number of re-tweets, followers, popularity based on ironic 
observations on RT’s coverage, etc. RT’s favouring of conspiracy theories adds another 
stimulus to encourage audiences to engage in this ‘game’ and assemble various pieces of the 
puzzle into a different, coherent narrative. 

 
 

Conclusion 
 

This study reviewed RT’s ‘counter-hegemonic’ remit, which accommodates a greater 
flexibility in news reporting, changing consumer prerogatives (e.g. entertainment and 
provocation), and growing individualistic sentiment (a logic of self-empowerment via digital 
participatory culture, the need for personalisation, etc.). RT’s current framing of Russia follows 
a set of well-established ideas including ‘Russia as a great power’ and ‘an equal partner of 
western countries’ (Feklyunina, 2008:612-613), a key player on the international stage ‘at ease 
with itself and the world’ (Hutchings et al., 2015:631). However, the strategies for promoting 
Russia’s image have become more complex and sophisticated.  

The research showed that RT’s nation branding efforts involve positive direct and 
indirect strategies, as well as omissions and silences. Some of these strategies result in 
incongruencies and contradictions in framing, such as Russia being depicted as both an 
assertive global player and a victim of western bullying.  

Despite a percieved lack of coherent framing, RT’s counter-hegemonic agenda ensures 
sustainability of the key narratives. It also forms part of the strategic principle driving its nation 
branding communication. By continously challenging a ‘corrupt and hypocritical western 
establishment’, RT implies the existence of an alternative power centre – Russia – ‘holding it 
to account’, acting as a guardian of conservative values and an equal actor in global affairs, 
thereby promoting a positive image of Russia. Thus, the politics of attraction are based on a 
counterintuitive principle, with nation branding being predominantly based on a counter-
hegemonic position and negation implying positive attributes through the ‘deconstruction’ of 
an opponent.  

This analysis also revealed that RT’s nation branding strategies range from subtle 
branding methods to more propaganda-like approaches, treading a fine line between freedom 
of expression and subversive manipulation of information. This dimension of study warrants a 
separate inquiry. Another question which should be investigated further is how far the projected 
image of Russia is shared or ‘accepted’ by its audience (especially if the country’s performance 



diverges from the values and frames articulated by RT). As this research shows, there is a 
certain level of support for RT’s strategies, whilst audience comments display a low level of 
internalisation, with users crudely repeating key messages and frames within their own 
competing agendas. A further longitudinal inquiry into digital re-imagination of Russia’s 
nation brand from ‘bellow’ via, for instance, users’ news-driven digital storytelling on other 
social platforms such as Facebook is needed. 
 Furthermore, the study showed that the audience values RT’s counter-hegemonic 
approach, moving from impersonal bureaucratic broadcasts to a more personalized approach 
(Volcic and Andrejevic, 2016) which is unstable and inherently problematic. Indeed, issues 
around controlling the message and the logic of co-producing a shared narrative via new media-
enabled platforms remain open to negotiation and exploitation. Audiences’ virtual engagement 
via social media platforms entails an integral tension between consuming, subverting and 
appropriating broadcasters’ narratives for their own ends. The question is: at what point does 
public involvement turn into an ‘invasion’ and gain control over the framing? RT currently 
utilizes the tactic of somewhat distancing itself from the audience’s co-produced meanings and 
over-relying on experts’ opinions instead (Hutchings et al., 2015). It remains to be seen how 
RT’s move to repackage its content for contemporary networked cross-media practices will 
play out.  

 
 
 
References 
 
Anholt S. (2003) Brand New Justice: The upside of global branding. Butterworth-Heinemann: 

Oxford.  
Appadurai, A. (1996) Modernity At Large: Cultural Dimensions of 

Globalization. Minneapolis: University of Minnesota Press. 
Aronczyk M. (2013) Branding the Nation: The Global Business of National Identity. Oxford: 

University Press. 
Bennet W. L and Segerberg, A. (2012) The logic of connective action, Information, 

Communication & Society, 15 (5): 739-768. 
Dougherty J. (2013) Russia’s ‘soft power’ strategy, MA dissertation, Georgetown University, 

Washington, USA. Available from: 
https://repository.library.georgetown.edu/bitstream/handle/10822/709790/Dougherty_g
eorgetown_0076M_12414.pdf?sequence=1 (accessed 12 July 2016). 

Economist (2016, 14 September) The Economist explains: What are the Minsk agreements? 
The Economist. Available from: http://www.economist.com/blogs/economist-
explains/2016/09/economist-explains-7 (accessed 12 December 2016). 

Entman R. M. (1993) Framing: Toward Clarification of a Fractured Paradigm, Journal of 
Communication, 43 (4):  51–58. 

Feklyunina, V. (2008) Battle for Perceptions: Projecting Russia in the West, Europe-Asia 
Studies, 60 (4): 605-629. 

Hall T. (2010) An Unclear Attraction: A Critical Examination of Soft Power as an Analytical 
Category, Chinese Journal of International Politics, 3 (2): 189-211. 

Hutchings S., Gillespie M., Yablokov I., Lvov I., and Voss A. (2015) Staging the Sochi Winter 
Olympics 2014 on Russia Today and BBC World News: From soft power to geopolitical 
crisis. Participations: Journal of audience and reception studies, 12 (1): 630-658. 

Gitlin, T. (2003). The whole world is watching: Mass media in the making and unmaking of 
the new left. Berkeley, CA: University of California Press. 

https://repository.library.georgetown.edu/bitstream/handle/10822/709790/Dougherty_georgetown_0076M_12414.pdf?sequence=1
https://repository.library.georgetown.edu/bitstream/handle/10822/709790/Dougherty_georgetown_0076M_12414.pdf?sequence=1
http://www.economist.com/blogs/economist-explains/2016/09/economist-explains-7
http://www.economist.com/blogs/economist-explains/2016/09/economist-explains-7


Grix J and Lee D (2013) Soft Power, Sports Mega-Events and Emerging States: The Lure of 
the Politics of Attraction, Global Society, 27:4, 521-536. 

Gudkov L. (2004) Negativnaya identichnost. Stat’i 1997 - 2002 godov. Moscow: Novoe 
Literaturnoe Obozrenie.  

Ioffe J. (2010) What Is Russia Today? The Kremlin's propaganda outlet has an identity crisis, 
Columbia Journalism Review, September-October. Available from: 
http://www.cjr.org/feature/what_is_russia_today.php (accessed 12 July 2016). 

Jackson, J. (2015, 21 September) RT sanctioned by Ofcom over series of misleading and biased 
articles. The Guardian. Available from: 
https://www.theguardian.com/media/2015/sep/21/rt-sanctioned-over-series-of-
misleading-articles-by-media-watchdog?CMP=twt_a-media_b-gdnmedia (accessed 11 
July 2016). 

Jenkins H. (2006) Convergence culture: When new and old media collide. New York: New 
York University Press. 

Kaneva N. (2011) Nation Branding: Toward an Agenda for Critical Research International 
Journal of communication, 5: 117-141. 

Lury C. (2004) Brands: The Logos of the Global Economy. London: Routledge. 
Medvedev D. (2008, 31 August) Interview on television channels: Channel One, Rossia, NTV. 

Available at: http://en.kremlin.ru/events/president/transcripts/48301 (accessed 12 July 
2016). 

Miazhevich G. (2015) International broadcasting and the conflict-related national media 
events: The framing of Euromaidan by the BBC and RT in Media Events: A Critical 
Contemporary Approach, Mitu, B. and P. Stamatis (Eds.). Basingstoke: Palgrave 
Macmillan, pp. 53-70. 

Michalis M. (2016) Distribution Matters: Leading in innovation, copying with innovation. 
Evidence from the BBC. Presentation at IAMCR, University of Leicester.  

Nye J. S. Jr. (2004) Soft Power: The Means to Success in World Politics. New York: Public 
Affairs. 

O’Sullivan J. (2014, 6 December) Russia Today is Putin’s weapon of mass deception. Will it 
work in Britain? The Spectator. Available from: http://www.spectator.co.uk/2014/12/the-
truth-about-russia-today-is-that-it-is-putins-mouthpiece/ (accessed 15 July 2016). 

Pomerantsev P. (2014, November 22) ‘The Menace of unreality: How the Kremlin weaponizes 
information, culture, and money. Interpretermag. Available from: 
http://www.interpretermag.com/the-menace-of-unreality-how-the-kremlin-weaponizes-
information-culture-and-money/ (accessed 10 July 2016). 

Putin V. (2013) Meeting of the Valdai International Discussion Club. Available at: 
http://en.kremlin.ru/events/president/news/19243 (accessed 10 December 2016). 

RIA Novosti (2007, June 7) RIA Novosti Launches a TV Channel Russia Today. Available 
from: http://en.ria.ru/russia/20050607/40484511.html (accessed 12 July 2016). 

RT (2015, 15 February) Want more RT? Tune in for French and German. Available from: 
https://www.rt.com/news/232455-rt-french-german-news/ (accessed 12 July 2016). 

Shepovalnikov D. (2012) Drugoe Televidenie. Comnews. Available from: 
http://www.comnews.ru/node/67949 (accessed 12 July 2016). 

Simons G. (2011) Attempting to re-brand the branded: Russia’s international image in the 21st 
century. Russian Journal of Communication, 4 (4/3): 322:350. 

Sitdikov R. (2015, 13 April) МИА ‘Россия сегодня’ возглавило рейтинг цитируемости 
СМИ в соцсетях. Available from: 
http://ria.ru/news_company/20150413/1058280131.html (accessed 14 July 2016). 

http://www.cjr.org/feature/what_is_russia_today.php
https://www.theguardian.com/media/2015/sep/21/rt-sanctioned-over-series-of-misleading-articles-by-media-watchdog?CMP=twt_a-media_b-gdnmedia
https://www.theguardian.com/media/2015/sep/21/rt-sanctioned-over-series-of-misleading-articles-by-media-watchdog?CMP=twt_a-media_b-gdnmedia
http://en.kremlin.ru/events/president/transcripts/48301
http://www.spectator.co.uk/2014/12/the-truth-about-russia-today-is-that-it-is-putins-mouthpiece/
http://www.spectator.co.uk/2014/12/the-truth-about-russia-today-is-that-it-is-putins-mouthpiece/
http://www.interpretermag.com/the-menace-of-unreality-how-the-kremlin-weaponizes-information-culture-and-money/
http://www.interpretermag.com/the-menace-of-unreality-how-the-kremlin-weaponizes-information-culture-and-money/
http://en.kremlin.ru/events/president/news/19243
http://en.ria.ru/russia/20050607/40484511.html
https://www.rt.com/news/232455-rt-french-german-news/
http://www.comnews.ru/node/67949
http://ria.ru/news_company/20150413/1058280131.html


Snegovaya, M. (2015, 17 September) Kremlin is losing the information war (Op-Ed), Moscow 
times. Available from: http://www.themoscowtimes.com/opinion/article/kremlin-is-
losing-the-information-war-op-ed/531587.html (accessed 12 July 2016). 

Stahlberg P. and Bolin G. (2016) Nation branding, identity and cosmopolitan imagination. 
Social identity: Journal for the study of race, nation and culture, 22 (3): 274-290. 

Stock F. (2009) Identity, image and brand: A conceptual framework, Place Branding and 
Public Diplomacy, 5(9): 118–125. 

Strukov V. (2016) Digital Conservatism: Framing Patriotism in the Era of Global Journalism’, 
in Eurasia 2.0: Russian Geopolitics in the Age of New Media, M. Suslov & M. Bassin 
(eds.). Lanham: Lexington, 2016.  

Turner G. and Tay J. (2009) After TV: Understanding Television in the Post-Broadcast Era. 
London: Routledge. 

Valaskivi K. (2016) Cool Nations: Media and the Social Imaginary of the Branded Country. 
London: Taylor & Francis (Routledge). 

Volcic Z. and Andrejevic M. (eds.). Commercial Nationalism: Selling the Nation and 
Nationalizing the Self. Basingstoke: Palgrave Macmillan. 

von Twickel, N. (2010, 23 March) Russia Today courts viewers with controversy. The Moscow 
Times. Available from: http://rbth.com/articles/2010/03/23/230310_rt.html (accessed 10 
July 2016). 

 

i I would like to thank the reviewers for their insightful comments on the earlier version of this paper. 
ii The Crimean Peninsula was part of Russian empire since 1783 and then formed part of the Russian Soviet 
Federalist Soviet Republic until 1954, when N. Khrushchev passed it as a ‘gift’ to the Ukrainian SSR. Current 
conflict over Crimea is framed differently in western and Russian mediascape (as ‘annexation’ versus ‘re-
unification’ respectively). This paper uses these two notions interchangeably.  
iii Minsk agreements involved two summits in Minsk (first in September 2014 and then January 2015, also known 
as Minsk II) between the leaders of Russia, Ukraine, Germany and France to develop measures to alleviate the 
conflict in eastern parts of Ukraine. Minsk II outlines a plan for ‘a full ceasefire before moving forward with the 
political elements of the deal’ (Economist, 2016). 

                                                 

http://www.themoscowtimes.com/opinion/article/kremlin-is-losing-the-information-war-op-ed/531587.html
http://www.themoscowtimes.com/opinion/article/kremlin-is-losing-the-information-war-op-ed/531587.html
http://asia.rbth.com/articles/2010/03/23/230310_rt.html
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Moscow_Times
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Moscow_Times
http://rbth.com/articles/2010/03/23/230310_rt.html

	Nation branding in the post-broadcast era: the case of RT
	Galina Miazhevich, University of Leicester2F
	Abstract
	Introduction
	Constructing a competitive, technologically-mediated narrative within an increasingly intensifying global cultural flow (Appadurai, 1996) and 24-hour news cycle is controlled by elites, supported by technologically-savvy and culturally-informed PR exp...
	The paper starts with an overview of RT’s broadcasting philosophy, then outlines the methodology and data analysis used in my research. Framing analysis (Entman, 1993) and Gitlin’s interpretation of ideological hegemony (2003) help to deconstruct RT’s...
	RT’s evolution and its broadcasting ‘philosophy’
	Methodology
	To ensure my sample’s representativeness, I ran a number of word searches for ‘Ukraine’, ‘Crimea’, ‘crisis’, ‘conflict’ and ‘annexation’, and monitored key concepts in relevant media reports. As a result, I developed a list of relevant search terms, i...
	Analysis
	Events to mark the second anniversary of Crimea’s ‘re-unification’ (set I) provided an obvious occasion to boost Russia’s profile via direct positive branding. Starting with a photo of the Russian flag and a man in Cossack clothing, the report highlig...
	Russia’s framing and online audience
	Conclusion
	The research showed that RT’s nation branding efforts involve positive direct and indirect strategies, as well as omissions and silences. Some of these strategies result in incongruencies and contradictions in framing, such as Russia being depicted as...
	Despite a percieved lack of coherent framing, RT’s counter-hegemonic agenda ensures sustainability of the key narratives. It also forms part of the strategic principle driving its nation branding communication. By continously challenging a ‘corrupt an...
	This analysis also revealed that RT’s nation branding strategies range from subtle branding methods to more propaganda-like approaches, treading a fine line between freedom of expression and subversive manipulation of information. This dimension of st...
	References
	Stock F. (2009) Identity, image and brand: A conceptual framework, Place Branding and Public Diplomacy, 5(9): 118–125.

