
Fourth estate follies

Trawling through the dustbins of the UK media

Author

John Jewell 

Director of Undergraduate Studies, School 

of Journalism, Media and Cultural Studies, 

Cardiff University 

Academic rigour, journalistic flair 

Subscribe

Finally, the truth about Hillsborough (but you won’t read it on the 
front of The Sun) 

April 27, 2016 2.06pm BST

As Jared Ficklin wrote here, the verdicts returned at the inquest into the Hillsborough disaster of 

1989 completely vindicate the 27-year campaign for justice resolutely undertaken by the families of 

the 96 who died.

The verdicts, which will surely have far-reaching consequences for the South Yorkshire police, found 

that those who died were unlawfully killed and that a series of failures by the police and ambulance 

services contributed to the tragedy. The jury also unanimously agreed that the behaviour of Liverpool 

supporters did not contribute to the horrific events. After the decisions were made public, the prime 

minister, David Cameron was moved to say:



Vindication at long last. EPA/Peter Powell



All families and survivors now have official confirmation of what they always knew was the 

case, that the Liverpool fans were utterly blameless in the disaster that unfolded at 

Hillsborough.

Outside the court, Margaret Aspinall, whose 18-year-old son James died in the disaster, said: “Let’s be 

honest about this – people were against us. We had the media against us, as well as the 

establishment.”

Claire Phipps
@Claire_Phipps

The best front pages show you what a newspaper thinks is 
important. The worst are even more revealing #Hillsborough

Sun and Times front pages criticised for ignoring Hillsborough verdict
Sun – which published infamous front page blaming fans in 1989 – 
relegates historic inquest verdict to page 8, while Times changes front for…

theguardian.com

7:32 AM · Apr 27, 2016

13 19 people are Tweeting about this

And, when we consider Mrs Aspinall’s sentiments concerning the media and the fact that both The 

Sun and The Times, in isolation, originally chose not to cover the verdicts on their front pages the 

following morning it’s impossible not to think about how the tragedy was originally reported by The 

Sun.

On April 19, four days after the disaster occurred, The Sun printed its “THE TRUTH” edition, where 

its front page alleged that Liverpool fans had stolen from the bodies of the victims, urinated on “brave 

cops” and, in a particularly appalling piece of fantasy which I quote in full, alleged that:



In one shameful episode, a gang of Liverpool fans noticed the blouse of a girl trampled to 

death in the crush had risen above her breasts. As a policeman struggled in vain to revive 

her they jeered: “Throw her up here and we will **** her.”

In their book about the Sun, Peter Chippendale and Chris 

Horrie describe the atmosphere inside The Sun’s newsroom 

in the Hillsborough era under the editorship of Kelvin 

Mackenzie. 

It was a place, they write, of terror – where the editor’s 

personality dominated to such an extent that even though 

there were grave misgivings about the accounts of what 

happened at Hillsborough (none of the allegations, of course, 

were attributable) journalists felt intimidated and powerless 

to object to the terrible smears. 

Harry Arnold, the reporter whose by-line appeared next to 

the story along with John Askill, told the BBC in 2012 that 

when he saw the article ready for print he was “aghast”. He 

said:

The fact is reporters don’t argue with an editor. And in particular, you don’t argue with an 

editor like Kelvin Mackenzie.

It’s worth pointing out, though, that various other newspapers were culpable in peddling the narrative 

of supporter misbehaviour and criminality. The Daily Express, for example, on April 18 ran with the 

front page headline, POLICE ACCUSE DRUNKEN FANS. Football Fanzine When Saturday Comes did 

a round-up of some of the headlines including the Sunday People’s: BODIES SPIKED AS CRAZED 

MOB FLEE.

Anger on Merseyside

Such reports must be seen in their political and social context. The subject of football hooliganism had 

great currency in the late 1980s and, as Jemphrey and Beddington  point out, Liverpool as a city had 

been subject to continual negative imagery and bad press from the national newspapers in general. 

Hooliganism as a cause of the tragedy was the accepted “wisdom” in the aftermath of events – and not 

just in the tabloid press.

Yet it is The Sun that remains most closely associated with the lies and disinformation perpetuated 

around the Hillsborough tragedy. There are a number of reasons for this. It’s because of the apparent 

certainty of the THE TRUTH headline and the belated apologies; it’s because of the habitual cockiness 

of Mackenzie and his return as a Sun columnist. It may even be, as Mackenzie himself maintains, 

because The Sun was so pro-Thatcher – and the city in general was so vehemently opposed to a 

variety of Tory policies.

The Sun’s front page following Hillsborough.



The Sun Hillsborough UK tabloids Hillsborough disaster

But it is little wonder, reading once again The Sun’s accumulated coverage of the immediate 

aftermath of the tragedy, that the anger on Merseyside felt toward the paper since 1989, despite the 

seemingly grudging and belated apologies, has hardly subsided. After the verdicts were announced, 

former Liverpool players called for the closure of the paper – and at the post-verdict press conference 

it became clear that Sun journalists were not welcome as they were asked to leave “quietly by the back 

door”. 

But what must not be forgotten or side-lined is the fact that, as Mick 

Hume wrote in Spiked in 2012, The Sun (and the other papers, for that 

matter) did not simply make up the slanderous and despicable stories 

they ran. They were wilfully fed false stories by the establishment and by 

police officers who have subsequently admitted their guilt. 

In truth, it’s not only the Sun but also other major newspapers who bear 

collective responsibility for failing in their duty to adequately investigate 

the terrible allegations before printing. But it’s the actions of the Sun, in 

it’s misplaced confidence and brazenness, which partially fuelled the 

campaign for justice which lasted 27 years.

The reaction on Merseyside. PA / PA Wire/Press Association Images

Sun journalists need not apply. Author provided





PREVIOUS POST 

April 11, 2016 Panama Papers: media attacks on Cameron may have more to do with Brexit than banking 
NEXT POST 

May 5, 2016 New Day barely dawned: here’s why UK’s latest paper closed after just two months 


