
Public Service Broadcasting: Markets and ‘Vulnerable Values’ in Broadcast and 
Print Journalism 
 
Stephen Cushion and Bob Franklin 
 
 
Broadcasting began life in competition with newspapers, first with radio in the 1920s and 
then again with television in the late 1940s/early 1950s. Its ability to reach mass 
audiences, however, prompted the state to make broadcasting comply with certain licence 
conditions deemed inappropriate for newspapers where a free market was judged a 
precondition for an independent press. These regulatory obligations have long since been 
designated ‘public service values’ and acknowledged as profound influences on the past, 
present and future of the UK’s broadcast ecology and wider media culture; and by 
politicians, the public and, of course, journalists themselves. According to Blumler (1992a), 
however, the values of public service broadcasting have become increasingly “vulnerable” 
in the face of market forces and commercial competition.  

Consequently, our contribution in this short chapter deals with a very big subject. 
The Introduction offers a definition of public service, its significance and relevance in the 
UK setting, arguing for its value as an essential ingredient in any democratic polity and 
society. The subsequent sections unravel that conversation in the context of broadcast 
and newspaper journalism and suggest that for news media to remain a formative 
constituent in democratic life, the market will require some form of regulation to prevent 
excessive commercial influence on news output.  
 
 
Public Service Broadcasting and Public Service Journalism 
 
John Reith, the first Director General of the BBC, was convinced that broadcasting must 
be organised as a public service, remote from market forces and the search for profitability 
which he believed would inexorably compromise programming decisions. His terse 
formulation that BBC programming should aim to “inform, educate and entertain” captured 
the essence of public service broadcasting and marked its aetiology. Entertainment was 
unequivocally relegated to third place in the Reithian trilogy. “To have exploited so great a 
scientific invention [as radio] for the purpose and pursuit of entertainment alone” he 
claimed would have constituted nothing less than “a prostitution of its powers and an insult 
to the character and intelligence of the people” (Reith 1925: 17). 
 
Subsequently, public service broadcasting or public service journalism has become an 
essentially contested concept, difficult to identify with any agreed precision, “although it is 
undoubtedly seen as a good thing” (Barnett and Docherty, 1991: 23). Across the century 
post-Reith, the character of public service values has shifted reflecting developments in 
media technologies, changing statutory requirements for media, the fluid ideological 
commitments of parties and governments, as well as journalists’ changing professional 
practice. But it has always (a) offered a mechanism for funding the delivery of news and 
other programming, (b) guaranteed journalistic autonomy and independence from powerful 
economic and political interests, (c) provided a regulatory mechanism for journalistic 
content and thereby (d) established a professional benchmark for the quality and range of 
programme content and (e) delivered programming - especially news and current affairs - 
which served the public interest; and all this for radio, television and the printed press 
(Franklin 2001: 1-11).  
 



But in 1985, the Peacock Committee – the “curtain raiser” for a period characterised by 
“radically revisionist commercialism” (Blumler cited in Franklin 2005: 19) – launched an 
ideological critique of public service values by media executives and practitioners, as well 
as academics (Murdoch, R. 1989; Elstein, 1991; Ball 2003) which has sustained to the 
present day (Murdoch, J. 2009); Eyre declared public service simply, “a gonner” (Eyre 
1999). But public service values have also enjoyed stout advocacy with Cushion (2012), 
for example, illustrating their centrality to democratic cultures.  
 
 
Vulnerable values, enduring influence: Changing news agendas and public trust in 
public service and market-driven broadcast journalism 
 
 
To paraphrase the title of Blumler’s edited book (1992a), the values of public service 
broadcasting appeared considerably more “vulnerable” as the 21st century approached. 
Even though multi-channel television was still in its relative infancy at this point, Blumler 
(1992b: 14-15) believed it created difficulties for public service broadcasters: “The impact 
of new communication technologies (notably cable and satellite), offering both a vastly 
expanded channel capacity and a simultaneous transmission of programmes and 
advertising from external sources…was inherently destabilizing”. A few years later, in a co-
authored article with Dennis Kavanagh, he asked ominously whether public service 
broadcasting could “withstand the full ravages of competition over the longer term” 
(Blumler and Kavanagh 1999: 219).   

More than 20 years on, this section explores whether the values of public 
broadcasting have, as Blumler suggested, proved vulnerable to compromise in a more 
market-driven landscape, as we assess the impact of commercial competition on television 
news. In doing so, we draw on a number of recent empirical studies comparing the nature 
of coverage on public and commercially driven outlets and explore the public perception of 
news delivered by different broadcasters.  

Barnett et al’s (2012) longitudinal study of UK national television news from 1975-
2009 systematically examined the changing nature of news agendas on public and 
commercial television news, asking whether tabloid (crime, human interest, royalty, 
celebrity, sport etc.) news had increased or not (see Table 1.0). 
 
Table 1.0:  Tabloid news on UK television news nightly bulletins from 1975-2009  

(expressed as %) 
 
 1975 1980 1985 1990 1995 1999 2004 2009 Difference 

over time 
BBC 6pm 18.4% 18.8% 25.9% 6.5% 17% 28.9% 20.1% 23.2% +4.8% 
ITV early 
evening 

15.4% 22.6% 32.2% 18.7% 29.5% 33% 32.9% 34.4% +19% 

BBC 
9pm/10pm 

16.2% 17.1% 22.6% 4.9% 13.2% 13.3% 14.3% 19.2% +3% 

ITV late 
evening 

14.8% 18.9% 24.9% 10.9% 26.1% 42.1% 33.1% 34.1% +19.3% 

Channel 
Four 7pm 

/ / 11.1% 5.1% 4.8% 10.6% 16.9% 18.8% +7.7% 

Channel 
Five 

/ / / / / 45.6% 22.9% 51.2% +5.6% 

         (Source: Barnett et al 2012) 
 



Table 1 reveals that while all UK television channels enhanced their reporting of tabloid 
stories, the BBC – a wholesale public service broadcaster – increased its coverage the 
least (between 3-4.8%). BBC bulletins, moreover, had the most broadsheet agenda, with 
more serious issues reported such as politics, social affairs and business stories (see 
Barnett et al 2012). By contrast, ITV, a commercial public service broadcaster, increased 
its tabloid agenda by approximately a fifth over 34 years. But perhaps most strikingly, 
Channel Five – a commercial broadcaster launched in 1996 with minimal public service 
broadcasting obligations – dedicated over half its agenda to tabloid news in 2009. A similar 
distinction between public and market-driven media was evident in campaign reporting of 
the 2010 General Election. While over half of Channel Five and Sky News coverage 
contained no reference to any policies, the BBC had the greatest amount of election news 
either entirely or significantly about policy issues (Deacon and Wring 2010 cited in Cushion 
2012). Overall, then, although BBC bulletins have succumbed somewhat to tabloid news 
values, they appear, to answer Blumler’s concern, to have withstood the ravages of 
commercialism.  

At the same time, it can be observed that UK news compares favourably with the 
US where a fully-fledged market-driven system has been in operation since broadcasting 
began. In the 1980s and 1990s it is argued that enhanced deregulation had resulted in the 
hypercommercializing of US television news agendas (McChesney 2000). By contrast, 
because commercial public service broadcasters continue to operate with public service 
broadcasting requirements in the UK, most of them continue to report a relatively high 
degree of broadsheet and foreign news stories, engage with election policy stories and 
routinely report ongoing political events (Barnett et al 2012; Cushion 2012; Cushion and 
Thomas 2013). But this perhaps reflects more than formal regulation since Sky News, a 
commercial 24-hour news channel with no PSB commitments, has resisted the temptation 
to take its agenda downmarket or attempt to challenge its licence requirements to be 
impartial. This is in spite of pressure from Sky’s owner, Rupert Murdoch, who is on record 
stating that he wants Sky News to become more like the US partisan channel Fox News, 
but this has not happened due to “nobody at Sky listening to me [Murdoch]” (cited in 
Gibson 2007). Drawing on a longitudinal comparative study of Sky News and the BBC 
News Channel, little evidence was uncovered to suggest Sky was emulating the partisan 
antics of Fox or more recently MSNBC (Cushion and Lewis 2009). Moreover, as 
Murdoch’s frustration lays bare the reluctance by Sky’s editorial staff to undermine any of 
its impartiality credentials could be a product of the deeply ingrained culture of 
independence and integrity long established in UK broadcast journalism. The BBC, in 
particular, has long maintained a commitment towards these values and its rapport with 
audiences is built on trust and confidence. In other words, the standards of commercial 
broadcasters could be indirectly policed by the underlying presence of PSB broadcast 
journalism in the UK irrespective of whether these values continue to be “vulnerable” in the 
multi-channel, multi-media age. 
 Indeed, the figurehead for PSB in the UK and elsewhere – the BBC – has 
undergone significant challenges to its independence over the last 90 years or so. From 
the reporting of the 1926 General Strike and Suez Canal, to coverage of the IRA and the 
war in Iraq, its commercial competitors – most notably in the tabloid press – have been 
quick to undermine the BBC’s credibility and lack of ‘value’ for licence fee payers. But even 
when the BBC was under enormous pressure after a BBC journalist suggested the 
government had sexed up the case for the 2003 Iraq war, the broadcaster continued to be 
the most trusted news information source (Gunter 2005). 
 According to the BBC’s long standing World Affairs Correspondent John Simpson, 
the most recent BBC controversy – beginning in 2012 involving Jimmy Savile, a now 
deceased former children’s presenter facing hundreds of allegations of paedophilia 
stretching back decades –   “is the worst crisis” to face the public service broadcaster over 



the last 50 years (cited in Sabbagh 2012). Its handling of the affair caused widespread 
criticism and led to the Director General resigning. But even when the broadcaster was at 
its lowest ebb in the controversy, a representative poll of the British public suggested the 
BBC remained valued above rival broadcasters (cited in The Guardian 2012). So, for 
example, BBC journalism (39%) was far more trusted than all its commercial broadcast 
competitors, ITV (13%), Sky (10%) and Channel 4 (5%), and was by a considerable 
margin the most likely to be considered a ‘national treasure’ (44% compared to ITV’s 
14%).  These figures contrast favourably with tabloid newspapers such as the Mirror (1%), 
The Express and The Sun (both 2%) which are trusted far less. Likewise, in the US, where 
the public broadcaster operates with significantly less funding than the BBC and is 
watched by far less viewers (typically 2-3% share of audience) PBS remains significantly 
more trusted than network or cable television news (PBS.org 2012). For all the crises and 
controversies PSBs have experienced, they appear to enjoy a higher level of support and 
confidence in its newsgathering than wholesale commercial broadcasters.  
 Overall, the evidence presented in this chapter suggests that while the values of 
PSB continue to be threatened by commercial competition, the main public broadcaster – 
the BBC – remains editorially distinctive from its more market-driven rivals and continues 
to operate as the most trusted source of information. The vulnerable public service values 
concerning Blumler at the end of 20th century have thus arguably not deteriorated to the 
degree initially predicted. However, this might not be a view Blumler shares wholesale. In 
a recent co-authored essay with Stephen Coleman, he has observed over the previous 
decade a “gradual dilution of the civic mission of…the BBC, which has adopted many of 
the news-reporting techniques of its commercial rivals” (Blumler and Coleman 2010: 145). 
This was, they write further, “not necessarily…a planned policy by the BBC, but a 
cumulative effect of absorption in a chase for ratings and diminution of resources devoted 
to serious political analysis” (Ibid). The BBC, in these respects, has cut its newsgathering 
resources over the last decade or so (Deans 2012) and has changed its news 
programming to appeal to wider audiences, such as more effectively engaging with 
viewers’ political interests (Kevill 2002). 

Where Blumler might be in more agreement with this section’s conclusions is with 
the perceived systemic impact the BBC specifically and the values of public service 
broadcasting more generally have had in delivering “profoundly civilizing consequences” in 
the UK (Blumler and Coleman 2010: 149). For compared to US broadcast news in 
particular, they argue, public service broadcasting “has (so far) protected political 
communication in Britain from some of the worst features of other countries’ media” (Ibid). 
As this section suggested, the overarching values of public service broadcasting have 
maintained a relatively serious policy driven agenda in the UK compared to the US’s more 
commercialized landscape. And the “civilizing” impact can be evidenced not just in the 
continued rapport for the BBC by the general public but in the continued demand for 
broadcast news to remain a highly regulated and impartial service. In the US, by contrast, 
the free market approach has delivered precisely the opposite. Since 1987 broadcasters 
are no longer required to present news impartially and several channels have become 
more openly partisan. In some respects US news providers – notably cable television 
channels -- are beginning to resemble the historically partisan nature of many UK national 
newspapers, which operate without any formal public service obligations. We now turn to 
exploring UK newspapers.    

 
 
UK Newspapers and the Corrosion of Public Service Values  
 
Three developments have prompted concerns about commitments to public service values 
in UK newspapers, nationally and locally. First, the intensely competitive markets for 



readers and advertisers have prompted newspapers to increasingly foreground 
entertainment oriented copy above “hard” news (Franklin, 1997 and 2005b). Second, 
shortages of editorial resources have reconfigured journalists’ sourcing practices which in 
turn have encouraged “Churnalism” rather than “journalism” (Davies 2008). Third, 
developments in digital media technologies have (in the short term) undermined the 
funding of a sustainable and democratic journalism and challenged key elements in 
journalists’ professional identity (Franklin 2013). 
 
 
Newszak, Compact Editions and the Democratic deficit 
 
Reith’s priorities for public service that articulated a mission to inform and educate above 
the requirement to entertain, have been reordered since the 1990s when collapsing 
circulations, the increasingly frenzied search for sales and advertising revenues triggered 
striking changes in the editorial priorities of newspapers (Franklin 1997, pp15-21). In 
broadsheet newspapers, an emphasis on entertainment increasingly replaced the 
provision of information, measured judgement gave way to sensationalism, a focus on 
trivia replaced discussion of weighty issues and celebrity news achieved greater editorial 
salience than the coverage of significant international issues. Journalists’ traditional news 
values became undermined by new commercial values that were primarily motivated by 
market needs rather than the kind of public service interests Lord Reith championed. 
“Infotainment” (an emphasis on ‘lifestyle journalism’, health, travel, finance and features) 
became the new editorial priorities as human interest supplanted the public interest with 
journalists seemingly concerned to report stories which interest the public more than stories 
which are in the public interest.  
 
The judgement that broadsheet news was little more than “Newszak” or “McJournalism” 
(Franklin 2005b) seemed vindicated in 2003/4 when the UK “quality” press became 
“compacts” and assumed a very similar appearance to the tabloid or “red top” papers (Cole 
2008: 183-91). As news disappeared from editorial pages, it was replaced with “views” and 
columnists’ opinionated commentary began to replace journalists’ factually based reportage. 
Simon Kelner, the editor of the Independent who led the broadsheets’ charge to “compact” 
format in September 2003, accordingly designated the Independent a “viewspaper”; 
Rusbridger’s preferred term for the Guardian was a “broadloid” (Franklin 1997: 7). 
 
Significantly, these changes in journalism have contributed to a growing democratic deficit in 
the UK. Journalists no longer deliver the same degree of surveillance of the local, national 
and international communities they serve and fail to deliver the economic, social and political 
information necessary for readers to exercise democratic accountability over governments 
(Franklin 2011a: 2-3); newspapers seem increasingly ill suited to the role of fourth estate. The 
same democratic shortcomings of newspapers are evident in the US (Starr 2009: 28).  
 
One consequence of newszak, for example, has been the striking decline in coverage of 
foreign news which is costly to sustain with shrinking news budgets (Sampson, 1996; 
Hamilton and Lawrence 2012). Nationally, broadsheets’ legendarily comprehensive and 
critical reporting of Parliament has effectively disappeared; perhaps predictably the 
humorous sketch tradition is flourishing (Franklin 1997: 233-49). Even sceptics 
acknowledge that some part (no matter how small) of the democratic life in the UK is 
enacted on the floor of the House but it is no longer reported for readers. Finally, the same 
editorial neglect is evident in the local political arena where newspapers’ coverage of 
‘courts and councils’ is much reduced. When there is coverage this too often reflects 
journalists’ ‘repurposing’ of press releases crafted by local government press officers 



(Franklin 2011b: 90-107). Although early in their careers, online citizen public affairs sites 
show little sign of redressing the deficit, with a study of 48 US sites concluding that they 
“are, at best, imperfect information substitutes for most newspapers” and that “few citizen 
journalism sites outside of large metropolitan cities covered local government” (Fico et al 
2013). 
 
 
Churnalism, Sources and the “News Factory” 
 
Blumler identified two aspects of the crisis facing newspapers in the UK; a crisis of financial 
viability “threatening the existence and resources of mainstream journalistic organisations” 
and a crisis of “civic adequacy” which is “impoverishing the contribution of journalism to 
citizenship and democracy” (Blumler, 2011, pxv); both are addressed in Guardian journalist 
Nick Davies’ critical study Flat Earth News (Davies 2008). 
 
Drawing on a political economy analysis of media, Davies argues that as newspapers try to 
maintain profitability in the context of declining revenues and job cuts, a static or reduced 
editorial staff must sustain, or more likely increase, their output of news stories to fill the 
paper’s editorial columns. Squaring the circle of publishing more stories with fewer 
journalists, demands a growing reliance on “pre-packaged news” bought from news agencies 
or free-to-use public relations materials issued by government, major corporations and 
interest groups. Lacking time and resources, hard pressed journalists increasingly rely on 
these “Information subsidies” (Gandy 1982) not merely to stimulate thoughts about possible 
stories but to set their editorial agenda and actually deliver stories which directly shape their 
editorial copy. Davies argues that this is not journalism but “churnalism”. Journalists are no 
longer gatherers but merely “passive processors of whatever news comes their way, 
churning out stories whether real event or PR artifice, important or trivial, true or false” 
(Davies, 2008: 59). 
 
A study by Cardiff academics offered empirical endorsement for some of Davies’ argument. 
Comparing published news stories with press releases and agency materials revealed that 
across a sample of 2,207 published domestic news stories, 60% were wholly or mainly 
derived from PR/Agency sources with a further 20% being a variable balance of these 
sources. In only 12% of news stories was there no evidence of journalistic reliance on pre-
packaged news sources (Franklin 2011b: 101). Some stories offered unashamedly verbatim 
replications of PR materials. The Times report “George Cross for Iraq War hero” on 24 March 
2006, for example, attributed to journalist Michael Evans, simply reproduced a Ministry of 
Defence press release. To add insult to journalistic injury, deadline pressures mean that 
there is no time to check the factual accuracy of such press releases; Machill and Beiler 
found that journalists spend only “eleven minutes [per working shift] checking sources and 
information” (Machill and Beiler, 2009: 183).  
 
But how do these changes in journalistic practice contribute to the crisis of civic adequacy? 
First, and highly significantly, Davies illustrates the dominant, skewed and unrepresentative 
access enjoyed by corporate, governmental and other established voices in public debates 
hosted by newspapers. When the origins of PR sources cited in press stories were analysed, 
the corporate sector dominates with 38% of sourced references, followed by public bodies 
(police, NHS, Universities – 23%), Government and politicians (21%), NGO/Charities (11%) 
and professional associations (5%) Perhaps most shocking is that while corporate and 
government voices account for 60% of cited sources in press reports, the opinions of ordinary 
citizens account for only 2%. In such an uneven public debate, loaded against the public 
interest, Vox Populi is readily overwhelmed by a deafening din emanating from board rooms. 



Little wonder that Robert McChesney describes journalists as “stenographers of the powerful” 
(http://www.fordham.edu/Campus_Resources/eNewsroom/topstories_1771.asp). 
 
Second, the emergence of digital media and more participatory forms of journalism signal the 
promise of a more plural sourcing of news, but in the short run offer little democratic comfort. 
Research suggests that as news sources proliferate, their credibility becomes more difficult 
for journalists to establish, tempting them to consolidate their existing reliance on the ‘tried 
and tested’ sources in news agencies and public relations (Phillips, 2010: 99). 
 
 
Digital Media; Decreasing Journalism 
 
The emergence of digital media has been crucial to the radical restructuring of all aspects of 
news gathering, writing and reporting, including who writes the news and the converged and 
increasingly mobile news platforms which are used for its production and consumption. 
Currently six billion people have access to a mobile device which is greater than for any other 
medium but also exceeds access to networked electricity (Westlund 2013, p22). This last 
underscores the massive promise and potential of digital media to enrich the number and 
range of news sources but also the originators and citizen authors of news. Citizen derived 
reports of the Arab spring, the Japanese Tsunami and the Occupy Wall Street movement 
confirm their ability to inform and their cosmopolitanising potential (Chouliaraki and Blaagaard 
2013 forthcoming).  
 
But in the short term digital media have exacerbated both aspects of the crisis identified by 
Blumler; financial viability and civic adequacy. Online journalism has won readers and 
advertisers from newspapers, devastated their funding, prompted job cuts and the closure of 
hundreds of local and regional newspapers, reducing the independent sources of civic and 
political information necessary for meaningful citizen engagement, as well as the oversight 
and accountability of elites (Franklin, 2011a: 3-4). Worse, no alternative business model has 
emerged to sustain a viable and democratic journalism as newspaper groups experiment 
with various mixes of pay walls (Franklin 2011a), advertising on mobile devices (Westlund 
and Nel, 2012), the sale of newspaper Apps (Franklin 2012), crowdfunding (Carvajal, Garcia 
and Gonzales, 2012), co-creation (Aitamurto 2013), levies on corporate profits (IPPR 2009), 
public subsidies (Downie and Schudson 2010), or a voucher scheme which allows citizens to 
choose which news organisations will enjoy funding (McChesney and Nicholls, 2010). 
Political theorists will surely struggle to conceptualise a viable scheme for democracy that 
excludes independent and financially viable newspapers? 
 
Other concerns emerge as electronic publishing exacerbates existing editorial problems. 
Davies’ worries about Flat Earth News, for example, in a digital context leading to “creative 
cannibalism” with news editors requiring journalists to ‘cut and paste’ news from rival papers, 
repurposing the plagiarised story with a redrafted opening paragraph, but no sign of the 
original journalist’s byline (Phillips 2011: 289). Similarly, the emergence of the “citizen” or 
“participatory” journalist, whose endeavours increasingly complement or replace (Neuberger 
and Nuernbergk 2011: 235-248)  the education, training, professional experience, identity 
and news contacts which the professional journalist brings to news gathering and writing 
news, is less likely to generate news which is well sourced (in terms of numbers and authority 
of sources) or informed by the same bedrock professional values and concerns with 
accuracy, verification and objectivity. 
 
Undoubtedly the most urgent question arising from the continuing decline of newspapers is 
“who will now originate the news?” Broadcast media have always been indebted to the prints 



for their news agenda (listen to R4’s Today programme in bed and then read the Guardian 
over breakfast), newspapers’ online editions typically replicate stories from the printed pages, 
creative cannibalism is rife and “infomediaries” such as Google News simply “aggregate” 
(replicate) and distribute, but don’t originate news (Bakker, 2012: 627-37). Ultimately, news is 
a commodity and someone must pay for the production cost to enjoy the highly valued 
democratic benefits.  
  
 
Conclusions  
 
In assessing the history and development of the UK’s broadcasting and print media, this 
chapter has suggested that the regulation of newspapers may be required as much as for 
broadcast media. In our view, this would mean the values long entrenched in public service 
broadcasting would inform the production of news in the public interest alongside, but 
superior to the influence of the market place. Lord Justice Leveson, charged with a review 
into the culture, practices and ethics of the press inquired who might “Guard the Guardians”, 
but our argument here has been that some form of regulation is key to delivering public 
service and thereby meaningful democratic engagement. It may well be that we need a 
regulatory mechanism which allows the public via statute to guard the guardian of the 
Guardians and ensure news and information about public affairs which sustains and nurtures 
citizen information, understanding and engagement and thereby a democratic polity. These 
values, after all, represent the enduring presence of public service broadcasting and for all 
their continued vulnerabilities (Blumler 1992a) they remain at the heart of what the fourth 
estate can achieve. 
 
 
Bibliography 
 
Aitamurto, T. (2013) “Balancing Between Open and Closed: Co-creation in magazine 
Journalism” in Digital Journalism 1(2) forthcoming 
 
Bakker, P. (2012) “Aggregation, Content Farms and Huffinization: The Rise of Low Pay 
and No Pay Journalism” Journalism Practice 6(5-6), pp627-37 
 
Ball, T. (2003) “Freedom of Choice: Public service Broadcasting and the BBC” in Franklin, 
B. (Ed) Television Policy, The MacTaggart Lectures Edinburgh: Edinburgh University 
Press, pp 255-64. 
 
Barnett, S. and Docherty, D. (1991) “Purity of Pragmatism: Principles and practice of 
Public Service broadcasting” in Blumler, J.G and Nossiter, T. (Eds) Broadcasting Finance 
in transition: A Comparative Handbook, Oxford: Oxford University Press, pp23-40. 
 
Barnett, S., Ramsay, G. N., Gaber, I. (2012) From Callaghan to Credit Crunch: Changing 
Trends in British Television News 1975-2009. London: University of Westminster 
 
Blumler, J. G. (2011) “Foreword – The Two Legged Crisis of Journalism” in Franklin, B. 
(Ed) The Future of Journalism London: Routledge, pp xv-xvii 
 
Blumler, Jay G. (1992a) Television and the Public Interest: Vulnerable Values in West 
European Broadcasting. London: Sage 
 



Blumler, Jay G. (1992b) ‘Public Service Broadcasting before the Commercial Deluge’ in 
Blumler, Jay G. (ed.) Television and the Public Interest: Vulnerable Values in West 
European Broadcasting. London: Sage 
 
Blumler, Jay G. and Kavanagh, D. (1999) ‘The Third Age of Political Communication: 
Influences and Features’ in Political Communication, Vol. 16 (3): 209-230 
 
Blumler, Jay G. and Coleman, S. (2010) ‘Political Communication in Freefall: The British 
Case – and Others?’ in The International Journal of Press/Politics, Vol.15(2): 139-154 
 
The Broadcasting Research Unit (1985) The Public Service idea in British Broadcasting: 
Main Principles, Luton: John Libbey 
 
Carvajal, M. Garcia-Aviles, J. and Gonzalez, J. (2012) “Crowdfunding and Non Profit 
media: The Emergence of new Models for Public Interest Journalism” in Journalism 
Practice, Vol 6(5-6) pp638-647. 
 
Chouliaraki, L. and Blaagaard, B. (2013) “Cosmopolitanism and the New News Media” in 
Journalism Studies Vol 14(2) pp150-155. 
 
Cole, P (2008) “Compacts” in Franklin, B. (Ed) Pulling Newspapers Apart; Analysing Print 
Journalism London: Routledge, pp183-191. 
 
Cushion, S. (2012) The Democratic Value of News: Why Public Service Media Matter. 
Basingstoke: Palgrave MacMillan 
 
Cushion, S. and Lewis, J. (2009) ‘Towards a ‘Foxification’ of 24 hour news channels in 
Britain? An analysis of market driven and publicly funded news coverage’ in Journalism: 
Theory, Practice and Criticism, Vol. 10(2): 131-153 
 
Cushion, S., & Thomas, R. (2013) ‘The Mediatization of Politics. Interpreting the Value of 
Live versus Edited Journalistic Interventions in U.K. Television News Bulletins’ in 
International Journal of Press/Politics, 18(3), 360-380. 
 
Davies, N. (2008) Flat Earth News London: Chatto and Windus 
 
Deans, J. (2012) ‘BBC News cuts – at a glance’ in The Guardian, 27 March, Accessed 4 
January 2012, http://www.guardian.co.uk/media/2012/mar/27/bbc-news-cuts1  
 
Downie, L. and Schudson, M. (2010) The Reconstruction of American Journalism 
http://www.journalism.columbia.edu/system/documents/1/original/Reconstruction_of_Journ
alism.pdf Accessed 7 Janaury 2013 
 
Elstein, D. (1991) “The Future of Television: Market Forces and Social values” in Franklin, 
B. (Ed) Television Policy, The MacTaggart Lectures Edinburgh: Edinburgh University 
Press, pp147-56. 
 
Eyre, R. (1999) “Public Interest Broadcasting: A New Approach” in Franklin, B. (Ed) 
Television Policy, The MacTaggart Lectures Edinburgh: Edinburgh University Press, 
pp219-28 
 

http://www.guardian.co.uk/media/2012/mar/27/bbc-news-cuts1
http://www.journalism.columbia.edu/system/documents/1/original/Reconstruction_of_Journalism.pdf%20Accessed%207%20Janaury%202013
http://www.journalism.columbia.edu/system/documents/1/original/Reconstruction_of_Journalism.pdf%20Accessed%207%20Janaury%202013


Fico, F. Lacy, S. Wildman, S. Baldwin, T. Bergan, D. and Zube, P. (2013) “Citizen 
Journalism Sites As Information Substitutes And Complements For United States 
Newspaper Coverage Of Local Governments” Digital Journalism 1(1) pp 136-152   
 
Franklin, B. (2013) The Future of Journalism: Developments and Debates London: 
Routledge 
 
Franklin, B. (2011a) The Future of Journalism London: Routledge. 
 
Franklin, B. (2011b) “Sources, Credibility and the Continuing Crisis of UK Journalism” in 
Franklin, B. and Carlson, M. (Eds) Journalists, Sources and Credibility; New Perspectives 
New York: Routledge, pp90-106. 
 
Franklin, B (2005a) Television Policy: The MacTaggart Lectures Edinburgh: Edinburgh 
University Press 
 
Franklin, B. (2005b) “McJournalism, The Local Press and the McDonaldization Thesis” in 
Allan, S. (Ed) Journalism: Critical Issues, pp137-150. 
 
Franklin, B. (2001) British Television Policy: A Reader London: Routledge 
 
Franklin, B. (1997) Newszak and News Media London: Arnold 
 
Gandy, O. (1982) Beyond Agenda Setting; Information Subsidies and Public Policy New 
York: Ablex 
 
Gibson, O. (2007) ‘Murdoch wants Sky News to be more like rightwing Fox’ in The 
Guardian, 24 November http://www.guardian.co.uk/media/2007/nov/24/bskyb.television 
(Accessed 4 January 2013)  
 
Gunter, B. (2005) ‘Trust in the news on Television’, Aslib Proceedings: New Information 
Perspectives, Vol.57(5): 384-397 
 
Hamilton, J. and Lawrence, R. (2012) Foreign Correspondence London: Routledge 
 
IPPR (2009) Mind The Funding Gap http://www.ippr.org/publications/55/1689/mind-the-
funding-gapthe-potential-of-industry-levies-for-continued-funding-of-public-service-
broadcasting Accessed 7 Janauary 2013 
 
Kevill, S. (2002) Beyond the Soundbite. BBC Research into public disillusion with politics. 
London: BBC publication. 
 
Machill, M. and Beiler, M. (2009) “The Importance of the Internet for Journalistic Research; A 
Multi-Method Study of the Research Performed by Journalists Working for Daily 
Newspapers, Radio, Television and Online” in Journalism Studies 10(2) pp178-203. 
 
McChesney, B. and Nicholls, J. (2010) The death and Life of American Journalism; The 
media revolution that will begin the world again. Philadelphia: Nation Books 
 
McChesney, R. (2000) Rich Media, Poor Democracy: Communication Politics in Dubious 
Times. New York: New Press 
 

http://www.guardian.co.uk/media/2007/nov/24/bskyb.television
http://www.ippr.org/publications/55/1689/mind-the-funding-gapthe-potential-of-industry-levies-for-continued-funding-of-public-service-broadcasting%20Accessed%207%20Janauary%202013
http://www.ippr.org/publications/55/1689/mind-the-funding-gapthe-potential-of-industry-levies-for-continued-funding-of-public-service-broadcasting%20Accessed%207%20Janauary%202013
http://www.ippr.org/publications/55/1689/mind-the-funding-gapthe-potential-of-industry-levies-for-continued-funding-of-public-service-broadcasting%20Accessed%207%20Janauary%202013


 
Murdoch, J. (2009) “The Absence of Trust” James MacTaggart Lecture, Edinburgh 
International Television Festival 28th August 2009  http://image.guardian.co.uk/sys-
files/Media/documents/2009/08/28/JamesMurdochMacTaggartLecture.pdf (Accessed 3 
January 2013) 
 
Murdoch, R. (1989) “Freedom in Broadcasting” in Franklin, B. (Ed) Television Policy, The 
MacTaggart Lectures Edinburgh: Edinburgh University Press, pp131-38 
 
Neuberger, C. and Nuernbergk, C. (2011) “Competition, Complementarity or Integration? 
The Relationship between Professional and Participatory Media” in Franklin, B. The Future 
of Journalism London: Routledge, pp235-48. 
 
Phillips. A. (2010) “New Sources and Old Bottles” in Fenton, N. (Ed) New Media, Old 
News: Journalism and Democracy in the Digital Age, London: Sage, pp87-101 
 
Phillips, A. (2011) “Transparency and the new Ethics of Journalism” in Franklin, B. The 
Future of Journalism London: Routledge, pp289-298 
 
Preston, P. (2009) “The Curse of Introversion” in Franklin, B. The Future of Newspapers 
London: Routledge, pp13-21 
 
Reith, J. (1925) Personality and Career London: George Newnes. 
 
Sabbagh, D. (2012) ‘Jimmy Savile row: Newsnight emails spark 'crisis' at BBC’ in The 
Guardian, 22 October, http://www.guardian.co.uk/media/2012/oct/21/bbc-emails-jimmy-
savile (Accessed 4 January 2013)  
 
Sampson, A. (1996) “The Crisis at the Heart of Our Media” in British Journalism Review 
7(3), pp42-56. 
 
Starr, P. (2009) “The End of the Press: Democracy Loses its Best friend” The New 
Republic 4 March, pp28-35. 
 
The Guardian ‘The BBC, trust and Jimmy Savile survey – the full report’, 17 December, 
http://www.guardian.co.uk/media/interactive/2012/dec/17/bbc-trust-jimmy-savile-survey 
(Accessed 4 January 2013) 
 
Westlund, O (2013) “Mobile News: A review and Model of Journalism in an Age of Mobile 
Media” in Digital Journalism 1(1) pp6-21 
 
Nel, F. and Westlund, O. (2012) “The 4C’s of Mobile News: Channels, Conversation, 
Content and Commerce” in Journalism Practice 6(5-6), pp744-53  
 
 
Bioblurbs 
 

Stephen Cushion is a Senior Lecturer at the Cardiff School of Journalism, Media and 
Cultural Studies. He is co-author of The Rise of 24-Hour News Television: Global 
Perspectives (2010, Peter Lang), and sole author of Television Journalism (2011, Sage) 
and The Democratic Value of News: Why Public Service Media Matter (2012, Palgrave). 

http://image.guardian.co.uk/sys-files/Media/documents/2009/08/28/JamesMurdochMacTaggartLecture.pdf
http://image.guardian.co.uk/sys-files/Media/documents/2009/08/28/JamesMurdochMacTaggartLecture.pdf
http://www.guardian.co.uk/media/2012/oct/21/bbc-emails-jimmy-savile
http://www.guardian.co.uk/media/2012/oct/21/bbc-emails-jimmy-savile
http://www.guardian.co.uk/media/interactive/2012/dec/17/bbc-trust-jimmy-savile-survey


Bob Franklin is Professor of Journalism Studies at Cardiff University, UK. He is the Editor 
of Digital Journalism, Journalism Practice and Journalism Studies,. He edits the book 
series Journalism Studies: Theory and Practice (Routledge) and co-edits a series 
Journalism Studies: Key Texts published by Sage. Recent books include The Future of 
Journalism: Developments and Debates (2013); Journalism, Sources and Credibility; New 
Perspectives (with Matt Carlson) (2011) and Journalism Education, Training and 
Employment (with Donica Mensing) (2011). He was Visiting Professor at the Manship 
School of Journalism and Mass Communications, Louisiana State University, in 2008. 
 


