
The Sun's not what it was but there's no sign 

of an eclipse just yet

The tabloid is celebrating turning 50...

(Image: WalesOnline)

Want the latest news sent straight to your inbox?

When you subscribe we will use the information you provide to send you these 

newsletters. Sometimes they’ll include recommendations for other related 

newsletters or services we offer. OurPrivacy Noticeexplains more about how we use 

your data, and your rights. You can unsubscribe at any time.

Thank you for subscribingWe have more newslettersShow meSee ourprivacy notice

Invalid Email

Over the last few weeks or so The Sun newspaper has celebrated its 50th birthday 

with a series of public relations measures designed to illustrate its colourful history 

and ongoing commitment to the rich fabric of British life. 



There was the vote for the most popular front page, the launch of the special £1m Sun 

Readers charity fund and a trawl back through the “biggest showbiz exclusives” of the 

last 50 years.

It is slightly disingenuous to insist that The Sun is celebrating a half-century. More 

accurately, the paper is 55 years of age - emerging as it did in 1964 from the ashes of 

the Mirror Group’s Daily Herald. What is really being celebrated is its launch as a tab-

loid by Rupert Murdoch, who bought the title for £600,000 in 1969.

What cannot be disputed, though, is its impact on British journalism and by exten-

sion, British life. 

The birth of the tabloid Sun ushered in a period which saw mass-market newspapers 

move to the political right with a decrease in the coverage of “serious” news issues. 

This was allied to, if we are to believe the testimonies of various Murdoch employees, 

an increase in proprietorial interference in editorial decisions.

As Chippendale and Horrie make clear in their wonderful book, Stick it Up Your 

Punter - the Uncut Story of the Sun Newspaper, readers were promised something 

very different from the new Sun in 1969. 

The first edition, printed on November 17 that year, was heralded with a banner head-

line in the previous Saturday’s paper, which proclaimed: “REACH FOR THE NEW SUN:

"The most important thing to remember is that the new SUN will be the paper that 

CARES. The paper that cares – passionately - about truth, and beauty and justice. The 

paper that cares about people. About the kind of world we live in. And about the kind 

of world we would like our children to live in.”

Right here is the tone it has sought to adopt ever since; to be inclusive, for and of the 

people and interested in truth and justice.

And also, importantly, “beauty”, which was to manifest itself in the creation of the 

page 3 girl, who first appeared topless with nipples visible in November 1970. It’s per-

haps amazing to think that even though The Sun still features glamour models in vari-

ous stages of undress, the topless images lasted as long as they did, with the final 

bare breasts appearing as recently as 2015.

Sales of the new Sun began to rise almost immediately, as the Daily Telegraph 

reported, and under the editorship of Larry Lamb The Sun was selling two million 



copies a day by 1971 - gradually fighting its way to outsell the Daily Mirror in 1978, 

with four million copies a day.

It’s fair to say that, despite its best efforts to portray itself as the nation’s super, soar-

away favourite with “lashings of fun”, the paper has always been overtly political.

In 1979 The Sun urged its readers to vote Conservative and thus began a relationship 

of mutual support which continued throughout the next decade. Most of the British 

press gave open and widespread support to a wide range of policies adopted by the 

Thatcher governments of the 1980s but it was the Murdoch-owned press, however, 

(The Times, Sunday Times, News Of The World as well as The Sun) that was her clos-

est ally.

In fact it’s fair to say that Murdoch used his substantial UK media concerns to support 

the Prime Minister, while his companies received direct benefits as a consequence of 

policy decisions taken by her government.

In the various wars the UK has been involved in, The Sun has been unflinching in its 

support for the armed forces. 

During the Falklands conflict, for example, it was jingoistic, utterly one-sided, juve-

nile and inflammatory. It was the paper that “backed our boys” as it tried to recreate 

the Dunkirk spirit. There were single-word headlines - INVASION! - There was the 

infamous and heartless GOTCHA! which reacted to the sinking of Argentine battleship 

the General Belgrano. There were three-word headlines which made war sound like a 

trip to the swimming baths - ‘IN WE GO!’ - and a tireless capacity to report war as a 

series of adventures and high jinks.

Not only did The Sun support Thatcher, it has also gone to great lengths to denigrate 

leaders of the Labour Party. Jeremy Corbyn, as was the case with Ed Miliband before 

him, gets a torrid time, but as I’ve noted before, Michael Foot was particularly vilified 

in the 1980s.

Constantly criticised for being outmoded and shambolic, he was mercilessly lam-

pooned for his decision to wear a donkey jacket to the Cenotaph on Remembrance Day 

(when he wore nothing of the sort - it was, in fact, a smart coat chosen by his wife, 

Jill).

This most principled of leaders was completely unsuited to running an election cam-

paign in 1983 against the sophisticated Thatcher media machine and a particularly 



feral Kelvin Mackenzie-edited Sun, which asked, incredulously: “Do you seriously 

want this old man to run Britain?”

The clear fact is the modern-day Sun sees Corbyn as Foot’s rather more dangerous 

spiritual successor.

It’s never been a stranger to controversy, either, and its most shameful episode is 

undoubtedly the coverage of the Hillsborough disaster. On April 19, 1989, four days 

after the disaster occurred, The Sun printed its “THE TRUTH” edition, where its front 

page alleged that Liverpool fans had stolen from the bodies of the victims and uri-

nated on “brave cops”.

The legacy of The Sun’s Hillsborough coverage is easily quantifiable. Despite seem-

ingly heartfelt apologies in 2004, 2011 and again in 2016 where an editorial offered 

the people of Liverpool an “unreserved and heartfelt apology that is profound, sincere 

and unambiguous”, The Sun remains largely unsellable on Merseyside. As Roy 

Greenslade has written, “spontaneous outrage turned into a long-term boycott”.

It should be remembered, though, that it remains Britain’s top-selling tabloid and that 

the paper has led some very worthwhile charity campaigns through its 50 years.

There’s the £350,000 raised for cot death research in 1991, or the Change for Kids 

drive in 2002 which saw more than £1m donated to the NSPCC. The current venture is 

the You’re Not Alone suicide prevention campaign, which is supported by this newspa-

per’s Nigel Owens.

All this notwithstanding, the truth is that The Sun, as is the case with the rest of the 

newspaper industry, is negotiating a period of decline. It may boast of being the most-

read newspaper and website in the UK with “33.3 million adults now reading The Sun 

every month” but in 2014 daily sales slipped below the two million mark and current 

sales stand at 1.3m.

The key for The Sun now is maintaining its identity and adapting to modernity as the 

print market dwindles. The turmoil of the phone-hacking scandal and the Leveson 

inquiry into the ethics and standards of the press, did not, against some predictions, 

hasten its demise. The Sun is nowhere near as strong and influential as it once was, 

but it is still there - leading its tabloid competitors and infuriating its many critics.

ALSO BY JOHN:



Dr Jewell is director of undergraduate studies at Cardiff University’s 

School of Journalism, Media and Culture.


