
 

Page 26 

 

           Volume 19, Issue 1     
        November 2022 

 

  

RT’s appeal to British audiences on Facebook: 
Outsider in an untrustworthy media 
environment 
 
Natalie-Anne Hall, 
Loughborough University, UK 
 

Abstract: 
The expansion of Russian international broadcaster RT (formerly Russia Today) has been 
problematised in recent years, with the outlet accused of spreading propaganda, untruths 
and populism, and seeking to disrupt Western regimes. Most research has attempted to 
understand RT’s appeal through top-down approaches that focus on its content, making 
assumptions about its actual reception. This paper interrogates such assumptions through 
interviews and online observations with 26 individuals who engaged with RT UK’s content on 
Facebook (the UK’s most popular social networking site and a significant source of RT.com’s 
traffic) around Brexit and other issues. I find that the outlet’s appeal rested on its perceived 
status as an outsider, predicated on the rejection of a perceived untrustworthy domestic 
news media environment. These findings confirm the effectiveness of RT’s self-positioning as 
counter-hegemonic and pariah, while shedding new light on the importance of its Russian 
origins to audiences. The situated empirical insights also highlight the way its image is co-
created with audiences’ attitudes and with the broader media and political environment. This 
has significant implications for our understanding of how individuals navigate the online news 
media sphere in an age of hybridisation and mistrust, and the ability of international 
broadcasters to exploit disaffection at home.   
 
Keywords: audiences, disinformation, Facebook, international broadcasting, news trust, 

online news, RT (formerly Russia Today), social media 
 
Introduction 
Russia’s primarily state-funded international broadcaster RT (formerly Russia Today) 
(Borchers 2011, 92) has been described as ‘the most-watched foreign news channel in the UK’ 



Volume 19, Issue 1 
                                        November 2022 

 

Page 27 
 

(Intelligence Community Assessment 2017, 6). It was nominally created in 2005 to combat 
‘non-objective’ reporting on Russia (Simons 2014, 446) and ‘acquaint… international 
audiences with a Russian viewpoint on major global events’ (RT n.d.). RT has expanded to 
provide content in multiple languages (Hutchings 2020, 285) and invested considerable 
capital to see it make ‘serious progress towards being accepted as [a] legitimate news 
organisation’ (Rawnsley 2015, 275). As at December 2021, its flagship English language 
YouTube channel had 4.5 million global subscribers and 3.5 billion views, among the highest 
for a television channel (Elswah and Howard 2020). Combining all of its YouTube channels, RT 
claims to be the ‘most watched news network on YouTube’ (Source: youtube.com/c/RT, 
banner advertisement observed 22/12/21). 
However, the network’s reporting of issues like Russia’s annexation of Crimea, the Salisbury 
poisonings, and the Syrian conflict have come under scrutiny for pro-Russian bias and 
potential mistruth, attracting warnings and fines from the UK’s Office of Communications for 
breaching impartiality rules (Ofcom 2019; Rawnsley 2015). RT has been accused of spreading 
‘targeted disinformation’ on numerous issues globally (Ramsay and Robertshaw 2019), with 
suspicions heightening since allegations of Russia’s interference in the 2016 US Presidential 
election, and the use of ‘bots’ by the Russian ‘Internet Research Agency’ to influence political 
campaigns on social media (Howard et al. 2019).  
RT was launched during the transition to a new digital news paradigm of ‘distributed 
discovery’ (Toff and Nielsen 2018), in which social media have become major platforms for 
the distribution of news, and dissemination now relies on co-creation and re-circulation by 
individual users. RT.com receives a significant proportion of its traffic from social media 
compared with major news sites like CNN.com and BBC.com (Orttung and Nelson 2019, 87). 
The outlet’s international English-language Facebook page shares its content to over 
6,000,000 followers, and the specialised RT UK page over 650,0001. Within the context of 
deteriorating UK-Russia diplomatic relations (The Embassy of the Russian Federation to the 
UK n.d.), and Russia’s so-called ‘information war’ (Clinton 2011; Thomas 2015), RT’s impact is 
receiving increasing scholarly attention. Recent research argues that while RT’s presence is 
derided by many, it is gradually being normalised (Crilley, Gillespie, and Willis 2020). 
Alternative media like RT ‘may be slowly changing the rules of engagement’ and researchers 
‘ignore them at our peril’ (Hutchings et al. 2015, 653). 
Prior research has concentrated on RT’s content, making assumptions about its actual 
reception. This paper aims to interrogate such assumptions through a qualitative, inductive 
study with users who engaged with RT UK’s news on Brexit and other issues on Facebook, 
asking why they did so and how this interacted with their political views. The findings confirm 
the effectiveness of RT’s self-positioning as non-mainstream and pariah, and the way in which 
its image is co-created in interaction with audiences’ positions on domestic politics and the 

 
1 It should be noted, however, that these numbers may be artificially inflated by ‘bot’ accounts; for 
example, one study classified 39% of RT’s Twitter followers as ‘bot’ accounts (Crilley et al. 2020). 



Volume 19, Issue 1 
                                        November 2022 

 

Page 28 
 

broader political and media environment. For these users, RT’s appeal was predicated on the 
rejection of what was perceived as an untrustworthy domestic news media environment, 
rendering the outlet’s perceived ‘outsider’ status a significant draw. However, the findings 
also shed new light on the importance of the outlet’s Russian origins to audiences. The 
findings have significant implications for understanding how individuals navigate the online 
news media sphere in an age of hybridisation and mistrust, and the ability of international 
broadcasters to exploit disaffection at home. 
I first review the existing research into RT’s reception and appeal, particularly online, 
demonstrating the significant research gap. I then outline the methodology of the current 
study before presenting the analysis through three pen portraits of the users interviewed. 
These reflect key political positions within the participant group and illustrate broader trends 
in how attitudes towards media and politics interacted with individuals’ engagement with RT. 
I conclude the paper with discussion of the implications of these findings for understanding 
RT’s role in the contemporary digital media ecology and audiences’ engagement with 
alternative news outlets online. 

 
RT’s Appeal: Insights from Prior Research 
Although recent years have seen increasing interest in RT, research is primarily concerned 
with the outlet’s content rather than its audiences, making inferences about its intentions 
and impact (e.g. Borchers 2011; Burchell et al. 2015; Cruikshank 2010; Hsu 2010; Tolz et al. 
2021). This is partly because research into international broadcasting has often equated it 
with state-sponsored international propaganda designed to influence foreign public opinion 
(Youmans and Powers 2012; Fisher 2020), and in RT’s case an ‘information war’ paradigm has 
shaped the research agenda (e.g. Richter 2017; Fisher 2020). For instance, Yablokov (2015) 
found that RT utilised conspiracy theories in the US to undermine confidence in government 
and promote Russian domestic and foreign policies. Other studies have argued that RT 
propagates disinformation (Ramsay and Robertshaw 2019), employs a pro-Russian bias on 
certain issues (Miazhevich 2018; Nelson 2019) or promotes a positive image of Russia 
(Orttung and Nelson 2019) and critical stance towards the West, particularly the US 
(Hutchings 2020). Assumptions are then made about who RT’s audiences are, e.g. ‘anti-
establishment, anti-corporation and anti-western (particularly anti-American)’ individuals 
(Miazhevich 2018, 3), a niche group of activists who are particularly politically engaged 
(Orttung and Nelson 2019), or no more than disillusioned cynics (Cohen 2014) or fringe 
conspiracy theorists who are distrustful of ‘mainstream media’ (Richter 2017).  
RT is also characterised as employing populist discourse to appeal to its audiences (Crilley and 
Chatterje-Doody 2020a, 7). In particular, Yablokov (2015) highlights the synergy between 
populism and conspiracy theories and their construction of the enemy ‘Other’ – in Russia’s 
case, the West. He argues that RT America taps into conspiracy theories in US culture by 
‘challeng[ing] an elitist aspect of American politics through populist ideas’ (ibid, p. 306-7). 



Volume 19, Issue 1 
                                        November 2022 

 

Page 29 
 

Born into a ‘populist moment’ in Western politics (Mouffe 2019) that has coincided with the 
rise of social media said to have an ‘affinity’ with populism (Gerbaudo 2018), RT is seen as 
taking advantage of anti-elitism and appealing to polarisation and discontent in these 
societies. It does this by exploiting criticisms of Western authority to position itself as an 
underdog or pariah (Hutchings 2020) and by challenging journalistic norms of formality (e.g. 
through the use of humour, Crilley and Chatterje-Doody 2020b) to adopt an affable and 
authentic image that appears to represent ‘the people’ (see Wodak 2015).  
While these perspectives are important, the ‘success’ of these strategies with audiences 
remains unclear due to a dearth of studies into RT’s actual reception. Audiences do not 
necessarily interpret messages in the intended way and exposure is not the same as 
agreement (Mickiewicz 2018, 3). A focus on whether or how much control the Kremlin has 
over RT, and the nefarious ‘information war’ aims it might harbour, ultimately obscures the 
role that RT legitimately plays in the British and global news media ecosystem. It also tells us 
little about RT’s actual impact on attitudes towards information within a contemporary 
climate of mis/disinformation. This is compounded by a similar tendency in research into 
alternative news outlets to focus on media theory and content analysis and neglect reception 
and audiences (e.g. Figenschou and Ihlebæk 2019; Holt 2019).  
A small number of studies have responded to calls for more rigorous investigation into RT’s 
audiences. A recent study by Crilley et al. (2020) examining the demographics and interests 
of RT’s followers on Twitter found that they were highly heterogenous; for the majority, RT 
was not their primary news source but one of many. However, quantifying ‘likes’ or ‘follows’ 
provides only a superficial understanding of what content actually means to audiences (Toff 
and Nielsen 2018). This is reflected in Crilley and colleagues’ finding that many users who 
follow (i.e. are exposed to) RT’s content on Twitter do not necessarily engage with it. 
Two studies have investigated audience responses through analysis of comments on RT’s 
social media content. Hutchings et al. (2015), analysing Twitter interactions around RT’s 
coverage of the 2014 Sochi Winter Olympics, concluded that RT’s conspiratorial ethos means 
it thrives on contentious global issues, ‘appealing to audiences interested in conspiracy 
theories and counter-hegemonic political discourse’ (ibid, 653). However, the authors note 
that these results are particular to the context of the 2014 Olympics and coinciding crisis 
around Russia’s annexation of Crimea. Chatterje-Doody and Crilley (2019) analysed 
comments made in response to RT’s YouTube content about the Syrian conflict, finding that 
those who commented tended to support RT’s perspective on and Russia’s position in the 
conflict, and expressed mistrust and anger towards ‘the West’. However, we cannot 
understand audience reception or motivations based solely on the comments they leave 
online. Such comments are partly constructed by the logic of social media platforms and 
authors’ imagined audiences there (van Dijck 2013), and thus should not be treated as 
windows into ‘true’ sentiments (Latzko-Toth et al. 2016). If we accept that social meaning 
cannot be understood through observation alone, but must be investigated with reference to 



Volume 19, Issue 1 
                                        November 2022 

 

Page 30 
 

the meanings attributed by actors themselves (Geertz 1977), then understanding what 
engagement with alternative media outlets like RT means to users necessitates asking them.  
As yet, the only study to have done this comes from Crilley, Gillespie, and Willis (2020). They 
examined audience interactions with RT’s ‘live re-enactment’ of the 1917 Russian revolution 
on Twitter, including conducting focus groups with British users who followed the re-
enactment handle. These followers were motivated by a general interest in Russian history, 
support for communist, socialist, or broader left-wing politics, family connections to the area, 
a desire to ‘hear different perspectives’ or ‘to find out what the Russians are thinking’ (ibid, 
365). Some said they were aware RT was biased ‘like every other news source’, but viewed it 
as having a ‘counter-hegemonic, anti-Western, anti-American style’ (ibid). However, as this 
sample was selected from those who followed the revolution ‘re-enactment’, they were 
arguably more likely to have a particular interest in Russia or its history. This is characteristic 
of a tendency in studies into RT to focus on particular topics or events where pro-Russian bias 
is evident in its coverage. The question remains how and why individuals engage with RT’s 
coverage of everyday, domestic politics. Despite obvious important implications for 
understanding the contemporary ‘disinformation order’ (Bennett and Livingston 2018), as yet 
no studies have spoken to RT’s audiences to investigate this area. 
Furthermore, no studies have investigated RT’s audience on Facebook. In contrast to 
YouTube, Facebook is a platform for connecting with individuals and organisations, rather 
than simply viewing or sharing content (Stoycheff et al. 2017). Thus, incidental news exposure 
is common on Facebook through peer recommendations and algorithmically-driven 
‘Newsfeed’ content (Yamamoto and Morey 2019). In fact, Facebook is an important medium 
by which RT and its followers disseminate videos hosted on its YouTube channel. Compared 
with Twitter, Facebook is less skewed towards the young and highly-educated segments of 
the population (Mellon and Prosser 2017; Sloan 2017). It is a far more popular social 
networking site in Britain (O’Dea 2018), and the most popular social media platform for news 
consumption (Pew Research Center 2018). Indeed, RT UK’s following on Facebook is more 
than six times that of its Twitter handle (650,000 vs 96,000). Thus, research on Facebook is 
crucial to elucidating the significance of social media to engagement with RT and other 
alternative outlets. 
In summary, a dearth of close-up, interpretive research that speaks to audiences themselves 
means that very little is yet known about British social media users’ engagement with RT’s 
domestic news content and what this means to them. This is particularly true on the most 
significant platform, Facebook. Elucidating RT’s appeal can also provide crucial insights into 
the broader phenomenon of international and alternative news consumption, its motivations 
and consequences. I now outline the method employed to address this research gap. 
 

Research Method 



Volume 19, Issue 1 
                                        November 2022 

 

Page 31 
 

Challenging the recent ‘computational turn’ in research on social media which privileges 
online behavioural data (Latzko-Toth et al. 2016), the primary data source for this study was 
semi-structured interviews, based on an interpretive approach to social meaning (see above, 
Geertz 1977). Observations of a selection of RT UK’s Facebook posts and users’ interactions 
with these were used to ‘thicken’ (ibid) interview data, akin to the use of field notes in 
ethnography.  
The issue of Brexit was chosen as a starting point. This is because it was a dominant domestic 
news issue for several years, and a site of very divisive politics (Hobolt et al. 2020) in which 
issues like disinformation and ‘meddling’ by foreign and domestic interests through social 
media have been implicated (Risso 2018). While there has been no official Kremlin backing of 
Brexit, commentators have pointed out what Russia may have to gain from the UK leaving the 
EU (Rosenberg 2016). A UK Intelligence and Security Committee enquiry investigating the 
question of Russian interference in the 2016 EU referendum found the evidence inconclusive 
(Forrest 2020). Thus, while overshadowed and/or side-lined on the news agenda by the Covid-
19 pandemic at the time of writing, Brexit offers valuable insights into UK Facebook users’ 
engagement with RT’s news content on domestic issues.  
The study focused on Brexit-related posts on the RT UK Facebook page, and the users who 
interacted with these, two weeks before to two weeks after Britain’s departure from the EU 
(17 January – 14 February 2020), as this was the most recent period of intensified news 
reporting on the issue. RT UK was chosen because its content is more UK-focused than RT’s 
international English-language Facebook page, RT, and had published a much larger number 
of Brexit-related posts in the period. A total of 122 posts were identified using a search query 
on the Crowd Tangle analysis platform2 (including terms like ‘Brexit’, ‘EU’, ‘European Union’, 
and the names of prominent EU figures). As Facebook does not allow automated scraping of 
comments, each post was accessed individually and public comments observed in their 
original context. These observations were used to inform the analysis and provide context to 
the interviews. 
From the database of comments compiled, I identified ‘Top Fans’3 and invited each to an 
interview. Top Fans were targeted on the assumption that more frequent interaction with RT 

 
2 This tool is provided by Meta (the company formerly known as Facebook) and allows users to 
generate ‘insights’ data from social media platforms such as Facebook. 
3 ‘Top Fan’ labels are ascribed by Facebook to those who have interacted, with a certain degree of 
frequency, with posts on a particular page. At the time of the study, this ‘badge’ was attributed 
automatically. 
 
 
Acknowledgments 
I would like to thank Dr Bertie Vidgen for his valuable assistance in generating the list of Facebook 
posts for this study, and Professor Marie Gillespie, Dr Rhys Crilley, Professor Vera Tolz, Dr Neta 



Volume 19, Issue 1 
                                        November 2022 

 

Page 32 
 

UK’s posts meant they were more likely to be consciously engaging with it as a source. A total 
of 435 users who commented on one or more posts and had the Top Fan status at the time 
(9 March to 19 May 2020) were identified. Each was contacted through Facebook Messenger, 
eliciting 85 responses. Twenty-six of these individuals went on to agree to participate in an 
interview between March and May 2020. 
The majority of interviews were conducted via voice chat using Facebook Messenger, with 
the exception of three asynchronous text interviews on the platform at these participants’ 
request. Participants’ ages ranged from early twenties to mid-seventies, and they hailed from 
all four UK nations. No active gender-based recruitment was undertaken and the final 
interview group contained only six women, reflecting existing observations of RT’s audiences 
as relatively male-dominated (Orttung and Nelson 2019; Crilley et al. 2020). Nine participants 
vocally supported Leave in the interview, fourteen supported Remain, and the remainder 
appeared ambivalent. Details of the final participant group can be found in Appendix A. 
Informed consent was obtained electronically, all participants were anonymised, and data 
was stored on password-protected encrypted media.  
The interviews, lasting for between one and two hours, explored participants’ news 
consumption and engagement with RT, including how they first became aware of RT and how 
they viewed its coverage. In line with the semi-structured interview format, the basic 
schedule of interview questions (see Appendix B) served as a rough guide, but conversations 
were also allowed to proceed organically such as to better capture the aspects of their 
engagement with RT that were most meaningful to participants. The semi-structured format 
also allowed exploration of participants’ broader attitudes towards news and politics and how 
these related to their news engagement. Although narratives around media engagement may 
not accurately reflect practices, the aim was to generate insights into attitudes towards, and 
interpretations of, these practices, which were used to understand what engagement with RT 
meant to participants and the relationship between this engagement and their attitudes 
towards politics and information.  

 
Yodovich and Dr Owen Abbott for their helpful comments on earlier drafts of this article. I would 
also like to thank Dr Galina Miazhevich and Dr Robert Orttung for their very helpful comments as 
reviewers. 
 
Funding 
This research was part of the RT Audiences Strand of the Arts and Humanities Research Council 
funded project “Reframing Russia: From Cold War to ‘Information War’?” 
- https://reframingrussia.com -  [Grant Number AH/ P00508X/1]. 
 
Disclosure statement 
The author has no conflict of interest to disclose. 
 



Volume 19, Issue 1 
                                        November 2022 

 

Page 33 
 

Comments participants had made on the Brexit-related posts in question were sometimes 
used as discussion prompts. This strategy helped ground the interviews in concrete practices 
of social media use and contextualise participants’ statements. While the Covid-19 pandemic 
meant that Brexit was often not at the forefront of participants’ minds, the semi-structured 
nature of the interviews allowed discussions to explore their reflections on a range of social 
and political issues, resulting in the collection of rich inductive data. Key findings are discussed 
below. 
 
Analysis: RT as Outsider in an Untrustworthy Media Environment 
While participants expressed a range of different political inclinations that interacted with 
their motivations for engaging with RT, what the vast majority had in common was their 
rejection of ‘mainstream’ British (or broader Western) media outlets as biased, tribalist and 
thus untrustworthy. Based on their narratives about RT and media and politics in Britain, I 
argue that at the heart of these users’ engagement with RT was its juxtaposition with 
domestic outlets. This outsider positioning was twofold, comprised of RT’s status as objective 
observer and counter-hegemonic underdog.  
Like the audiences examined in Crilley et al. (2020) and Crilley, Gillespie, and Willis (2020), 
these individuals did not necessarily consider RT their favourite news source, but rather 
described processes of information seeking that drew on a range of sources. Nonetheless, RT 
was an important and trustworthy source, and was viewed as comparatively objective, 
truthful and unbiased. This was the case even while participants did not agree with the totality 
of its content and many admitted that the broadcaster likely had its own agenda and links to 
the Russian state. RT’s depiction as ‘neutral’ was in part a product of a general ambivalence 
towards Russia and resultant tendency to view it as outside the arena of relevance for 
‘Western’ politics. In line with its motto ‘Question More’ and its self-positioning as an 
alternative news source (Miazhevich 2018), participants felt that RT, as an objective observer, 
provided information and perspectives that domestic media and other hegemonic or 
‘mainstream’ (e.g. US) media outlets refused to.  
RT’s self-portrayed pariah status appeared to play an important role in participants’ 
identification with the outlet. Partly affirming prior assumptions made about RT’s audiences 
(see above), participants stressed their counter-hegemonic political positions (on Brexit, 
immigration, Scottish independence, or conflict in the Middle East), which they felt positioned 
them as outsiders who were not represented by the government or media. It was clear that 
RT provided an opportunity for participants to see their (perceived) marginalised positions 
taken seriously, and that the outlet’s own marginalisation in the West was a significant factor 
in its appeal.  
In the following analysis, I introduce three individuals who occupied distinct political positions 
while each illustrating the importance of disillusionment with domestic media on which RT’s 
outsider status was predicated: Harriet (a socialist Remainer), Alan (a nativist Brexiteer), and 



Volume 19, Issue 1 
                                        November 2022 

 

Page 34 
 

Wallace (a Scottish nationalist). These represent the three most common political positions 
among the participant group. Pen portraits are used here as a means of contextualising 
engagement with RT – and the dominant themes that emerged in this study – within lived 
experiences. Through them I highlight and discuss a number of striking commonalities among 
the broader participant group’s perception of RT and attitudes towards news and 
information, despite stark political differences. These qualitative findings are not intended to 
be generalisable to all of RT’s audience on Facebook, but rather to provide nuanced and 
situated exploration of experiences and meanings that inform a broader understanding of 
RT’s appeal (Barbour 2008). 

 
Harriet: ‘I Don’t Want People Misinterpreting the Facts for Me’ 
Harriet was a sixty-three-year-old Brit who had moved to France twenty-five years ago. She 
was bilingual and worked as an English teacher to French speakers. Harriet was an advocate 
for refugee rights in France, attended anti-Islamophobia protests and taught French to Syrian 
refugee children. She was a Jeremy Corbyn supporter, and occasionally revealed socialist and 
pacifist concerns with comments like, ‘It is strange that there is never any money to help the 
working classes but plenty for killing people’. In this way, she expressed her socialist 
perspective on welfare and class-based deprivation in a register that also cohered with RT’s 
critical representation of Western interventions in the Middle East. 
Harriet was a strong supporter of remaining in the EU, characterising the Leave campaign as 
‘racist’ and even returning to the UK to vote in the referendum. She said she had watched 
Brexit in the news ‘avidly’, using many sources to garner a ‘global view’. This was linked to her 
description of herself as a ‘news fan’ who liked to educate herself by speaking to ‘clever 
people’, reading ‘scientific’ articles, and listening to intellectuals online, while trusting no one 
source in particular. She said she tended to leave her computer on most of the day at home 
with Twitter or Facebook open, and although she gathered most of her information online, 
like many participants was adamant she did not believe everything she read. Harriet keenly 
asserted that she was not basing her views on irrational bias, assuring me that she did not 
‘agree with Europe’ on everything. Importantly, she felt that facts and figures should be 
allowed to speak for themselves, saying ‘I want to read facts. I don’t want to read bias… I 
don’t want people misinterpreting the facts for me’. This positivist view of social truth, and 
perhaps naïve view of the news, was shared by many participants and was closely linked to 
their construction of RT (and themselves) as objective, in contrast with the overly subjective 
‘mainstream’ news.  
Harriet intimated that she had previously loved the BBC and had considered it an example of 
British ‘greatness and intelligence’. However, she had stopped engaging with the outlet after 
becoming frustrated and disappointed with growing perceived bias. These sentiments 
exemplified a trend among participants to narrate a sense of decline in the news media, 
imagining news of the past as an unbiased information service and contrasting this with the 



Volume 19, Issue 1 
                                        November 2022 

 

Page 35 
 

untrustworthiness of news today. Harriet expressed annoyance at the ‘smear campaign’ 
against Corbyn during the 2019 general election: ‘every time the Labour Party is popular with 
the people, the newspapers make mincemeat of them’. In particular, she lamented that the 
‘mainstream media’ did not ‘criticise the government’, illustrating the link between her 
dissatisfaction with domestic news outlets and frustration with the perceived rightward 
direction of British politics. 
Harriet had become aware of RT a couple of years prior; like a number of participants she had 
‘chanced upon’ its content on Facebook. She did not characterise herself as a particularly avid 
fan of RT but told me she felt the outlet was independent and unbiased compared with 
domestic media. Some of the issues she spoke about reflected the flagship exposé campaigns 
of RT, including Julian Assange’s extradition case and the conflict in Syria. The latter was a 
recurring theme with participants, but Harriet’s views on this are particularly illuminating. She 
discussed coverage of the conflict in relation to feelings of bewilderment regarding the 
untrustworthy nature of contemporary news and information: ‘I’ve asked myself over and 
over again, do we really know what’s going on in Syria? … It sounds too bad to be true’. 
However, she ultimately concluded that the Syrian people ‘were being bombed by the Syrian 
and Russian forces and that’s a fact’.  
This acknowledgment of Russia’s involvement in the killing of civilians was in stark contrast to 
RT’s stance on this issue (Hutchings 2020). Intriguingly, Harriet’s engagement with and 
positive portrayal of RT seemed to emerge despite the outlet’s coverage of Syria, an issue 
which was clearly of importance to her. Apparently contradicting her portrayal of RT as 
objective, she defended RT’s coverage, saying ‘you can’t find reports that aren’t biased about 
what’s going on, really. It’s a warzone for the Russians and for the Americans. That’s all’. This 
raises questions about how audiences reconcile their perceptions of RT as an objective 
observer with blatant pro-Russian stances in some of its coverage, which will be returned to 
below.  
In Harriet’s case, RT was portrayed as an arena for balanced debate, with its discussion 
programmes ‘giv[ing] people a chance to speak who don’t get the chance to speak on British 
television without being … grilled and minced by interviewers’. In this sense, Harriet’s 
appraisal of RT stemmed from a contrast with domestic news media and her fatigue with a 
perceived politicisation of coverage on domestic issues. Along with the ‘facts’, she wanted to 
‘hear [interviewees] speak and say what they’ve got to say’ to enable her to make up her own 
mind. In this way, Harriet was among the majority of participants who said they viewed RT as 
fair – a characteristic they considered lacking in ‘mainstream’ coverage. In Harriet’s case, this 
was clearly related to her sense that contemporary British media and the society that 
consumed its dog-whistle politics did not reflect her socialist and anti-racist views. RT’s talk 
shows are known for inviting guests from both ends of the political spectrum, from Jeremy 
Corbyn to Nigel Farage, and thus appeared to cater to a variety of felt marginalisations, as we 
will see in Alan’s portrait below. 



Volume 19, Issue 1 
                                        November 2022 

 

Page 36 
 

 
Alan: ‘RT is Filming What’s Happening’ 
Alan was in his fifties and also happened to be a Brit living overseas. He had moved to Spain 
from his hometown in Northwest England thirty-one years ago and was running a fishing and 
tourism company there. He engaged with social media and online news throughout the day 
because ‘it widens and broadens your mind’. Like Harriet, Alan was keen to construct himself 
as well-informed, unbiased, and a savvy information seeker. After many years, he had 
developed a ‘good solid basis as to where to look’ to verify information.  
However, in contrast to Harriet, Alan was strongly in support of Brexit. He felt media coverage 
of the issue had been biased and had unfairly promoted Remain. He described the BBC as 
‘terrible’ and liars: 
 
… if Nigel Farage was going on one of their shows, they would try and demise [sic] him. 
Anybody from the middle to the right they would try and … make ’em look small and try 
and pick up anything bad they’d done in their life which had nothing to do with Brexit … 
that was their aim. 
 
Thus, although from opposite ends of the political spectrum, Harriet and Alan shared a 
perception of domestic mainstream media, and the BBC in particular, as having a biased and 
divisive political agenda, and one which marginalised their views. Both constructed a 
narrative of decline in news quality and objectivity. For Alan, however, this was due to 
‘political correctness’ or what he called ‘the snowflake society’, echoing an editorial stance of 
RT. According to Alan, in today’s age it was necessary to ‘try and find out who’s telling the 
truth, who’s telling the lies, and make your own mind up from there’. He maintained it was 
only the advent of the internet and alternative media like RT that had allowed audiences to 
do so – traditional media outlets could not be trusted. 
Although insisting he was interested in ‘everything [RT] cover’, the primary concern Alan 
articulated was immigration. His views echoed a racialised, securitised and fearful discourse 
on immigration: migrants were arriving because of the opportunity to claim benefits, and 
were ‘trying to fight to get into a country by way and means of aggression’, constituting not 
immigration but ‘an invasion’. He told me that the reason he liked RT was because they were 
exposing things like how many migrants were trying to enter Europe from Syria and Africa. RT 
were ‘covering a story which should be covered’ but was being ‘cover[ed] up’ by mainstream 
outlets; if it was not for RT we would not have ‘insight as to what’s really happening’.  
In fact, RT had first caught Alan’s eye with content about Syria that ‘unfolded a part of the 
story that wasn’t told by the media’. This echoes RT’s pitch ‘that it offers insights into 
“inconvenient” stories that the “mainstream media” overlook’ (Hutchings 2020, 287). 
Although Alan, unlike Harriet, did not problematise RT’s coverage of the Syrian conflict or 
Russia’s role, both participants’ comments illustrate RT’s effective prompt to ‘Question More’ 



Volume 19, Issue 1 
                                        November 2022 

 

Page 37 
 

(as its motto goes) dominant hegemonic (Western) narratives on the issue. The importance 
of coverage of the Syrian conflict to engagement with RT among participants is explored 
further in Hall (forthcoming). However, it is notable that RT’s pro-Russian, anti-Western 
stance was reflected in Alan and a number of other participants’ narratives about Syria in 
interviews.  
To Alan, in contrast with ‘mainstream’ outlets, RT’s coverage was ‘truth and factual. Not 
fictional’. In particular, he found attractive RT’s high proportion of video coverage, and 
appreciated videos without commentary by reporters. Echoing Harriet’s positivist 
understanding of social truth, Alan said ‘RT is filming what’s happening … It doesn’t influence 
you in one way or another. It just gives you a perspective and truthful vision of what’s going 
on’. This was accompanied by a sense of timeliness attached to RT’s rapidly produced footage; 
according to Alan, RT was even filming ‘right now’ in Greece. This appeal was also highlighted 
by participants like Lorraine (65, Southern England), who said for instance that RT ‘move[s] at 
a faster pace’ than outlets like BBC and Sky.  
Alan also liked the way RT encouraged open debate, and enjoyed participating in the 
comments on RT’s Facebook posts. Unlike other outlets, regarding Brexit, he felt ‘RT covered 
both sides of the argument’. Alan valued this balance, saying ‘I think RT should cover 
everything that people like and don’t like, and leave it open, honest and trustworthy’. Thus, 
part of RT’s appeal for Alan, and the reason he trusted it over other outlets, lay in its perceived 
neutrality. The notion that RT was a neutral outside observer on domestic political issues like 
Brexit was a dominant theme in interviews. Its status as a foreign news outlet meant that on 
domestic issues like Brexit or Scottish independence, RT was seen as ‘outsiders looking in’ 
(Fiona, 62, Scotland) that had no reason to be untruthful. However, US news outlets (such as 
Fox, NBC and CNN) were generally not characterised in this way, but were derided in the same 
way as British outlets for their biased and untrustworthy content. This reflected parallels 
participants drew between the UK and US in terms of divisive politics and media, but also 
indicated that they essentially saw Russia as ‘outside’ the realm of geopolitical relevance for 
Britain, an issue I will continue to explore below.  
 
Wallace: ‘They’re Not Talking About Scotland, They’re Talking About England’ 
Wallace was a single father in his 30s living near Stirling in Scotland. He had a background in 
aircraft engineering and had also worked as a truck driver but had been unable to work for 
many years after an accident left him injured. A struggle with claiming welfare and constant 
fear of being wrongly classified ‘fit for work’ had made him passionate about dehumanising 
practices in Britain’s welfare system. He had grown up in a ‘Labour family’ but since the 2014 
referendum on Scottish independence (‘Indyref’) had become a Scottish National Party (SNP) 
supporter. This was one of the reasons he had started watching RT; when it came to the issue 
of Scottish independence, RT was the only outlet being ‘honest’. 



Volume 19, Issue 1 
                                        November 2022 

 

Page 38 
 

Wallace was one of five Scottish users interviewed who wanted to remain in the European 
Union and felt that Scots had been deceived by Westminster in the Indyref campaign: ‘they 
told us that to stay in Europe we have to stay in the UK. The morning of the result they then 
announced we’re gunna have this Brexit referendum’. For this reason, he asserted, ‘very few 
would say that they would still vote the same’ in a second Indyref. He felt Scotland was being 
exploited by England for their oil revenue, all while the narrative coming out of Westminster 
and the British media was that Scotland was the burden to England. ‘They’ve been treating 
us like subordinates, like we’re dogs … they actually rub [the Indyref result] in our faces’ he 
said. This sense of injustice was what prompted Wallace to start to take an interest in politics. 
Similar to Harriet, Wallace assured me he did not take news ‘as gospel’ but liked to verify 
things and ‘educate’ himself on ‘the facts’. During the interview he demonstrated his 
knowledge by relaying many facts and figures about the benefits of Scottish independence. 
Wallace felt that British media had ‘become untrustworthy, unreliable’, particularly the BBC. 
In his view, the British media focused on stories like Brexit, the General Election or the 
pandemic to divert attention from other things, like parliament passing legislation ‘behind 
our back’. Wallace contrasted this perceived poor quality of domestic news with RT, which he 
said covered a variety of topics and points of view. In Wallace’s case, disdain for the BBC was 
primarily a manifestation of his feelings towards the British government, which he depicted 
as corrupt and self-serving. Alongside other Scottish nationalist participants, Wallace 
criticised the BBC and depicted it as England-centric; when it came to Scotland, the BBC 
‘[don’t] even put any effort’. Importantly, British media were perceived as biased against 
Scottish independence and the SNP. Wallace spoke of a BBC interview with previous party 
leader Alex Salmond in the leadup to Indyref, which he felt had been unfairly cut to appear 
Salmond could not sufficiently articulate Scotland’s vision for independence.  
RT, in contrast, was ‘more truthful’ and would ‘give you the full interview’. In fact, RT was 
Wallace’s go-to source for anything to do with domestic news and politics, including the 
unfolding pandemic and the issue of Brexit. This was because, as a Russian-based outlet, ‘what 
have they got to benefit from lying?’ Thus, RT’s trustworthiness and reliability were 
predicated on its status as an actor entirely outside the realm of British politics. Such a 
depiction is puzzling, not least because of the UK’s difficult diplomatic relations with Russia 
and contemporary accusations of an anti-Western disinformation agenda. However, Wallace 
dismissed this villainous depiction of Russia. The British media were disingenuously ‘trying to 
brainwash the public into believing that [the Russians were our] enemies’ and that they were 
‘communist’. This was a dominant view amongst participants, with some also lamenting the 
West’s tendency to gloss over Russia’s substantial contribution to defeating Germany in 
WWII. Conceding that Putin was not perfect, Wallace nonetheless felt he was a ‘straight 
talker’ and good leader, and blamed Britain for difficult UK-Russia relations. Wallace 
attributed Britain’s demonisation of Russia to its desire to appease the US, drawing parallels 
with involvement in the Iraq war. He recited anti-Western narratives promoted by RT, saying 



Volume 19, Issue 1 
                                        November 2022 

 

Page 39 
 

that unwelcome military intervention by Britain in the Middle East had made them ‘no better 
than the Nazis’.  
Importantly here we see not only agreement from participants with RT’s anti-Western 
messaging, but also significant buy-in regarding the outlet’s self-assumed image as underdog 
or pariah and the idea that its marginalisation by the West is the result of unfair Russophobia. 
We cannot be sure to what extent anti-Western perspectives subscribed to by participants 
were shaped by the content they consumed on RT versus the outlet simply having appealed 
to pre-held views. What is interesting here, however, is the clear synergy between this form 
of pro-Russian messaging and participants’ own feelings of political marginalisation – RT was 
the ‘neutral’ outsider with whom they could identify.  
 
Discussion  
The above three portraits are of followers of RT UK on Facebook who hailed from very 
different political camps. They exemplify the way in which, for the users spoken to, 
engagement with RT was predicated on the rejection of an untrustworthy domestic news 
media environment. Against this backdrop, RT’s primary appeal was in its perceived status as 
an outsider: as an Eastern and thus ‘neutral’ observer, and as a counter-hegemonic underdog. 
All three accounts point to the ability of RT to appeal to a sense of political 
disenfranchisement or injustice, independent of an individual’s political leanings on even the 
most contentious issues. Whether socialist Remainer, nativist Brexiteer, or Scottish 
nationalist, participants could find in RT a ‘fairer’ voice for their marginalised views and an 
escape from the perceived politicised and biased reporting of the British (or at times more 
broadly ‘Western’) media. This cross-spectrum political appeal is particularly interesting given 
a tendency in studies of alternative online news to focus on the significance of right-wing 
outlets (Bennett and Livingston 2018). 
In this sense, RT appeared to successfully capitalise upon the volatile political situation in 
Britain around Brexit and populist politics and the way in which this situation, coupled with 
the contemporary hybrid digital news environment, has given rise to declining trust in and 
disengagement with institutions of informational authority (ibid). For some, RT also spoke to 
residual feelings of betrayal and disgust around the Iraq invasion through narratives about 
the Syrian conflict that promoted the idea that once again Brits were being deceived about 
the reality of conflict in the Middle East and who the victims were. Participants’ narratives 
around RT appeared to cohere with its self-image, epitomised by its motto ‘Question More’ 
that simultaneously casts doubt on ‘mainstream’ narratives and implies a failure by Western 
outlets to provide critical coverage. Thus, RT effectively appeals to existing discontents while 
achieving its goal of further undermining confidence in Western regimes and agendas 
(Hutchings 2020).  
Hutchings (ibid, 286) has described RT’s image as co-created through an ‘interactive dynamic’ 
between RT and the Western actors that deride it. In the current study, the failings of 



Volume 19, Issue 1 
                                        November 2022 

 

Page 40 
 

domestic media in participants’ eyes contributed significantly to RT’s appeal. However, 
audiences also formed part of this dynamic as they saw their own political marginalisation 
reflected in RT’s image. This affinity contributed to their trust in RT, and their engagement 
with RT’s coverage in turn likely helped further legitimise these concerns and senses of 
victimhood. Furthermore, as a digitally-focused outlet (ibid, 287), RT was able to use social 
media to tap into the very individuals whose trust in traditional media the hybrid digital news 
environment had undermined. The outlet offered this self-proclaimed savvy information-
seeking audience, who intensely valued social media as a news source, the alternative 
narratives that confirmed their suspicions.  
Identification with RT’s pariah image also led a number of participants to buy into RT’s 
narratives about the victimisation of Russia. A dominant narrative reproduced by participants 
was that negative representations of Russia and RT in the West were a product of 
Russophobia and adopted positive stances towards Russia, whether that be around culture, 
geopolitics, or Putin’s character. Thus, while RT’s mission has commonly been depicted as 
disruptor or underminer of Western politics, participants’ accounts demonstrated its 
potential effectiveness as a tool of soft power for Russia. 
Participants had perhaps unrealistic expectations of news ‘objectivity’ – in their view, the 
news should be nothing but ‘factual’. Their self-construction as objective fact-seekers who 
engaged with a variety of alternative and counter-hegemonic news sources to make up their 
own mind reinforced their disappointment with ‘biased’ mainstream media. This 
preoccupation with objectivity could partly be a response to popular characterisations (by 
domestic media and politicians) of issues like Brexit and Scottish independence as affective, 
subjective or ‘post-truth’ politics (Moss et al. 2020). In this sense, although RT’s anti-
establishment populist messaging was a key aspect of its appeal, and negative portrayals of 
‘mainstream media’ are a key tenant of populist media more broadly (Figenschou and Ihlebæk 
2019), these particular participants were not necessarily attracted to the outlet’s ‘low’ 
populist communication styles (cf. Crilley and Chatterje-Doody 2020b). While videos depicting 
humorous or bizarre human interest stories have been shown to be the most popular social 
media content produced by RT (Crilley et al. 2020), the participants of the current study said 
they were drawn to RT’s respectable, factual content. This is partly a product of the current 
study’s focus on domestic politics, which led to recruiting users engaged with RT around 
Brexit. However, this novel close-up look at politically engaged audiences demonstrates the 
way RT simultaneously maintains its self-representation as subversive and irreverent news 
alternative (see Hutchings 2020, 287; Crilley and Chatterje-Doody 2020b) and respectable 
international broadcaster. It also highlights the importance of conducting research with 
different types of audiences, given the contrast with quantitative findings of a correlation 
between perceived media bias and reduced overall news consumption (e.g. Ardèvol-Abreu 
and Gil de Zúñiga 2017). 
Participants described RT as more ‘truthful’ or ‘objective’ than British (or American) news 
outlets, but this was inconsistent with their concessions (perhaps born of their eagerness to 



Volume 19, Issue 1 
                                        November 2022 

 

Page 41 
 

construct themselves as rational and objective) that RT likely included pro-Russian bias. 
Indeed, one participant (Russel, 38, Belfast) who said ‘all media is propaganda’ did not hold 
this against RT; being a foreign outlet, he expected RT to have an agenda, in contrast with 
British outlets who were traitors sabotaging their own people’s interests. This again reflected 
the way in which the appeal of RT to participants was as much shaped by their disaffection 
with domestic outlets as with RT’s own image and content. The way in which RT was seen as 
a neutral outsider reporting on domestic political affairs – despite such admissions of 
probable pro-Russian bias – also revealed a view that Russia was not likely to have a significant 
position or agenda on political issues in Britain. This reflected participants’ ambivalence 
toward Russia and the way they saw it as outside the realm of domestic political relevance (in 
stark contrast with their perspectives on the US). In other words, RT may be biased, but not 
in a way that mattered to participants, who were concerned with issues they saw as Western 
problems. This was reflected in Russel’s comment that ‘If I was Putin I would sit back and let 
the West destroy itself, cos that’s where it’s going’.  
These findings challenge characterisations of RT’s audiences as mere conspiracy theorists, 
passive dupes, or extremist fanatics. A small number of participants took an interest in 
conspiracy, while others uncritically accepted RT’s pro-Russian messages. However, RT’s 
appeal was more complex and nuanced than such characterisations acknowledge, and 
emerged as a product of Britain’s domestic political situation and news media environment. 
This interactional dynamic also challenges the linear ‘information war’ paradigm that is so 
often used to understand RT and Russia’s geopolitical position more broadly.  

 
Conclusion: Implications for the Contemporary News Media Ecology  
By elucidating the significance of domestic socio-political and media context to what 
engagement with an international (and in particular, non-Western) broadcaster like RT meant 
to a range of individuals, these findings contribute not only to understandings of international 
broadcasting and propaganda, but also of news and information consumption in the hybrid 
media era. Theories like the ‘disinformation order’ (Bennett and Livingston 2018) – which 
aptly identified the systemic nature of digitally-mediated democratic disruption fuelled by 
declining confidence in institutions – while noting the role of foreign agents, conceptualise 
these mostly in terms of bots, hackers and ‘troll farms’. RT, editorially influenced by its state 
sponsor (Elswah and Howard 2020) but conducting its day-to-day operations independently 
as a legitimate news outlet (Hutchings 2020), does not fit neatly into our existing 
understandings of this order. In particular, its appeal to self-identified marginal individuals 
from a variety of political camps complicates dominant conceptualisations based on left-right 
polarisation and (radical) right nationalistic appeal. The extent of RT’s actual influence on 
political attitudes in the West are as yet unclear, but Kremlin spending on the outlet has 
continually increased and was recently estimated at US $190 million a year (Elswah and 
Howard 2020), making it a potential force that would be dangerous to ignore.  



Volume 19, Issue 1 
                                        November 2022 

 

Page 42 
 

The way in which mistrust – whether of media or government – was the dominant register 
through which participants articulated their relative trust in or affinity with RT’s coverage 
supports prior claims of the impact of mistrust and political disaffection on alternative digital 
information seeking. Divisions and discontents, although effectively crystallised by debates 
around Brexit, have existed in Britain for many decades, and will continue for many more. 
Neither alternative digital news sources nor the anger and doubt they stoke  are likely to lose 
prominence anytime soon, in Britain nor abroad. According to the Reuters Institute, although 
trust in news media rose slightly in 2021 amidst the Covid-19 pandemic, at 36% it is still 14 
points lower than prior to the 2016 EU Referendum (Newman 2021). If, as suggested by the 
current findings, this disaffection alone is enough to drive some individuals to alternative 
news consumption, then a concerning opportunity may be open to foreign and other 
alternative outlets holding evident (geo-)political agendas. RT is likely to be able to continue 
to successfully appeal to disaffected groups using its self-styled outsider status and contrast 
with Western outlets, as are any outlets who may seek to emulate its relative success.  
Future studies should continue to investigate the appeal of such alternative news outlets in 
the context of different domestic political issues, including the less divisive but equally 
grievous issue of the ongoing pandemic and governments’ handling of it (particularly given 
RT’s clear anti-lockdown editorial stance, see Hall 2020). The findings of the current study 
reinforce the importance of doing close-up research with audiences; without speaking to 
individuals we cannot understand what online news engagement really means to them, 
particularly the complex intersections between their political attitudes and that engagement. 
 
Biographical note: 
Dr Natalie-Anne Hall is a Research Associate in the Department of Media and Communications 
at Loughborough University. Her research interests include online information seeking, 
political social media use, misinformation, and issues around race, ethnicity and diversity. 
Email: n.hall@lboro.ac.uk. 
 

References: 
Ardèvol-Abreu, Alberto, and Homero Gil de Zúñiga. 2017. ‘Effects of Editorial Media Bias Perception 
and Media Trust on the Use of Traditional, Citizen, and Social Media News’. Journalism & Mass 
Communication Quarterly 94(3): 703–24.  
Barbour, Rosaline. 2008. Introducing Qualitative Research. London: SAGE Publications, Ltd.  
Bennett, W Lance, and Steven Livingston. 2018. ‘The Disinformation Order: Disruptive 
Communication and the Decline of Democratic Institutions’. European Journal of Communication 
33(2): 122–39.  
Borchers, Nils S. 2011. ‘“Do You Really Think Russia Should Pay Up for That?”’ Javnost - The Public 
18(4): 89–106. 
Burchell, Kenzie, Ben O’Loughlin, Marie Gillespie, and Eva Nieto McAvoy. 2015. ‘Soft Power and Its 
Audiences: Tweeting the Olympics from London 2012 to Sochi 2014’. Participations 12(1): 25. 



Volume 19, Issue 1 
                                        November 2022 

 

Page 43 
 

Chatterje-Doody, Precious N., and Rhys Crilley. 2019. ‘Making Sense of Emotions and Affective 
Investments in War: RT and the Syrian Conflict on YouTube’. Media and Communication 7(3): 167. 
Clinton, Hillary. 2011. US Foreign Policies Priorities Committee. 
Cohen, Nick. 2014. ‘Russia Today: Why Western Cynics Lap up Putin’s TV Poison’. The Guardian, 8 
November 2014. https://www.theguardian.com/commentisfree/2014/nov/08/russia-today-
western-cynics-lap-up-putins-tv-poison. 
Crilley, Rhys, and Precious N. Chatterje-Doody. 2020a. ‘Emotions and War on YouTube: Affective 
Investments in RT’s Visual Narratives of the Conflict in Syria’. Cambridge Review of International 
Affairs 33(5): 713–733.  
———. 2020b. ‘From Russia with Lols: Humour, RT, and the Legitimation of Russian Foreign Policy’. 
Global Society 35(2): 269–288. 
Crilley, Rhys, Marie Gillespie, Bertie Vidgen, and Alistair Willis. 2020. ‘Understanding RT’s Audiences: 
Exposure Not Endorsement for Twitter Followers of Russian State-Sponsored Media’. The 
International Journal of Press/Politics 27(1): 220-242. 
Crilley, Rhys, Marie Gillespie, and Alistair Willis. 2020. ‘Tweeting the Russian Revolution: RT’s 
#1917LIVE and Social Media Re-Enactments as Public Diplomacy’. European Journal of Cultural 
Studies 23(3): 354–73. 
Cruikshank, Sally A. 2010. ‘U.S. Presidential Politics on a Global Stage: A Content Analysis of 2008 
Election Coverage on Al Jazeera, the BBC, and Russia Today’. ICA Annual Conference 2010. 
Elswah, Mona, and Philip N Howard. 2020. ‘“Anything That Causes Chaos”: The Organizational 
Behavior of Russia Today (RT)’. Journal of Communication 70(5): 623–45. 
Figenschou, Tine Ustad, and Karoline Andrea Ihlebæk. 2019. ‘Challenging Journalistic Authority’. 
Journalism Studies 20(9): 1221–37. 
Fisher, Aleksandr. 2020. ‘Demonizing the Enemy: The Influence of Russian State-Sponsored Media on 
American Audiences’. Post-Soviet Affairs 36(4): 281–96.  
Forrest, Adam. 2020. ‘6 Things We Learned from the Russia Report about Interference in UK Politics’. 
The Independent, 21 July 2020, sec. News. https://www.independent.co.uk/news/uk/politics/russia-
report-national-security-summary-details-brexit-elections-boris-a9630241.html. 
Geertz, Clifford. 1977. The Interpretation Of Cultures. New York: Basic Books. 
Gerbaudo, Paolo. 2018. ‘Social Media and Populism: An Elective Affinity?’ Media, Culture & Society 
40(5): 745–53. 
Hall, Natalie-Anne. 2020. ‘RT Takes Libertarian Anti-Lockdown Stance’. ‘Reframing Russia for the 
Global Mediapshere: From Cold War to “Information War”?’ (blog). 19 May 2020. 
https://reframingrussia.com/2020/05/19/rt-takes-libertarian-anti-lockdown-stance-guest-blog/. 
———. forthcoming. ‘Questioning the Syrian Conflict: Distrust, Disaffection and British Users’ 
Engagement with RT UK on Facebook’. Digital War. 
Hobolt, Sara B, Thomas J Leeper, and James Tilley. 2020. ‘Divided by the Vote: Affective Polarization 
in the Wake of Brexit’. British Journal of Political Science 51(4): 1476-1493. 
Holt, Kristoffer. 2019. Right-Wing Alternative Media. Routledge. 
Howard, Philip, Bharath Ganesh, Dimitra Liotsiou, John Kelly, and Camille François. 2019. ‘The IRA, 
Social Media and Political Polarization in the United States, 2012-2018’. U.S. Senate Documents, 
October. https://digitalcommons.unl.edu/senatedocs/1. 



Volume 19, Issue 1 
                                        November 2022 

 

Page 44 
 

Hsu, Shih-Hsien. 2010. ‘Competing Discourse of Nationalism in the Global News Arena: The Analysis 
of the News Program in Context of Russia Today’. ICA Annual Conference 2010. 
Hutchings, Stephen. 2020. ‘RT and the Digital Revolution:: Reframing Russia for a Mediatized World’. 
In Transnational Russian Studies, edited by Stephen Hutchings, Andy Byford, and Connor Doak, 283–
300. Liverpool University Press. 
Hutchings, Stephen, Marie Gillespie, Ilya Yablokov, Ilia Lvov, and Alexander Voss. 2015. ‘Staging the 
Sochi Winter Olympics 2014 on Russia Today and BBC World News : From Soft Power to Geopolitical 
Crisis’. Participations, May. https://research-repository.st-andrews.ac.uk/handle/10023/6967. 
Intelligence Community Assessment. 2017. ‘Assessing Russian Activities and Intentions in Recent US 
Elections’. National Intelligence Council. 
Latzko-Toth, Guillaume, Claudine Bonneau, and Mlanie Millette. 2016. ‘Small Data, Thick Data: 
Thickening Strategies for Trace-Based Social Media Research’. In The SAGE Handbook of Social Media 
Research Methods, SAGE Publications Ltd. 
Mellon, Jonathan, and C Prosser. 2017. ‘Twitter and Facebook Are Not Representative of the General 
Population: Political Attitudes and Demographics of British Social Media Users’. Research & Politics 
4. 
Miazhevich, Galina. 2018. ‘Nation Branding in the Post-Broadcast Era: The Case of RT’. European 
Journal of Cultural Studies 21(5): 575–93. 
Mickiewicz, E. 2018. No Illusions: The Voices of Russia’s Future Leaders. New York: Oxford University 
Press. 
Moss, Jonathan, Emily Robinson, and Jake Watts. 2020. ‘Brexit and the Everyday Politics of Emotion: 
Methodological Lessons from History’. Political Studies 68(4): 837–56.  
Mouffe, Chantal. 2019. ‘The populist moment’. Simbiótica. Revista Eletrônica, August, 06–11. 
Nelson, Toby S. 2019. ‘How RT Frames Conflict: A Comparative Analysis’. Russian Journal of 
Communication 11(2): 126–40. 
Newman, Nic. 2021. ‘Reuters Institute Digital News Report 2021’. Reuters Institute for the Study of 
Journalism. 
O’Dea, S. 2018. ‘Leading Social Networks Ranked by Usage in the United Kingdom (UK) in January 
2018’. Statista. 2018. https://www.statista.com/statistics/611105/leading-social-networks-ranked-
by-daily-use-in-the-united-kingdom-uk/. 
Ofcom. 2019. ‘Ofcom Fines RT £200,000’. Ofcom. 26 July 2019. https://www.ofcom.org.uk/about-
ofcom/latest/media/media-releases/2019/ofcom-fines-rt. 
Orttung, Robert W., and Elizabeth Nelson. 2019. ‘Russia Today’s Strategy and Effectiveness on 
YouTube’. Post-Soviet Affairs 35(2): 77–92. 
Pew Research Center. 2018. ‘Fact Sheet: News Media and Political Attitudes in the United Kingdom’. 
Pew Research Center. https://www.pewresearch.org/global/wp-
content/uploads/sites/2/2018/05/PJ_2018.05.17_Media-Politics-Western-Europe_Fact-
Sheet_UK.pdf. 
Ramsay, Gordon, and Sam Robertshaw. 2019. ‘Weaponising News RT, Sputnik and Targeted 
Disinformation’. King’s College London: The Policy Institute, Center for the Study of Media, 
Communication, and Power. https://www.kcl.ac.uk/policy-institute/assets/weaponising-news.pdf. 
Rawnsley, Gary D. 2015. ‘To Know Us Is to Love Us: Public Diplomacy and International Broadcasting 
in Contemporary Russia and China’. Politics 35(3–4): 273–86.  



Volume 19, Issue 1 
                                        November 2022 

 

Page 45 
 

Richter, Monika L. 2017. ‘What We Know about RT (Russia Today)’. European Values. 
https://www.europeanvalues.net/wp-content/uploads/2017/09/What-We-Know-about-RT-Russia-
Today-3.pdf. 
Risso, Linda. 2018. ‘Harvesting Your Soul? Cambridge Analytica and Brexit’. In Brexit Means Brexit? 
Mainz. http://www.adwmainz.de/fileadmin/user_upload/Brexit-Symposium_Online-
Version.pdf#page=75. 
Rosenberg, Steve. 2016. ‘EU Referendum: What Does Russia Gain from Brexit?’ BBC News, 26 June 
2016, sec. Europe. https://www.bbc.co.uk/news/world-europe-36629146. 
RT. n.d. ‘About RT’. RT International. n.d. https://www.rt.com/about-us/. 
Simons, Greg. 2014. ‘Russian Public Diplomacy in the 21st Century: Structure, Means and Message’. 
Public Relations Review 40(3): 440–49. 
Sloan, L. 2017. ‘Who Tweets in the United Kingdom? Profiling the Twitter Population Using the 
British Social Attitudes Survey 2015’. Social Media + Society 3(1): 1–11. 
Stoycheff, Elizabeth, Juan Liu, Kunto A. Wibowo, and Dominic P. Nanni. 2017. ‘What Have We 
Learned about Social Media by Studying Facebook? A Decade in Review’. New Media & Society 
19(6): 968-980. 
The Embassy of the Russian Federation to the UK. n.d. ‘Russo-British Bilateral Relations’. The 
Embassy of the Russian Federation to the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland. 
Accessed 26 October 2020. http://rusemb.org.uk/ruuk/. 
Thomas, Timothy. 2015. ‘Russia’s 21st Century Information War: Working to Undermine and 
Destabilize Populations’. Defence Strategic Communications 1(1): 10–25. 
Toff, Benjamin, and Rasmus Kleis Nielsen. 2018. ‘“I Just Google It”: Folk Theories of Distributed 
Discovery’. Journal of Communication 68(3): 636–57. 
Tolz, Vera, Stephen Hutchings, Precious N Chatterje-Doody, and Rhys Crilley. 2021. ‘Mediatization 
and Journalistic Agency: Russian Television Coverage of the Skripal Poisonings’. Journalism 22(12): 
2971-2990. 
van Dijck, José. 2013. ‘The Culture of Connectivity’. New York: Oxford University Press. 
Wodak, Ruth. 2015. The Politics of Fear: What Right-Wing Populist Discourses Mean. SAGE 
Publications Ltd.  
Yablokov, Ilya. 2015. ‘Conspiracy Theories as a Russian Public Diplomacy Tool: The Case of Russia 
Today (RT)’. Politics 35(3–4): 301–15.  
Yamamoto, Masahiro, and Alyssa C. Morey. 2019. ‘Incidental News Exposure on Social Media: A 
Campaign Communication Mediation Approach’. Social Media + Society 5(2). 
Youmans, William Lafi, and Shawn Powers. 2012. ‘Remote Negotiations: International Broadcasting 
as Bargaining in the Information Age’. International Journal of Communication 6. 
 
 
 


