
 ORCA – Online Research @
Cardiff

This is an Open Access document downloaded from ORCA, Cardiff University's institutional
repository:https://orca.cardiff.ac.uk/id/eprint/175439/

This is the author’s version of a work that was submitted to / accepted for publication.

Citation for final published version:

Lee-Wright, Peter 2012. News values: an assessment of news priorities through a comparative analysis of
Arab Spring anniversary coverage. JOMEC Journal (1) 10.18573/j.2012.10221 

Publishers page: https://doi.org/10.18573/j.2012.10221 

Please note: 
Changes made as a result of publishing processes such as copy-editing, formatting and page numbers may
not be reflected in this version. For the definitive version of this publication, please refer to the published

source. You are advised to consult the publisher’s version if you wish to cite this paper.

This version is being made available in accordance with publisher policies. See 
http://orca.cf.ac.uk/policies.html for usage policies. Copyright and moral rights for publications made

available in ORCA are retained by the copyright holders.



JOMEC Journal
Journalism, Media and Cultural Studies

News Values: 
An Assessment of News Priorities 
Through a Comparative Analysis of
Arab Spring Anniversary Coverage
 

 

Goldsmiths College, University of London

Email: p.lee-wright@gold.ac.uk

Peter Lee-Wright

Keywords 
Democracy 
Coverage 
Resources 
Editorial priorities 
BBC 
ITN
Sky
Al-Jazeera



 
 

 

  cf.ac.uk/jomec/jomecjournal/1-june2012/leewright_newsvalues.pdf 

Abstract 

In recent years, the emergence of well-resourced Arab media had already begun to 
challenge the unipolar tendencies of Western media. 2011 was a bumper year for news, 
from the Japanese tsunami to near meltdown in the eurozone, from the global Occupy 
movements to the UK press phone-hacking scandal. Before all that, came the 
extraordinary events of the Arab Spring, from Tunisia through Egypt to Libya and many 
other states. Having had so much to cover, how well did news perform in the year-end 
review of these epic events in the Arab World, and what does the reporting tell us about 
news makers, their values and objectives? As they covered the first anniversaries of the 
uprisings, this paper reviews the relative importance broadcast news operations attach to 
the various outcomes, the definitions of democracy and freedom deployed, and compares 
the quality of coverage across their different platforms. 

 

Contributor Note 

Peter Lee-Wright is a member of the Goldsmiths Leverhulme Media Research Centre and 
a senior lecturer in television journalism. He was trained as a journalist and radio 
producer in the BBC World Service, before becoming a documentary film maker working 
for all the terrestrial television channels. Recent publications include The Documentary 
Handbook (Routledge 2010) and – with Phillips and Witschge – Changing Journalism 
(Routledge 2012). 



 

   

 

 

1 

 www.cf.ac.uk/JOMECjournal  @JOMECjournal 

In a year consumed with concerns about 
journalism’s failures, as exposed through 
the Leveson inquiry in the UK, it might 
have been timely for more introspection 
in the industry about its editorial role 
and contribution to the public sphere. 
But the combination of public vilification 
and commercial contraction has seen 
much of the news media on a defensive 
back foot, more concerned with evading 
statutory regulation than mature 
reflection. Foreign news offers a welcome 
distraction from discomforts at home, 
but also exposes stresses and strains 
within news organisations on both sides 
of the Atlantic. The events that came to 
be called ‘the Arab Spring’ started a year 
(2011) of monumental international 
stories, which shrunken foreign bureaux 
and resources1 struggled adequately to 
cover, as the revolt ignited from Tunisia 
to Egypt to Libya and points further East. 
‘It’s mainly a matter of funding’ says 
Head of BBC Newsgathering Operations, 
Martin Turner.2

                                                           
1 ‘In the 1980s, American TV networks each 
maintained about 15 foreign bureaus; today they 
have six or fewer. ABC has shut down its offices 
in Moscow, Paris and Tokyo; NBC closed bureaus 
in Beijing, Cairo and Johannesburg. Aside from a 
one-person ABC bureau in Nairobi, there are no 
network bureaus left at all in Africa, India or 
South America – regions that are home to more 
than 2 billion people.’ Pamela Constable, ‘Demise 
of the Foreign Correspondent’, Washington Post 
18 February 2007; (ii) ‘BBC cuts: up to 650 jobs in 
journalism could go’, Press Gazette, 7 October 
2011; (iii) Josh Halliday, ‘BBC foreign 
correspondents warn cuts compromise 
impartiality’ Guardian, 21 October 2011 
http://www.guardian.co.uk/media/2011/oct/21/
bbc-foreign-correspondents-cuts 

 ABC Middle East Bureau 
Chief Simon McGregor-Wood adds: 

2 Martin Turner, interviewed by author, 13 
February 2012. 

‘Driven principally by budgetary 
constraint, as well as a desperate fear of 
challenging the viewer with material they 
may find dull, US news editors agonise 
over foreign news coverage’.3

I think it's important that journalists 
who are serious about covering 
what is being called the Great Arab 
Revolt, the Arab Spring, they need to 
follow up, they can't just cover the 
big moments because this is a story 
of huge historical importance that 
will reverberate for years afterwards, 
a bit like World War I and its impact 
on the Middle East that we feel to 
this very day. It's important not to 
take a snapshot but to take a long 
video of what's going on. (Marshall 
2011) 

 But, as 
CNN’s Cairo-based senior international 
correspondent Ben Wedeman said in 
October: 

As McGregor-Wood observes, it is not in 
the nature of news – nor increasingly 
within its budget – to stay on a story 
beyond its audience’s attention span. For 
television news in particular, the 
repetition of images has a fast-decaying 
impact, as Barbie Zelizer’s work on news 
iconography and the ‘moveable standard’ 
governing pictures of violence has 
shown, with a growing distaste for the 
graphic (Zelizer 2010). Yet key stories can 
produce iconic images, which embody 
the significance of the moment and 
enable return in what Lisbeth Clausen 
calls a ‘commemoration event’ (Clausen 
2003). Clausen’s research was into 
coverage of the first anniversary of 9/11, 
but the same potential exists for 
memorialising other historic events, such 
                                                           
3 Simon McGregor-Wood, writing to author, 30 
January 2012. 



 

   

 

 

2 

 www.cf.ac.uk/JOMECjournal  @JOMECjournal 

as the fall of the Berlin Wall in 1989. Has 
the news media the perspective and 
potential to pursue Wedeman’s purpose, 
in keeping an open eye and mind on the 
Arab world, not least in reporting the 
anniversaries of these seismic events? 

Clausen’s significant conclusion is that 
globalisation has produced a 
countervailing ‘domestication’ of stories, 
where the international has to be filtered 
through domestic sensibilities and 
interests, similar, she acknowledges, to 
Gurevitch et al’s research into European 
news a decade earlier, which also found 
conventions of ‘a narrative framework 
that is already familiar to and 
recognisable by newsmen as well as by 
audiences’ (Gurevitch, Levy and Roeh 
1991: 207). To what extent was the Arab 
Spring refracted through a Western news 
reflexivity, and what does the continuing 
coverage tell us about the values of news 
organisations, when comparing the 
prominence and priority accorded by 
different Western news outlets? How 
different are the major players, and the 
propositions offered on the multiple 
platforms most now produce? 

To address these questions, and extract 
some common themes from competing 
news media, this paper took a 
comparative sample of multimedia 
coverage across the UK and US of the 
anniversaries during three significant 
dates: from the initial self-immolation of 
the Tunisian stall-holder Mohamed 
Bouazizi on December 17th 2010, widely 
credited with kick-starting the revolution, 
and the resulting flight of President Zine 
al-Abidine Ben Ali on January 14th 2011, 
to the initial big Egyptian demonstration 
in Cairo’s Tahrir Square, calling for 
President Hosni Mubarak to go, on 

January 25th 2011. Several themes 
emerged from immersion in the news 
media over that period. 

 

1. Retrospective recognition of a global 
movement for change 

The first of these dates fell as the 
Western news machine was grinding 
down for the extended Christmas break, 
and anniversaries are a standard fallback 
of the news diary. With the 17th 
December also being a Saturday – the 
non-news day of the TV week – BBC2’s 
Newsnight got in first, the night before, 
with Diplomatic Editor Mark Urban’s 
upsum of the year: 

Today there is violence in Syria, 
upheaval in Egypt, and a kind of 
armed truce in Libya. In Yemen, the 
President has stepped down, though 
his clan still runs the country, and in 
Bahrain the ruler has conceded that 
his riot police used excessive force 
against protestors. 

Did we predict all this dizzying 
dysfunction last year? Well no, we 
didn’t. And what is the bigger 
picture we can draw from it? That’s 
still very hard to say, apart from the 
fact that Arab leaders who tried to 
do business as usual are facing an 
unprecedented challenge. But there 
are some clues emerging as to the 
trend of these events. (Urban 2011) 

At the same time, the Guardian website 
was running a penetrating analysis of the 
‘Arab Spring anniversary: how a lost 
generation found its voice’, finding a 
strand of common cause around the 
world, from Chile to Korea, Athens to 
New York, with a new generation of 
educated, unemployed young finding its 



 

   

 

 

3 

 www.cf.ac.uk/JOMECjournal  @JOMECjournal 

voice in revolt against the established 
order. ‘2011 was the year of a global 
youth revolt’ (Malik et al 2011). 

You would not have known it from the 
following day’s print Guardian, which did 
not run the piece, nor from other UK 
newspapers, none of which marked the 
anniversary on any of their front page 
leads or subsidiary leads. Domestic TV 
News, BBC and ITN, did not feel the 
anniversary newsworthy, with the US 
withdrawal from Iraq and the Philippine 
floods taking precedence. Sky News did 
not consider the Arab Spring in any 
context worthy of inclusion in their ‘Top 
20 World News’ stories. So, all of Britain’s 
main traditional news sources tacitly 
agreed that the anniversary did not 
signify. 

It is only when you turn to the BBC’s 
international propositions that the issue 
finds favour. The World Service’s News 
and World Today on 17th picked up the 
story, the latter with Lyse Doucet’s 
emotional interview with Mohamed 
Bouazizi’s mother, followed by a report 
and discussion on Libya (World Today 
2011). And the BBC News Channel’s 
Dateline London the same day discussed 
the Arab Spring within the wider context 
of the year’s worldwide protest 
movements. Time magazine’s London 
bureau chief Catherine Mayer was 
involved in both programmes, and in the 
choice of Time’s Person of the Year as 
being ‘The Protestor’, which – similar to 
the Guardian online piece – yoked 
together the dissidents of the Arab 
Spring and the Western Occupy 
movements in a global narrative 
(Anderson 2011). In Dateline London 
Mayer pursued Time’s idea of this being 
a watershed moment: ‘The political 

process isn’t working and political 
leaders are like rabbits in car headlights 
… but we don’t know where it will all 
end up’. Syrian journalist Mustapha 
Karkouti added: ‘The people are sick and 
tired of their leaders... They want change 
in their leaders. The leaders are not fit to 
lead anymore’ (Dateline London 2011). 

These more thoughtful pieces were 
beginning to establish a global context 
and comprehension for the movements 
sweeping the world, but news is ill 
configured to maintain that perspective. 
Academe appears to have seized the 
moment with more assurance. In a 
special 2011 edition of the International 
Journal of Communication dedicated to 
the Arab Spring, Harlow and Johnson 
undertook a content analysis of New 
York Times coverage of Egyptian 
protests, vis-à-vis one NYT 
correspondent’s Twitter feeds, and the 
citizen journalist blogsite Global Voices 
(Harlow and Johnson 2011). They found 
that the new media were much more 
attuned to the character and complexity 
of the evolving protests, whereas the 
New York Times, representing old media, 
was reliant on a tired and inadequate 
‘protest paradigm’ – essentially 
unchanged since the unsympathetic 
coverage of 1960s student sit-ins – 
which tended to privilege official sources 
and ‘marginalize and undermine 
protestors … and even justify the 
Mubarak government’. 

The NYT employed a spectacle 
frame that hyped violence and 
drama far more than injustice, 
sympathy, or legitimizing frames, 
thus indicating that the excitement, 
fever, and even volatility of the 
protestors were more newsworthy, 



 

   

 

 

4 

 www.cf.ac.uk/JOMECjournal  @JOMECjournal 

and thus important, than the 
underlying causes of the protest or 
the plight of the protestors. (Harlow 
and Johnson 2011: 1367) 

News organisations argue that it takes a 
huge investment of journalistic capital to 
make sense of covering such complexity, 
yet thought and discussion cost little, 
and an obsession with hardware can 
divert appropriate energies. ITN 
correspondent Bill Neely, writing in 
Mirage In The Desert? Reporting The 
‘Arab Spring’ (Mair and Keeble 2011), 
comments on the raging technophilia 
and triumphalism surrounding news 
organisations’ reflection on their actions: 
for instance how Sky News’ Alex 
Crawford was the first reporter into a 
liberated Tripoli, ‘whipping the BBC’s ass’. 
He accuses many ‘hackademics’ of 
buying in to this ‘boys’ toys’ narrative, 
and failing to realize that Egypt is much 
more important than Libya: ‘Libya is not 
significant in the way Egypt is. Egypt's 
revolution is crucial. It's still not clear 
whether the revolution there will stick. 
What is clear is that it's not over’ (Mair 
and Keeble 2011). 

 

2. Declension from headlines to 
sidelines 

One notable outcome of the rundown of 
foreign bureaux mentioned earlier is that 
there cannot be constancy of coverage, 
and features are largely reliant on big 
name correspondents being jetted in to 
give both star quality and weight to the 
piece. That is an unsustainable modus 
operandi. In fairness, some of the year-
end upsums did appreciate the ongoing 
nature of the revolution. The BBC’s Gaza 
correspondent Jon Donnison charted the 

Tunisian anniversary and the ongoing 
fatal street clashes in Egypt, Syria and 
Yemen, with the proviso that: ‘Throughout 
the region a process of momentous 
change is far from over…. One young 
Tunisian was the trigger for the Arab 
Spring; a year on, for millions of people 
across the Middle East, it is not over’ 
(Donnison 2011). Similarly, Mark Austin’s 
That Was 2011: News Review of the Year 
recalled his own reports of ‘the chaos 
and revolution up close’ in Egypt and the 
‘amazing’ downfall of Mubarak, but he 
concluded: ‘the struggle for power in 
Egypt went on through 2011 and the 
revolutions in the Arab world were only 
just beginning’ (Austin 2012). But, 
tellingly, this programme was aired on 
ITV in the first hour of New Year’s Day, 
when few would be watching. 

At BBC News, says Head of 
Newsgathering Operations Martin Turner, 
‘there is a resistance to anniversaries’, 
both because they don’t see them as 
news, and because they have substantial 
current affairs and documentary 
departments to cover this angle.4

                                                           
4 Conversation with Martin Turner, Head of 
Newsgathering operations, London, 30 January 
2012. 

 The 
BBC’s Middle East editor, Jeremy Bowen, 
ended the year with three radio 
documentaries, broadcast on successive 
nights on both Radio 4 and the World 
Service. Tales from the Arab Spring 
committed thirty minutes each to Egypt, 
Libya and Syria, bringing the human 
insights this reporter is renowned for, if 
not the overarching commentary its 
history requires (Tales from the Arab 
Spring 2012). BBC TV waited until 
February 3rd to broadcast Egypt: Children 



 

   

 

 

5 

 www.cf.ac.uk/JOMECjournal  @JOMECjournal 

of the Revolution, a one-hour This World 
documentary on three young Egyptian 
activists on BBC2 (Egypt: Children of the 
Revolution, This World 2012), which 
continued the narrative of this as a youth 
revolution. Interesting though such 
features are, in this way the BBC – also 
through having its separate World News 
Today bulletin open BBC4 each weekday 
evening at 7 pm – tends to park much 
foreign news in such minority ‘zones of 
special interest’. 

 

3. Re-appraisal of news priorities 

Since 9/11 popular American media had 
mostly followed the Bush agenda of 
characterising the Middle East as the 
crucible of terror, with only Israel as a 
symbol of democratic values. The Arab 
Spring forced a re-think, though the 
popular media could not easily embrace 
the philosophical recant that came more 
easily in Britain. On 13th January, Robin 
Lustig presented Radio 4’s The World 
Tonight from Cairo, also marking the 
completion of the third and final round 
of the Egyptian elections. A round-table 
discussion of the achievements of the 
Arab Spring concluded that the elections 
were an accurate reflection of a pan-
Arab desire for freedom and democracy, 
which was felt even in countries still 
suppressing dissent, and where change 
would come eventually. Equally 
importantly, both Western and Eastern 
commentators agreed that the over 
seventy per cent vote for Islamist groups 
accurately reflected popular feeling, but 
did not preclude a workable 
accommodation with secularist groups 
and women’s aspirations. This sanguine 
BBC appraisal was not quite the way that 

some commentators were responding in 
the USA, whose influence in the region 
has sharply fallen due to these events. 
One American concern would be 
exacerbated by the World Tonight 
interview with the Vice-President of the 
Egyptian election winners, the Muslim 
Brotherhood, when asked about Israel: 

I hope that Jewish people descry 
that there is now a new era of 
democracy. They were describing 
themselves all the time as the only 
home of democracy in a desert of 
dictatorships. The opposite is [true] 
now. The state of Israel now is the 
only apartheid state in a democratic 
field. (The World Tonight, BBC Radio 
4, 13 January 2012) 

Rhetorical hyperbole though this is, it is 
the voice of the majority party in the 
democratic government in Egypt, 
presaging major change in the 
geopolitics in the region. It is one reason 
that Western statesmen, like Tony Blair, 
supported Mubarak, encouraging him to 
hang on long past his point of no return. 
As Chomsky reflects (Chomsky 2011), 
Western diplomacy supports democracy 
only so far as it serves its ends, witness 
the outlawing of the democratically 
elected Hamas in Gaza. One notable 
effect observed was that the coverage of 
the Arab Spring displaced Israel from its 
usual role as a key foreign affairs story, 
though its centrality to the American 
polity undoubtedly underpinned 
extraordinary interest in the Arab story. 
US diplomat Anne Patterson, interviewed 
in Cairo by Canada’s Global News, 
cautiously commented: ‘Democracy is a 
process. It’s not just one election. It’s 
election after election and the parties 
that are elected will have to deliver 



 

   

 

 

6 

 www.cf.ac.uk/JOMECjournal  @JOMECjournal 

assurances to the people’ (Anne 
Patterson on Global News TV, Canada, 20 
December 2011). 

American audiences are traditionally 
uninterested in and poorly informed on 
foreign affairs (Curran et al 2009: 25-7), 
unless they involve US troops; and with 
the closure of so many foreign bureaux, 
it might have been assumed that the 
television coverage of the Arab Spring 
would be modest at best. In fact, the 
three main US TV network weekday news 
programmes increased their coverage of 
foreign affairs in 2011 by over 10 per 
cent, with Libya the top story of the year 
and taking 5 per cent of all coverage – 
some 685 minutes across the 3 
networks. Egypt attracted 489 minutes, 
more than the lead domestic story, 
issues around the federal budget (477 
mins.). These figures have been collected 
for the last 24 years by Andrew Tyndall, 
whose Tyndall Report: Year in Review 
2011 collates and compares them all, 
and shows NBC and CBS broke 20-year 
records in the amount of foreign 
coverage, although ABC fell behind 
(Tyndall Report 2011), having invested 
excessive resources chasing a last 
interview with Gaddafi.5

                                                           
5 Source: Simon McGregor-Wood, qv. 

 Much less time 
was devoted to the uprisings in Syria 
(143 minutes), Bahrain (34 minutes), and 
Yemen (29 minutes), as well as to 
consideration of the broader discourse 
that some experts have called the ‘Arab 
Awakening’ (42 minutes). The Pew 
Research Center’s Project for Excellence 
in Journalism also recorded ‘a jump of 
more than a third in coverage of 
international news’, with ‘Middle East 
unrest’ filling 12 per cent of what they 

term ‘the newshole’ (Journalism.org 
2011). 

The hole was demarcated by the 
spectacle frame, the protest paradigm 
that made Tahrir Square as well known 
as Tian’anmen Square in 1989. Apart 
from the chants of the protestors, the 
voices heard remained primarily those of 
American reporters braving the streets 
for their daily bulletins. Tunis had been 
difficult; Cairo was coverable. But it was 
Libya that provided the action footage 
and engaging narrative of war with a US 
involvement, albeit that America only 
(officially) provided air support. People 
taking to the streets – and mobile phone 
footage from within crowds facing live 
ammunition – made exciting news a 
year ago, but the unseen machinations 
of diplomats and the long tail of political 
negotiation make poor television. Street 
demonstrations after a while all look the 
same, and the US networks do not 
engage in the deeper analysis provided 
by British current affairs programmes. 
So, despite the 2011 coverage, the 
anniversaries did not make the 
primetime cut. Tyndall told the radical 
news website Nation of Change:  

Simply put, the type of foreign policy 
that attracts the most attention is 
war – the use of military force. 
Diplomacy is much less newsworthy 
and leaves room for more of the 
international angle in covering 
global hotspots. [The networks 
showed] less and less resistance to 
using cheap, mobile, non-
professional news-gathering tactics 
and sources, such as cell phones, 
Twitter, and Skype, over the years. 
This means that one of the major 
past obstacles to global stories 
appearing on the news agenda – the 



 

   

 

 

7 

 www.cf.ac.uk/JOMECjournal  @JOMECjournal 

relatively high logistical cost – is 
being removed. (Nation of Change 
2011) 

 

4. The over-hyped impact of new 
media 

This phenomenon was first noted in the 
coverage of the protests that followed 
the Iranian presidential elections in 
2009, where mobile phone pictures filled 
the hole left by absent news crews. 
Certainly news managers everywhere are 
now very aware of the benefit of public 
sourced footage, using phones and 
social networks. BBC News has a 
dedicated UGC (User-Generated Content) 
hub to process such source material, 
which enriches coverage, but has yet 
notably to alter editorial values. News 
organisations fetishised the use of new 
media in liberating voices across the 
Arab Spring, but largely failed to analyse 
the true extent and effectiveness of these 
tools. For instance, nowhere was it noted 
that mobile phones had achieved 95% 
penetration in Tunisia by the time of the 
uprising, and internet access was 
enjoyed by at least 34%. However, 
Tunisia had some of the most draconian 
internet censorship outside China. This 
was abolished by President Ben-Ali in his 
resignation speech on 13th January 2011, 
in what Wagner recognises as a belated 
‘understanding’ of his people’s needs: 

In regards to the political demands, I 
have told you that yes, I have 
understood you [ana fahimtkum] 
and I have decided: full and 
complete freedom of information in 
all its media [wasa'il al i'lan], no 
more blocking of the Internet 
websites and the rejection of all 

forms of censorship and 
surveillance [raqaba] (Ben Ali 2011. 
Translation from Arabic by Heinrich 
Köllisch, University of Tübingen, 
Tunis, Tunisia – quoted in Wagner 
2011: 1297). 

Yet much commentary has continued to 
confuse the medium with the message; 
new technology was undoubtedly an 
enabling feature, but not the prime 
cause, of the Arab Spring. As Anne 
Alexander says, due to the prevailing 
story which ascribes to technology 
unrealistic powers, the pre-existing voice 
of dissent – which had led to hundreds 
of strikes across Egypt since 2006 – has 
been ‘eradicated from the narrative’ 
(Alexander 2012). Al-Jazeera’s chief 
political analyst Marwan Bishara 
comments, in The Invisible Arab: The 
promise and peril of the Arab revolutions. 
that the West has tended to take undue 
credit for gifting the Arab world the tools 
of its salvation. ‘Tools have always been 
important’, he says. ‘The Arab awakening 
a century ago was helped thanks to the 
printing press’ (Bishara 2012a). Speaking 
to journalists in London, he explained: 

Shortly after the beginning of the 
Arab revolution, the media began to 
fixate on the role of social media, 
ignoring other social and political 
factors. While important, there is no 
need to sensationalise the role 
social media played, treating it as if 
it were a silver bullet... Facebook 
doesn't organise, people do. Twitter 
won't govern, people will. (Bishara 
2012a) 

Harlow and Johnson (2011) did not 
define a ‘new media’ frame, but that 
would undoubtedly have been more 
common to all three of their studied 



 

   

 

 

8 

 www.cf.ac.uk/JOMECjournal  @JOMECjournal 

media. It would have been one frame 
that appealed to all American audiences. 
But there were obviously deeper-seated 
reasons for the American interest in the 
Arab Spring. In part, it may be that this 
was – in contrast to the generally dire 
news from Iraq in recent years – a 
geyser of good news and hope in the 
public mind, that ‘American values’ of 
freedom and democracy were 
penetrating that part of the world, albeit 
(pace Libya) without American ordinance. 
Notably, Fox News continued to run 
stories about the region which other 
networks ignored, clearly reflecting their 
partial, pro-Israeli stance, as did Al-
Jazeera from the Arab perspective. 
Indeed, there was widespread US 
paranoia about the unleashing of 
fundamentalist Islam, which is how 
much of public discourse characterises 
‘the enemy’ in the ‘War on Terror’.  

 

5. Re-configuring the politics of fear 

John M. Owen, a professor of politics at 
the University of Virginia, wrote about the 
Egyptian elections in the New York 
Times, in terms that spectacularly 
confirm Harlow and Johnson’s ‘protest 
paradigm: 

Political Islam, especially the strict 
version practiced by Salafists in 
Egypt, is thriving largely because it is 
tapping into ideological roots that 
were laid down long before the 
revolts began. Invented in the 1920s 
by the Muslim Brotherhood, kept 
alive by their many affiliates and 
offshoots, boosted by the failures of 
Nasserism and Baathism, allegedly 
bankrolled by Saudi and Qatari 
money, and inspired by the defiant 

example of revolutionary Iran, 
Islamism has for years provided a 
coherent narrative about what ails 
Muslim societies and where the 
cure lies. Far from rendering 
Islamism unnecessary, as some 
experts forecast, the Arab Spring has 
increased its credibility; Islamists, 
after all, have long condemned 
these corrupt regimes as destined 
to fail. (Owen IV 2012) 

Commentary from the serious European 
press can be more nuanced, recognising 
that Islam is a cloth of many colours, no 
more homogenous than ‘Christianity ‘or 
‘Western thought’. But it took a political 
journal to explore those deeper textures. 
The New Statesman on 19th January led 
with ‘Has the Arab Spring been 
hijacked?’, an incisive piece by Olivier 
Roy, professor of social and political 
theory at the European University 
Institute in Florence. He argues that the 
West needs to ‘set aside a number of 
deep-seated prejudices’, including ‘the 
assumption that democracy 
presupposes secularisation’ and that ‘a 
democrat is, by definition, also a liberal’.  

The major conflict that is taking 
shape is not a clash between the 
Muslim world and the west. Rather, 
it is the one that pits the 
conservative Sunni Arab world 
against the ‘Shia crescent’ around 
Iran, with Saudi Arabia's ‘unholy 
alliance’ with Israel in the 
background. The [Muslim] 
Brotherhood will struggle to carve 
out a distinct role for itself in this 
context, and it knows it. In the final 
analysis, the victory of the Islamists 
is part of the normalisation of the 
Arab world, as much in internal 
affairs as on a geostrategic level. 
(Roy 2011) 



 

   

 

 

9 

 www.cf.ac.uk/JOMECjournal  @JOMECjournal 

Normalisation presupposes people 
acting with individual autonomy, rather 
than merely as expressions of a 
particular mass belief. Whilst accepting 
Islam’s centrality to Arab culture, Marwan 
Bishara quotes a recent poll of 16,371 
Arabs across 12 countries, which found 
that nonetheless a majority felt religion 
should not interfere in politics, and a 
majority in favouring acceptance of 
government by any party achieving a 
democratic mandate, even if they did not 
agree with their policies. ‘People have 
lost their fear, broken with the past’, he 
says (Bishara 2012a). The Indian 
American academic, and self-proclaimed 
Marxist, Vijay Prasad sees the Arab 
Spring as not least the casting off of the 
chains of American client status, with the 
$1.5 billion annual security subvention 
the US paid Mubarak the link that was 
throttling them. It is, he commented to 
the Radical Notes website, ‘a revolt 
against the market’, in marked contrast 
to the East European ‘revolt for the 
market’ twenty years before.6

 

 But, as 
Prasad’s new book Arab Spring, Libyan 
Winter (Prasad 2012) argues, it was not 
in the neoliberal interest for media 
organs to promote this narrative, 
concerned as the West is to retain its 
economic and security interests in the 
region: ‘For the Arab lands, these events 
of 2011 are not the inauguration of a 
new history, but the continuation of an 
unfinished struggle that is a hundred 
years old’ (Counterpunch 2011). 

                                                           
6 ‘If power is not seized, counter-revolution will 
rise' (Prashad 2011). 

6. Fracturing fault-lines prove too 
difficult for news 

As the 25th January anniversary of the 
Egyptian uprising approached, the 
situations in both Syria and Yemen 
continued to deteriorate. Radio 4’s Today, 
with 17 hours to fill each week, has room 
to report such events. The BBC’s Middle 
East Editor Jeremy Bowen was in Homs, 
and spoke with angry supporters of 
President Assad, members of his Alawite 
sect, who form some ten per cent of the 
population. They blamed continuing civil 
disturbance on a Western conspiracy 
orchestrated through the media, notably 
blaming both the BBC and Al-Jazeera. 
For much of the Arab Spring, Syria was 
underreported on both sides of the 
Atlantic, due to competing stories and 
difficulties of access. Having eventually 
let journalists in, the Syrians were furious 
that the Alawite narrative was not getting 
sympathetic coverage. Even Arab League 
observers were forced to pull out 
because of mounting government 
interference, to which the Assad 
government responded by accusing the 
Arab League of ‘plotting to 
internationalise the crisis’ and rejecting 
any further ‘Arab solutions’ (Agence 
France Press 2012). Bowen concluded by 
identifying how significant this 
propaganda war was in the defining the 
politics of the moment: 

This crisis is defeating diplomacy, 
because Syria sits on some of the 
Middle East’s most important 
political, religious and ethnic 
faultlines, from Turkey and Iran to 
beyond…. Weakening Assad might 
undercut the Iranians. The crisis 
over President Assad’s future is 
much more than who rules Syria. It 



 

   

 

 

10 

 www.cf.ac.uk/JOMECjournal  @JOMECjournal 

is a big part of who matters in the 
Middle East. (Today 2012) 

Noam Chomsky continued to antagonise 
conservative America with his 
observation that ‘across the region, the 
overwhelming majority of the population 
regards the United States as the main 
threat to their interests’, asserting that 
80% Egyptians would prefer Iran to have 
nuclear weapons, but noting that 
‘coverage of these polls is precisely zero 
in the United States’ (Chomsky 2011a). 
Whether or not we accept his charge 
that news priority is determined by 
ideological interests, the geopolitical 
complexity of the region and its faultlines 
prove too complex for conventional news 
bulletins to convey to a lay audience in 
any meaningful sense. Longer-form 
programmes, whether on radio, like the 
Today programme, or on television, such 
as Al-Jazeera English’s Witness or 
Channel 4’s Dispatches, have the chance 
to dedicate time to specific subjects but 
- as serious current affairs fights for its 
survival against more popular forms - are 
decreasingly likely to take on dense 
analytical overseas subjects. As Martin 
Turner, Head of Newsgathering 
Operations, admits: 

It’s telling that al-Jazeera provides 
the space to cover stories in a way 
that the BBC used to do. This is 
partly – perhaps mainly – a question 
of having the funding to support a 
regular stream of 30 minutes or 
longer programmes.7

ABC’s Simon McGregor-Wood agrees, 
saying: ‘I believe it's difficult to find this 
level of regular in-depth analysis on 

 

                                                           
7 Martin Turner, interviewed by author, 13 
February 2012. 

other networks including the BBC and its 
multitudinous outlets’.8

Al-Qaeda in the Arabian peninsula 
has become the most potent 
offshoot of the global jihadi 
network…. The authority of the 
Yemeni state has crumbled in the 
face of a people power uprising 
inspired by the Arab Spring. 
(HARDtalk 2012) 

 That said, BBC 
News Channel’s Hardtalk lives up to its 
name by addressing tough subjects, 
mainly through the old-fashioned 
medium of lengthy interviews. Presenter 
Stephen Sackur went to Yemen for the 
25th January edition, another Middle East 
hotspot that has arguably had less cover 
than the situation warrants over the last 
year. In that time, civil war has driven 
tens of thousands of refugees south to 
the port of Aden, with the town of 
Zinjibar and large parts of the country in 
the hands of Ansar al-Sharia, the local 
Al-Qaeda front. 

Sackur’s report clearly indicates that 
Yemen is a serious news story, but one 
most news media continue to ignore. 
The UN Refugee Agency’s Navid Hussein 
observed that the media had 
concentrated on the politics of the 
region, without recognising the growing 
human costs. 

Yemen is going through a serious 
humanitarian crisis. This crisis is 
being overlooked and ignored. And 
we are very convinced that if the 
situation is not addressed, we might 
see a new Somalia in the making … 
in humanitarian terms. (HARDtalk 
2012) 

                                                           
8 Simon McGregor-Wood, writing to author, 30 
January 2012. 



 

   

 

 

11 

 www.cf.ac.uk/JOMECjournal  @JOMECjournal 

 

7. The tendency to homogeneity 

Prasad sees ignoring the Yemen story as 
part of the West’s self-serving myopia in 
relegating stories that do not accord with 
national or NATO interests, noting how 
slight the cover of troubles in the Gulf 
Cooperation Council9

                                                           
9 GCC: Bahrain, Kuwait, Oman, Qatar, Saudi 
Arabia, and United Arab Emirates. 

 states has been 
(Prasad 2012). As news editors have 
struggled to adapt to the 24-hour news 
cycle that their websites have thrust 
upon them, an inevitable homogeneity 
has emerged, not least due to a growing 
reliance on agency sources and pooled 
footage (Lee-Wright et al, 2011:30). This 
can also lead to a disconnect between 
web and print or web and broadcast, as 
stories run during the day do not 
necessarily make the cut of the final 
edition or bulletin. Thus, on 25 January, 
BBC News did not mention the Arab 
Spring on either radio or terrestrial 
television bulletins, despite the News 
Channel having a nicely nuanced report 
from Jon Leyne in Cairo – ‘It’s part 
demonstration, part celebration. Tahrir 
Square today is a bit of a noisy street 
party, but there are plenty here pressing 
hard for a quicker move to democracy’ 
(John Meyne, BBC News Channel, 25 
January 2012) – and the BBC News 
website being updated halfway through 
the 10 O’Clock News on BBC1 (BBC 
News Website 2012). ITV News also 
ignored the Egyptian anniversary 
throughout the day, and on the longer 
Channel 4 News it only merited a 
passing mention. The 24-hour rolling 
news channels had more room to mark 

the occasion. Sky News’ Emma Hurd 
filed from Cairo about frustration with 
the rate of change, but included a rather 
more upbeat interview with the lead 
candidate for the Egyptian presidency, 
Abr Moussa: 

It is a matter of time that change 
will take place in several societies, 
… peoples, states. Because change 
is the hope of all citizens. We cannot 
continue to live under dictatorial 
regimes or with the rule of 
oppression, telling people what to 
do and how to feel. (Abr Moussa, Sky 
News, 25 January 2012) 

This is an archetypal example of the 
Harlow and Johnson (2011) ‘protest 
paradigm’ privileging the official voice 
over those of the oppressed themselves. 
For Al-Jazeera English, Sherine Tadros 
reported that ‘Tahrir Square has for 
some become a symbol of people power, 
to others a sign of the country’s inability 
and turmoil’. She alone went to the 
shanty-towns to give voice to the poorer 
half of the population, who live on less 
than two dollars a day and have found 
life harder since the revolution. One 
housewife says: ‘The revolution has done 
nothing for us. It has stopped our work. 
There is no buying or selling; and 
everything is more expensive’ (Al-Jazeera 
2012). As Tadros concludes, ‘After one 
year, there is as much fear as there is 
hope for the future of the country’. 
Bishara also echoes Alexander’s 
reminder of the unreported worker 
protests in identifying the untold story: 
‘Those who struggled from within these 
societies were made invisible by those in 
power…. The reason for the Arab 
revolutions were the young people of the 
Arab world’ (Al-Jazeera 2012). 



 

   

 

 

12 

 www.cf.ac.uk/JOMECjournal  @JOMECjournal 

Bishara talks about the Egyptian 
revolution as ‘a lot of old people killing a 
lot of young people’ and the need to 
move on from that shattered hierarchy. 
Annabelle Sreberny argues that we need 
a new ‘sense of historicity and 
specificity’, defeating the simplistic 
dualisms (online/offline; 
optimism/pessimism) which 
characterise discourse about digital 
technology’s role in political change 
(Sreberny 2012). New media help the 
emerging democracy articulate its hopes 
and needs, but have yet to establish a 
creative coupling with conventional 
media in Egypt, still largely in the same 
hands as before the revolution. When the 
Mubarak government attempted to stem 
revolt by closing the phone networks and 
ISPs, Al-Jazeera stepped into the breech 
and broadcast the time and place of 
planned action. It is hard to 
underestimate the importance of this 
‘legitimizing frame’ from an international 
broadcaster that had already won 
Egyptians’ respect and trust. 

 

8. In every sense, the Arab Spring is 
unfinished business 

Al-Jazeera’s reputation in the region was 
won through its apparent freedom from 
proprietorial bias, and its willingness to 
engage in dialogue with its audience. In a 
survey of news trustworthiness in the 
journal Journalism Practice, figures for 
Egypt in 2006 note that 59% trusted Al-
Jazeera as a news source, compared to 
12% for Channel 1 Egypt TV and 4% for 
Nile News (Cushion 2009: 479). By 
comparison, a 2009 Pew study of news 
believability among US audiences rate 
their own networks (including Fox) in the 

mid-20 per cents, with only CNN making 
30% and 42% trusting PBS ‘a great deal’ 
(Cushion 2009: 477). Egyptian state 
media remain essentially in the same 
hands that ran it under Mubarak, giving 
weight to widely blogged concerns that 
this was a soft coup d’état more than a 
revolution,10

In Britain, trust in journalism has 
plummeted not just through the phone 
hacking scandal. A YouGov poll for 
Prospect magazine in 2010 found that 
public trust in broadsheets had fallen 
from 64% to 40% since 2003, in the BBC 
from 81% to 60%, and in ITN from 80% 
to 47% (Kellner 2010). The market 
response appears to have been a move 
towards ‘giving people what they want’ – 
more domestic news, more self-interest 
angles and less foreign news. And yet, a 
2007 Ofcom report found that ‘the main 
reasons given for following news were to 
keep abreast of what is happening in the 
world (70 per cent)’, 5% more than the 
priority accorded UK News (Ofcom 2007: 
Annexes: 4). In his 2009 review of 
international coverage in UK television, 
former BBC executive Phil Harding 
reviewed the explicit licence 
commitment of all UK public service (i.e. 
terrestrial) broadcasters to international 
programming, but found no strategic 
commitment, a sharp decline in ITV and 
Channel 5 foreign coverage, and a 
widespread cost-conscious, risk-averse 
commissioner culture that produced ‘a 
distorted view of the world’, heading 

 and leaving issues of trust 
unresolved. 

                                                           
10 For example: ‘Egypt: a revolution or a soft coup 
d'etat’ http://www.politicsforum.org/forum/view 
topic.php?f=32andt=130410 



 

   

 

 

13 

 www.cf.ac.uk/JOMECjournal  @JOMECjournal 

down the path of US-style introversion 
(Harding 2009: 10). 

Yet the Al-Jazeera effect has not only 
produced a plethora of Arab channels 
around the Middle East, but also 
stimulated new and competitive 
investment in this fast-evolving media 
market by the West. The BBC launched 
its Arabic TV channel in 2008, and saw 
its audiences nearly double during the 
Arab Spring, from 13.5 million to 24.4 
million (BBC Media Service 2011), 
evidence of the continuing soft power of 
the World Service. Other developments 
are more nakedly commercial. In April, 
Sky News announced the launch of its 
own 24-hour Arab language channel, Sky 
News Arabia on 6 May 2012, 
broadcasting from Abu Dhabi (Sky 2012). 
Rupert Murdoch’s News Corporation has 
also acquired 14.53 per cent of the 
Saudi Prince Al Waleed bin Talal’s Rotana 
Media Group, which has moved it 
operation and its new 24-hour Alarab TV 
station to Bahrain (The National 2011). 

With so many million newly free hearts 
and minds to attract, there is everything 
to play for, while Arab journalists are 
warning that government media owners 
in the Middle East have begun to 
exercise increasingly invasive control. In 
September 2011, the Palestinian 
journalist Wadah Khanfar was replaced 
as Head of Al-Jazeera by a member of 
the Qatari royal family who owns it. More 
recently, a former Al-Jazeera reporter, Ali 
Hashem alleged that the owners had 
previously interfered with the coverage of 
Bahrain and Syria. ‘Governments who 
own media organisations in the Middle 
East, and impose their agendas, are 
pushing them towards journalistic 

suicide’, he wrote on the Guardian 
Comment is free site (Hashem 2012). 

The critical relationship between a free 
media and democratic freedom is being 
played out throughout the Middle East, 
just as it is in the High Court with the 
Leveson inquiry. But the news circus has 
moved on, leaving the story unfinished. 
On 25th January the US cable HBO2 
channel ran a documentary featuring the 
reporting of American-Egyptian Sharif 
Abdel Kouddous for the daily online 
broadcast Democracy Now with Amy 
Goodwin. In Tahrir Square: 18 Days of 
Egypt’s Unfinished Revolution (HBO2 
2012), Emmy-winning film-makers Jon 
Alpert and Matt O’Neill capture the 
guerrilla reporting of this charismatic 
young journalist, as the rapidly evolving 
events lead to the emotional result of 
Mubarak’s resignation. Appearing from 
Cairo on Democracy Now that same day, 
Kouddous explained that he had felt 
obliged to stay there as the situation had 
deteriorated since the world’s media had 
moved on, reporting the ‘deeper struggle 
targeting the real backbone of autocracy 
in Egypt, that is the military’ 
(DemocracyNow 2012). 12,000 people 
had been tried in military courts since 
Mubarak went, more than in the 30 years 
of Mubarak’s regime, and over a hundred 
had been shot dead by troops in the last 
three months. This story has not 
remained prominent in either UK or US 
news. Former ABC Middle East Bureau 
chief Simon McGregor-Wood sees this as 
inevitable. 

The bottom line realities of US 
network foreign news coverage are 
undeniable. There is less money to 
spend and it is increasingly hard to 
maintain frontline presence on a 



 

   

 

 

14 

 www.cf.ac.uk/JOMECjournal  @JOMECjournal 

story once the white heat of the 
breaking news stage has cooled. US 
news managers will argue that when 
it matters the US networks will still 
be there in force. But the big 
sustained deployments of yesteryear 
are a thing of the past. The US 
network viewer may still get the key 
headlines, but they no longer get the 
perspective. Stories that don't have 
direct impact on American interests 
may struggle for coverage. 

 

Conclusion 

New media specialists and executives of 
all stripes scoff at the wolf cries of old 
media hands regretting the cuts that US 
and UK newsrooms have suffered. Even 
the BBC’s former Director of Nations and 
Regions, Pat Loughrey says, of BBC 
newsroom complaints, that it is still 
comparatively well-staffed: ‘It’s like 
Kolkata… I have never seen so many 
people in a newsroom’.11

                                                           
11 Pat Loughrey, in interview with the author, 25 
April 2012. 

 Priority is still 
determined by pre-existing news agenda 
and modes of operation. The Arab Spring 
anniversaries were no more than a diary 
item filler for the main news operations 
and platforms, many of them content to 
rely on AP and Reuters feeds to service 
them, often leaving them to the website 
rather than the main bulletins or print 
runs. Specialist journals and 
programmes did make use of the 
opportunity for mature reflection, though 
not all succeeded in finding new, deeper 
perspectives. The increasing 
homogeneity of news as it becomes 
more competitive was noted by Bourdieu 
(Bourdieu 1998) and has become an 

academic cliché, confirmed by much 
content analysis (see Redden and 
Witschge in Fenton 2009).  

Despite social media’s generative 
centrality to the Arab Spring, its use by 
the media has not significantly changed 
editorial perspective, although the 
material emanating from Syria has 
knowingly influenced Western coverage, 
causing the BBC to consider whether 
they should introduce a separate 
category to distinguish it from 
conventional UGC. Egyptian-Americans 
like Sharif Abdel Kouddous combine 
sympathetic understanding with the 
objectivity of the reporter, but such work 
requires a bigger canvas than a short 
report. Feature-length journalism or a 
regular outlet on 24-hour or online news 
affords them the space necessary.  

News bulletins are incapable of 
encapsulating complex truths. For that 
very reason, the historian-journalist 
Mischa Glenny resigned as the BBC’s 
East European correspondent during the 
Bosnian war, rather than have brevity 
travesty his knowledge (Lee-Wright 2010: 
27). This level of reduction does not 
merely distil material, but tends to distort 
it by forcing concentration on one aspect 
rather than all the others. News becomes 
an uneasy balance between what the 
network can afford and what the 
audience will wear. This is easier to 
accept where the mutual bias is 
understood, even if it is the unashamedly 
American-Israeli political axis ground out 
on Fox News.  

The dissatisfaction and disillusion of 
Tunisians and Egyptians a year on did 
not make good copy, but few reports 
went the extra mile beyond Tahrir 



 

   

 

 

15 

 www.cf.ac.uk/JOMECjournal  @JOMECjournal 

Square that Al-Jazeera English did, to 
talk to the poor whom the changes have 
hurt rather than helped. And in those 
exchanges the viewer sees played out 
the human transformation that has at 
least freed these people to talk. For 
decades state-run media had denied 
them a voice; tyrants everywhere forbid 
free speech. As Barnett recounts, since 
1996 al-Jazeera had introduced to the 
Arab world the notions of democratic 
debate and the realisation that 
alternative futures were possible (Barnet 
2011: 219-224). These superseded the 
propagandistic binary so beloved of the 
despots and George Bush – ‘if you are 
not with us, you’re against us’ – and 
freed minds to imagine the wider vistas 
of what became the Arab Spring. Barnett 
quotes the former BBC journalist Rageh 
Omar’s justification for defecting to al-
Jazeera English: 

I will never forget seeing Israeli 
politicians and spokesman being 
interviewed, arguing Israel’s case, 
some of them speaking Arabic as 
they did so. It was a shocking and 
breathtaking sight. The truth is that 
al-Jazeera has completely 
transformed the Arab world, which 
was accustomed to muzzled state 
broadcasters. (Omaar 2011) 

Yet the warnings are clear that no 
organisation is entirely free of its 
paymasters’ interests, and the main Arab 
TV channels are all based in and 
dependent upon the funding of states 
that have yet to enjoy the liberation of 
the Arab Spring.  

For mainstream Western media, the Arab 
Spring seems to have been more of a 
blip than a rebirth of internationalism, 
too amorphous an umbrella to sustain 

interest a year on. Individual journalists, 
like BBC Newsnight’s Paul Mason, and 
academics, like Vijay Prasad writing for 
the online political magazine 
Counterpunch, have seized the 
opportunity to evolve a new reading of 
the Arab Spring. Mason’s book, Why It’s 
Kicking Off Everywhere, extends the 
Guardian vision of a global youth 
rebellion, distinguished and connected 
by ‘a surplus of the most valuable 
properties on earth: skill, ingenuity and 
intelligence’ (Mason 2012: 211). Both see 
this as a seismic shift in history, which 
may not fit any neatly dated timeline, but 
which will determine political futures.  

Just as the Iron Curtain crumbled 
without a defining invasive ideology, so it 
may well be years before new alignments 
clearly emerge. The late historian Tony 
Judt did not live to see the Arab Spring, 
but his last, posthumously published 
book, Thinking the Twentieth Century, 
charts the West’s ‘discursive shift, since 
the late 1970s, towards economics’ (Judt 
2012). He noted the disjunct between a 
liberal obsession with promoting an 
idealised redistributive democracy 
abroad, while fetishising an individualistic 
aspiration to wealth at home, a confused 
message not aided by the near collapse 
of the finance sector. Prasad’s view that 
this was principally an Islamist revolt 
against Western values may yet be the 
defining vision. 

News organisations fighting over 
diminished resources, audiences and 
public trust still need to question their 
values to justify their existence. Just as 
the Arab uprisings communicated 
through social networks, people are 
migrating to twitter feeds and other news 
aggregators that supply the news they 



 

   

 

 

16 

 www.cf.ac.uk/JOMECjournal  @JOMECjournal 

want. Centralised broadcasters and press 
cannot easily serve this fluidity of 
consumer choice; but they still can 
produce the unique content and insight 
it demands. Meanwhile, Open Democracy 

reports that January 2012 in Algeria was 
characterised by ‘a wave of protest and 
contestation’, not that we heard that 
anywhere on our regular news channels 
(Rahmouni 2012). 

 

 

References 

Agence France Press (2012), http://www.afp-direct.com/abonnes?y=12andx=11, 24 January. 

Alexander, A. (2012), ‘How the Egyptian workers’ movement liberated the Interne: case studies 
from the 2011 revolution’, paper delivered at Media Power and Revolution Conference, 
London 2 April. 

Al-Jazeera (2012), ‘Egyptians mass in Tahrir to honour uprising’ Al-Jazeera English news: 
http://www.aljazeera.com/news/middleeast/2012/01/201212535836564645.html 

Anderson, K. (2011),‘The Protestor’, Time, 14 December. 

Austin, M. (2012), That Was 2011: News Review of the Year, ITV-1, 0005 1 January. 

Barnett, S. (2011), The Rise and Fall of Television Journalism, Bloomsbury Academic. 

BBC Media Service (2011), ‘Record audiences for BBC’s Arabic Services’, 5 December 2011 
http://www.bbc.co.uk/mediacentre/latestnews/051211arabic.html 

BBC News Website (2012), ‘Egypt anniversary demonstrators remain in Tahrir Square’, 25 January, 
last updated 22:14: http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-16734600 

Bishara, M. (2012), The Invisible Arab, New York: Nation Books. 

Bishara, M. (2012a), speaking at the Frontline Club, 6 March 2012 
http://www.frontlineclub.com/events/2012/03/in-conversation-with-marwan-bishara-the-
promise-and-peril-of-the-arab-revolution.html 

Bourdieu, P. (1998), On Television and Journalism, London: Pluto Press. 

Chomsky, N. (2011), ‘Elections are just fine, if they come out the way we want them to’, 
Democracy Now, 2 February 2011 
http://www.democracynow.org/blog/2011/2/2/part_2_noam_chomsky_this_is_the_ 
most_remarkable_regional_uprising_that_i_can_remember 

Chomsky, N. (2011a), speaking at Fairness and Accuracy in Reporting conference, New York City, 
11 May, http://www.democracynow.org/2011/5/11/noam_chomsky_the_us _and_its 

Clausen L. (2003), ‘Global News Communication Strategies - 9.11. 2002: Around the World’, in 
Nordicom Review, No 3. Fall Edition, Göteborg: Nordicom. 

Counterpunch (2011), http://www.counterpunch.org/2011/02/15/the-long-arab-revolution/ 



 

   

 

 

17 

 www.cf.ac.uk/JOMECjournal  @JOMECjournal 

Curran, J., Shanto Iyengar, Anker Brink Lund and Inka Salovara-Moring (2009), ‘Media systems, 
public knowledge and democracy: A comparative study’, European Journal of 
Communication Vol. 24, No. 1, 5-27. 

Cushion, S. (2009), ‘From Tabloid Hack to Broadcast Journalist: Which news sources are the most 
trusted’, Journalism Practice Volume 3 Number 4, 472-481. 

Dateline London (2011), BBC World, 17 December. 

DemocracyNow (2012), 25 January, http://www.democracynow.org/shows/2012/1/25 

Donnison, J. (2011), BBC News Channel, 17 December 2011 http://www.bbc.co.uk/news/world-
middle-east-16234537 

Egypt: Children of the Revolution, This World (2012), BBC2, 3 February. 

Fenton, N., ed. (2010), New Media, Old News: Journalism and Democracy in the Digital Age, 
London: Sage. 

Ghonim, W. (2012), Revolution 2.0: A Memoir from the Heart of the Arab Spring, HarperCollins: 
Fourth Estate. 

Harding, P. (2009), The Great Global Switch-Off: International Coverage in UK Public Service 
Broadcasting, International Broadcasting Trust, Oxfam, Polis. 

HARDtalk (2012), ‘Yemen in Crisis’, BBC News Channel and BBC World, 25 January. 

Harlow, S., Thomas J. Johnson (2011), ‘The Arab Spring| Overthrowing the Protest Paradigm? How 
The New York Times, Global Voices and Twitter Covered the Egyptian Revolution’, 
International Journal of Communication, Vol 5 pp.1379-54. 

Hashem, A. (2012), ‘The Arab spring has shaken Arab TV's credibility’, Guardian Comment is free 
http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2012/apr/03/arab-spring-arab-tv-credibility 

HBO2 (2012), In Tahrir Square: 18 Days of Egypt’s Unfinished Revolution, 25 January 2012 

Journalism.org (2011), ‘The Year in News 2011’, 21 December 2011, http://www.journalism.org/ 
analysis_report/year_news 

Judt, T. (2012), Thinking the Twentieth Century: Intellectuals and Politics in the Twentieth Century, 
Portsmouth: Heinemann. 

Khalil, A. (2012), Liberation Square: Inside the Egyptian Revolution and the Rebirth of a Nation, 
New York: St. Martin's Press. 

Kellner, P. (2010), ‘Number cruncher: A matter of trust’, Prospect, 22 September: 
http://www.prospectmagazine.co.uk/2010/09/peter-kellner-yougov-trust-journalists/ 

Lee-Wright, P., Angela Phillips and Tamara Witschge (2011), Changing Journalism, London: 
Routledge. 

Mair J., and Richard Lance Keeble (eds.) (2011), Mirage In The Desert? Reporting The 'Arab Spring', 
Bury St. Edmunds: Arima Publishing. 



 

   

 

 

18 

 www.cf.ac.uk/JOMECjournal  @JOMECjournal 

Malik, S., Jack Shenker and Adam Gabbatt (2011), ‘Arab Spring anniversary: how a lost generation 
found its voice’, Guardian online, 16 December 2011, 
http://www.guardian.co.uk/world/2011/dec/16/arab-spring-year-of-protest/ 

Marshall, S. (2011), ‘Reporting the Arab Spring: 'These stories will go on and on' Journalism.co.uk 
25 October 2011, http://www.journalism.co.uk/news-features/reporting-the-arab-spring--
these-stories-will-go-on-and-on-/s5/a546485/ 

Mason, P. (2012), Why It’s Kicking Off Everywhere: The New Global Revolutions, London: Verso. 

Nation of Change (2011), http://www.nationofchange.org/arab-spring-dominated-tv-foreign-news-
2011-1325603480 

Ofcom (2007), New News, Future News, http://stakeholders.ofcom.org.uk/market-data-
research/tv-research/newnews/ 

Omaar, R. (2011), ‘This is the new voice of Arabia’, Sunday Times, 12 February. 

Owen IV, J. M. (2012), ‘Why Islam is Winning’, The New York Times, 
http://www.nytimes.com/2012/01/07/opinion/why-islamism-is-winning.html 

Prashad V. (2011), ‘on the Arab revolt’, Radical Notes, 31 January, 
http://radicalnotes.com/content/view/153/39/ 

Prashad, V. (2012), Arab Spring, Libyan Winter, Oakland, Ca.: AK Press. 

Rahmouni, M. (2012), ‘Algeria: reform or securitization of civil society?’, Open Democracy, 30 
January, http://www.opendemocracy.net/mélissa-rahmouni/algeria-reform-or-
securitization-of-civil-society 

Roy, O. (2011), ‘Has the Arab Spring been hijacked?’, New Statesman 19 January. 

Sky (2012), ‘Sky News Arabia TV Channel To Launch In May’ Sky.Com, 3 April 2012, 
http://news.sky.com/home/business/article/16201815 

Sreberny, A. (2012), ‘A brief history of Iranian activism’, paper given at Media Power and Revolution 
conference, London, 2 April. 

Tales from the Arab Spring (2012), first broadcast Radio 4 and World Service 21, 22 and 23 
December 2012, http://www.bbc.co.uk/programmes/b018nvx0 

The National (2011), ‘Alarab TV to be based in Bahrain’, Ben Flanagan, 29 December 2011, 
http://www.thenational.ae/thenationalconversation/industry-insights/media/alarab-tv-to-
be-based-in-bahrain 

Today (2012), BBC Radio 4, 24 January. 

Tyndall Report (2011), http://tyndallreport.com/yearinreview2011/ 

Urban, M. (2011), Newsnight, 16 December 2011, 
http://news.bbc.co.uk/1/hi/programmes/newsnight/9663646.stm 



 

   

 

 

19 

 www.cf.ac.uk/JOMECjournal  @JOMECjournal 

Wagner, B. (2011), ‘“I Have Understood You”: The Co-evolution of Expression and Control on the 
Internet, Television and Mobile Phones During the Jasmine Revolution in Tunisia’, 
International Journal of Communication, Vol 5, 1295-1302. 

World Today (2011), BBC World Service, 17 December 2011. 

Zelizer, B. (2010), About To Die: How News Images Move the Public, Oxford: Oxford University 
Press. 

 



 
 

 

     
 
 

 

 

 

This article was first published in JOMEC Journal 

 

JOMEC Journal is an online, open-access and peer reviewed journal dedicated to publishing the 
highest quality innovative academic work in Journalism, Media and Cultural Studies. It is run by an 
editorial collective based in the School of Journalism, Media and Cultural Studies at Cardiff 
University, committed both to open-access publication and to maintaining the highest standards 
of rigour and academic integrity. JOMEC Journal is peer reviewed with an international, multi-
disciplinary Editorial Board and Advisory Panel. It welcomes work that is located in any one of 
these disciplines, as well as interdisciplinary work that approaches Journalism, Media and Cultural 
Studies as overlapping and interlocking fields. It is particularly interested in work that addresses 
the political and ethical dimensions, stakes, problematics and possibilities of Journalism, Media 
and Cultural Studies. 

 

To submit a paper or to discuss publication, please contact: 

Dr Paul Bowman: BowmanP@cf.ac.uk 

 

 

www.cf.ac.uk/jomecjournal 

Twitter: @JOMECjournal 

ISSN: ISSN 2049-2340 

 

 
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported 

License. Based on a work at www.cf.ac.uk/jomecjournal. 

 
.

 

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/�

	jj_cover.pdf
	fff LeeWright 20 June
	aa Back Cover v1


<<

  /ASCII85EncodePages false

  /AllowTransparency false

  /AutoPositionEPSFiles true

  /AutoRotatePages /None

  /Binding /Left

  /CalGrayProfile (Dot Gain 20%)

  /CalRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)

  /CalCMYKProfile (U.S. Web Coated \050SWOP\051 v2)

  /sRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)

  /CannotEmbedFontPolicy /Error

  /CompatibilityLevel 1.4

  /CompressObjects /Tags

  /CompressPages true

  /ConvertImagesToIndexed true

  /PassThroughJPEGImages true

  /CreateJobTicket false

  /DefaultRenderingIntent /Default

  /DetectBlends true

  /DetectCurves 0.0000

  /ColorConversionStrategy /CMYK

  /DoThumbnails false

  /EmbedAllFonts true

  /EmbedOpenType false

  /ParseICCProfilesInComments true

  /EmbedJobOptions true

  /DSCReportingLevel 0

  /EmitDSCWarnings false

  /EndPage -1

  /ImageMemory 1048576

  /LockDistillerParams false

  /MaxSubsetPct 100

  /Optimize true

  /OPM 1

  /ParseDSCComments true

  /ParseDSCCommentsForDocInfo true

  /PreserveCopyPage true

  /PreserveDICMYKValues true

  /PreserveEPSInfo true

  /PreserveFlatness true

  /PreserveHalftoneInfo false

  /PreserveOPIComments true

  /PreserveOverprintSettings true

  /StartPage 1

  /SubsetFonts true

  /TransferFunctionInfo /Apply

  /UCRandBGInfo /Preserve

  /UsePrologue false

  /ColorSettingsFile ()

  /AlwaysEmbed [ true

  ]

  /NeverEmbed [ true

  ]

  /AntiAliasColorImages false

  /CropColorImages true

  /ColorImageMinResolution 300

  /ColorImageMinResolutionPolicy /OK

  /DownsampleColorImages true

  /ColorImageDownsampleType /Bicubic

  /ColorImageResolution 300

  /ColorImageDepth -1

  /ColorImageMinDownsampleDepth 1

  /ColorImageDownsampleThreshold 1.50000

  /EncodeColorImages true

  /ColorImageFilter /DCTEncode

  /AutoFilterColorImages true

  /ColorImageAutoFilterStrategy /JPEG

  /ColorACSImageDict <<

    /QFactor 0.15

    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]

  >>

  /ColorImageDict <<

    /QFactor 0.15

    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]

  >>

  /JPEG2000ColorACSImageDict <<

    /TileWidth 256

    /TileHeight 256

    /Quality 30

  >>

  /JPEG2000ColorImageDict <<

    /TileWidth 256

    /TileHeight 256

    /Quality 30

  >>

  /AntiAliasGrayImages false

  /CropGrayImages true

  /GrayImageMinResolution 300

  /GrayImageMinResolutionPolicy /OK

  /DownsampleGrayImages true

  /GrayImageDownsampleType /Bicubic

  /GrayImageResolution 300

  /GrayImageDepth -1

  /GrayImageMinDownsampleDepth 2

  /GrayImageDownsampleThreshold 1.50000

  /EncodeGrayImages true

  /GrayImageFilter /DCTEncode

  /AutoFilterGrayImages true

  /GrayImageAutoFilterStrategy /JPEG

  /GrayACSImageDict <<

    /QFactor 0.15

    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]

  >>

  /GrayImageDict <<

    /QFactor 0.15

    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]

  >>

  /JPEG2000GrayACSImageDict <<

    /TileWidth 256

    /TileHeight 256

    /Quality 30

  >>

  /JPEG2000GrayImageDict <<

    /TileWidth 256

    /TileHeight 256

    /Quality 30

  >>

  /AntiAliasMonoImages false

  /CropMonoImages true

  /MonoImageMinResolution 1200

  /MonoImageMinResolutionPolicy /OK

  /DownsampleMonoImages true

  /MonoImageDownsampleType /Bicubic

  /MonoImageResolution 1200

  /MonoImageDepth -1

  /MonoImageDownsampleThreshold 1.50000

  /EncodeMonoImages true

  /MonoImageFilter /CCITTFaxEncode

  /MonoImageDict <<

    /K -1

  >>

  /AllowPSXObjects false

  /CheckCompliance [

    /None

  ]

  /PDFX1aCheck false

  /PDFX3Check false

  /PDFXCompliantPDFOnly false

  /PDFXNoTrimBoxError true

  /PDFXTrimBoxToMediaBoxOffset [

    0.00000

    0.00000

    0.00000

    0.00000

  ]

  /PDFXSetBleedBoxToMediaBox true

  /PDFXBleedBoxToTrimBoxOffset [

    0.00000

    0.00000

    0.00000

    0.00000

  ]

  /PDFXOutputIntentProfile ()

  /PDFXOutputConditionIdentifier ()

  /PDFXOutputCondition ()

  /PDFXRegistryName ()

  /PDFXTrapped /False



  /CreateJDFFile false

  /Description <<



    /BGR <>

    /CHS <FEFF4f7f75288fd94e9b8bbe5b9a521b5efa7684002000410064006f006200650020005000440046002065876863900275284e8e9ad88d2891cf76845370524d53705237300260a853ef4ee54f7f75280020004100630072006f0062006100740020548c002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e003000204ee553ca66f49ad87248672c676562535f00521b5efa768400200050004400460020658768633002>

    /CHT <FEFF4f7f752890194e9b8a2d7f6e5efa7acb7684002000410064006f006200650020005000440046002065874ef69069752865bc9ad854c18cea76845370524d5370523786557406300260a853ef4ee54f7f75280020004100630072006f0062006100740020548c002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e003000204ee553ca66f49ad87248672c4f86958b555f5df25efa7acb76840020005000440046002065874ef63002>

    /CZE <>

    /DAN <>

    /DEU <>

    /ESP <>

    /ETI <>

    /FRA <>

    /GRE <>



    /HRV (Za stvaranje Adobe PDF dokumenata najpogodnijih za visokokvalitetni ispis prije tiskanja koristite ove postavke.  Stvoreni PDF dokumenti mogu se otvoriti Acrobat i Adobe Reader 5.0 i kasnijim verzijama.)

    /HUN <>

    /ITA <>

    /JPN <FEFF9ad854c18cea306a30d730ea30d730ec30b951fa529b7528002000410064006f0062006500200050004400460020658766f8306e4f5c6210306b4f7f75283057307e305930023053306e8a2d5b9a30674f5c62103055308c305f0020005000440046002030d530a130a430eb306f3001004100630072006f0062006100740020304a30883073002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e003000204ee5964d3067958b304f30533068304c3067304d307e305930023053306e8a2d5b9a306b306f30d530a930f330c8306e57cb30818fbc307f304c5fc59808306730593002>

    /KOR <FEFFc7740020c124c815c7440020c0acc6a9d558c5ec0020ace0d488c9c80020c2dcd5d80020c778c1c4c5d00020ac00c7a50020c801d569d55c002000410064006f0062006500200050004400460020bb38c11cb97c0020c791c131d569b2c8b2e4002e0020c774b807ac8c0020c791c131b41c00200050004400460020bb38c11cb2940020004100630072006f0062006100740020bc0f002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e00300020c774c0c1c5d0c11c0020c5f40020c2180020c788c2b5b2c8b2e4002e>

    /LTH <>

    /LVI <>

    /NLD (Gebruik deze instellingen om Adobe PDF-documenten te maken die zijn geoptimaliseerd voor prepress-afdrukken van hoge kwaliteit. De gemaakte PDF-documenten kunnen worden geopend met Acrobat en Adobe Reader 5.0 en hoger.)

    /NOR <>

    /POL <>

    /PTB <>

    /RUM <>

    /RUS <>

    /SKY <>

    /SLV <>

    /SUO <>

    /SVE <>

    /TUR <>

    /UKR <>

    /ENU (Use these settings to create Adobe PDF documents best suited for high-quality prepress printing.  Created PDF documents can be opened with Acrobat and Adobe Reader 5.0 and later.)

  >>

  /Namespace [

    (Adobe)

    (Common)

    (1.0)

  ]

  /OtherNamespaces [

    <<

      /AsReaderSpreads false

      /CropImagesToFrames true

      /ErrorControl /WarnAndContinue

      /FlattenerIgnoreSpreadOverrides false

      /IncludeGuidesGrids false

      /IncludeNonPrinting false

      /IncludeSlug false

      /Namespace [

        (Adobe)

        (InDesign)

        (4.0)

      ]

      /OmitPlacedBitmaps false

      /OmitPlacedEPS false

      /OmitPlacedPDF false

      /SimulateOverprint /Legacy

    >>

    <<

      /AddBleedMarks false

      /AddColorBars false

      /AddCropMarks false

      /AddPageInfo false

      /AddRegMarks false

      /ConvertColors /ConvertToCMYK

      /DestinationProfileName ()

      /DestinationProfileSelector /DocumentCMYK

      /Downsample16BitImages true

      /FlattenerPreset <<

        /PresetSelector /MediumResolution

      >>

      /FormElements false

      /GenerateStructure false

      /IncludeBookmarks false

      /IncludeHyperlinks false

      /IncludeInteractive false

      /IncludeLayers false

      /IncludeProfiles false

      /MultimediaHandling /UseObjectSettings

      /Namespace [

        (Adobe)

        (CreativeSuite)

        (2.0)

      ]

      /PDFXOutputIntentProfileSelector /DocumentCMYK

      /PreserveEditing true

      /UntaggedCMYKHandling /LeaveUntagged

      /UntaggedRGBHandling /UseDocumentProfile

      /UseDocumentBleed false

    >>

  ]

>> setdistillerparams

<<

  /HWResolution [2400 2400]

  /PageSize [612.000 792.000]

>> setpagedevice




<<

  /ASCII85EncodePages false

  /AllowTransparency false

  /AutoPositionEPSFiles true

  /AutoRotatePages /None

  /Binding /Left

  /CalGrayProfile (Dot Gain 20%)

  /CalRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)

  /CalCMYKProfile (U.S. Web Coated \050SWOP\051 v2)

  /sRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)

  /CannotEmbedFontPolicy /Error

  /CompatibilityLevel 1.4

  /CompressObjects /Tags

  /CompressPages true

  /ConvertImagesToIndexed true

  /PassThroughJPEGImages true

  /CreateJobTicket false

  /DefaultRenderingIntent /Default

  /DetectBlends true

  /DetectCurves 0.0000

  /ColorConversionStrategy /CMYK

  /DoThumbnails false

  /EmbedAllFonts true

  /EmbedOpenType false

  /ParseICCProfilesInComments true

  /EmbedJobOptions true

  /DSCReportingLevel 0

  /EmitDSCWarnings false

  /EndPage -1

  /ImageMemory 1048576

  /LockDistillerParams false

  /MaxSubsetPct 100

  /Optimize true

  /OPM 1

  /ParseDSCComments true

  /ParseDSCCommentsForDocInfo true

  /PreserveCopyPage true

  /PreserveDICMYKValues true

  /PreserveEPSInfo true

  /PreserveFlatness true

  /PreserveHalftoneInfo false

  /PreserveOPIComments true

  /PreserveOverprintSettings true

  /StartPage 1

  /SubsetFonts true

  /TransferFunctionInfo /Apply

  /UCRandBGInfo /Preserve

  /UsePrologue false

  /ColorSettingsFile ()

  /AlwaysEmbed [ true

  ]

  /NeverEmbed [ true

  ]

  /AntiAliasColorImages false

  /CropColorImages true

  /ColorImageMinResolution 300

  /ColorImageMinResolutionPolicy /OK

  /DownsampleColorImages true

  /ColorImageDownsampleType /Bicubic

  /ColorImageResolution 300

  /ColorImageDepth -1

  /ColorImageMinDownsampleDepth 1

  /ColorImageDownsampleThreshold 1.50000

  /EncodeColorImages true

  /ColorImageFilter /DCTEncode

  /AutoFilterColorImages true

  /ColorImageAutoFilterStrategy /JPEG

  /ColorACSImageDict <<

    /QFactor 0.15

    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]

  >>

  /ColorImageDict <<

    /QFactor 0.15

    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]

  >>

  /JPEG2000ColorACSImageDict <<

    /TileWidth 256

    /TileHeight 256

    /Quality 30

  >>

  /JPEG2000ColorImageDict <<

    /TileWidth 256

    /TileHeight 256

    /Quality 30

  >>

  /AntiAliasGrayImages false

  /CropGrayImages true

  /GrayImageMinResolution 300

  /GrayImageMinResolutionPolicy /OK

  /DownsampleGrayImages true

  /GrayImageDownsampleType /Bicubic

  /GrayImageResolution 300

  /GrayImageDepth -1

  /GrayImageMinDownsampleDepth 2

  /GrayImageDownsampleThreshold 1.50000

  /EncodeGrayImages true

  /GrayImageFilter /DCTEncode

  /AutoFilterGrayImages true

  /GrayImageAutoFilterStrategy /JPEG

  /GrayACSImageDict <<

    /QFactor 0.15

    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]

  >>

  /GrayImageDict <<

    /QFactor 0.15

    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]

  >>

  /JPEG2000GrayACSImageDict <<

    /TileWidth 256

    /TileHeight 256

    /Quality 30

  >>

  /JPEG2000GrayImageDict <<

    /TileWidth 256

    /TileHeight 256

    /Quality 30

  >>

  /AntiAliasMonoImages false

  /CropMonoImages true

  /MonoImageMinResolution 1200

  /MonoImageMinResolutionPolicy /OK

  /DownsampleMonoImages true

  /MonoImageDownsampleType /Bicubic

  /MonoImageResolution 1200

  /MonoImageDepth -1

  /MonoImageDownsampleThreshold 1.50000

  /EncodeMonoImages true

  /MonoImageFilter /CCITTFaxEncode

  /MonoImageDict <<

    /K -1

  >>

  /AllowPSXObjects false

  /CheckCompliance [

    /None

  ]

  /PDFX1aCheck false

  /PDFX3Check false

  /PDFXCompliantPDFOnly false

  /PDFXNoTrimBoxError true

  /PDFXTrimBoxToMediaBoxOffset [

    0.00000

    0.00000

    0.00000

    0.00000

  ]

  /PDFXSetBleedBoxToMediaBox true

  /PDFXBleedBoxToTrimBoxOffset [

    0.00000

    0.00000

    0.00000

    0.00000

  ]

  /PDFXOutputIntentProfile ()

  /PDFXOutputConditionIdentifier ()

  /PDFXOutputCondition ()

  /PDFXRegistryName ()

  /PDFXTrapped /False



  /CreateJDFFile false

  /Description <<



    /BGR <>

    /CHS <FEFF4f7f75288fd94e9b8bbe5b9a521b5efa7684002000410064006f006200650020005000440046002065876863900275284e8e9ad88d2891cf76845370524d53705237300260a853ef4ee54f7f75280020004100630072006f0062006100740020548c002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e003000204ee553ca66f49ad87248672c676562535f00521b5efa768400200050004400460020658768633002>

    /CHT <FEFF4f7f752890194e9b8a2d7f6e5efa7acb7684002000410064006f006200650020005000440046002065874ef69069752865bc9ad854c18cea76845370524d5370523786557406300260a853ef4ee54f7f75280020004100630072006f0062006100740020548c002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e003000204ee553ca66f49ad87248672c4f86958b555f5df25efa7acb76840020005000440046002065874ef63002>

    /CZE <>

    /DAN <>

    /DEU <>

    /ESP <>

    /ETI <>

    /FRA <>

    /GRE <>



    /HRV (Za stvaranje Adobe PDF dokumenata najpogodnijih za visokokvalitetni ispis prije tiskanja koristite ove postavke.  Stvoreni PDF dokumenti mogu se otvoriti Acrobat i Adobe Reader 5.0 i kasnijim verzijama.)

    /HUN <>

    /ITA <>

    /JPN <FEFF9ad854c18cea306a30d730ea30d730ec30b951fa529b7528002000410064006f0062006500200050004400460020658766f8306e4f5c6210306b4f7f75283057307e305930023053306e8a2d5b9a30674f5c62103055308c305f0020005000440046002030d530a130a430eb306f3001004100630072006f0062006100740020304a30883073002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e003000204ee5964d3067958b304f30533068304c3067304d307e305930023053306e8a2d5b9a306b306f30d530a930f330c8306e57cb30818fbc307f304c5fc59808306730593002>

    /KOR <FEFFc7740020c124c815c7440020c0acc6a9d558c5ec0020ace0d488c9c80020c2dcd5d80020c778c1c4c5d00020ac00c7a50020c801d569d55c002000410064006f0062006500200050004400460020bb38c11cb97c0020c791c131d569b2c8b2e4002e0020c774b807ac8c0020c791c131b41c00200050004400460020bb38c11cb2940020004100630072006f0062006100740020bc0f002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e00300020c774c0c1c5d0c11c0020c5f40020c2180020c788c2b5b2c8b2e4002e>

    /LTH <>

    /LVI <>

    /NLD (Gebruik deze instellingen om Adobe PDF-documenten te maken die zijn geoptimaliseerd voor prepress-afdrukken van hoge kwaliteit. De gemaakte PDF-documenten kunnen worden geopend met Acrobat en Adobe Reader 5.0 en hoger.)

    /NOR <>

    /POL <>

    /PTB <>

    /RUM <>

    /RUS <>

    /SKY <>

    /SLV <>

    /SUO <>

    /SVE <>

    /TUR <>

    /UKR <>

    /ENU (Use these settings to create Adobe PDF documents best suited for high-quality prepress printing.  Created PDF documents can be opened with Acrobat and Adobe Reader 5.0 and later.)

  >>

  /Namespace [

    (Adobe)

    (Common)

    (1.0)

  ]

  /OtherNamespaces [

    <<

      /AsReaderSpreads false

      /CropImagesToFrames true

      /ErrorControl /WarnAndContinue

      /FlattenerIgnoreSpreadOverrides false

      /IncludeGuidesGrids false

      /IncludeNonPrinting false

      /IncludeSlug false

      /Namespace [

        (Adobe)

        (InDesign)

        (4.0)

      ]

      /OmitPlacedBitmaps false

      /OmitPlacedEPS false

      /OmitPlacedPDF false

      /SimulateOverprint /Legacy

    >>

    <<

      /AddBleedMarks false

      /AddColorBars false

      /AddCropMarks false

      /AddPageInfo false

      /AddRegMarks false

      /ConvertColors /ConvertToCMYK

      /DestinationProfileName ()

      /DestinationProfileSelector /DocumentCMYK

      /Downsample16BitImages true

      /FlattenerPreset <<

        /PresetSelector /MediumResolution

      >>

      /FormElements false

      /GenerateStructure false

      /IncludeBookmarks false

      /IncludeHyperlinks false

      /IncludeInteractive false

      /IncludeLayers false

      /IncludeProfiles false

      /MultimediaHandling /UseObjectSettings

      /Namespace [

        (Adobe)

        (CreativeSuite)

        (2.0)

      ]

      /PDFXOutputIntentProfileSelector /DocumentCMYK

      /PreserveEditing true

      /UntaggedCMYKHandling /LeaveUntagged

      /UntaggedRGBHandling /UseDocumentProfile

      /UseDocumentBleed false

    >>

  ]

>> setdistillerparams

<<

  /HWResolution [2400 2400]

  /PageSize [612.000 792.000]

>> setpagedevice





