
JOMEC Journal
Journalism, Media and Cultural Studies

The BBC – ‘Not One of Us’

Goldsmiths College, 
University of London
Email: p.lee-wright@gold.ac.uk

Peter Lee-Wright

Keywords 
Thatcher
BBC
Radicalism
 



 cf.ac.uk/jomec/jomecjournal/3-june2013/LeeWright_Thatcher.pdf	
  

Abstract 

Working as a producer in BBC Television throughout the Thatcher regime, making 
documentaries about issues such as collapsing industries and the jury-less Diplock 
courts in Northern Ireland, as well as studio programmes and outside broadcasts about 
local and national politics, I had a unique engagement with Thatcherism. It is my 
contention that it was the robust radicalism of Thatcherism, challenging any medium that 
dared oppose her, that enabled the BBC to find its focus in the 1980s. 

Contributor Note 

Peter Lee-Wright is a member of the Goldsmiths Leverhulme Media Research Centre and 
a senior lecturer in television journalism. He was trained as a journalist and radio 
producer in the BBC World Service, before becoming a documentary filmmaker working for 
all the terrestrial television channels. Recent publications include The Documentary 
Handbook (Routledge 2010) and – with Phillips and Witschge – Changing Journalism 
(Routledge 2012). 



	
  
	
  

1	
  

	
  www.cf.ac.uk/JOMECjournal  @JOMECjournal	
  

Most look to the Falklands War as the 
defining event of the Thatcher period. It 
certainly transformed popular perception 
and won her the 1983 election. But I 
believe it was the much more seminal, 
and historic, conflict with the Irish that 
gave bite to the bellicose figure now 
seen as a latter-day Boudicca, and focus 
to her animosity to the BBC. Just five 
weeks before her 1979 victory, the man 
who masterminded her leadership 
campaign and the nearest she had to a 
friend, Airey Neave, was killed by a car 
bomb inside the Palace of Westminster. 
She said then: 

He was staunch, brave, true, 
strong; but he was very gentle and 
kind and loyal…. I and so many 
other people, owe so much to him 
and now we must carry on for the 
things he fought for and not let the 
people who got him triumph.1 

On July 5 1979, the very last BBC Tonight 
programme broadcast an interview with 
an Irish National Liberation Army (INLA) 
spokesman, back to camera and dis-
guised with an ill-fitting wig, claiming 
responsibility for this act. Neave’s widow, 
who had not been warned, saw the 
interview and complained, along with 
many other outraged citizens. Later that 
summer, Jeremy Paxman and a film 
crew from BBC’s Panorama accepted the 
invitation to film a staged IRA road block 
in the small village of Carrickmore, Co, 
Tyrone. The footage was never shown, 
but the press had a field day with stories 
accusing the BBC of collaborating with 
terrorists. Thatcher allegedly went ‘scatty’ 
in Cabinet, and from these two incidents 
a set narrative of the BBC giving Irish 
terrorists ‘the oxygen of publicity’ was 
born. As Hugo Young wrote, at the time 
of Thatcher’s fall in 1990, ‘her own 
	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
1 Margaret Thatcher speaking to the press on the 
day of Airey Neave’s death 30 March 1979 

experience with terrorism, always an 
underrated aspect of her psyche, made 
her an unyielding proponent of media 
curbs which touched upon it’ (Young 
1990). 

Preceding Labour and Conservative 
governments had struggled with the 
BBC’s determination to report impartially 
since the beginning of the so-called 
‘Troubles’ – and they had not always 
done so. I had journalistically sound 
programmes censored at the BBC World 
Service because they did not accord with 
government views. In 1972, I was 
planning a World Today on Northern 
Ireland, and had booked the two 
journalists who were the best informed: 
the Sunday Times’ Insight Team’s John 
Whale, who had recently edited the 
Penguin special on Ulster, and the 
Guardian correspondent, Simon Winch-
ester. I was told that, since they both had 
come to the conclusion there would be 
no peace without talking to republicans, 
one had to go, their view not supporting 
the government opinion of the day. 
Whale and Winchester were, of course, 
right and later, even though the Thatcher 
government maintained the fiction that 
Ulster was a security situation, not a 
political war, we now know for certain 
that unofficial talks were going on most 
of the time, despite being consistently 
denied. It is cold comfort that senior BBC 
executives have since admitted to me 
that the BBC did lose its objectivity over 
Northern Ireland for a time in the early 
70s. 

However, the need constantly to confront 
the incompatability of political conven-
ience and journalistic objectivity did give 
the BBC a more robust sense of mission 
throughout the late 1970s and 1980s. 
Speaking to the Royal Institute of 
International Affairs in 1977, the then 
BBC Controller of Northern Ireland, Dick 



	
  
	
  

2	
  

	
  www.cf.ac.uk/JOMECjournal  @JOMECjournal	
  

Francis, said: ‘We have a contribution to 
make to the maintenance of democracy, 
both by providing a forum where harsh 
differences of opinion can be aired and 
by reporting courageously and investig-
ating the unpalatable truths which 
underlie the problems in our midst’ 
(Francis 1977). Even the Conservative 
and cautious BBC Director-General in 
1979, Ian Trethowan, wrote that the 
bludgeoning he and the BBC received 
after the INLA/Carrickmore incidents 
only lasted a fortnight and then stopped. 
He suspected that ‘even newspapers 
hostile to the BBC began to worry about 
some of the more extreme demands 
which were being heard for censorship 
of material from Northern Ireland’ 
(Trethowan 1984). Trethowan, like most 
BBC DGs was under constant pressure, 
as much from within the corporation as 
without. Thatcher’s enmity had the 
unanticipated effect of creating some-
thing like common cause within this 
famously ungovernable institution. 

Although Northern Ireland would return 
as the casus belli, a skirmish in the 
South Atlantic distracted Maggie and the 
media in 1982. The American media had 
happily colluded in the simplistic 
assumption that their coverage was what 
lost the US the Vietnam War, so the 
military planners in the Falklands 
decided to impose full military 
censorship on coverage of their action 
there. Predating satellite phones and the 
internet, they had complete control of 
communications, and tried to influence 
reporting. What they could not control 
was the language used, and it was this 
that upset Thatcher and her government. 
Where she, in Churchillian mode, 
expected reports on ‘our boys’ and ‘the 
enemy’, she heard from the BBC the less 
loaded ‘British’ and ‘Argentinian forces’. 
One MP accused Newsnight’s Peter Snow 
of being ‘almost treasonable’ for daring 

to question the accuracy of British 
reports. Thatcher said she felt offence 
and emotion was caused by the ‘times 
when it seems that we and the 
Argentines are being treated almost as 
equals and on a neutral basis’ (Hansard 
1982). 

She had more to say when, the following 
week, a Panorama controversially 
covered dissident views about the 
conduct of the war. She said ‘the case 
for our country is not being put with 
sufficient vigour’. Another MP called the 
programme ‘an odious and subversive 
travesty’. The next day, the then 
Chairman of the BBC, George Howard, 
and Director-General Alasdair Milne 
suffered a severe roasting before the 
Conservative Backbench Media 
Committee. The timing of this row is so 
critical it may have been confected. A 
few days before, on May 2, the 
Argentina’s only battle cruiser, the 
Belgrano, had been sunk, costing 368 
lives and the scuppering of peace 
proposals. As is now known, not least 
due to the whistle-blowing civil servant 
Clive Ponting, the ship was sailing away 
some 250 miles from the British fleet 
and well outside the Total Exclusion 
Zone Britain had declared. This dubious 
action ensured the all-out war that 
followed, and a long tail of anxiety about 
too many questions being asked. 
Thatcher was enraged when a caller on 
an 1983 election programme questioned 
her about the sinking of the Belgrano: 
‘Only the BBC’, she said, ‘could ask a 
British Prime Minister why she took 
action to protect our ships against an 
enemy ship that was a danger to our 
boys’. Later that year, I took a Royal 
Court production of Falkland Sound/ 
Voces de Malvinas – based on the poetry 
of Lieutenant David Tinker, who, before 
he died in the Falklands on HMS 
Sheffield, had dared to question the 



	
  
	
  

3	
  

	
  www.cf.ac.uk/JOMECjournal  @JOMECjournal	
  

validity of the war – to Plymouth to film 
before and discuss with an invited 
audience of navy officers, widows and 
naval dockyard workers. The Plymouth 
Corporation banned us from using their 
theatre and the Admiral of the Fleet sent 
a bulletin to all serving naval personnel 
to have nothing to do with me. The show 
was shot and shown, but, whatever else 
it was fought for, the Falklands was not 
about free speech. 

The BBC did not help its case with the 
broadcast in January 1984 of a 
Panorama entitled ‘Maggie’s Militant 
Tendency’, an exposé of some Tory MPs’ 
links to far-right organizations. It 
appeared to be a deliberate riposte to 
the right wing press’ vilification of Derek 
Hatton and the role of Labour’s ‘Militant’ 
wing on Liverpool City Council. In naming 
names, the programme, which is 
generally agreed not to have been the 
best piece of television journalism, led 
the BBC to the libel courts, and to 
settling £20,000 damages on Neil 
Hamilton, M.P. Any organisation 
broadcasting the number of hours the 
BBC does will have its off moments, but 
the intense public scrutiny it is under, 
not least from press and politicians, 
means that its faults will always be 
amplified, undermining its ability to keep 
its eye on the ball, as has happened in 
the last year. In March 1984, Thatcher’s 
assault on the unions she had dubbed 
‘the enemy within’ reached its apogee in 
the calling of a miners’ strike. This rapidly 
escalated until the so-called ‘Battle of 
Orgreave’ on 18 June, when mounted 
police charged a miners’ blockade of a 
coking plant near Rotherham, causing 
severe injuries. Even before this, we had 
noticed that nearly all news coverage of 
the strike had been shot from behind 
police lines, unwittingly helping 
perpetuate the image of the confronted 
miners as ‘the enemy’. We sent a 

production team to film an Open Space 
documentary from the pickets’ side with 
Sheffield Police Watch, which had a 
corrective effect on the hitherto partial 
coverage, even admitted to in the late 
Alasdair Milne’s autobiography (Milne 
1988). It is ironic that the impartiality the 
BBC tried to maintain under the more 
lethal conditions of the Falklands was 
less well observed in the north of 
England. 

In conflicts like these, the choice 
between objectivity and partiality should 
be clear. But the divisiveness caused by 
a prime minister whose first question 
was always ‘Is s/he one of us?’ inevitably 
cast anyone unwilling to defer, especially 
independent messengers, as enemies. 
Lord Stockton, the former Conservative 
Prime Minister Harold Macmillan, was a 
One-Nation Tory, who favoured 
consensus politics. He said in the Lords: 

It breaks my heart to see – and I 
cannot interfere – what is happen-
ing in our country today. This 
terrible strike, by the best men in 
the world, who beat the Kaiser's 
and Hitler's armies and never gave 
in…. Now there is a new kind of 
wicked hatred that has been 
brought in by different types of 
people. (Macmillan 1984) 

Policing the miners’ strike brutalized 
many constables who had never 
previously left their own county. 
Confronting a convoy of hippies, who 
lived in old buses and were apparently 
bound for Stonehenge for the 1985 
summer solstice, Wiltshire police saw fit 
to corral this convoy in the infamous 
‘Battle of the Beanfield’ on 1 June, 
smashing the vehicles’ windows, 
terrorizing and clubbing women and 
children. Over 300 were arrested and 
charged but, as at Orgreave, none of the 
charges were proved and damages were 



	
  
	
  

4	
  

	
  www.cf.ac.uk/JOMECjournal  @JOMECjournal	
  

eventually awarded against the police. 
The convoy were on the day offered 
sanctuary in his Savernake Forest by 
Lord Cardigan, sickened by seeing a 
heavily pregnant woman bludgeoned by 
a policeman. I spent the week filming 
another Open Space there as the 
travelers licked their wounds and tried to 
comprehend how they could be attacked 
for being a dangerous threat in their own 
country. 

It echoed a complaint I had heard earlier 
in the year in Belfast, from a Protestant 
woman whose husband was being tried 
for terrorist activities on the word of a 
supergrass. ‘It’s bad even for the 
republicans. But how could the British do 
it to us, their own people’. Even when 
breaking the law in the same way, the 
members of the Ulster Volunteer Force, 
thanks not least to friends in the Royal 
Ulster Constabulary, did not see 
themselves as enemies of the state in 
the same way that the republicans were 
characterized. Thatcher’s earlier cold-
hearted contempt for the death of 
Bobbie Sands from his hunger strike in 
the Maze in 1981 – ‘he was a convicted 
criminal’ – was not something they 
expected for their own, or felt was 
justified. In the early 1980s, over 600 
republican and unionist paramilitaries 
were arrested and charged on the 
uncorroborated word of supergrasses, 
who in turn went free to a new life under 
witness protection. Four of these mass 
show trials went ahead, including one 
that sent 22 IRA suspects to jail for 4,000 
years in 1983, before the system 
collapsed and eventually all were 
released because of its flagrant injustice. 

Unfortunately for me, the film I had made 
with the late Irish novelist Nuala O’Faolin, 
On the Word of a Supergrass, was also 
due for transmission on BBC2 the same 
summer (1985) as a Real Lives film, Edge 

of the Union, which featured Martin 
McGuinness of Sinn Fein and the 
Democratic Unionist Gregory Campbell, 
both of whom were democratically 
elected representatives, but who still 
supported violence. Its producer, Paul 
Hammann was a skilled publicist, and it 
was no great surprise to me when 
Sunday Times reporter Mark Hosenball 
ambushed Thatcher at a Washington 
press conference with a ‘hypothetical’ 
question about British broadcasters 
giving a platform to ‘the IRA chief of staff’. 
Thatcher said that she would ‘condemn 
them utterly’ and, a great political row 
was started with Home Secretary Leon 
Brittan eventually calling on the BBC to 
ban the film. As is well recorded 
elsewhere, the BBC governors broke with 
tradition by viewing the film and deciding 
to accede to the ban. Unfortunately, the 
then Director-General, Alasdair Milne, 
was away on a fishing holiday in 
Scandinavia at the time, fatally 
undermining the BBC management’s 
defence. Although the film was eventually 
shown, the row did permanent damage 
to the BBC’s governance, its political 
independence and Milne’s career. 

I was part of the collateral damage. My 
equally timely and challenging film about 
the supergrass system was quietly pulled 
from the schedule by then Managing 
Director of Television, Brian Wenham, 
despite its having been legally and 
editorially cleared. It was his mendacious 
excuse in a press release that it was 
‘unready for transmission’ that insulted 
my professionalism, and led me to write 
letters of clarification to my contributors 
in the families of IRA, INLA and UVF 
members. Perhaps predictably, it was the 
UVF contingent who chose to share my 
confidences with the national press, and 
my reasonably intemperate words were 
quoted in leading articles in, among 
others, the Guardian and Daily Mirror. I 



	
  
	
  

5	
  

	
  www.cf.ac.uk/JOMECjournal  @JOMECjournal	
  

assumed my career had ended that day 
but, in all fairness to Wenham, he stood 
by me and On the Word of a Supergrass 
was, like Edge of the Union, eventually 
transmitted. The experience speaks to 
the two contrary impulses of the day: a 
fatal inability to withstand the political 
will of an ideological government which 
controlled the purse strings and the 
appointment to the BBC board of 
governors, and a countervailing 
determination to get the important work 
out despite these crippling constraints. It 
is notable that it was not this battle over 
editorial freedoms that was finally to 
emasculate the BBC, but a Labour 
government eighteen years later, 
desperate to bury the truths about its 
faulty prospectus for war in 2003. 

Precisely because of its constitutional 
obligations as a public service 
broadcaster, the BBC is seen as the 
enemy by every government keen to spin 
the message their way. As former 
Panorama reporter Richard Lindley 
writes, in his biography of that 
programme: ‘There will always be those 
who see left-wing subversion in any 
questioning of the status quo, any 
challenge to authority: apparently 
Winston Churchill believed the BBC to be 
a nest of Communists’ (Lindley 2002). 
Following Churchill, Thatcher was not 
keen to subject herself to BBC 
interrogation, preferring the soft soap of 
the Jimmie Young Show on Radio 2 to 
hardball on Newsnight. She did, however, 
listen to the agenda-setting Today 
programme on Radio 4, later to hire one 
Andrew Gilligan. Like the astute politician 
she was, she picked the battles she 
could win. The BBC is, by definition, an 
Aunt Sally for all and she was happy 
hurling battens at it when it gave her the 
opportunity. But, apart from shamelessly 
stacking the board of governors with 
Conservative appointees, she chose not 

to attempt to break up or privatize the 
BBC. When the Peacock Committee 
unexpectedly backed retention of the 
licence fee in 1986, she knew this was 
one battle she may not win. This was one 
portion of the ‘family silver’ which 
Macmillan had commented on her 
‘selling off’ which was to remain in the 
state sideboard, leaving it open to 
intervention. 

One of the more egregious examples of 
such intervention was the ‘Zircon affair’, 
concerning Secret Society, a series of 
programmes made in 1986 by 
investigative reporter Duncan Campbell. 
His revelation of a half-billion pound spy 
satellite programme that had not been 
approved by the Commons Public 
Accounts Committee led to government 
pressure being applied through the BBC 
Governors on DG Alasdair Milne to drop 
the story. This and another programme 
on secret Cabinet committees were 
shelved. The Observer ran the headline 
on 18 January 1987 ‘BBC Gag on £500m 
Defence Secret’ and, as Milne recalls: ‘It 
wasn’t long before the Special Branch 
were running all over the BBC in Glasgow 
like mice, removing boxes of paper and 
every inch of film they could find’. The 
then BBC Chairman, Marmaduke Hussey, 
had been appointed by Thatcher to ‘sort 
the BBC out’. His Deputy, Joel Barnett, 
had formerly been Chair of the Public 
Accounts Committee, and responsible for 
the £200 million ceiling on government 
expenditure before it needed PAC 
ratification, which Zircon flagrantly 
ignored. 

Another governor was Daphne Park, 
principal of Somerville College, Oxford, 
and a former MI6 officer. She reportedly 
said that the BBC should never work with 
people like Campbell, whom she labeled 
‘a destroyer’. This establishment inquis-
ition unanimously agreed that the 



	
  
	
  

6	
  

	
  www.cf.ac.uk/JOMECjournal  @JOMECjournal	
  

investigation of Britain’s Secret Society 
should not have occurred, and Alasdair 
Milne was summarily sacked. Chief 
Accountant Mike Checkland was 
appointed in his place. 

The point had been made that no one 
was irreplaceable, and that there were 
subjects the BBC should avoid, although 
it did not lead directly to a cowed 
corporation. When, on 19 October 1988 
Tory Home Secretary Douglas Hurd 
announced that all organisations in 
Northern Ireland believed to support 
terrorism would be banned from directly 
broadcasting on the airwaves, broad-
casters continued to film such interviews 
and merely replaced the sync sound with 
actors speaking the same words. It 
signified that the battle for free reporting 
against a censorious government 
continued. Just as Thatcher gave us 

programme makers, from doc-
umenttaries to Spitting Image, meaty 
material to work with, the BBC made a 
perfect whipping-boy for an ideologue 
wanting evidence of apostasy. Michael 
Grade reports an outraged Bill Cotton, 
then Deputy Managing Director of BBC 
Television, of responding to Thatcher’s 
criticism of the Falklands coverage: 
‘Prime Minister, are you accusing the 
BBC of treachery?’ As Grade comments: 
‘He still got the CBE!’ (Grade 1999). I 
wonder how she would have responded 
to the news that the BBC had caved in to 
Conservative pressure to censor Radio 
1’s chart show running of Ding-Dong! The 
Witch is Dead reaching number 2 to 
mark her death. I sense she would have 
been triumphant, but contemptuous. Her 
biographers record how she loved an 
argument – and a worthy opponent. 

 

 

References 

Young, H. (2003), ‘Margaret Thatcher’s Execution (23 November 1990)’, Supping With the Devils, 
London: Atlantic Books. 

 
Trethowan, I. (1984), Split Screen, London: Hamish Hamilton. 
 
Milne, A. (1988), DG: The Memoirs of a British Broadcaster, London: Hodder & Stoughton. 
 
Apple, R. W. (1984), ‘Macmillan, at 90, Rouses the Lords’, New York Times November 14, 1984. 
 
Lindley, R. (2002), Panorama: Fifty Years of Pride and Paranoia, London: Politico. 
 
Grade, M. (1999), It Seemed Like A Good Idea At The Time, London: Macmillan. 



 
 

 

     
 
 

 

 

 

This article was first published in JOMEC Journal 

 

JOMEC Journal is an online, open-access and peer reviewed journal dedicated to publishing the 
highest quality innovative academic work in Journalism, Media and Cultural Studies. It is run by an 
editorial collective based in the School of Journalism, Media and Cultural Studies at Cardiff 
University, committed both to open-access publication and to maintaining the highest standards 
of rigour and academic integrity. JOMEC Journal is peer reviewed with an international, multi-
disciplinary Editorial Board and Advisory Panel. It welcomes work that is located in any one of 
these disciplines, as well as interdisciplinary work that approaches Journalism, Media and Cultural 
Studies as overlapping and interlocking fields. It is particularly interested in work that addresses 
the political and ethical dimensions, stakes, problematics and possibilities of Journalism, Media 
and Cultural Studies. 

 

To submit a paper or to discuss publication, please contact: 

Dr Paul Bowman: BowmanP@cf.ac.uk 

 

 

www.cf.ac.uk/jomecjournal 

Twitter: @JOMECjournal 

ISSN: ISSN 2049-2340 

 

 
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported 

License. Based on a work at www.cf.ac.uk/jomecjournal. 

 
.

 

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/�

	JJ Back Cover.pdf
	aa Back Cover v1




