
JOMEC Journal
Journalism, Media and Cultural Studies

Margaret Thatcher and Media Policy

School of Journalism, Media and Cultural Studies, 
Cardiff University, UK
Email: taitr@cf.ac.uk

Richard Tait

Keywords 
Broadcasting 
Newspapers 
Regulation



 cf.ac.uk/jomec/jomecjournal/3-june2013/Tait_Thatcher.pdf	
  

Abstract 

Margaret Thatcher’s radical influence on the structure of the UK media can be seen to 
the present day. She set out to break the BBC/ITV duopoly, which she regarded as 
encouraging restrictive practices and a barrier to new talent. 

The 1990 Broadcasting Act undermined the public service commitment of ITV and paved 
the way for the destruction of its regional structure. Although she failed in her desire to 
replace the BBC’s licence fee with advertising, she forced the BBC to change its 
management and culture. The launch of Channel 4 as a publisher/broadcaster and the 
obligation on ITV and the BBC to take 25% of their programmes from independents 
created a thriving independent production sector. Her government helped Rupert 
Murdoch achieve his current dominance of the national newspaper and commercial 
television markets. 

Her period in office was marked by the role of lobbying by media organisations. The 
Thatcher government nodded through Murdoch’s key deals – the takeover of Times 
Newspapers in 1981 and the merger of Sky with British Satellite Broadcasting (BSB) in 
1990 to create BskyB – without reference to the competition authorities or the 
regulators. 

The evidence disclosed at the Leveson Inquiry shows, in some cases for the first time, 
how Margaret Thatcher was personally involved in these deals, setting a precedent for the 
increasingly intense (and usually secret) contacts between politicians and media 
organisations which helped determine media policy under Tony Blair, Gordon Brown and 
David Cameron. 

Only now, with digital technology setting the UK media a new set of challenges and with 
the phone-hacking scandal wrecking Rupert Murdoch’s bid for the whole of BSkyB, is the 
influence of the Thatcher years clearly fading. 

Contributor Note 

Richard Tait is Professor of Journalism at Cardiff University. From 2003 to 2012 he was 
also Director of the Centre for Journalism. He worked for BBC Current Affairs from 1974 
to 1987, where he was Editor of The Money Programme and Newsnight. He joined 
Independent Television News (ITN) in 1987, first as Editor of Channel 4 News, and from 
1995 to 2002 as Editor-in-Chief. He was a Governor and then a Trustee of the BBC from 
2004 to 2010. He is Chairman of INSI (UK), the London branch of the International News 
Safety Institute. His most recent publication is a chapter on the phone-hacking scandal in 
The Sage Handbook of Political Communication. 



	
  
	
  

1	
  

	
  www.cf.ac.uk/JOMECjournal  @JOMECjournal	
  

In few parts of British life is the Thatcher 
legacy still as strong as in the media. 
Margaret Thatcher did not achieve all her 
media policy objectives, but the shape, 
structure and culture of British 
newspapers and television today bear 
the unmistakable mark of the Thatcher 
era – the destruction of the BBC/ITV 
duopoly, the growth of multi-channel 
television and independent production 
and the emergence of Rupert Murdoch 
as the most powerful media mogul in 
British history. 

Twenty three years after her overthrow, it 
is only recently, with the impact of digital 
technology on traditional media and the 
unexpected collapse in the summer of 
2011 of the Murdoch bid for complete 
dominance of the British commercial 
media scene, that her influence, for good 
or ill, is beginning to fade as the UK’s 
media industries grapple with issues 
which she could never have fully 
anticipated. 

And only now, with the evidence that has 
emerged in the last year from the 
Leveson inquiry, have the details of the 
relationship between politicians and the 
media in the Thatcher era and since 
emerged from the secrecy which had 
largely obscured the trade-offs of 
influence and political support. Under 
Margaret Thatcher, lobbying by media 
organisations and their leaders wanting 
favours or changes in policy became of 
critical importance and the practice has 
continued and intensified under her 
successors, Conservative and Labour. 
The Leveson inquiry revealed how for the 
last thirty years media policy in the UK 
has been a highly politicised area from 
which most of the public and on 
occasions, the public interest, have been 
excluded. 

Margaret Thatcher was the first British 
Prime Minister fully to understand the 

importance of television. Her media 
adviser, Gordon Reece, a former 
commercial television producer, was 
credited with softening her image on 
screen. But her view of the television 
industry when she entered Downing 
Street was a bleak one. She saw 
broadcasting as ‘one of a number of 
areas – the professions such as 
teaching, medicine and the law were 
others – in which special pleading by 
powerful interest groups was disguised 
as a high minded commitment to some 
greater good’ (Thatcher 1993: 634). 

Her main target was the BBC/ITV 
duopoly. To its supporters, the duopoly 
had delivered what was in the developed 
world a uniquely high standard of 
programme quality across both publicly 
funded and commercially funded 
broadcasting. It had achieved this by a 
generous level of licence fee for the BBC 
and a system of allocating commercial 
television franchises, which placed 
priority on the quality of the programme 
promises the companies made in order 
to win their lucrative licences. 

Margaret Thatcher had no time for the 
argument that the duopoly had delivered 
quality. For her, the duopoly encouraged 
restrictive practices, increased costs and 
kept out talent. But tackling it was a 
project for more than one parliament – 
the long-term nature of the BBC Charter 
and the ITV franchises, ironically 
designed precisely to protect 
broadcasting from excessive political 
interference, meant that some of the 
most radical changes were only 
implemented in practice after she had 
been driven from office in 1990. Whereas 
in most areas of industrial policy – 
mining, manufacturing, finance – the 
impact of the ‘Thatcher revolution’ was 
plain for all to see in her political lifetime, 
the impact of the changes she brought 



	
  
	
  

2	
  

	
  www.cf.ac.uk/JOMECjournal  @JOMECjournal	
  

to the media scene lived on long after 
her premiership. 

Two decisions in the early years set the 
scene for what was to follow. The 
creation of Channel 4 in 1982 was in 
tune with Thatcher’s desire to see 
greater competition; the decision to 
make it a publisher broadcaster 
launched the independent sector which 
is now such an important part of the UK 
creative economy. But the organisation 
that emerged from the 1980 
Broadcasting Act was a compromise in 
an older tradition of public service 
broadcasting. The channel was to be 
commercially funded but a public 
corporation, with an ambitious remit 
specifying high quality and innovative 
programming, rather than profit, as its 
primary objective (Goodwin 1998: 25-34). 
Margaret Thatcher was never happy with 
this – in the mid 1980s she argued for 
the channel to be privatised, and only 
abandoned the idea in the face of 
opposition from her Home Secretary at 
the time, Douglas Hurd (Thatcher 1993: 
636). 

The decision to make Channel 4 a 
publisher broadcaster created a subs-
tantial new market for independent 
producers. Together with the setting of a 
25% independent quota for ITV and the 
BBC in the 1990 Broadcasting Act, it 
created what has become one of the 
most dynamic and successful sectors in 
British broadcasting. 

The quota was resisted and initially 
resented by the traditional broadcasters.  
There was a difference of opinion in the 
Cabinet over whether ITV and the BBC 
would accept an independent quota 
without legislation to force them to 
implement it. Douglas Hurd and Willie 
Whitelaw thought it could be achieved by 
persuasion, Margaret Thatcher and Nigel 
Lawson believed they would have to 

legislate and in the end were proved 
right. Had the 1990 Act not made the 
quota a legal obligation, the independent 
sector would never have developed as it 
now has (Thatcher 1993: 636).  

Indeed, what is striking about the 
independent sector is that its status in 
British broadcasting has not changed 
very much since the 1990 Act. There 
have been changes in the terms of trade 
to protect independents’ digital rights 
and the BBC has opened up a further 
25% of its output to the Window of 
Creative Competition, but the independ-
ent sector still depends for the basis of 
its existence and success on decisions 
taken in the Thatcher era.  

Other aspects of the Thatcherite assault 
on the duopoly were much more 
controversial. Margaret Thatcher had 
little time for the BBC and was keen to 
find an alternative to the licence fee. She 
set up a commission under a free-
market economist, Alan Peacock, to 
examine the future financing of the BBC. 
Her preference was advertising – but 
when he reported in 1986 Peacock 
rejected this and suggested a shift to 
subscription in the long term, which did 
not win much support. Her deputy, Willie 
Whitelaw, told her he would resign if she 
made the BBC take advertising. The best 
she could achieve, as chair of the 
cabinet committee on broadcasting, was 
to freeze the licence fee and then index 
it (Thatcher 1993: 636). 

She was more successful in changing 
the management and supervision of the 
BBC, writing in her autobiography there 
was a limit to what could be achieved by 
changing the system: ‘as always, it was 
the people who operated within it who 
were the key’ (Thatcher 1993: 637). The 
Board of Governors, which was meant to 
act as a shield between the broadcast 
professionals and the politicians, 



	
  
	
  

3	
  

	
  www.cf.ac.uk/JOMECjournal  @JOMECjournal	
  

increasingly reflected the views and 
prejudices of the Government; the 
Director General, Alasdair Milne, was 
fired in 1987 (Born 2004: 47-52). The 
new regime, with Duke Hussey as 
chairman and John Birt as deputy 
director general and later director 
general was much more to her taste: ‘an 
improvement in every respect’ (Thatcher 
1993: 637). 

There is no doubt that in many ways the 
BBC under John Birt evolved in ways Mrs 
Thatcher would have regarded as an 
improvement – and the threat of 
privatisation disappeared. But despite, or, 
as John Birt might argue, because of, the 
managerial and cultural changes he 
achieved, the BBC remained a dominant 
force in British broadcasting and culture 
(Born 2004: 47-64). Ironically its position 
in terrestrial television was further 
strengthened by the impact of Margaret 
Thatcher’s radical approach to its main 
competitor, ITV. 

Peacock’s recommendations for the BBC 
had been largely ignored. But two of his 
other suggestions were picked up by the 
government with some enthusiasm. The 
first was to force the BBC and ITV to take 
a proportion of their programmes from 
independents. The second was even 
more radical – that the allocation of ITV 
regional franchises should be by a 
process of competitive tendering, with 
the licences going to the highest bidder. 
Previously, the licences had been 
allocated by the regulator on the basis of 
programme promises – the bidder who 
offered the best regional and network 
programmes was meant to get the 
licence (Bonner, Aston 1998: 332-354). 

Any slim chance the existing ITV 
management had of deflecting the 
government from this course of action 
disappeared after a disastrous seminar 
on the future of broadcasting in Downing 

Street on 21 September 1987. Mrs 
Thatcher attacked independent television 
as the last bastion of restrictive 
practices, listened approvingly as Michael 
Green of Carlton, who had been 
prevented in 1985 by the regulators from 
taking over Thames, the biggest ITV 
company, argued that he had built up a 
£600 million media business but was 
kept out of broadcasting itself by the 
status quo. Green had been lobbying 
Thatcher personally for a change in the 
rules and also had a close relationship 
with David Wolfson, chief of staff at 10 
Downing Street (Bonner, Aston 1998: 
355-367). 

The 1990 Broadcasting Act gave the new 
regulator, the Independent Television 
Commission (ITC), the duty to set a 
minimum quality threshold for all bids 
for ITV licences, but once that had been 
met the highest bidder won. George 
Russell. the ITC chairman, recently 
revealed that Mrs Thatcher herself had 
some second thoughts about having a 
complete free for all. In a Cabinet 
discussion she supported him in wanting 
to have some discretion over 
programme quality (Snoddy 2013: 24). In 
the event, however, she pronounced 
herself dissatisfied with the compromise 
which gave the ITC limited discretion, 
complaining, a little unfairly, that the 
regulator had operated ‘in the old 
fashioned way’ (Thatcher 1993: 638). 

In fact, the ITV that emerged from the 
1992 franchise round was a very 
different broadcaster from its pred-
ecessor. Instead of a loose federation of 
regional companies with a central 
commitment to public service 
broadcasting (which had never stopped 
the companies making substantial 
profits), it was now primarily a profit-
driven business with maintaining min-
imum quality standards the only brake 



	
  
	
  

4	
  

	
  www.cf.ac.uk/JOMECjournal  @JOMECjournal	
  

on going rapidly down market. The 
biggest loser was Thames Television 
whose London weekday franchise went 
to the biggest winner, Michael Green’s 
Carlton. And perhaps the next biggest 
victim of the new system was Bruce 
Gyngell’s TV-am, which lost its breakfast 
licence. Gyngell, like Murdoch, was an 
outsider, an aggressive Australian 
manager who had been prepared to 
challenge the unions. Thatcher sent him 
a personal note saying how sorry she 
was that her legislation had been 
responsible (Gyngell: 2013). 

The franchise round, though skilfully 
managed by the ITC, left ITV with a 
fundamentally unstable structure. It was 
dominated by three significant com-
panies all led by newcomers to 
broadcasting – Michael Green at Carlton, 
Gerry Robinson at Granada and Clive 
Hollick at United. All three of them saw 
the commercial future in consolidation 
and cost cutting, with the eventual prize 
being turning the federation of regional 
companies into a single Channel 3 
broadcaster (Bonner, Aston 1998: 477-
480). As time went on the companies 
lobbied successfully to have the financial 
‘burden’ of their public service 
obligations reduced by the regulator. 
Among the casualties of this process was 
the commitment to regional programm-
ing that had once been at the heart of 
the ITV system (Tait 2006: 27-36). 

It was to take a decade for Granada/LWT, 
led by Robinson’s successor Charles 
Allen, to come out on top in the new ITV 
plc and it is hard to find anyone in the 
industry to disagree with George 
Russell’s argument that it took too long 
to create a single company for England. 
While the ITV companies were fighting 
among themselves, BSkyB became the 
dominant commercial broadcaster and 

the BBC the dominant terrestrial 
broadcaster (Snoddy 2013 :27). 

Mrs Thatcher’s willingness to be lobbied 
by people she liked or who shared her 
views also had serious long-term 
consequences for ITV’s news service, 
Independent Television News (where, to 
declare an interest, I worked from 1987 
to 2002). ITN was wholly owned by the 
ITV companies, but ITN’s star newscaster 
Alastair Burnet, who was on good terms 
with Thatcher, persuaded her and the 
government that ITN would have a better 
future if it had a wider ownership.  

The 1990 Broadcasting Act took control 
of ITN away from ITV – no ITV company 
could own more than 20% and the 
majority of the shares had to be held by 
non-ITV companies. The ITV companies 
were incandescent at losing control of a 
company they had created and 
supported for more than three decades 
and this new settlement, which they 
deeply resented, was at the root of many 
of the problems ITN experienced in the 
decade to follow (Lindley 2005: 284-39). 

But in no area of media policy was the 
power of lobbying more clearly deployed 
than in Margaret Thatcher’s relationship 
with Rupert Murdoch. Two major 
business deals – the takeover of Times 
Newspapers and the creation of BSkyB – 
raised public interest and regulatory 
issues. Both were nodded through by the 
Thatcher government and gave Murdoch 
the dominant position he still enjoys in 
UK media. 

The Thatcher government’s decision not 
to refer Rupert Murdoch’s acquisition of 
The Times and The Sunday Times in 
1981 to the competition authorities 
created a newspaper group with an 
unprecedented share of the UK national 
newspaper market. The Leveson Inquiry 
decided to take it as a case study to 



	
  
	
  

5	
  

	
  www.cf.ac.uk/JOMECjournal  @JOMECjournal	
  

better understand the relationships 
between the press and the politicians, 
with evidence from many of the surviving 
participants and the release of previously 
unseen documents (Leveson 2013: 
1233-1245). 

Although what exactly happened is still a 
matter of bitter controversy – even Lord 
Justice Leveson seemed unable to get 
completely to the bottom of it – the 
documents which finally emerged at his 
inquiry told, for the first time, something 
approaching the real story. In late 1980 
Rupert Murdoch was negotiating with 
Thomson, the owner of The Times and 
Sunday Times, to take over both papers. 
His News Group already owned the Sun 
and The News of The World. The deal 
would give him nearly 40% of the 
national newspaper market and auto-
matically should have triggered a 
reference to the competition authorities 
unless the government intervened to 
stop it, on the grounds that the papers 
were going to close and the deal being 
offered was the only chance to save 
them. 

Rupert Murdoch had invited himself to 
Sunday lunch at Chequers on 4 January 
1981 with Margaret Thatcher and 
Bernard Ingham, No.10’s director of 
communications. According to Ingham’s 
secret file note of the meeting, the main 
purpose was to brief the Prime Minister 
on Murdoch’s bid for Times Newspapers. 
Murdoch went into detail on the costs, 
manning levels, his business plan and 
the other potential bidders. He also 
stressed how important the deal was to 
him – ‘Mr Murdoch freely admitted that 
some £50 million of the News Group’s 
resources could be at risk and that such 
an amount “could finish us”’ (Ingham 
1981: 1-3). 

Ingham noted: 

The Prime Minister thanked Mr 
Murdoch for keeping her posted 
on his operations. She did no 
more than wish him well in his 
bid, noting the need for much 
improved arrangements in Fleet 
Street affecting manning and the 
introduction of new technology. Mr 
Murdoch made it clear that in his 
view the prime need, given the 
inevitability of progressing gradu-
ally, was to apply existing 
technology with reasonable mann-
ing levels. (Ingham 1981: 3) 

The meeting remained a secret until the 
document was disclosed as part of the 
Leveson Inquiry. Margaret Thatcher never 
spoke of it. Rupert Murdoch never 
mentioned it to Graham Stewart, the 
official historian of The Times, when he 
interviewed him on the takeover in 1995. 
Murdoch told the Leveson inquiry that he 
had no recollection of the meeting. Lord 
Leveson commented: 

It is perhaps a little surprising that 
he does not remember a visit to a 
place as memorable as Chequers, 
in the context of a bid as 
important as that which he made 
for Times Newspapers. However, 
perhaps that is all I need to say. 
(Leveson 2012: 1245) 

Two weeks after this meeting, on 15 
January, Murdoch sent the Prime 
Minister a handwritten note thanking her, 
a little belatedly, for the lunch, but 
adding  

‘The Times’ business is proceeding 
and the field has contracted down 
to only two or three of us. 
Thomson’s will make up their mind 
in the next day or so. (Murdoch 
1981) 



	
  
	
  

6	
  

	
  www.cf.ac.uk/JOMECjournal  @JOMECjournal	
  

By now the deal was gathering pace. On 
16 January the Thomson management 
agreed that Murdoch was the preferred 
bidder (Hamilton 1981). The only 
concern for both companies after that 
was a political one: that the Trade 
Secretary John Biffen would refer the 
deal to the competition authorities, 
which might either wreck the deal 
altogether, or give Murdoch the chance 
to renegotiate the price. On the morning 
of the 26 January Biffen met Murdoch. 
He gave him the impression that he was 
likely to recommend a referral. Later in 
the day he received a letter from 
Thomson threatening to close the papers 
if a referral meant the deal went beyond 
its self-imposed deadline. 

The issue was discussed at the Cabinet 
Economic Committee at 4.45 that 
afternoon. The Prime Minister chaired 
the meeting and the committee 
consisted of all the senior members of 
the Cabinet. Biffen told them he had two 
options – to refer the deal and hope 
Thomson would extend its deadline or to 
allow the takeover to go through without 
a reference, accepting some assurances 
Murdoch had given on editorial issues. 

The Cabinet committee minute makes 
clear that the Cabinet Committee, 
chaired by the Prime Minister, was 
pushing him towards nodding the deal 
through: 

In discussion it was suggested 
that, if the Secretary of State for 
Trade were to refer the bid to the 
MMC, it was unlikely that the 
Thomson Organisation would in 
practice refuse to extend their 
deadline. In the circumstances 
there seemed, however, little 
advantage to be gained from a 
reference, and considerable risks 
and costs in making it. (Cabinet 
1981) 

At least one of the Ministers round the 
table that afternoon, James Prior, who 
later fell out with Margaret Thatcher, 
believed that Biffen, in deciding not to 
refer the deal, was simply carrying out 
the Prime Minister’s wishes – Prior 
thought it was a political decision, 
cynically made to supplement the 
government’s press support (Page 2003: 
271-2). 

Rupert Murdoch himself acknowledged 
Margaret Thatcher’s support in an 
interview with Charles Moore, Thatcher’s 
official biographer. He told Moore: 
‘probably because of the political stance 
of The Sun, she knew where I stood. I’m 
sure Biffen must have got instructions or 
just read the tea leaves’ (Moore 2013: 
549). 

At the time, opponents of the deal were 
convinced there had been a political fix 
– but they lacked the documentary 
evidence to prove it. Some support for 
their view came from Lord Wyatt’s 
Diaries 20 years later, where he claimed 
that there had been a political deal but 
that he had brokered it (Page 2003: 268-
9). However, Wyatt was accused of 
exaggerating his influence with both 
Murdoch and Thatcher and the recent 
revelation that the two principals had 
met to discuss the detail of the bid 
suggests his role, if anything, was a 
secondary one. 

What mattered at the time was that 
whatever the precise facts of the case 
(and they are only now emerging) the 
Thatcher government had helped Rupert 
Murdoch become with one deal the 
dominant force in British national 
newspapers – a position which remains 
unchallenged to this day. The 1981 deal 
marked the start of an era of lobbying 
and private negotiations between the 
politicians and the media. 



	
  
	
  

7	
  

	
  www.cf.ac.uk/JOMECjournal  @JOMECjournal	
  

Lord Justice Leveson concluded that 
Rupert Murdoch, as he had told the 
inquiry, had not explicitly asked Thatcher 
for help with the takeover and that the 
Prime Minister had not personally taken 
the decision not to refer the bid (Leveson 
2013: 1122). But his comment on the 
1981 lunch shows he was unimpressed 
by the secrecy that surrounded the deal: 

However, that there was a 
confidential meeting between the 
then Prime Minister and Mr 
Murdoch, the fact of which did not 
emerge into the public domain for 
more than 30 years, is troubling in 
its lack of transparency. It serves 
as a reminder of the importance 
of contemporary practice to make 
public the fact of such meetings. 
The perceptions at the time and 
since of collusive arrangements 
between the Prime Minister and 
the preferred bidder are corrosive 
of public confidence. (Leveson 
2013: 1245) 

If the 1981 lunch helped ensure 
Murdoch’s dominance of national 
newspapers, a meeting at Downing 
Street in 1990 helped secure what was 
to become an equally dominant position 
in commercial television. The situation 
had eerie similarities to The Times 
takeover – Murdoch was negotiating to 
merge the UK’s two satellite television 
operations – his loss-making but 
efficiently run Sky Television with the 
hapless British Sky Broadcasting (BSB) 
(Chippindale, Franks 1991: 266-294). 

He needed the deal as much as BSB – 
his bankers were rapidly running out of 
patience with the mounting losses. But 
there were potentially some complex 
regulatory and competition issues and 
he did not want the regulators or the 
competition authorities to get in the way. 

On 29 October 1990, as the lawyers were 
finalising the commercial agreement, he 
went to see Margaret Thatcher, who was 
about to step down, to brief her on the 
merger plans. Murdoch later recalled the 
meeting: 

She was showing out a foreign 
visitor and she said to him: ‘Here is 
Mr Murdoch, who gives us Sky 
News, the only unbiased news in 
the UK’. I said: ‘Well you know it is 
costing us a lot, and we are going 
to have to do a merger’, and she 
just nodded. This was the day 
before the announcement. (Hors-
man 1997: 72) 

The deal was going through at precisely 
the moment regulation of UK broad-
casting was passing from the 
Independent Broadcasting Authority (IBA) 
to the new Independent Television 
Commission (ITC). But there was a five-
day hiatus in the legislation during which 
neither the IBA or the ITC had the power 
to regulate satellite television. By the 
time the ITC had the power to regulate 
satellite ownership the deal had been 
done. 

Sir George Russell, the new chairman of 
the ITC later said: 

I expect this move was known in 
the cabinet, but it was not known 
to us. She (Mrs Thatcher) knew 
before we did and no information 
was passed to us. There was a 
strange gap, because the rules on 
satellite ownership had not yet 
come in. It was a clever move at 
the time. (Horsman 1997: 75) 

Although the deal was ostensibly a 
merger, the bruised BSB shareholders 
sensibly gave Murdoch management 
control of the new company, which 
under a series of talented chief 



	
  
	
  

8	
  

	
  www.cf.ac.uk/JOMECjournal  @JOMECjournal	
  

executives – notably Sam Chisolm and 
Tony Ball – used its monopoly of satellite 
broadcasting skilfully. Over the next two 
decades the new company – British Sky 
Broadcasting (BSkyB) – became the 
most powerful and successful 
commercial broadcaster in the UK, with 
revenues dwarfing those of its rivals. 

What is also striking is that from the 
premiership of Margaret Thatcher 
onwards, the conventional political 
wisdom appears to have been that the 
support of Rupert Murdoch’s newspapers 
was a key factor in winning general 
elections and that no sensible party 
would challenge his dominance of the 
national newspaper market or worry too 
much about the rise of BSkyB (Tait 2012: 
520-522). 

Rupert Murdoch told the Leveson inquiry 
that he had never asked a Prime Minister 
for anything, that he wanted to put to 
bed the complete myth that he used the 
power of his newspapers to get political 
influence (Murdoch 2012a: 9). Nor did he 
accept the quotation attributed to Paul 
Keating, the Australian Prime Minister 
that ‘You can do deals with him without 
ever saying a deal is done’ (Murdoch 
2012b: 65). 

The evidence of the lobbying and 
confidential contacts between Murdoch’s 
News Corporation and the Blair, Brown 
and Cameron governments as revealed 
in the Leveson Inquiry show that the 
precedents set in the Thatcher era 
continue to the present day. As David 
Cameron put it in the July 2011 debate 
on the phone hacking scandal: 

The point I would make is that we 
have all got to be open about the 
fact that both Front Benches 
spent a lot of time courting Rupert 
Murdoch, courting News Inter-
national, courting the Russian who 

owns The Independent – and the 
Daily Mail and the BBC while we 
are at it. Everyone has done it. And 
we have got to admit that this sort 
of relationship needs to be 
changed and put on a more 
healthy basis. Now we are 
prepared to admit it, but basically, 
if you like, the clock has stopped 
on my watch, and I am 
determined to sort it out. (House 
of Commons 2011) 

The irony of the phone hacking scandal 
is that it torpedoed, at the last minute, 
the final great Murdoch deal in the UK 
media – the acquisition by his News 
Corporation of the 61% of BSkyB which 
he did not own. After intensive high-
pressure lobbying on a scale never seen 
in the Thatcher era (Leveson 2013: 1185-
1232) Britain was on the verge of what a 
respected industry analyst, Claire Enders, 
could describe as the UK’s ‘Berlusconi 
Moment’ (Enders 2010). Then the 
Guardian’s revelation that The News of 
the World had hacked Milly Dowler’s 
phone derailed the deal and put in train 
the events which led to the appointment 
of Lord Justice Leveson (Davies 2011). 

It is too early to say whether the Leveson 
Inquiry and its revelations will mean that 
July 4 2011, the day of the Guardian 
story, marked the high water mark of the 
Murdoch empire. What is clear is that the 
Thatcher legacy in media policy is finally 
on the wane, two decades after her 
removal from office. The challenges of 
digital technology, paywalls and on 
demand viewing have succeeded the 
comparatively simple issues of the 
battles for market share in linear 
television. The issues for all newspaper 
groups, whether they have 37% of the 
market or much less, are equally 
challenging and equally far removed 



	
  
	
  

9	
  

	
  www.cf.ac.uk/JOMECjournal  @JOMECjournal	
  

from the struggles for dominance in the 
1980s. 

It could be argued that many of the 
changes Margaret Thatcher instigated 
would have happened anyway – the 
duopoly was doomed with the arrival of 
satellite and cable; Rupert Murdoch and 
his executives were better newspaper 
(and television) managers than their 
competitors; the BBC needed a shake-up 
and ITV’s complacency had left it ill-
prepared for the multi-channel future. 
Murdoch has kept The Times alive, 
paying its substantial losses for the last 
thirty years. His confrontation with the 
print unions probably saved a number of 
papers from premature bankruptcy; 
BSkyB has been an innovative force in 
broadcasting (Hewlett 2013). 

It is also the case that the institutions 
and traditions of British broadcasting 
resisted some of the most radical 
attempts to shift the culture from ‘public 

service’ to ‘the discipline of the market’ 
(Goodwin 1998: 163-173). But the 
Thatcher revolution in media policy 
forced the pace of change in a number 
of ways, some positive, some less so. It is 
only in 2013, as we survey the 
consequences of nearly three decades of 
media policy making from which the 
public has been almost completely 
excluded, that the consequences of that 
exclusion can begin to be properly 
assessed. 

So far, the debate about the media post-
Leveson has focused almost exclusively 
on the bitter arguments over how best to 
provide independent self-regulation of 
newspapers. There also needs to be a 
serious examination of how to reform 
the relationship between the media and 
the politicians – a problem whose roots 
go back to the Thatcher era. The 
challenge for the future is to ensure that 
the public as well as the insiders have a 
voice in that debate. 

 

References 

Born, G. (2004), Uncertain Vision: Birt, Dyke and the Reinvention of the BBC, London, Secker and 
Warburg. 

Cabinet Committee (1981), ‘Minute, 26 January 1981 Cabinet Economic Committee’ 
www.levesoninquiry.org.uk/wp-content/uploads/2012/04/Exhibit-KRM-16.pdf (accessed 22 
May 2013). 

Chippindale, P. and Franks S. (1991), Dished! The Rise and Fall of British Satellite Broadcasting, 
London: Simon & Schuster. 

Davies, N. (2011), ‘Journalism and Books’ http://www.nickdavies.net/phone-hacking-scandal/ 
(accessed 22 May 2013). 

Enders, C. (2010), ‘Memo for Vincent Cable’ http://www.beehivecity.com/wp-
content/uploads2010/09For-Vincent-Cable.pdf (accessed 22 May 2013). 

Goodwin, P. (1998), Television Under The Tories, London, BFI. 

Gyngell K. (2013), ‘Mrs Thatcher, the woman I met and got to know – and like’ 
http://www.cps.org.uk/blog/q/date/2013/04/08/mrs-thatcher-the-woman-i-met-and-got-
to-know-and-like/ (accessed 20 May 2013). 



	
  
	
  

10	
  

	
  www.cf.ac.uk/JOMECjournal  @JOMECjournal	
  

Hamilton D. (1981), ‘Memo to Directors of Thomson’, 16 January 1981 
www.levesoninquiry.org.uk/wp-content/uploads/2012/04/Exhibit-KRM-5.pdf (accessed 20 
May 2013). 

Hewlett S. (2013), ‘Why Britain has reason to be grateful to Rupert Murdoch’, The Observer, 28 
April http://www.guardian.co.uk/media/2013/apr/28/rupert-murdoch-britain-grateful 
(accessed 22 May 2013). 

House of Commons (2011), ‘House of Commons Debate 20 July 2011’, column 940. 
http://www.publications.parliament.co.uk (accessed 21 May2013). 

Horsman, M. (1997), Sky High, London, Orion. 

Ingham, B. (1981), ‘Rupert Murdoch Lunch, Note for the Record’, 5 January 1981 
www.levesoninquiry.org.uk/wp-content/uploads/2012/04/Exhibit - KRM -16.pdf (accessed 
15 May 2013). 

Leveson, B. (2012), An Inquiry Into The Culture Practices and Ethics of The Press: Report, London, 
HMSO. 

Moore C. (2013), Margaret Thatcher: The Authorized Biography, Volume One: Not for Turning, 
London, Allen Lane. 

Murdoch R. (1981), ‘Letter to Prime Minister’, 15 January 1981 www.levesoninquiry.org.uk/wp-
content/uploads/2012/04/Exhibit - KRM -15.pdf (accessed 15 May 2013). 

Murdoch (2012a), ‘Rupert Murdoch evidence, morning session 25 April 2012’, 
http://www.levesoninquiry.org.uk/wp-content/uploads/2012/04/Transcript-of-Morning-
Hearing-25-April-2012.pdf (accessed 20 May 2013). 

Murdoch (2012b), ‘Rupert Murdoch evidence, afternoon session 25 April 2012’, 
http://www.levesoninquiry.org.uk/wp-content/uploads/2012/04/Transcript-of-Afternoon-
Hearing-25-April-2012.pdf (accessed 22 May 2013). 

Page B. (2003), The Murdoch Archipelago, London; Simon & Schuster. 

Snoddy R. (2013), ‘What shall we bid?’, Television, May 2013, 24-27. 

Tait R. (2006), ‘What Future for Regional Television News?’, In Franklin B., Local Journalism and 
Local Media, London, Routledge. 

Tait R. (2012), ‘Never Waste a Good Crisis: The British Phone Hacking Scandal and its Implications 
for Politics and the Press’, In: Semetko, H. and Scammell, M., The Sage Handbook of Political 
Communications. London: Sage. 

Thatcher, M. (1993), The Downing Street Years, London, Harper Collins. 



 
 

 

     
 
 

 

 

 

This article was first published in JOMEC Journal 

 

JOMEC Journal is an online, open-access and peer reviewed journal dedicated to publishing the 
highest quality innovative academic work in Journalism, Media and Cultural Studies. It is run by an 
editorial collective based in the School of Journalism, Media and Cultural Studies at Cardiff 
University, committed both to open-access publication and to maintaining the highest standards 
of rigour and academic integrity. JOMEC Journal is peer reviewed with an international, multi-
disciplinary Editorial Board and Advisory Panel. It welcomes work that is located in any one of 
these disciplines, as well as interdisciplinary work that approaches Journalism, Media and Cultural 
Studies as overlapping and interlocking fields. It is particularly interested in work that addresses 
the political and ethical dimensions, stakes, problematics and possibilities of Journalism, Media 
and Cultural Studies. 

 

To submit a paper or to discuss publication, please contact: 

Dr Paul Bowman: BowmanP@cf.ac.uk 

 

 

www.cf.ac.uk/jomecjournal 

Twitter: @JOMECjournal 

ISSN: ISSN 2049-2340 

 

 
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported 

License. Based on a work at www.cf.ac.uk/jomecjournal. 

 
.

 

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/�

	JJ Back Cover.pdf
	aa Back Cover v1




