THE CONVERSATION

Academic rigour, journalistic flair

N\ Subscribe

I—I

IFourth estate follies

Trawling through the dustbins of the UK media

For the Mirror Group, buying Daily Express would be a blast into
the past, not the future

March 26, 2015 4.17pm GMT

TRINITY Mirror, owner
of the Daily Mirror, Sunday
Mirror and Sunday
People, today apologises
publicly to all its victims of
phone hacking.

Some years ago voice-
mailsleft on certain people's
phones were unlawfully
accessed. And in many
cases the information

obtained was used in
stories in our national
newspapers.

Such behaviour repre-
sented an unwarranted and
unacceptable intrusion into
peoples private lives.

It was unlawful and
should never have
happened, and fell far below
the standards our readers

Phone hacking: We're sorry

expect and deserve.

We are taking this
opportunity to give
every victim a sincere and
unreserved apology for
what happened.

We recognise that our
actions will have caused
them distress for which we
are truly sorry.

Our newspapers have a

long and proud history of
holding those in power to
account. As such, it is
only right we are held to
account ourselves.

Such behaviour has
long since been banished
from Trinity Mirror’s
business and we are
committed to ensuring it

will not happen again.

=

The Mirror’s extraordinary but creditable mea culpa. Philip Toscano/PA Wire

In the week that four senior journalists from The Sun were cleared at the Old Bailey on all charges

Author

John Jewell

Director of Undergraduate Studies, School
of Journalism, Media and Cultural Studies,
Cardiff University

relating to paying public officials for information, Tuesday also saw Matthew Nicklin QC, the lawyer

representing Trinity Mirror in the case of eight well-known public figures suing the company for

damages over phone hacking, tell the High Court that the practice was “unlawful and wrong”. Phone

hacking, said Nicklin, represented an “unwarranted and unacceptable intrusion into people’s private

lives and it shouldn’t have happened”.

Well, that’s candid enough — and a timely reminder that illegal practices in the procurement of

exclusive stories was not the sole domain of the Murdoch newspapers.

Indeed, while the trial judge Justice Mann listened to testimonies from the likes of Paul Gascoigne,

Alan Yentob and Shane Richie, it became apparent that their claims were just the most high-profile to

have come to light. The court was told of a further 100 other people who have come forward to

register claims against Mirror Group.



Here the final judgement in assessing the scale of the damages (which is expected to take weeks, if not
months) will have a direct bearing on what happens in these other cases. Given that Trinity Mirror
has admitted printing more than 100 stories based on hacking the current plaintiffs’ voicemails from

1999 to 20009, the story, as they say, might run and run. And run.

Mirror, Mirror ...

As the Independent reported, the level of phone hacking inside Mirror Group Newspapers (MGN)
may have been greater in scale than at the News of the World or the Sun. It was alleged at a legal
hearing in January this year that as many as 41 journalists working on the Mirror, Sunday Mirror and
People newspapers used “internal office lines to make calls to mobile phones and illegally access

private voicemails”.

But at least the Mirror Group has now publicly, though undoubtedly belatedly, admitted its
culpability. An editorial printed on the February 13 in the Daily Mirror stated,

Trinity Mirror, owner of the Daily Mirror, Sunday Mirror and Sunday People, today
apologises publicly to all its victims of phone hacking ... Our newspapers have a long and

proud history of holding those in power to account. As such, it is only right we are held to

account ourselves.

It’s fair to say that Mirror newspapers do have a proud
history of championing the causes of the under-represented
and disenfranchised. The Daily Mirror is the paper,
remember, of Paul Foot and John Pilger two campaigning
journalists known for their integrity and campaigning zeal. If
it were not for Foot, as the Telegraph recorded in his

obituary, The Birmingham Six, the Guildford Four, the

Cardiff Three and the Swansea Two would possibly still be
Paul Foot: crusading journalist. Paul Kidd

CC BY-SA3.0. CC BY incarcerated.
The Mirror has consistently supported lost and moribund causes, too - DAILY ===
throughout the 1980’s (in the notorious and difficult Maxwell years) the . r ro r

Mirror and the Sunday People were the only popular national papers

. : ~ His mogt
that steadfastly supported the Labour party. Perhaps this the reason why «'iq dsmning

s verdict OIL
Tony Blair

the current Labour leadership’s silence on Mirror matters has been so

deafening.

More seriously, in the run up to the Iraq war in 2003 the Daily Mirror - .
was regularly critical of Bush and Blair and even, unofficially, sponsored ' : ) /
the “Stop the War” marches in Glasgow and Edinburgh. : B LOOB

* ™
: h For eight years it has supported 0 N HIS H ANﬁ

the HOPE not hate campaign —

O - —— T - —

and its special pull-out: “Britain




against extremism” on the day Campaigning: John Pilger in the Daily Mirror. Wikimedia, CC
of the European elections last BY-SA

year was, to my mind anyway, a

welcome and positive corollary to the divisive rhetoric

regularly peddled by its tabloid rivals, notably The Daily Mail

and The Daily Express.

| @

united aqamSt extremism The Express in particular occupies a peculiar place in the

media landscape. in 1978 the legendary Manchester poet

John Cooper Clarke wrote that, though he’d never seen a
Refreshing from a red top. Author provided nipple in the Daily Express, the paper was nonetheless:
“boring mindless mean .... full of pornography, the kind

that’s clean.”
No change, John. No change.

Indeed, the Express’ unswerving commitment to immigration/Princess Diana/Madeleine
McCann/health and weather stories as front-page lead stories virtually every day for the past century
has led many to speculate about the health of its own journalists — faced as they are with the
monotonous regularity of daily revisiting “exclusives” which evoke a singularly bleak vision of modern

Britain. The famous masthead should not be a crusader but a groundhog.

Who will buy?

All of which makes a report in The Times last week suggesting that Mirror Group is in consultation
with Richard Desmond about buying the Daily Express either a cause for celebration or mourning,

depending on your point of view.

It’s a fair guess that the staff at the Express would welcome the end of the Desmond era, characterised
as it is by repeated cost cutting and rock-bottom morale. In October last year the National Union of
Journalists (NUJ) gathered evidence on workload pressure and stress following cuts to journalist
numbers. They found that employees had to work in “poor conditions, with mice rampant at the

London office”.

All the pointers are toward a Desmond exit — in October he sold Channel
5 to US conglomerate, Viacom, for £450m and, according to The Times,
he has given Mirror representatives access to the Express’s confidential
accounts — which aren’t in bad shape. This is money website reports that
the most recent accounts from Express Newspapers show that it made a
pre-tax profit of £30.4m on revenues of £204.9m in 2013. Evidently, the

cost-cutting has been effective.

But I wouldn’t hold my breath for a Mirror takeover, not least because
there would be competition issues arising if the Daily Star (also under
Desmond’s ownership) was included in the deal. And why would Mirror

group want the hassle? As Roy Greenslade asserts, pre-tax profits of the




Express notwithstanding, both publishers are in a business where there m

are ever-declining print sales and decreasing revenue. The future is in
Wait — where’s the Diana story? Peter Jordan/PA Archive

digital platforms not print.
PREVIOUS POST

March 16, 2015 Tories hope attack ads will put the election in their pocket
NEXT POST

April 2, 2015 Can a plug from Martin Freeman make up for Ant and Dec fleeing the Labour fold?



