
 ORCA – Online Research @ Cardiff

This is a n  Op e n  Acces s  doc u m e n t  dow nloa d e d  fro m  ORCA, Ca r diff U nive r si ty 's
ins ti t u tion al r e posi to ry:h t t p s://o rc a.c a r diff.ac.uk/id/ep rin t/84 6 8 7/

This  is t h e  a u t ho r’s ve r sion  of a  wo rk  t h a t  w as  s u b mi t t e d  to  / a c c e p t e d  for
p u blica tion.

Cit a tion  for  final p u blish e d  ve r sion:

Mitc h ell, P hilip  a n d  S t e w a r t ,  Jam e s  2 0 1 7.  Who a r e  w e?  lan g u a g e  a n d  im p a r ti ali ty in
BBC r a dio jou r n alis m.  Jour n alis m  P r a c tic e  1 1  (4) , p p .  4 1 7-4 3 7.

1 0.10 8 0/17 5 1 2 7 8 6.20 1 5.11 2 3 1 1 1  

P u blish e r s  p a g e:  h t t p://dx.doi.o rg/10.10 8 0/17 5 1 2 7 8 6.2 0 1 5.11 2 3 1 1 1  

Ple a s e  no t e:  
Ch a n g e s  m a d e  a s  a  r e s ul t  of p u blishing  p roc e s s e s  s uc h  a s  copy-e di ting,  for m a t ting
a n d  p a g e  n u m b e r s  m ay  no t  b e  r eflec t e d  in t his  ve r sion.  For  t h e  d efini tive  ve r sion  of
t his  p u blica tion,  ple a s e  r efe r  to  t h e  p u blish e d  sou rc e .  You a r e  a dvis e d  to  cons ul t  t h e

p u blish e r’s ve r sion  if you  wis h  to  ci t e  t his  p a p er.

This  ve r sion  is b eing  m a d e  av ailabl e  in a cco r d a nc e  wi th  p u blish e r  policies.  S e e  
h t t p://o rc a .cf.ac.uk/policies.h t ml for  u s a g e  policies.  Copyrigh t  a n d  m o r al  r i gh t s  for

p u blica tions  m a d e  av ailabl e  in  ORCA a r e  r e t ain e d  by t h e  copyrigh t  hold e r s .



 

1 

ABSTRACT 

This article scrutinises the usage of the words “we”, “us” and “our” by BBC radio journalists 
when reporting and discussing news and current affairs. By analysing reports and discussions 
on the ‘flagship’ Radio 4 Today, a daily news programme whose centrality to political and 
public debate is widely recognised, the article raises substantive questions about clarity, 
accuracy and impartiality in senior broadcast journalists’ choice of language. In exploring the 
assumptions which may underlie the invocation, via such language choices, of an implied 
community, and against the backdrop of the BBC’s commitment to impartiality in its Editorial 
Guidelines, the article identifies numerous recent examples where the choice of words and 
identifiers can be seen as undermining the BBC’s impartiality and which show several of its 
senior journalists adopting the first-person plural “we” when reporting on matters of public 
policy. The findings therefore indicate a general need to codify norms which are seen to 
integrate the need for accuracy as well as impartiality, and for these norms to take into account 
issues which might at first glance seem to be inconsequential, micro-level features of the 
journalists’ language. The evidence suggests that more fine-grained guidelines on permissible 
circumstances for BBC journalists’ usage of “we” and “our” need revising and disseminating 
in the light of these findings.  

 

 

 
KEYWORDS 

BBC; Public Service Broadcasting; impartiality; Today programme; Radio 4; speaker footing; 
speaker roles; self-regulation. 

  



 

2 

 

WHO ARE WE? LANGUAGE AND 

IMPARTIALITY IN BBC RADIO JOURNALISM. 

 

INTRODUCTION 

We should try to avoid using “our” when we mean British. We are not Britain, we are the BBC. 
(from BBC guidelines given to its journalists during the Falklands war, cited by Rowley, 2015: 1) 

What have we achieved in Afghanistan? We’ve lost 447 British lives there since our troops first 
went in, way, way back in 2002. We’ve spent at least £20 billion there, possibly more, the 
precise figure is difficult to estimate. This year we will withdraw. Did we win?  

(Anchor; BBC Radio 4 Today; 21–1–14) 

Who are ‘we’? What relationship between journalist and news audience is suggested by such 
language? What assumptions – professional, political, stylistic – underlie such an invocation of 
an implied community, and why are such utterances found not infrequently in certain types of 
segment of broadcast news programmes and yet almost never in others? This article examines 
the usage of the words “we”, “us” and “our” by BBC journalists when reporting and discussing 
news and current affairs. The ‘flagship’ Radio 4 programme Today is a daily news programme 
which reaches an audience of around seven million people each week. Its agenda-setting role 
and centrality to political and public debate is widely recognised. By sampling and analysing 
reports and discussions on the programme, the article raises substantive questions about clarity, 
accuracy and impartiality in senior broadcast journalists’ choice of language. 

The BBC’s commitment to impartiality, as a public service broadcaster, has been 
enshrined, with varying emphases, in successive versions of its Editorial Guidelines, the current 
edition of which states that: 

Our reporting should resist the temptation to use language and tone which appear to accept 
consensus or received wisdom as fact or self-evident and … [o]ur audiences should not be able 
to tell from the BBC output the personal prejudices of our journalists or news and current affairs 
presenters on matters of public policy, political or industrial controversy, or on “controversial 
subjects” in other areas. (BBC, 2015: 4.2.1) 

The guidelines are crystal-clear in one specific area, which, as will be argued below, is 
highly relevant to this analysis of the presenter’s stance or ‘footing’.  

When dealing with controversial subjects concerning the BBC, our reporting must remain duly 
impartial, as well as accurate and fair. We need to ensure the BBC’s impartiality is not brought 
into question and presenters or reporters are not exposed to potential conflicts of interest. It will 
be inappropriate to refer to either the BBC as “we” or the content as “our”. There should also 
be clear editorial separation between those reporting the story and those responsible for 
presenting the BBC’s case. (BBC, 2015: 4.4.15) 

This principle of “clear editorial separation” between the journalist and interviewee has 
implications beyond the BBC’s coverage of its own affairs. Part of what is at stake here is 
journalistic accuracy. It can be initially argued that the only strictly accurate use of the words 
“we” or “our” by a BBC journalist would be in reference to the specific editorial team producing 
a particular programme; for example: “we are hoping to speak to the minister” or “our 



 

3 

correspondent in Syria”. Any step beyond this could lead to confusion over the stance of the 
programme and/or the journalist. The roots of such concern can be traced at least as far back as 
the Falklands war of 1982, when the then prime minister Margaret Thatcher criticized the 
BBC’s Newsnight programme for its overtly even-handed reporting of conflicting claims by the 
British and Argentine military (see Harris, 1983: 152; McNair, 2003: 88). For the prime 
minister, there was a clear “them” and “us” and, in her opinion, the BBC should have embraced 
that point of view. This might have led, for example, to a report that “our troops (as opposed to 
‘British troops’) have retaken Port Stanley”, whereas she in fact lamented what she referred to 
as the “chilling use of the third person” (Rowley, 2015: 1) upon hearing the BBC refer to 
military personnel as “they” rather than “we”. 

Such journalistic preferences are part of the set of language choices (see below) which 
combine to display a concern for professional impartiality and their use during national crises, 
including war-time, is well attested (see for example, Morrison and Tumber’s data, also drawn 
from the reporting of the Falklands conflict, 1988: 270). However, our research has identified 
numerous recent examples in daily journalism where the choice of words and identifiers can be 
seen as undermining the BBC’s impartiality and shows several of its senior journalists adopting 
the first-person plural “we” when reporting on matters of public policy. Before exploring this 
evidence in more detail, within the framework of Goffman’s (1981) model of “speaker footing”, 
this article will first establish and review the wider professional and conceptual context within 
which these specific instances occur. 

 

“WE” AND “OUR” IN BROADCAST POLITICAL INTERVIEWS 

 

Previous studies of journalistic impartiality in public service broadcasting have tended to focus 
on quantitatively oriented content analyses of the depiction of political, industrial or military 
conflict, and have predominantly taken as their unit of analysis the overall news programme or 
a section thereof (e.g., Eldridge, 1995; Philo and Berry, 2004). The current study, by contrast, 
considers discrete ways in which the observance of institutional and professional guidelines on 
impartiality may be fulfilled – or compromised – by broadcast journalists’ specific language 
choices at the micro level, such as pronominal usage and its link to the construction of identity. 
Those previous studies of impartiality which have in fact focussed on (micro) language level 
analyses have tended to concentrate on the use of loaded lexical items, such as “terrorist” or 
“freedom fighter”, conventionally seen as indicators of journalistic approbation or censure (see, 
for example, Gaber et al., 2009), rather than on personal pronouns and related “closed set” 
linguistic choices. 

Previous studies of pronominal use in broadcast interviews – specifically, the use of 
first and third person plural personal subject pronouns (“we” and “they”), object pronouns (“us” 
and “them”) or possessive adjectives (“our” and “their”) as indicators of inclusion in or 
exclusion from community membership – have largely explored the deployment of pronoun 
shift by interviewees (usually politicians), rather than by journalists, whether as a strategy of 
political equivocation (see Fetzer and Bull, 2008), of persuasion (Alber et al., 2002), of 
solidarity (De Fina, 1995; Íñigo-Mora, 2004), or as a means of evoking unity (Moberg and 
Eriksson, 2013: 315) or “nationalistic emotions” (Proctor and Su, 2011: 3251).  

The potential complexity and ambivalence of politicians’ use of “we” is well captured 
by Moberg and Eriksson (2013: 322): 



 

4 

When the leader of the Centre Party proclaims “we will go the sustainable way” it is uncertain 
if “we” includes the speaker, along with some designated others (the members of the 
Government, the Alliance) or does “we” refer to the nation or the state, in a vague and generic 
sense, in which case the actual degree of personal involvement/commitment on the part of the 
speaker becomes ambiguous. 

Relatedly, Wilson (1990: 76) summarizes how the use of personal pronouns may be 
manipulated for political purposes:  

.... politicians make use of pronouns to good effect: to indicate, accept, deny or distance 
themselves from responsibility for political action; to reveal ideological bias; to encourage 
solidarity; to designate and identify those who are supporters (with us) as well as those who are 
enemies (against us); and to represent specific idiosyncratic aspects of the individual 
politician’s own personality.  

The broadcast journalists’ role and viewpoint, on the other hand, have hitherto been 
neglected in such pronominal studies. Similarly, while there is a substantial body of research 
on political news interviews (for example, Clayman and Heritage 2002; Ekström et al. 2012; 
Hutchby, 2006; Montgomery 2007a) which have focused on ways in which journalistic 
neutrality is displayed – or compromised – by interactional features (interruptions; re-framing 
of questions; the tackling of interviewee evasiveness) none has specifically focused on 
journalistic usage of first person pronouns (and associated possessive adjectives). 

Conversational interaction in radio news, specifically, may be broken down into four 
main categories: (a) interaction between journalists and interviewees (e.g., politicians, other 
public figures, spokespersons, witnesses to news events); (b) two-way interaction between 
journalists (e.g., between anchor and reporter, or weather or sports presenter, etc.; see Lundell, 
2010); (c) interaction between journalists and listeners (usually through phone-in programmes 
of various types); and (d) interaction between journalists, listeners and interviewees (as in 
certain phone-in programmes). Of central concern is the first of these, which can be sub-
categorised, as Montgomery argues (2007b: 147 and 159), into “accountability” interviews, 
“experiential” interviews and “expert” interviews. The use by radio journalists on BBC news 
programmes of the first person plural pronouns and possessive adjective is almost exclusively 
found in interactive sub-sections of the programme: specifically, either in “two-way” exchanges 
between news anchor (i.e., the programme presenter) and reporter or correspondent, or during 
an interview with a non-journalist, typically a politician or external “expert”.  

 

METHOD AND ANALYTICAL APPROACH 

The analytical data is drawn from an extended sample, ranging over a two year period, of 
broadcast output from BBC Radio 4’s Today programme, whose agenda-defining centrality 
within British public and political debate has been well documented (see Donovan, 1997: 193–
199; Luckhurst, 2001: 85–87; and Hendy, 2007: 319, who describes the programme’s 
“mutation into an organ of the British constitution” and Berry, 2012: 256, who points out that 
it was voted the most influential programme in broadcasting by British MPs), and within which 
the interview segments have in recent decades gradually become the main constituent part of 
the programme (Hutchby, 2006: 121). 

It should be emphasised that the analytical approach adopted in this study is specifically 
qualitative in nature, based on the premise that any apparent transgression of the institutional 
guidelines is of potential significance, rather than seeking to demonstrate that a particular 



 

5 

percentage of broadcast news anchor utterances contain a questionable first-person plural usage 
(in the same way, for example, that transgressions of codified guidelines for written journalism, 
such as IPSO’s Editors’ Code of Practice, are potentially significant in themselves and are not 
necessarily rendered negligible by quantitative comparison with other published news stories 
which contain no such transgression). Moreover, the examples found in our data are in clear 
conflict with the BBC’s own norms on impartiality and accuracy, and instances occur involving 
all five news anchors (presenters) who hosted the programme during the period reviewed. At 
the same time, however, it is recognised that live broadcast journalism will often include 
improvised or semi-improvised speech, and that occasional inadvertent verbal clumsiness may 
uncontroversially occur, hence the need to demonstrate (as the analysis below will show) that 
such occurrences can in fact be regularly found and categorised. In view of this, the sample of 
broadcast output assembled for this study is based on an approximation of the “constructed 
week” sampling procedure (see Bell, 1991: 23, Connolly-Ahern et al., 2009; and Riffe et al., 
1993). This involves assembling a set of recordings in such a way that different times and days 
of the week are equitably sampled, even though the dates of the recordings are spread over a 
two-year period (May 2013 to May 2015). This procedure yielded the equivalent of two 
constructed weeks, in line with Hester and Dougall’s recommendation (2007), each with 
samples of broadcast output from Monday to Saturday (the programme is not broadcast on a 
Sunday). The samples also range across the three hour duration of the programme (from 6 am 
to 9 am). The overall sampling strategy therefore bears comparison with the sampling 
procedures used in studies of personal pronoun use by politicians (see, for example, Alber et 

al., 2002, Moberg and Eriksson, 2013, Proctor and Su, 2011) as well as with other studies of 
broadcast interviews with comparable analytical foci (Berry, 2012, Hutchby, 2011, Rendle-
Short, 2007). As with Clayman’s study of the broadcast interviewer’s role, the “transcript 
excerpts reproduced in the article are thus illustrative of more general regularities” (2002: 200). 

Relevant segments and exchanges (namely, those where use by the journalist has been 
identified of first-person plural subject pronouns, object pronouns, possessive adjectives or 
possessive pronouns) have been transcribed. The style of transcription draws upon the 
distinction drawn by Bucholz (2000) and Davidson (2009) between naturalised and de-
naturalised transcription, wherein the former may involve standardising the transcribed text so 
as to optimise its ready intelligibility, including, where relevant, the addition of appropriate 
punctuation. Our preference for this form of transcription is, firstly, a reflection of the fact that 
much of the broadcast output in question is scripted or semi-scripted, in view of the somewhat 
ambiguous status of the news anchor’s speech, which is a hybrid of pre-written segments and 
improvised or semi-improvised speech. Secondly, those linguistic or paralinguistic features 
which can be captured by a narrower, de-naturalised style of transcription commonly used in 
conversation analysis (such as intonational patterns, emphatic stress, other phonetic or 
phonological detail, pauses, volume, tempo, exhalations), while often significant in other 
methodological contexts, are not directly applicable to our analysis’s specific lexico-
grammatical focus (namely, on first person plural elements) and on the relationship between 
these elements and the socio-political context of the news topic under discussion in the 
programme, and would therefore risk unnecessarily obscuring the clarity of the examples used 
(see Ochs, 1999: 168 and Bucholz, 2000: 1461). At the same time, care has been taken to ensure 
that all the transcribed segments faithfully reflect the actual utterances, without any tidying up 
of the broadcast speech (see Bell, 1991: 82–83; Bucholz, 2000: 14). 

Goffman’s ‘participation framework’ model, which incorporates the idea of changes in 
speaker stance or “footing” (1981) was developed as an attempt to capture subtle variations in 
our degree of “ownership” of any given utterance which we produce as speakers. Goffman 
himself made some preliminary applications of the model to radio speech (1981: 201–327), and 



 

6 

the model’s specific usefulness for the analysis of broadcast news journalism has been 
highlighted by Higgins and Smith (2013: 41). Table 1 summarises the three speaker roles and 
makes an initial suggestion of their relevance for radio news journalism (to be explored in more 
detail in the analytical section which follows): 

TABLE 1 HERE 

 

In most speech situations, the standard footing involves any given speaker 
simultaneously assuming all three speaker roles. That is to say, in adopting a “normal” stance 
speakers are, as individuals, simultaneously the “formulators” of their speech, the “deliverers” 
of it, and (in some sense) the “believers” of the opinions expressed; in other words, they are at 
once the Authors, Animators and Principals of what they say. However, how does Goffman’s 
framework map onto the role of a senior radio journalist? 

The news anchor, often referred to as the news programme presenter, typically initiates 
the programme, introduces and interacts with the correspondents and analysts, and conducts 
interviews. On some channels the anchor reads out a few initial headlines as part of the 
programme’s opening segment, after which the newsreader provides a fuller version of the same 
news items. This is the pattern on the main daily news programmes on BBC Radio 4 (Today, 
The World at One, The World Tonight and The World This Weekend). In terms of Goffman’s 
“footing” framework, the news anchor may be both Animator-only, while reading the news 
headlines, for example, as these will normally have been written by another journalist, and 
Animator-Author, within a wide range of (semi-) improvised interventions: introductions, 
questions, summaries, rejoinders, reformulations, musings, and so on. Of particular interest to 
our consideration of the use of “we”, however, is when the “Principal” position (“the party to 
whose position, stand, and belief the words attest”) is also assumed by the journalist, as shall 
be seen. 

 

ANALYSIS 

To begin with a preliminary analytical overview, it bears emphasising that Public Service 
Broadcasters (PSBs) in the UK are required to comply with guidelines designed to ensure that 
their journalism is impartial. The BBC has its own Editorial Guidelines, which conform to the 
Ofcom Code applying to all PSBs. Both the Guidelines and the Code stress the importance of 
impartiality: 

We must do all we can to ensure that “controversial subjects” are treated with due impartiality 
in all our output. (BBC, 2015: 4.2.1) 

Programmes … must exclude all expressions of the views and opinions of the person providing 
the service on matters of political and industrial controversy and matters relating to current 
public policy (unless that person is speaking in a legislative forum or in a court of law). (Ofcom, 
2011: 5.4) 

Let us consider how such a regulatory context might be applied to the specific speaker 
roles inherent to radio news journalism. As seen in the previous section, it is precisely the 
anchor’s professional requirement to switch between different speaker roles which makes it the 
key figure of radio news discourse. Given such a broad professional brief, there is arguably 
more scope for the institutional voice to potentially be coloured by the personal. If instances of 



 

7 

such colouring can be identified, their incidence may be intentional or otherwise. In fact, any 
such occurrence which is clearly intentional is so rare as to be likely to acquire some notoriety, 
as with the following instance: 

Good morning. And let’s start the morning by raising our hats to the London policemen, who 
once again have had their weekends mucked up by a lot of silly hooligans.  

(Anchor; BBC Radio 4; July 1968.) 

Broadcast following the Grosvenor Square anti-Vietnam war demonstration, such 
apparently overt opinionising, and such an assumption of an implied community (via the first 
person plural “let’s start”) would be unthinkable from a newsreader and is extremely rare even 
from journalists filling the anchor role. However, less overt intrusion of personal assumptions 
may also be observed, and this is where the use of “we” as a linguistic choice may also suggest 
the assumption of a Principal position (to re-quote Goffman (1981: 221), “the party to whose 
position, stand, and belief the words attest”). For example, in an interview on the Today 
programme about the funding of the Labour Party, presenter A appeared to cross the line when 
he raised the question of the influence of the big trade unions. 

… the effect of this might be that the biggest of the trade unions – and they’re the ones that 
we’re all scared of – at least some people are scared of – because they’re so big and so powerful 
now – that in the short term at any rate – will gain power, they will increase their influence?  

(Anchor; BBC Radio 4 Today; 10–9–13)  

Whether it is actually A’s personal opinion that the biggest trade unions are too 
powerful, his words were certainly open to that interpretation and he was quick to correct 
himself. This resonates with the widely cited moment from the 1977 Frost-Nixon interviews 
(see, for example, Clayman, 2002: 202) in which the journalist David Frost re-phrased his 
intervention as follows: 

I would like to hear you say ... I think the American people would like to hear you say … 

If a journalist identifies him or herself with a particular point of view, in Goffman’s 
terms with a particular “Principal” position, there is a clear risk of breaching the terms of the 
Guidelines quoted above. But impartiality goes beyond the avoidance of expressing personal 
views. The BBC guidelines also specifically alert journalists to the dangers of identifying 
themselves with a presumed consensus. The instance of self-repair in the Today example above, 
what Goffman terms a broadcast journalist’s “restart” (1981: 208), is significant: the speaker is 
clearly aware of the need to frame such a provocative comment regarding trade unions 
carefully, hence the change from “we’re all scared” to “some people are scared”, which has the 
crucial effect of projecting the “Principal” position away from the journalist.  

While on the one hand, the BBC Guidelines warn (4.4.2) against giving undue weight 
to the views of minorities as opposed to “the prevailing consensus” (for example, in debating 
climate change), on the other, they clearly state:  

… our reporting should resist the temptation to use language and tone which appear to accept 
consensus or received wisdom as fact or self-evident. (BBC, 2015: 4.4.19)  

One section of the Editorial Guidelines is especially pertinent to the present discussion. 
In a section headed “Where BBC Content or the BBC is the Story”, the guidelines focus on 
impartiality in a case where a BBC journalist is the interviewer and a representative of the BBC 
is the interviewee: 



 

8 

When dealing with controversial subjects concerning the BBC, our reporting must remain duly 
impartial, as well as accurate and fair. We need to ensure the BBC’s impartiality is not brought 
into question and presenters or reporters are not exposed to potential conflicts of interest. It will 
be inappropriate to refer to either the BBC as “we” or the content as “our”. There should also 
be clear editorial separation between those reporting the story and those responsible for 
presenting the BBC’s case. (BBC, 2015: 4.4.15) 

The clarity of this guidance is striking in the light of the instances to be discussed, in 
which adoption of the terms “we” and “our” arguably raise questions about the BBC’s 
impartiality just as serious as those highlighted in the section of the guidelines above. The 
crucial phrase here is the reference to “clear editorial separation” between those reporting the 
story and those responsible for presenting the case of the organisation under scrutiny (here, the 
BBC). What is right when covering the BBC is arguably equally desirable when reporting on 
other organisations, such as the Government or British Forces. 

Our data reveals at least one instance from the Today programme, in which the presenter 
used the word “here” to mean “at the BBC”, during an interview about the Corporation’s 
responsibility for the abuse of children by Jimmy Savile on its premises. This might be 
considered a blurring of the boundary between the journalist responsible for reporting the story 
and the person presenting the BBC’s case. In other Today interviews about recent controversies 
involving the BBC, we found the “clear separation” which the guidelines require. This may be 
evidence either that the guidelines reflect an instinct towards impartiality for BBC journalists 
reporting on the Corporation, or that the highlighting of the dangers in the guidelines has had 
the desired effect.  

In an interview in January 2014, presenter B interviewed former US General Stanley 
McChrystal about the withdrawal of NATO forces from Afghanistan. Had the BBC, rather than 
NATO, been his subject, he would have been in clear breach of the guideline and his 
impartiality would (in those terms) be in question: 

What have we achieved in Afghanistan? We’ve lost 447 British lives there since our troops first 
went in, way, way back in 2002. We’ve spent at least £20 billion there, possibly more, the 
precise figure is difficult to estimate. This year we will withdraw. Did we win? Was it worth 
it? Are we cutting and running, are we blundering, out as some suggest we blundered in, and in 
so doing are we endangering the progress that’s been made?  

(Anchor; BBC Radio 4 Today; 21–1–14) 

Apart from the section specifically dealing with coverage of the BBC, nothing in the 
guidelines on impartiality, or on accuracy, deals with the potential pitfall of a journalist 
apparently identifying him or herself with an organisation which is itself a subject of their 
journalism. Perhaps it was considered, journalistically, to be so unlikely as not to merit mention. 
Yet, as has been shown, there are examples from the Today programme where the word “we” 
appears implicitly to link the journalist to the position of, for example the British Government, 
NATO, or an expert community. Such usage could be considered to be inaccurate, potentially 
confusing, and out of line with the requirement for transparent impartiality. If, as we suggest, 
there is not always the “clear editorial separation” between Today journalists and those 
presenting the case of, for example, the Government, there may be a case for the guidelines to 
be revised, to extend the clarity of section 4.4.15 to a wider sphere. 

It might be argued that the usage discussed below represents a move towards informality 
and the use of colloquial language by journalists in an attempt to close the distance between 



 

9 

themselves and their audience. However, Kevin Marsh, former head of the BBC’s College of 
Journalism has emphasised the importance of clear impartiality in a changing media landscape: 

Values such as impartiality – however described or characterized – could be and are emerging 
as important markers that distinguish deliberate acts of serious journalism from the noise out 
on the web. (Marsh, 2012: 71) 

Such ideas notwithstanding, there are a whole range of different Principal positions 
which can be invoked by the use of “we”, raising significant questions about impartiality and 
journalistic accuracy. Before exploring these issues in detail, it will be helpful to establish what 
relatively straight, impartial presentation might sound like. 

In April 2014 Presenter C interviewed Michael Fallon, minister for business and 
enterprise, about a National Audit Office (NAO) report on the privatisation of Royal Mail. This 
was an example of a clearly impartial interview, at least with regard to pronominal usage, in 
which C at no point identified himself with any point of view or interested party. On one side 
of the argument was the Government, on the other “the taxpayer” or “the country”. The only 
use of the word “us” refers to the editorial team on the Today programme. In this extract, C first 
referred to investors who made a quick profit from the privatisation. 

C: They made £750m which should be in the taxpayer’s pocket. That’s the NAO’s conclusion. 

MF: That’s not quite right … some sold because they thought the shares were becoming 
overvalued. 

C: Well, no, they thought there was money to be made because the shares were too cheap. Can 
you just tell us, has the department sought an explanation from Lazards and Goldman Sachs – 
who won’t give us a statement about this – about their advice and whether the price of 330 was 
a good judgement or not? 

MF: Certainly we discussed this … we managed to get the privatisation away. 

C: You’re saying – let’s just get this clear – you’re saying that the country got a good deal from 
this sale? 

(BBC Radio 4 Today; 4–4–14) 

In the same broadcast presenter D introduced an item about the possible imposition by 
the British Government of trade sanctions against Russia in response to the Ukrainian crisis. A 
document had come to light suggesting that the Government would not “curb trade with Russia 
or close London’s financial centre to Russians”. Before a discussion with external 
commentators, D conducted a two-way interview with the BBC’s Political Editor (an 
“affiliated” interview, to use Montgomery’s term, 2007b: 147) on the background to the story. 
In her first question she referred to the fact that “Britain” did not support trade sanctions, asked 
what “they” (Britain) would be prepared to do, and what “the West” should be doing? She later 
asked the correspondent whether there was evidence that “the UK and the EU” had a different 
position from the US. Throughout this section D clearly distanced herself from the subjects of 
her questions. While this may seem unremarkable, we will show that journalists on the Today 
programme are far from being consistent in this use of impartial language. Indeed it is worth 
noting that in his replies, the correspondent used the term “we” in two of the ways to be 
discussed below. First he said: “We know what the Government is and is not willing to do …”. 
Later he added: “We want to keep the roubles flowing in, the French want to sell warships and 
the Germans want …” While the first case might be considered neutral, the second certainly 
appears to identify the speaker with the position of “Britain” or the British Government. As will 
be seen, this has become a commonplace of presentation on Today. 



 

10 

We will now describe in detail a number of different ways the word “we” (and the 
related object pronoun and possessive adjective) can be used by a presenter or other BBC 
journalists on the Today programme. The fact that the word can carry more than one meaning 
is highly significant in itself, in terms of accuracy – although it may well be argued that the 
audience is perfectly capable of interpreting its meaning in different contexts. However, as will 
be seen, the ways in which presenters identify themselves with others via the term “we” can 
cause legitimate confusion about where they stand in relation to the subject under discussion 
and to the Principal position (“the party to whose position, stand, and belief the words attest”). 
In this case it is the need for transparent impartiality which is at stake, but also the need to 
satisfy what Clayman terms (2002: 196) “the complex journalistic requirement … of being 
interactionally ‘adversarial’ while remaining officially ‘neutral’.” 

 

“Principal” position (1): “We” the team on the Today programme.  

Presenter A introduced an item on British attitudes to the European union based on the British 
Social Attitudes Survey, beginning with a pre-recorded interview clip. 

...results not published yet, but its co-founder Alison Parkes has been looking at them and she 
told us about the attitudes to the European Union …  

(Anchor; BBC Radio 4 Today; 15–5–15) 

Presenter E referred to an item broadcast earlier in the programme:  

… an hour ago we had Alleem Maqbool’s report on Iraq …  
(Anchor; BBC Radio 4 Today; 20–5–13) 

It could be argued that “we”, referring to the Today production team, is the only accurate 
use of the term within the programme. Any other usage is open to interpretation (and to 
misinterpretation). As Bull and Fetzer argue (2006: 5)  

In the dynamic event of a political interview, the domain of reference anchored to the noun 
phrase for which a pronoun stands is not always unambiguously clear. Because of an 
individual’s multiple social, discursive, and interactional roles, a person pronoun can refer to 
more than one identity. 

 

“Principal” position (2): The British Government 

Presenter E interviewed the Secretary of State for Defence about Afghans detained by British 
forces. At one point he said:  

Can I just ask how many you’re holding? Can I just get the facts straight? Do you know how 
many we’re holding there?  

(Anchor; BBC Radio 4 Today; 29–5–13) 

In that one question, he crossed the boundary so clearly defined in the Editorial 
Guidelines when referring to interviews about the BBC. (“There should … be clear editorial 
separation between those reporting the story and those responsible for presenting the BBC’s 
case.” BBC, 2015: 4.4.15) Arguably this clear separation is even more important in discussion 
of controversial Government policy or actions. 



 

11 

Another interview on Government policy revealed the same confusion. Presenter A interviewed 
the Foreign Secretary William Hague about the military take-over in Egypt.)  

A: So, do we now, having recognised the former president, do we now say, he’s gone, we now 
recognise a new military government in Egypt? 

WH: Well, we don’t support military intervention … whatever our feelings about operating in 
this way. 

A: So the answer to my question is, yes, we do recognise this new military regime. 
(BBC Radio 4; 4–7–14) 

Later in the same interview, A appears to align himself completely with a concept of 
“we” as Britain or the British State.  

Are there lessons for us to learn in this case, because our knee-jerk position is always, or has 
for a very, very long time been, at the first stirrings of democracy in an autocratic country, a 
country ruled by an autocratic regime, has always been to say, we’re with you in every 
conceivable way, we’ll help you in all sorts of ways, sometimes with sanctions or sometimes 
with moral support or sometimes even with military intervention. Isn’t it about time we started 
saying, actually there’s an argument for the old regime continuing because at least it provides 
stability, under the new system there might be real dangers for us? 

(BBC Radio 4; 4–7–14) 

In another interview about British policy, presenter B began with the authentic use of 
“us” to mean the Today programme. He then made clear that his “we” referred to the 
Government (perhaps in order to clarify an apparent clash with the previous “us”). He continued 
with “our” in the same sentence and “we” in the next. He was interviewing the Defence 
Secretary about the British response to Russian policy towards Ukraine. In all but the first case 
(referring to the Today programme) he clearly identified himself with “the British 
Government”. 

What Lord Dannett, the former head of the Army told us the other day was that we should 
immediately – the British Government – should immediately look again at plans to withdraw 
our remaining troops from Germany in 2020. And actually we should keep, he suggested, 3000 
or so troops in Germany. Are you tempted to do that?  

(Anchor; BBC Radio 4 Today; 27–3–14) 

“Principal” position (3): “We” the British people 

In his full introduction to the item about British attitudes to the EU (see above), presenter A 
began by saying:  

‘Are you becoming more sceptical about our membership of the European Union? A lot of 
people are – or so the polls suggest …’  

(Anchor; BBC Radio 4 Today; 15–5–13) 

In a follow-up interview with Rick Nye of market research company Populus, A said:  

If the politicians stopped banging on about it, we’d more or less forget about it, wouldn’t we, 
it wouldn’t bother us very much … 

(Anchor; BBC Radio 4 Today; 15–5–13) 

The presenter begins by addressing the listeners directly as “you” and then joins them 
as part of a shared (“our”) membership of the EU. The listener assumes that by “we” A means 
the British people because the survey is about British attitudes. Such instances exemplify 



 

12 

Anderson’s (2006) argument about the news media’s role in invoking a sense of “imagined 
(national) community” (see also Petersoo, 2007). Later, the same journalist reinforces the 
impression that he is one of “the British people” (rather than a dispassionate observer of them). 
It is striking that in an intervening question he moves between the two positions:  

Right, but is there any sign that we’re becoming – put aside whether we’re becoming more or 
less sceptical – are we becoming more or less interested in Europe – as you say, if you raise the 
question with people, they’ll give a view but if you don’t raise question is there any way of 
knowing what their level of interest is ….? 

(Anchor; BBC Radio 4 Today; 15–5–13) 

There seems to be a real confusion here between the journalist as external observer and 
the journalist as a member of a group (in this case the British people) which is, itself, the subject 
of discussion, a confusion partly related to the intrinsic ambiguity of the first-person plural, 
which, as Bull and Fetzer remind us (2006: 9 and 13), can be either exclusive or inclusive (in 
that there are circumstances and contexts which may imply that the speaker, or indeed the 
addressee, may or may not be part of the “we” in question). In other examples it will be seen 
how this confusion can lead the journalist even further into compromising his impartiality. 
There is a further question, which is whether it means anything to talk of how “we” feel about 
Europe. Among the audience there are likely to be listeners with very different views and who 
may disagree with the assumption that they are part of a greater “we” with a common opinion. 

 

“Principal” position (4): The people of England 

Presenter D introduced an item on diseases of trees:  

Did ash die-back disease show that we’re not protecting our trees and plants well enough and 
is the answer to have a chief plant health officer just as we have a chief vet.  

(Anchor; BBC Radio 4 Today; 20–5–14) 

The first point to observe here is that the presenter is again aligning herself with the 
group, in this case people who “are not protecting our trees”. What would this mean to a listener 
who is protecting his or her trees – or supporting a charity which is protecting trees? Is there 
such a “we”? Presumably, again, this should be read as shorthand for a national group. The 
interesting thing to observe in this case is that while the presenter may have meant “we, the 
people of Britain”, in terms of accuracy, her statement is confusing as Wales, Scotland and 
Northern Ireland have their own chief veterinary officers.  

Presenter A introduced an interview with the former Education Secretary, David Blunkett: 

What do our schools need, given that so many of them are struggling? A new layer of local 
officials called directors of school standards? It’s the idea of David Blunkett … who’s on the 
line now …  

(Anchor; BBC Radio 4 Today; 30–4–14) 

This item goes to the question of accuracy as much as impartiality. This introductory 
link is confusing and there are several layers of straightforward inaccuracy. In fact, the presenter 
is referring to state schools in England as the policy could not be applied to Wales, Scotland or 



 

13 

Northern Ireland (this was made clear in a report on the BBC News website on the same date).1 
Nor would it apply to private schools. It becomes clear during the interview that academies and 
free schools (which are common in England, but do not exist in Wales, for example) would be 
affected, but the link is not clear on this issue.  

“Principal” position (5): Irish and British citizens 

In this item, presenter A interviewed Adam Weiss, legal director of the Advice on Individual 
Rights in Europe centre, about a ruling of the European Court of Justice on the entitlement of 
citizens of EU countries to claim benefits in other member states. Weiss pointed out that the 
legal issue centred on a test applied by the British Government. He said Irish and British citizens 
always passed this “right to reside” test. 

A: Well we would, wouldn’t we, because we live here? 

AW: Yes … but other EU citizens don’t always pass. 

A: But isn’t that right, isn’t that fair? After all, if we live here and we’ve paid our taxes all our 
lives and all the rest of it, and these are universal benefits but they’re means tested rather than 
contribution based, then surely it’s right that we should qualify but those who have not lived 
here and paid their taxes etc, etc shouldn’t qualify? 

(Anchor; BBC Radio 4 Today; 30–5–13) 

It may be that A meant only to align himself with other British citizens, but an accurate 
interpretation of his phrasing would be that the “we” refers to both Irish and British citizens, 
who – according to Weiss – enjoy rights denied to other EU citizens in Britain. As Cramer 
(2010) points out, delicate nuances in attitudes to European / national identity can be conveyed 
via pronominal choices. 

As the discussion progresses, the presenter’s use of “we” becomes less clear. Does he 
still mean British (and Irish) citizens, or is he now referring in a more general way to “Britain” 
or the United Kingdom and its position in relation to the potential legal challenge?  

AW: These are the rules. 

A: Yes, but we’ve said we don’t like them, we don’t want them, we’re not going to have them 
– can they make us have them? 

AW: It’s a basic law point … 

A: But we said don’t want it. We’re quite clear about it. 

AW: We’re members of the EU so we do want it. 

A: I know, but we’ve said we’re not going to have it. Are there any ways in which they can 
force us to change the law or are there penalties they can impose on us if we don’t? 

AW: …. we’re a country that respects the rule of law. 
 (Anchor; BBC Radio 4 Today; 3–5–13) 

 

“Principal” position (6): The British taxpayer  

                                                 
1

 http://www.bbc.co.uk/news/education-27206083 

http://www.bbc.co.uk/news/education-27206083


 

14 

Presenter E introduced an item about Major Tim Peak, a British astronaut who was expected to 
visit the international space station. E described the astronaut as “the first tax-payer funded one, 
he’s costing us £6m” (Anchor; BBC Radio 4; 20–5–14). 

The identification with British taxpayers (of which E is presumably one) may be intended as a 
wider reference to the British people (not all of whom are taxpayers).  

 

“Principal” position (7): Britain’s armed forces  

The item already referred to about Afghans held by British forces opened with an introduction 
from presenter E in which he appears to adopt the position of the forces, although arguably his 
“we” could be interpreted as a reference either to the British Government (whose policy this 
presumably is) or to “Britain”.  

Now in principle, when British troops pick up suspects they can hold them for up to 96 hours 
then should release them or hand them to over to the Afghan authorities. But it appears we don’t 
want to release a number of detainees and neither do we want to put them into the Afghan legal 
system because we don’t trust it.  

(Anchor; BBC Radio 4 Today; 27–3–14) 

As Montgomery argues in relation to a Channel 4 television news anchor’s reference to “the 
Sadaam Hussein we went to war with” (2007b: 151), such pronominal usages “invoke not only 
the UK government but also the audience/public on whose behalf the government acts”. 

 

“Principal” position (8): Britain/the British state / “the British” 

The item on Afghans held by British Forces offers a further interpretation of “we” – in this case 
specifically identified as “the British”. 

E: An interpretation of what’s going on here is that the British are in a bit of a conundrum about 
what to do because these may be people who have been trying to kill British troops and we 
would like to release them to the Afghan judicial system. They’re in Afghanistan, they’re 
Afghans, that’s the procedure and we’re not handing them over for their own protection.  

(Anchor; BBC Radio 4 Today; 21–1–14) 

It is apparent that when discussion focuses on foreign affairs, the use of “we” is tempting for 
the journalists. In this example (referred to previously), presenter B interviewed US General 
Stanley McChrystal about the pull-out of western forces from Afghanistan. On the face of it, 
“we” here refers to Britain (447 British lives lost), although – as will be seen – later in the 
interview it takes on a wider meaning, which may well be implied in the question “did we 
win?”. 

What have we achieved in Afghanistan? We’ve lost 447 British lives there since our troops first 
went in, way, way back in 2002. We’ve spent at least £20 billion there possibly more, the 
precise figure is difficult to estimate. This year we will withdraw. Did we win? Was it worth 
it? Are we cutting and running, are we blundering, out as some suggest we blundered in, and in 
so doing are we endangering the progress that’s been made? Or has enough been done to secure 
something worth laying down lives for?  

(Anchor; BBC Radio 4 Today; 21–1–14) 

 



 

15 

“Principal” position (9): The West/NATO 

In the interview with Gen McChrystal, presenter B later asks a question which appears to align 
his “we” with NATO or the US-UK joint action in Afghanistan. 

What are your fears about what might happen if western forces are pretty much gone at the end 
of 2014 and politically we don’t remain engaged?  

(Anchor; BBC Radio 4 Today; 21–1–14) 

In a follow-up interview later in the same programme, presenter A appeared content to identify 
his “we” with the Americans, raising the question of the effectiveness of the Afghan army and 
fears that  

… they’re not going to be an Army in the sense that we were - the Americans or whoever our 
soldiers were - while we were there.  

(Anchor; BBC Radio 4 Today; 21–1–14) 

Presenter E appeared to identify his “we” with “the west” when interviewing the former Foreign 
Secretary Jack Straw about the new Iranian President, Rohani. 

E: What should the west do now … clearly the goal has to be to try to get things on a better 
parallel (sic), if possible, over the next couple of years? 

JS: Yes …  

E: But you’re convinced that we can do business with Rohani? When will we know that he is a 
new deal, the real deal? 

JS: I’m convinced we can ... 
(BBC Radio 4 Today; 3–8–13) 

In the example above, presenter B appeared to recognise a potential problem with his use of the 
word “we”. He did so again when interviewing Defence Secretary Philip Hammond about 
NATO policy following Russia’s occupation of Crimea. 

… the point is that we have rather withdrawn, NATO has rather withdrawn certainly from 
Eastern Europe and Central Europe. Short of fighting a nuclear war which we obviously don’t 
conceive of doing, you do need to have some conventional forces available and that might be a 
way to go in the future.  

(Anchor; BBC Radio 4 Today; 27–3–14) 

 

“Principal” position (10): The expert community  

If a journalist uses the term “we” when discussing a specialist subject (in this case genetics) it 
is difficult to interpret that as referring to a community made up of himself and the listeners or 
as a wider group (e.g. “the British people”, people in general or even “everyone”). The level of 
knowledge required to understand a complex subject (e.g. “the basic genetics underpinning 
brain function”) is such that reference to “our” understanding of it can only accurately refer to 
those “in the know”; after all they are the only “we” who are likely to develop new treatments 
for debilitating conditions. In this case, in a report for the Today programme, the BBC’s science 
correspondent reported on the work of two experts: 



 

16 

Laurence Wilkinson, who argues that by building on our growing understanding of the basic 
genetics underpinning brain function, with insights from imaging studies, stem cell research 
and animal models, we’re finally beginning to get a better understanding of the biological basis 
of mental illness …. Prof Mike Owen, from Cardiff, says we’re likely to need the insights from 
both biological and psychological approaches to mental illness if we’re going to develop better 
treatments for a range of debilitating conditions ….  

(Correspondent; BBC Radio 4 Today; 17–5–13) 

 

 

“Principal” position (11): The human race 

It might be argued that in the case above, the correspondent intended his “we” to refer in some 
sense to the human race and its progress. Another example which might be interpreted in that 
way was broadcast earlier the same day. Presenter E introduced a report from the BBC’s 
environment analyst about global warming with a question: 

 So what kind of risk are we taking with the climate …? 
(Anchor; BBC Radio 4 Today; 17–5–13) 

The correspondent’s report continued in the same vein (and he may have written the 
introductory link for E in these terms): 

So are we heating the seas? Some recent reports say there’s evidence that we are and it’s hard 
to see where else the projected warmth has gone. 

(Analyst; BBC Radio 4 Today; 17–5–13) 

 

“Principal” position (12): “Everyone”, “all of us” 

Examples have already been seen where “we” might be interpreted to mean “everyone”. In a 
striking case which severely challenged the BBC guidelines on impartiality, presenter A 
interviewed Peter Watt, former General Secretary of the Labour Party, about trade union 
funding of the party and Ed Miliband’s speech (that day) to the TUC congress. As can be seen 
from the self-repair, he was conscious of having gone too far: 

… the effect of this might be that the biggest of the trade unions – and they’re the ones that 
we’re all scared of – at least some people are scared of – because they’re so big and so powerful 
now – that in the short term at any rate – will gain power, they will increase their influence? 

(Correspondent; BBC Radio 4 Today; 20–9–13) 

Another example in which “we” is directly equated with “everybody” came in the item 
already referred to, in which presenter E interviewed the Defence Secretary about Afghans in 
British custody. E said at one point: 

I think we take for granted the safety of British troops and I think it’s recognised by everybody 
that the authorities are in something of a conundrum here. 

(Anchor; BBC Radio 4 Today; 29–5–13) 
 

The previous section has categorised the uses of the word “we” in various ways. It might 
be argued that this is an artificial exercise and that many of these uses boil down to a 



 

17 

“shorthand” or a colloquial style which the listener is able to interpret. In spite of that, we would 
argue that they represent a clear blurring of the line between reporter and the subject, which has 
implications for the impartiality and accuracy of BBC journalism. What is more, as will now 
be seen, the use of the word “we” by a presenter can mean more than one thing within one 
broadcast item – a fact which must, at the very least, be a potential cause of confusion for the 
listener. 

Presenter B welcomed listeners to the Today programme, broadcasting from the 
European Parliament building in Strasbourg: 

I’m just outside the room where they all meet and we’ll be hearing today about the many issues 
that they and other Europeans face. Issues like Ukraine; issues like should we be stumping up 
more cash for that country? Have we reached a truce between the Commission and the UK 
Government over freedom of movement in Europe? Can the parliament stop the wasteful 
constant shuttling between Strasbourg and Brussels? We’ll bring you the sound of a gravy train 
and the complaints of those who don’t want to be on it. 

(Anchor; BBC Radio 4 Today; 26–2–14) 

The first “we” is the authentic “we” of the Today programme – we the reporters, in this 
case, possibly, joined to “you” the listeners. This meaning is clear in the last sentence (“We’ll 
bring you …”). In between, the word changes its meaning. Presumably, “we the British” or 
“Britain” are implied in “…should we be stumping up more money”. Then again, in “Have we 
reached a truce …”, “we” has a different meaning, equivalent to “has a truce been reached”. 
Perhaps the listener can decipher these different meanings, but is this the clarity which the 
Editorial Guidelines seek? 

The same flitting between meanings can be seen in Presenter A’s introduction to the 
item on about British attitudes to the EU: 

Are you becoming more sceptical about our membership of the European Union? A lot of 
people are – or so the polls suggest … and that’s also what the British Social Attitudes Survey 
found ….results not published yet, but its co-founder Alison Parkes has been looking at them 
and she told us about the attitudes to the European Union … 

(Anchor; BBC Radio 4 Today; 15–5–14) 

Here,“our membership” (compromising the reporter’s impartiality) can be seen 
alongside the term “a lot of people” (which reinforces it). Again,there is also the authentic “us” 
of the Today programme itself. 

Perhaps most significant, at least from the point of view of the observance of due 
impartiality, are these occasions when there is no immediately inferable referent, such as in the 
following examples of the anchor’s interaction with an external expert interviewee: 

“we probably always suspected that children of richer parents have a better chance of decent education 
than poorer children and not just those that go to private schools” 

“so it [the report] does confirm what we’ve expected for a very long time” 
(Anchor, BBC Radio 4 Today; 18–9–2013). 

A tension arises here between the use of such comments and the BBC’s editorial 
guidelines, which include the admonition that “our reporting should resist the temptation to use 
language and tone which appear to accept consensus or received wisdom as fact or self-evident” 
and that “[o]ur audiences should not be able to tell from the BBC output the personal prejudices 
of our journalists or news and current affairs presenters on matters of public policy, political or 
industrial controversy, or on “controversial subjects” in other areas.” (BBC, 2015). Such 



 

18 

comments also sit uneasily with broader, conventionally adopted tenets of professional 
detachment, such as Manoff and Schudson’s warning that “objective reporting means avoiding 
as much as possible the overt intrusion of the reporter’s personal values into a news story and 
minimising explicit interpretation” (1986: 6).  

Two potential factors may condition the interpretation of such cases, however. One is 
the extent to which the radio journalists’ attitudinal stance in this type of exchange – what 
Goffman terms their “footing” – may involve the assumption of a “devil’s advocate” role, a 
rhetorical strategy arguably geared towards a readier eliciting of information and opinions from 
the interviewee, as well as towards enlivening the interaction itself, an approach Clayman 
characterises as “the journalist-interviewer as populist” (2002: 211). Such a populism may in 
turn be linked to what Fairclough (1995: 144–149) has identified as the growing 
“conversationalization” of the news anchor’s interactional style, one which takes advantage of 
the latitude which has come to be granted to this presenter role, based on its acceptance as a 
“reliable, familiar broadcasting personality with whom the audience can identify” (Kumar, 
1975: 80). A second factor would revolve around what Flood et al. (2011) pinpoint as the 
tension between requirements for impartiality, fairness and balance, on the one hand, and 
parallel requirements, on the other, “to serve specific civic values deemed fundamental to 
British society … liberal ideological assumptions”. 

 

CONCLUSION 

The examples reviewed above highlight the relevance to news journalism of Helmbrecht’s 
observation that “the use of we pronouns is intrinsically connected to the linguistic 
establishment of social groups” (2002: 42). The key issue arising from this is the extent to which 
the invocation of such groups which is implied by these broadcast journalists’ use of the first 
person plural is in conflict with key journalistic imperatives.  

The patterns discernible in the examples are drawn from a modestly sized sample. 
However, they do suggest some interim conclusions, notably with regard to this PSB 
institution’s editorial guidelines. While the importance of the broadcast news interview as the 
“classic public sphere in action” (Montgomery 2007b: 147), and of the Today programme in 
particular as, in the words of one of the news anchors featured in the examples, “a place where 
politicians would always be publicly held to account” (Hendy: 2007: 321; see also Marr, 2005), 
there are clearly areas which need attention. Firstly, there is evidence of a general need to codify 
norms which are seen to integrate the need for accuracy as well as impartiality, and that in both 
cases these norms need to take into account issues which might at first glance seem to be 
inconsequential, micro-level features of the journalists’ language. While the BBC Guidelines 
are very clear on the need to preserve impartiality when the BBC is itself the story, and one of 
its representatives is the interviewee, the same clarity is lacking in relation to other stories and 
interviews, where the BBC’s impartiality is, arguably, equally at risk. The evidence of this 
research suggests that there is a case for the BBC to look in detail at the circumstances where 
it is permissible for its journalists to use the terms ‘we’ and ‘our’, and to issue new guidelines 
in the light of these findings.  

Beyond the institutional level, these preliminary findings may have a broader relevance 
for the understanding of the nature of “bias” in interactions between journalists and news 
interviewees, in particular politicians. Firstly, the findings endorse Clayman’s contention 



 

19 

(1992) that the term “neutralism” should be preferred over “neutrality” in discussions of news 
interview talk, as this term captures the idea that the linguistic and interactive choices made on 
air seek but do not necessarily achieve an authentic impartiality, partly, as the examples 
discussed here show, because switches in footing designed to avoid the intrusion of personal 
opinions may nonetheless be subverted by an un-checked usage of first person pronouns (and 
related items). Secondly, with regard to imagined communities, there is a need for reflection 
regarding the nature and impact of journalists’ assumptions regarding shared values and 
viewpoints, in two related senses: (i) the nature of such assumptions; and (ii) the specific ways 
in which these assumptions can be reflected in interactive discourse, and how this can 
potentially compromise the perceived professionalism of news broadcasts. On this point, 
Goffman’s “footing” framework is helpful in elucidating what is at stake. One of the defining 
characteristics of “objective” journalistic speech, in contrast to most types of daily linguistic 
interaction, is that the unmarked stance involves, at most, a combination of the Author and 
Animator roles only (since the assumption of all three roles simultaneously would imply undue 
“subjectivity”). It therefore follows that it is on those occasions when broadcast news journalists 
are seen to adopt all three speaker roles simultaneously, as shown by the multiple instances of 
“Principal positions” categorised in the course of the analysis above, that their professional 
detachment and “objectivity” may appear most compromised.  

 

References 

Alber, Jennifer, Daniel O’Connell and Sabine Kowal. 2002. ‘Personal Perspective in TV News Interviews.’ 
Pragmatics 12 (2): 257–271. 

Anderson, Benedict. 2006. Imagined Communities. 2nd ed. London: Verso. 

BBC. 2015. Editorial Guidelines. Available at: http://www.bbc.co.uk/editorialguidelines/page/guidelines-
impartiality-consensus-campaigns-scrutiny/  

Bell, Allan. 1991. The Language of News Media. Oxford: Basil Blackwell. 

Berry, Mike. 2012. ‘The Today Programme and the Banking Crisis.’ Journalism 14 (2): 253–270. 
Bucholz, Mary. 2000. ‘The Politics of Transcription.’ Journal of Pragmatics 32 (10): 1439–1465. 

Bull, Peter and Anita Fetzer. 2006. ‘Who Are We And Who Are You? The Strategic Use of Forms of Address in 
Political Interviews.’ Text and Talk 26 (1): 3–37. 

Clayman, Stephen E. 1992. ‘Footing in the Achievement of Neutrality: the Case of News-Interview Discourse.’ 
In Talk at Work, edited by Paul Drew and John Heritage, 163–198. Cambridge: Cambridge University Press. 

Clayman, Stephen E. 2002. ‘Tribune of the People: Maintaining the Legitimacy of Aggressive Journalism.’ Media, 

Culture and Society 24 (2): 197–216. 

Clayman, Stephen E. and Heritage, John. 2002. The News Interview: Journalists and Public Figures on the Air. 

Cambridge: Cambridge University Press. 

Connolly-Ahern, Colleen, Lee A. Ahern and Denise Sevick Bortree. 2009. ‘The Effectiveness of Stratified 
Constructed Week Sampling for Content Analysis of Electronic News Source Archives: AP Newswire, 
Business Wire, and PR Newswire.’ Journalism & Mass Communication Quarterly 86 (4): 862–883. 

Cramer, Jennifer. 2010. ‘‘Do We Really Want To Be Like Them?’: Indexing Europeanness through Pronominal 
Use.’ Discourse and Society 21 (6): 619–637. 

Davidson, Christina. 2009. ‘Transcription: Imperatives for Qualitative Research.’ International Journal of 

Qualitative Methods 8 (2): 35–52. 

De Fina, Anna. 1995. ‘Pronominal Choice, Identity and Solidarity in Political Discourse.’ Text 20 (4): 1–46. 

Donovan, Paul. 1997. All Our Todays, Forty Years of the ‘Today’ Programme. London: Jonathan Cape. 

Ekström, Mats, Göran Eriksson, Bengt Johansson, and Patrik Wikström. 2012. ‘Biased Interrogations? A Multi-
Methodological Approach on Bias in Election Campaign Interviews.’ Journalism Studies 14 (3): 423–439. 

Eldridge, John. ed. 1995. Glasgow Media Group Reader Volume 1: News Content, Language and Visuals. London: 
Routledge. 

http://www.bbc.co.uk/editorialguidelines/page/guidelines-impartiality-consensus-campaigns-scrutiny/
http://www.bbc.co.uk/editorialguidelines/page/guidelines-impartiality-consensus-campaigns-scrutiny/
http://www.tandfonline.com/toc/rjos20/14/3#.UxbVJ_l_srU


 

20 

Fairclough, Norman. 1995. Media Discourse. London: Edward Arnold. 

Fetzer, Anita and Peter Bull. 2008. ‘‘Well, I Answer it by Simply Inviting You to Look at the Evidence.’ The 
Strategic Use of Pronouns in Political Interviews.’ Journal of Language and Politics 7 (2): 271–289. 

Flood, Chris, Stephen Hutchings, Galina Miazhevich  and Henri Nickels. 2011. ‘Between Impartiality and 
Ideology: the BBC’s Paradoxical Remit and the Case of Islam-Related Television News.’ Journalism Studies 
12 (2): 221–38. 

Gaber, Ivor, Emily Seymour and Lisa Thomas. 2009. ‘Is the BBC biased? The Corporation and the Coverage of 
the 2006 Israeli-Hezbollah war.’ Journalism 10 (2): 239–259. 

Goffman, Erving. 1981. Forms of Talk. Oxford: Blackwell. 

Harris, Robert. 1983. Gotcha! The Media, The Government and the Falklands Crisis. London: Faber and Faber. 

Helmbrecht, Johannes. 2002. ‘Grammar and Function of We.’ In Anna Duszak ed. Us and Others. Amsterdam: 
Benjamins, 265–289. 

Hendy, David. 2007. Life on Air: A History of Radio 4. Oxford: Oxford University Press. 

Hester, Joe Bob and Elizabeth Dougall. 2007. ‘The Efficiency of Constructed Week Sampling for Content 
Analysis of Online News.’ Journalism & Mass Communication Quarterly 84 (4): 811–824. 

Higgins, Michael and Angela Smith. 2013. The Language of Journalism: A Multi-Genre Perspective. London: 
Bloomsbury.  

Hutchby, Ian. 2006. Media Talk: Conversation Analysis and the Study of Broadcasting. Maidenhead: Open 
University Press. 

Hutchby, Ian. 2011. ‘Non-Neutrality and Argument in the Hybrid Political Interview.’ Discourse Studies 13 (3): 
349–365. 

Íñigo-Mora, Isabel. 2004. ‘On the Use of the Personal Pronoun We in Communities.’ Journal of Language and 
Politics 3: 27–52. 

Kumar, Krishan. 1975. ‘Holding the Middle Ground: the BBC, the Public and the Professional Broadcaster.’ 
Sociology 9 (1): 67–88. 

Luckhurst, Tim. 2001. This is ‘Today’: A Biography of the ‘Today’ Programme. London: Aurum Press. 

Lundell, Åsa Kroon. 2010. ‘Dialogues between Journalists on the News: the Intraprofessional ‘Interview’ as a 
Communicative Genre.’ Media, Culture and Society 32 (3): 429–450. 

Manoff, Robert Karl and Michael Schudson. 1986. ‘Reading the News.’ In Reading the News, edited by Robert 
Karl Manoff and Michael Schudson, 3–8. New York: Pantheon,. 

Marr, Andrew. 2005. ‘Unleashing Humphrys or Paxo is a Democratic Service.’ British Journalism Review 16 (1): 
13–23. 

Marsh, Kevin. 2012. ‘Issues of Impartiality in News and Current Affairs’. Journal of Applied Journalism and 

Media Studies 1 (1): 69–78 

McNair, Brian. 2003. News and Journalism in the UK. 4th ed. London: Routledge. 

Moberg, Ulla and Göran Eriksson. 2013. ‘Managing Ideological Differences in Joint Political Press Conferences: 
a Study of the Strategic Use of the Personal Pronoun ‘we’.’ Journal of Language and Politics 12 (3): 315–
334. 

Montgomery, Martin. 2007a. ‘Broadcast News, the Live ‘Two-Way’ and the Case of Andrew Gilligan.’ Media, 

Culture and Society 28 (2): 233–259. 

Montgomery, Martin. 2007b. The Discourse of Broadcast News: A Linguistic Approach. Abingdon: Routledge. 

Morrison, David E. and Howard Tumber. 1988. Journalists at War: Dynamics of News Reporting During the 

Falklands Conflict. London: Macmillan. 

Ochs, Elinor. 1999. ‘Transcription as Theory.’ In The Discourse Reader, edited by Adam Jaworski and Nikolas 
Coupland, 167–182, London: Routledge. 

Ofcom 2011. Broadcast Guidance. Available at: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/831190/broadcastingcode2011.pdf  

Petersoo, Pille. 2007. ‘What Does “We” Mean? National Deixis in the Media.’ Journal of Language and Politics 
6 (3): 419–436.  

Philo, Greg and Mike Berry. 2004. Bad News from Israel. London: Pluto. 

Proctor, Katarzyna and Lily I-Wen Su. 2011. ‘The First Person Plural in Political Discourse: American Politicians 
in Interviews and in Debate.’ Journal of Pragmatics 43 (13): 3251–3266. 

http://mcs.sagepub.com/content/32/3.toc
http://bjr.sagepub.com/content/16/1.toc
http://mcs.sagepub.com/content/28/2.toc
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/831190/broadcastingcode2011.pdf


 

21 

Rendle-Short, Joanna. 2007. ‘Neutralism and Adversarial Challenges in the Political News Interview.’ Discourse 

& Communication 1 (4): 387–406. 

Riffe, Daniel, Charles F. Aust and Stephen R. Lacy. 1993. ‘The Effectiveness of Random, Consecutive Day and 
Constructed Week Sampling in Newspaper Content Analysis.’ Journalism & Mass Communication Quarterly 
70 (1): 133–139. 

Rowley, Tom. 2015. ‘Margaret Thatcher Papers: BBC ‘Assisted the Enemy during the Falklands War.’’ Daily 

Telegraph 18 June, p. 1. 

Wilson, John. 1990. Politically Speaking: the Pragmatic Analysis of Political Language. Blackwell: Oxford. 

  



 

22 

Table 1 Radio news speaker roles (adapted from Bell 1991: 39) 

Speaker 

role 
Definition (from Goffman 1981: 226) Typical radio news exponent of role 

Animator “the sounding box from which utterances 
come” 

Newsreader; anchor / interviewer;  
may also be correspondent, analyst, etc. 

Author “the agent who puts together, composes or 
scripts the lines that are uttered” 

Those journalists who write, re-write and edit 
the news texts; may also be correspondent, 
analyst, etc. 

Principal “the party to whose position, stand, and belief 
the words attest” 

If due impartiality or neutrality is to be 
achieved, arguably no-one at all, or simply 
“professional norms”.  

 

 


