
https://doi.org/10.1177/0267323117695736

European Journal of Communication
﻿1–16

© The Author(s) 2017

Reprints and permissions:  
sagepub.co.uk/journalsPermissions.nav

DOI: 10.1177/0267323117695736
journals.sagepub.com/home/ejc

Impartiality, statistical  
tit-for-tats and the  
construction of balance:  
UK television news reporting  
of the 2016 EU referendum 
campaign

Stephen Cushion and Justin Lewis
Cardiff University, UK

Abstract
There has been greater news industry recognition in recent years that impartiality should not be 
translated into simply balancing the competing sides of a debate or issue. The binary nature of a 
referendum campaign represents a unique moment to consider whether broadcasters have put this 
into practice beyond routine political reporting. This study examines how impartiality was editorially 
interpreted in television news coverage during the United Kingdom’s 2016 European Union 
referendum. We carried out a systematic content analysis of the United Kingdom’s main evening 
bulletins over the 10-week campaign, examining the issues and sources shaping coverage, as well 
as all the statistical claims made by campaign actors. Our aim was to critically examine how notions 
of impartiality were constructed and interpreted, exploring any operational limits and political 
consequences. Overall, we found that news bulletins maintained a fairly strict adherence to a central 
binary balance between issues and actors during the campaign. But this binary was politically inflected, 
with a significant imbalance in party political perspectives, presenting us with a right-wing rather than 
a left-wing case for European Union membership. We also found that independent expert analysis 
and testimony was sucked into the partisan binary between leave and remain campaigners, while 
journalists were reluctant to challenge or contextualise claims and counter-claims. Journalists were, 
in this sense, constrained by the operational definition of impartiality adopted by broadcasters. We 
argue for a more evidence-driven approach to impartiality, where journalists independently explore 
the veracity of campaign claims and have the editorial freedom to challenge them. We also suggest 
that the reliance on claims and counter-claims by leading Conservative politicians did little to advance 
public understanding of the European Union, and helped perpetuate a series of long-standing negative 
associations the British media have been reporting for many decades.

Corresponding author:
Stephen Cushion, School of Journalism, Media and Cultural Studies, Cardiff University, Cardiff CF10 3NB, UK.
Email: CushionSA@cardiff.ac.uk

695736 EJC0010.1177/0267323117695736European Journal of CommunicationCushion and Lewis
research-article2017

Article



2	 European Journal of Communication ﻿

Keywords
Content analysis, impartiality, journalism, news/information, political communication,  
public service broadcasting

This article discusses the findings of a detailed content-based case study about the impar-
tiality of television news coverage during the United Kingdom’s 2016 European Union 
(EU) referendum. We explore the successes and failures in the broadcaster’s attempts to 
provide news coverage that was both fair and informative, and, in so doing, suggest the need 
for a serious reappraisal of the way in which impartiality is interpreted by broadcasters.

UK broadcasters have to abide by ‘due impartiality’ guidelines in news and current 
affairs programming. During the 2016 EU referendum campaign, the BBC Trust over-
saw BBC content, while the Office of Communications (Ofcom) regulated commercial 
broadcasters (since April 2017, Ofcom is also responsible for the regulation of BBC 
content). According to the (recently revised) BBC editorial guidelines, ‘Due impartiality 
is often more than a simple matter of “balance” between opposing viewpoints. Equally, 
it does not require absolute neutrality on every issue or detachment from fundamental 
democratic principles’. Similarly, Ofcom’s code states, ‘“due impartiality” does not 
mean an equal division of time has to be given to every view, or that every argument and 
every facet of every argument has to be represented’.1 The BBC also issued specific 
EU editorial guidelines, which asked editors to pursue a ‘broad balance’ approach to 
reporting the campaign. According to the guidelines,

Due impartiality is not necessarily achieved by the application of a simple mathematical 
formula or a stopwatch, but the objective – in a referendum with two alternatives – must be to 
achieve a proper balance between the two sides … However, referendums are seldom fought 
purely on the basis of just two opposing standpoints – on each side, where there is a range of 
views or perspectives, that should be reflected appropriately during the campaign.

In other words, balance should not just be achieved by allowing the two camps to 
argue between each other, but must also consider debates within the Leave or Remain 
campaigns. At the same time, the guidelines also stress the freedom editors have to 
exercise ‘news judgement’ when reporting the EU referendum. The aim of this study is 
to assess how this news judgement was applied when interpreting ‘due impartiality’ and 
‘broad balance’ over the course of the 10-week campaign.

Broadcasters faced an interesting challenge in balancing the perspectives of both 
sides of the campaign. In one sense, like most referenda, it presented voters with a simple 
binary choice, with two opposing Remain and Leave campaign groups – Britain Stronger 
in Europe and Vote Leave. Yet behind these two campaigns was a divergent set of ideas 
reflecting the complexity of EU membership. Beneath the central binary – in or out – lay 
a series of cross-cutting debates: between international cooperation and national sover-
eignty, unfettered free trade versus regulated trade (to protect employment rights and the 
environment), or the free movement of labour versus controls on immigration. So, for 
example, someone on the left might oppose membership because they would prefer the 
United Kingdom to be able to support and protect its own industries, while someone on 
the right might want unfettered free trade, with fewer regulatory limits on capital flows.



Cushion and Lewis	 3

Behind these cross-cutting debates lay a series of substantive claims about, for exam-
ple, the impact of the EU on employment, wages, public services and economic growth. 
While some of these claims were speculative and difficult to evaluate, others could be 
measured against expert evidence and testimony. Broadcasters could not assume high 
levels of public understanding about these issues: a Eurobarometer survey conducted in 
May 2016 found that only 27% of people in the United Kingdom could answer three 
basic questions about the EU – lower than in any of the other 28 member states except 
Latvia (Hix, 2015). There was, in this sense, a need to educate as well as inform.

Of course, broadcasters had a role to play in allowing both sides of the campaign an 
equal platform to articulate their message to voters. But the ‘due impartiality’ guidelines 
also encourage editorial judgements to allow journalists to rigorously test the claims 
and counter-claims of each campaign group. Our study offers a systematic assessment 
of how balanced the coverage was of both campaigns as well as how far journalists 
exercised their editorial judgement to verify the arguments put forward.

Interpreting impartiality: Constructing balance

There is an extensive academic literature focussed on examining ‘bias’ in news reporting 
(Groeling, 2013) – widely seen as a critical issue in maintaining a healthy and democratic 
public sphere. Most Western governments regulate their media systems, particularly in 
broadcasting (which remains a dominant source of information for most people – Ofcom, 
2016), applying the notions of impartiality and objectivity to the regulation of news. 
While they intersect, both concepts reflect different empirical goals. Objectivity fore-
grounds the investigation of truth, whereas cruder notions of impartiality assume that 
truth is always contested. Editorial judgement allows journalists to plot their ways 
through this philosophical conundrum, searching for the most truthful version of a story 
against a backdrop of competing claims.

During elections, these editorial decisions are brought into sharp relief: broadcasters 
must give the key players the opportunity to put their case, while retaining the licence to 
examine those cases critically. The first of these is, of course, easier to measure. So, for 
example, Loughborough University’s studies of past UK general elections have included 
‘stop-watch balance’ as a key criterion for assessing whether one party or leader receives 
more attention than their opponents (Deacon et al., 2005). This represents an important 
measure of representation, as well as revealing which parties and policies are marginalised. 
Regulators have previously allocated airtime to parties based on the level of past electoral 
success (Semetko, 2000) or other benchmarks (Hopmann et al., 2012), rather than rely on 
news values to determine coverage. Recent work on the 2015 General election (Cushion 
and Thomas, 2017) suggests that broadcasters exercise a degree of freedom to interpret 
impartiality according to their editorial judgements about news selection.

Viewed in this context, impartiality is not simply a measure of who is able to speak, 
but which side is allowed to set the agenda. For our purposes, this is complicated further 
by the nuances of the EU referendum debate: while both campaigns tended to focus on 
particular issues, there were clearly different agendas within the Leave/Remain camps. 
Our study will also assess the tone – another key measure of impartiality (Hopmann 
et  al., 2012) – of each source contribution (Remain, Leave or unclear) as well as 



4	 European Journal of Communication ﻿

examining the role of journalists in challenging the claims made by both advocates and 
expert sources. Whereas source and issue balance are largely descriptive ways of inter-
preting impartiality, exploring the tone of reporting or the positions of sources is a more 
analytical way of characterising the nature of coverage.

Our findings should also be considered against the wider backdrop of how UK news 
media have reported the EU over several decades. The EU has long been the bête noir 
of a significant section of the UK press. While far less vituperative, research has shown 
that broadcast news has not been impartial, viewing the EU through a negative lens 
(Wahl-Jorgensen et al., 2013; Gavin, 2000). In an impartiality review for the BBC Trust, 
Wahl-Jorgensen et al. (2013) found that coverage of debates about the EU tended to 
reflect divisions within the Conservative Party, in which both sides characterised the 
EU as bureaucratic, undemocratic and generally in opposition to British interests.

Method

We examined UK evening television news bulletins, including BBC News at Ten, ITV News 
at Ten, Sky News at Ten, Channel 4 at 7 pm and Channel 5 at 6.30 pm. Each channel, of 
course, broadcast a wider range of programming over the campaign in formats that allowed 
greater analytical detail or longer interviews than a daily bulletin can reasonably supply. But 
many of these programmes are watched by small audiences, whereas the evening bulletins 
are the most watched format of television news and taken to be programmes of record. Since 
millions of people in the United Kingdom are regularly exposed to nightly bulletins, it makes 
them one of the most important sources of information about the EU referendum campaign. 
Our long experience of analysing broadcast news output also suggests that while there are 
undoubtedly variations between different news programmes in style and tone, the main 
evening flagship bulletins reflect the channel’s considered editorial position.

We monitored these news bulletins over the 10-week campaign (from 15 April to 22 
June 2016). The unit of analysis was the ‘news item’, categorised by the type of conven-
tion (a live two way, say, or an edited package) rather than by story topic (this allowed us 
to isolate each distinct reference to the EU). We examined both on-screen contributions 
(when they are seen and speak on camera) as well as indirect sources (when a journalist 
refers to them, such as ‘the Leave campaign said today …’).

Our content analysis began by quantifying the range of issues addressed by broadcast-
ers and the types of sources informing coverage. We then considered the role and treat-
ment of every statistical claim made during the campaign (instances where a source or 
journalist referred to any data or figures in the context of the EU referendum). Our aim 
here was to both quantify the presence of statistics in coverage, and assess how they were 
handled – whether they were examined, challenged or put into some context. When statis-
tics were referenced by rival campaign groups but not challenged or contextualised, we 
labelled this a ‘statistical tit-for-tat’ and we consider the wider context of this exchange.

Overall, we examined 571 news items, 1582 sources and 517 statistical claims.2 
Approximately 10% of the sample was recoded to check the reliability of the variables. 
The level of agreement between two coders for all variables was above .92 and, accord-
ing to Krippendorff’s alpha, achieved high levels of reliability (with each variable 
scoring .88 or above).



Cushion and Lewis	 5

Interpreting the impartiality of issue and source balance

We began by considering the balance of issues in news items about the EU referendum. 
As we have suggested, debates about leaving or remaining in the EU were potentially 
wide-ranging. Of the 571 items we identified in television news coverage of the EU ref-
erendum, around four in ten were about the process of the referendum – including cam-
paign walkabouts, the strategies of both camps or infighting between parties, along with 
public attitudes towards the EU and how people might cast their vote (see Table 1). In 
other words, despite the clear policy differences between the Leave and Remain camps 
– as well as surveys revealing significant gaps in public understanding about the EU 
(Hix, 2015) – the coverage was primarily about the campaigns, the personalities involved 
and public opinion towards the EU.

If we include economic forecasts and trade agreements, the dominant topics on all 
bulletins related to the economy (around 20%). This covered a wide range of economic 
indicators, and sometimes intersected with other issues, such as the free movement of 
people being contingent on access to the EU’s single market. If we exclude these sub-
topics, the economy and immigration received roughly the same level of attention in 
television news coverage (about 11%) – far more than other topics. There were some 
minor differences between bulletins, the BBC being the most immigration-oriented, 
while Sky News and ITV carried more items principally about the economy. But perhaps 
more striking was how similar broadcasters were in balancing items about the economy 
and immigration, particularly Channels 4 and 5 which were proportionally identical on 
these two issues (14.7% and 10.4%, respectively). Loughborough’s study of EU cover-
age found a similar dual focus – at the expense of most other issues, ‘including the envi-
ronment, taxation, employment, agricultural policy and social welfare’, as well as the 

Table 1.  Story subject of news items about the EU referendum.

BBC ITV Channel 4 Channel 5 Sky News Total

Referendum process 37.8% 44.2% 33.3% 35.8% 43.9% 39.1% (223)
Economy 10.1% 8.5% 14.7% 10.4% 9.2% 10.7% (61)
Immigration 13.5% 7.0% 14.7% 10.4% 5.1% 10.5% (60)
International relations 6.8% 10.1% 10.9% 7.5% 11.2% 9.3% (53)
Economic forecast 5.4% 8.5% 4.7% 10.4% 8.2% 7.0% (40)
Public opinion 5.4% 5.4% 9.3% 7.5% 2.0% 6.0% (34)
Party infighting 3.4% 4.7% 0.8% 10.4% 7.1% 4.6% (26)
Security 5.4% 2.3% 1.6% 3.0% 5.1% 3.5% (20)
Trade agreements 3.4% 3.1% 0.8% 1.5% 3.1% 2.5% (14)
Other 1.4% 0.8% 2.4% 1.5% 3.0% 1.7% (10)
Business 2.7% 0.8% 1.6% 0.0% 1.0% 1.4% (8)
Cost of EU membership 0.7% 1.6% 2.3% 1.5% 0.0% 1.2% (7)
NHS 0.7% 0.8% 2.3% 0.0% 0.0% 0.9% (5)
Agriculture 2.0% 0.0% 0.8% 0.0% 0.0% 0.7% (4)
Sovereignty 0.0% 1.6% 0.0% 0.0% 0.0% 0.4% (2)
Employment/jobs 0.7% 0.8% 0.0% 0.0% 0.0% 0.4% (2)
Public services 0.7% 0.0% 0.0% 0.0% 1.0% 0.4% (2)
Total 100.0% (148) 100.0% (129) 100.0% (129) 100.0% (67) 100.0% (98) 100.0% (571)

EU: European Union; NHS: National Health Service.



6	 European Journal of Communication ﻿

potential consequences of a Leave vote, not least on the possible departure of Scotland 
from the United Kingdom (Deacon et al., 2016).

In short, the United Kingdom’s evening television news bulletins gave roughly 
equal attention to those issues – the economy and immigration – that both sides of the 
official campaigns chose to emphasise. This suggests that broadcasters allowed the 
main campaigns to set the agenda – and our analysis below will explore how often  
bulletins challenged them on these issues.

The next part of our analysis examined the sources informing television news cover-
age, including the balance of voices between advocates for Leave and Remain. By this 
measure, the broadcasters were fairly evenly balanced, with the total average difference 
of only 3.7% between Leave and Remain. Most – apart from ITV – gave marginally 
more time to Remain sources (see Table 2). We see a similar pattern with indirect sources 
(Table 3) proportionally balanced between opposing camps (with a difference of just 
3.2% in television news coverage generally, in this case tilted in favour of Leave). There 
were greater disparities between channels, but these were not dramatically different or 
uniform (roughly between 4% and 12%). Overall, our findings indicate that actors repre-
senting the Leave and Remain campaigns were fairly well balanced on UK television 
news over the 10-week campaign. It also shows that coverage was generally adversarial 
(with arguments pitched between Leave and Remain camps) rather than explanatory – 
especially on the BBC and Channel 5, where less than 15% of indirect sources did not 
clearly favour one side of the argument.

The dominance of supportive or oppositional voices towards EU membership indi-
cates that, once again, the broadcasters (especially the BBC and Channel 5) chose to 
cover the referendum by focussing on the two official campaigns, rather than using 
more independent sources that were less adversarial. While journalists might argue no 
source is truly independent, they could (and did) draw on competing expert voices to 
help form a judgement about the veracity of claims made by both sides of the campaign. 
Moreover, where possible, they could interpret the weight of expert knowledge about 
particular issues. This is, after all, common practice in news reporting, where economic 
expertise is widely used, and coverage is often based on assumptions held by a majority 
of economists (Lewis and Thomas, 2015). However, Table 4 shows that knowledge-
based professions, such as think tanks, economists and academics, made up a small 
share of contributions, whereas the clear majority (62.2% of sources) were politicians 
representing the Leave or Remain campaigns.

If we examine the party affiliation of politicians appearing across all television news 
bulletins, a significant imbalance emerges: an overwhelming majority – 71.2% – was 
from the ruling UK Conservative party, compared to Labour’s (the Official Party of 
opposition) 18.4%. UK Independence Party (UKIP) – a right-wing Euro-sceptic party – 
represented 7.6% of sources, with just 2.8% left for other parties to contribute (particu-
larly notable here is the absence of the Scottish National Party (SNP), whose pro-EU 
stance combined with a suggestion that a Leave vote might trigger another independence 
referendum). The distribution of party political sources was broadly similar between 
bulletins, with Conservative party sources most dominant on Sky News and Channel 5 
(79.2% and 78.2%, respectively; or 86.7% and 84.6% including UKIP). Loughborough’s 
study across press and broadcast sources found a similar imbalance (Deacon et al., 2016).



Cushion and Lewis	 7

So while the balance between Remain and Leave contributions was relatively even 
across evening bulletins (see Tables 2 and 3), party political voices were heavily skewed 

Table 2.  On-screen sources supporting, opposing or unclear perspectives towards continued 
EU membership.

BBC ITV Channel 4 Channel 5 Sky News Total

Leave 40.8% (108) 42.7% (100) 44.4% (119) 43.5% (57) 38.4% (76) 42.0% (460)
Remain 48.7% (129) 38.0% (89) 48.1% (129) 48.9% (64) 45.5% (90) 45.7% (501)
Unclear 10.6% (28) 19.2% (45) 7.5% (20) 7.6% (10) 16.2% (32) 12.3% (135)
Total 100% (265) 100% (234) 100% (268) 100% (131) 100% (198) 100% (1096)

EU: European Union.

Table 3.  Indirect sources supporting, opposing or being neutral towards continued EU 
membership.

BBC ITV Channel 4 Channel 5 Sky News Total

Leave 40.1% (51) 42.5% (40) 43.0% (34) 39.6% (21) 40.9% (54) 41.3% (200)
Remain 45.6% (58) 36.1% (34) 31.6% (25) 47.1% (25) 32.5% (43) 38.1% (185)
Unclear 14.7% (18) 21.2% (20) 25.3% (20) 13.2% (7) 26.5% (35) 20.6% (100)
Total 100.0% (127) 100.0% (94) 100.0% (79) 100.0% (53) 100.0% (132) 100.0% (485)

EU: European Union.

Table 4.  Type of on-screen sources in television news coverage of the EU referendum.

BBC ITV Channel 4 Channel 5 Sky News Total

  %

Politicians (primarily from Leave/
Remain campaigns)

60.8 61.5 57.8 64.1 69.7 62.2

Public 14.0 15.4 19.0 25.9 6.1 15.5
Foreign leader or diplomat or 
institution

3.8 7.3 6.7 3.1 4.0 5.2

Business 5.3 3.0 4.5 4.0 3.7
Financial institution 2.6 3.0 1.5 3.8 3.0 2.6
Economist 1.5 2.6 1.1 4.0 1.9
Academic 4.2 0.4 1.5 1.0 1.6
Celebrity 0.4 2.6 1.5 1.5 1.2
Thank tank 1.9 0.9 0.4 2.0 1.1
Official or unofficial campaigns 1.1 0.4 2.6 0.5 1.0
Security services 1.5 1.3 0.4 1.5 1.0
Trade union 1.5 0.9 0.5 0.7
Journalist/media 1.3 1.5 0.5 0.6
Pollster 0.8 0.7 0.4
UK political institution 0.4 0.4 0.4 0.5 0.4
Religious leader 0.4 0.4 0.2
Other 0.4 1.3 0.4 1.0 0.6
Total 100 (265) 100 (234) 100 (268) 100 (131) 100 (198) 100 (1096)

EU: European Union.



8	 European Journal of Communication ﻿

in the favour of more right-wing and Conservative party perspectives. The reliance on 
Conservative voices also influenced the narrative of television news coverage, since 
many items were about the party’s infighting and a future leadership contest. Although 
both Remain and Leave campaigns were headed by Labour politicians, neither was espe-
cially visible, and more left-wing, Labour policy issues – such as employment rights, the 
role of public services or the environment – were pushed off the agenda (see Table 1). This 
suggests, once again, that broadcasters chose to adopt a narrow interpretation of impartial-
ity that took little account of the range of issues or political positions in the debate about 
EU membership. Broadcasters may have judged that balancing the official Remain and 
Leave campaigns was an editorially appropriate way of interpreting ‘due impartiality’ 
because it granted each campaign the democratic right to choose which arguments to 
place in front of the public. However, in doing so, debates between left and right political 
perspectives were marginalised, which ran counter to the BBC’s EU guidelines that 
encouraged journalists to find a ‘“broad balance” of arguments and not necessarily 
between the designated Campaign Groups’ (BBC News, 2016: 5; original emphasis).

‘I think people in this country have had enough of experts’ 
(Michael Gove, Leave campaign) – Accepting or challenging 
statistical claims

During the campaign, journalists and commentators often complained about exaggerated 
or dubious claims made by rival camps, with statistics often misused to support or coun-
ter opposing arguments. The parliamentary Treasury Committee, for example, criticised 
some of the claims made by both campaigns, while the chair of the UK Statistics 
Authority singled out the Leave campaign for its misuse of statistics (BBC News, 2016). 
For both, the most glaring example was the Leave campaign’s oft-repeated claim (painted 
on the side of their campaign bus) that the UK government sends £350 million to the EU 
every week – a figure that took no account of the United Kingdom’s rebate or the various 
grants and subsidies flowing from the EU to the United Kingdom. Despite independent 
sources challenging the Leave’s claim about the UK government spending £350m  
per week on EU membership, an Ipsos MORI (2016) survey found that almost half of 
respondents believed this was true just days before the election.

In order to explore whether bulletins accepted or challenged statistical claims made 
by sources over the 10-week campaign, we examined every reference to a statistic either 
by a (on-screen or indirect) source or by a journalist that attributed the source. By sta-
tistical claim, we refer to instances where a source or journalist referenced a statistic  
(or statements related to figures), such as the Leave campaign’s claim about the cost of 
EU membership.

Overall, we identified 517 statistical claims, with a high proportion of all EU related 
news items – 42.4% – featuring a statistic. Our research on the broader use of statistics 
in broadcast news established that this is around twice the average proportion of statisti-
cal references in news items (Cushion et al., 2016). The use (or misuse) of statistics, in 
other words, was very much a feature of this campaign. Table 5 shows there was some 
variation between bulletins, with Channel 4 featuring the highest proportion of statistics 
and Channel 5 the lowest.



Cushion and Lewis	 9

Table 6 shows that 43.7% of statistical references were made by politicians on the 
Leave or Remain side, or the official (and unofficial) campaigns. If we include UK 
political institutions (which was overwhelmingly made up of UK government treasury 
department sources, which appeared to favour the Remain campaign) then over half – 
54.7% – of all statistical references were made by politicians or political bodies. If we 
exclude journalists, this figure rises to 69.0% of all statistical claims.

To make sense of these figures, it is useful to compare them with statistical claims 
made during routine news coverage (outside the referendum period). Our research on the 
broader use of statistics in broadcast news shows that the overwhelming majority of 
statistical references – 81% – are made by journalists (Cushion et al., 2016). During EU 
referendum coverage, this proportion dropped dramatically to 15.3%. In other words, the 
role of reporters filtering and deciphering statistical information was far less evident 
during the EU campaign than in routine reporting.

Table 5.  Reference to a statistic within a television news item about the EU referendum.

BBC ITV Channel 4 Channel 5 Sky News Total

Percentage of at least one 
statistical claim in a news item

38.5% (57) 38.8% (50) 52.7% (68) 29.9% (20) 48.0% (47) 42.4% (242)

Percentage of at least one 
statistical claim in a news item 
(excluding journalists)

32.4% (48) 32.6% (42) 45.0% (58) 26.9% (18) 44.9% (44) 36.8% (210)

EU: European Union.

Table 6.  Statistical references made by sources or journalists in television news coverage of 
the EU referendum.

BBC ITV Channel 4 Channel 5 Sky News Total

Politician 28.7% 31.1% 36.0% 37.2% 31.1% 32.5% (168)
Leave – official (and 
unofficial) campaign

8.7% 8.5% 8.0% 7.0% 10.7% 8.7% (45)

Remain – official (and 
unofficial) campaign

4.3% 0.0% 1.3% 11.6% 1.0% 2.5% (13)

UK political institution 8.7% 17.9% 6.0% 18.6% 10.7% 11.0% (57)
Journalist/media 14.8% 16.0% 21.3% 11.6% 7.8% 15.3% (79)
Financial institution 11.3% 7.5% 6.0% 2.3% 7.8% 7.5% (39)
Pollster 3.5% 4.7% 4.0% 0.0% 9.7% 4.8%(25)
ONS 7.0% 3.8% 2.0% 11.6% 3.9% 4.6% (24)
Business 2.6% 0.0% 6.0% 0.0% 2.9% 2.9% (15)
Foreign leader or 
diplomat or institution

0.0% 2.8% 2.0% 0.0% 1.9% 1.5% (8)

Think tank 2.6% 1.9% 2.0% 0.0% 0.0% 1.5% (8)
Economist 0.9% 0.0% 0.7% 0.0% 3.9% 1.2% (6)
Academic 0.0% 3.8% 0.7% 0.0% 0.0% 1.0% (5)
Celebrity 0.0% 0.0% 0.7% 0.0% 0.0% 0.2% (1)
Other 5.2% 1.9% 3.3% 0.0% 8.7% 4.3% (22)
Total 100% (115) 100% (106) 100% (150) 100% (43) 100% (103) 100% (517)

EU: European Union; ONS: Office for National Statistics.



10	 European Journal of Communication ﻿

When journalists did use statistics, they were usually unattributed and, again, typi-
cally involved attempts to ‘balance’ one statistic against another. So, for example, a 
report on BBC News at Ten on 14 June stated that

In the middle of the campaign we got those figures showing that last year 270,000 EU citizens 
came to live in Britain and that’s pushed immigration to the number one concern, above the 
economy […] that’s a boost for Leave because many people think voting out of the EU will stop 
the foreigners coming in. But is that true? In theory EU citizens would be subject to the same 
controls imposed on immigrants from outside the EU. But that wouldn’t necessarily mean big 
reductions, after all non-EU migration still exceeds EU migration from the European Union. 
Why? Well because lots of immigrants benefit Britain – we welcome 10,000’s every year.

This statement asserts more than it explains, particularly about the benefits of immigration 
(something that, surveys demonstrate, is poorly understood, with many people assuming 
that immigration has a negative impact on the economy). But it is fairly typical of attempts 
by reporters to use statistics to balance competing perspectives about immigration.

If journalists are excluded, Table 7 shows, once again, most broadcasters (notably 
on BBC, ITV and Channel 4 bulletins) were doggedly even-handed in balancing the 
statistical claims supporting Leave and Remain. This, does, however, conceal a notable 
difference between the breadth of the make-up of those making claims. Our findings 
indicate that a significant proportion (42%) of the reported claims favouring Remain 
came from business, the academy, trade unions, financial institutions or other profes-
sions. Anti-EU sources, by contrast, were composed overwhelmingly of politicians or 
Leave campaigners (97.8%). In other words, the Remain side had a range of actors 
expressing viewpoints using data or figures, while any statistical claims favouring the 
Leave camp came almost entirely from political figures. In this sense, the ‘imbalance’ 
favouring Remain on Sky News actually reflects the wider range of statistical information 
used by advocates for Remain in a way that other broadcasters did not.

This finding, we would argue, demonstrates another problem with the narrow defi-
nition of impartiality broadcasters chose to adopt. In most sections of civil society – 
economists, business people, trade unions, academic experts and so on – there were clear 
majorities (in some cases, such as among economists, overwhelmingly so) in favour of 
remaining in the EU. So, for example, 88% of economists (based on a survey of more 
than 600 respondents from academia, the city, industry, small businesses and the public 
sector) believed leaving the EU would harm the British economy – Sodha et al., 2016). 
And yet this consensus got caught up in the broadcaster’s balancing act, and the weight 

Table 7.  Statistical references supporting, opposing or unclear perspectives towards continued 
EU membership.

BBC ITV Channel 4 Channel 5 Sky News Total

Leave 32.7% (32) 32.6% (29) 37.3% (44) 31.6% (12) 22.1% (21) 31.5% (138)
Remain 33.7% (33) 34.8% (31) 38.1% (45) 39.5% (15) 34.7% (33) 35.8% (157)
Unclear 33.7% (33) 32.6% (29) 24.6% (29) 28.9% (11) 43.2% (41) 32.6% (143)
Total 100% (98) 100% (89) 100% (118) 100% (38) 100% (95) 100% (438)

EU: European Union.



Cushion and Lewis	 11

of this support was squeezed into one side of the ledger, giving them equal weight with 
(less well supported) counter-claims.

The decision to represent independent expertise as, in effect, part of the Remain 
campaign was a significant victory for the Leave camp. This was implied by a promi-
nent Leave politician, Michael Gove, during a live interview when he claimed that 
‘people in this country have had enough of experts’. The Leave campaign could thus 
portray independent sources as a partisan, pro-EU elite – part of a Remain campaign 
rather than reflecting the weight of expert testimony on this issue. While not every issue 
of the campaign could be explained by a weight of evidence approach, journalists could 
have drawn on a wider range of non-partisan sources to explore differences of opinion 
between experts.

The preponderance of statistical points made by politicians rather than independent 
sources – especially on the Leave side, which depended almost exclusively on political 
sources – raises the question of journalistic scrutiny: to what extent were their competing 
facts and figures challenged or contextualised in news coverage? There were undoubt-
edly occasions when statistics when journalists did question or contextualise claims, as 
this example indicates,

In streets up and down the country, people are trying to work out if that figure of 350 million is 
accurate. Well, in 2015 we received about £85 million pounds a week thanks to a rebate 
negotiated in the 1980s. We also received £88 million in payments to sectors like agriculture, 
and on top of that it was about 27 million pounds paid to the private sector. Add those together 
and take them away from that 350 million figure and you end up with a net contribution to the 
EU of more like 150 million pound a week. (9 June 2016, Channel 5)

This, however, was not the norm. Table 8 shows just under one in five statistical 
claims were put into some context (with Sky News being the least likely to do so, 
although, as Table 3 shows, Sky were also most likely to use independent sources). Most 
of the context was supplied by journalists or by politicians/campaign groups – 57.6% and 
17.9%, respectively – with few instances of reporters using independent expertise used 
to explain or analyse competing claims.

Around the same proportion of statistical claims – just over one in five – was chal-
lenged in some way by a journalist, political or independent source. However, in keeping 
with the overall flavour of coverage, most of these challenges – 65.2% – came from  
politicians or campaign groups themselves, with few instances of the use of independent 
sources to verify claims. When less partisan sources were used to inform coverage, they 
often explicitly challenged the sometimes dubious claims made by campaign groups, as 
this example illustrates,

Institute of Fiscal Studies spokesperson: We’ve already looked at the numbers and our 
conclusion is that the most realistic numbers to look at in terms of direct contribution we 
make, net of how much is spent here is a 150 million pound per week, about £8 billion per year. 
(9 June, 2016, Sky News)

As we have seen in the narrow rubric used by broadcasters, however, such inde-
pendent scrutiny would have been notched up as a contribution favouring the Remain 
campaign – thus requiring a counter-claim from the other side.



12	 European Journal of Communication ﻿

Journalistic challenges to statistical references were not routine – made in 17.6%  
of claims – with very few occasions when a number or figure was comprehensively 
interrogated by a reporter, as in this example on Channel 4:

We’ve done our own bit of research to find out if membership really does cost each of us £252 
a year, as claimed by many Brexit campaigners. Are we giving Brussels £350 million a week, 
whilst receiving nothing in return? Here’s our latest fact check.

[statistics appear on screen without voice over]

Does the EU cost every person in the UK £250 a year? Leave Campaigners say the membership 
fee is £350 m a week – Leave campaign. That would be 0.6% of national income. Or one seventh 
of UK health spending (13.9%). That’s £252 a year per person in the UK, They estimate this 
because last year the UK gave £18.8 bn to the EU. But what they leave out is that we get quite a 
lot of money back, there is a rebate every year, negotiated by Margaret Thatcher. Billions are given 
to the UK to spend on things like farming (£9.8 bn). Even more comes back in grants for universities 
and business (£5.7 bn) – IFS. Bringing the cost down from £252 to £89 a year. (19 April 2016)

However, this more detailed statistical breakdown was very much the exception rather 
than the rule.

The campaign was thereby dominated by statistical tit-for-tat reporting, in which the 
two campaigns traded statistical claims. Table 9 shows that over one-third of news items 
involving a statistic about the EU during this period – 37.1% – included a statistical  
tit-for-tat between the two sides of the campaign, with even higher proportions on the 
BBC and Sky.

Over half of these statistical tit-for-tats involved rival camps either challenging  
or contextualising their opponent’s claim – 53.8% – without any reporter mediation  
(a proportion broadly similar across broadcasters). Approximately half of these exchanges 
were not centred on a specific figure or data set, but on distinct or generalised statistical 
claims, as this example on Channel 4 illustrates,

Presenter: The campaign itself has been dominated by a claim from the Leave side that VAT 
could be cut or even scrapped on energy and other bills if the UK voted out. The Remain 
campaign have branded this as fantasy economics.

Table 8.  The proportion of statistical claims challenged or contextualised in television news 
coverage of the EU referendum.

BBC ITV Channel 4 Channel 5 Sky News Total

Percentage of 
statistical claims 
challenged

20.4% (20) 27.0% (24) 18.6% (22) 13.2% (5) 13.7% (13) 21.0% (92)

Percentage of 
statistical claims 
contextualised

25.5% (25) 23.6% (21) 18.6% (21) 23.7% (9) 9.4% (9) 19.4% (85)

EU: European Union.



Cushion and Lewis	 13

Gary Gibbon (Reporter): Brits will save £2 billion a year off their energy bills, the Sun says. 
Inside the paper has an article written by Boris Johnson and Michael Gove, plus Labour’s 
Gisela Stuart, saying fuel bills will be lower for everyone if we leave.

Chris Grayling (Conservative, Leave campaign): Give the British people a bonus for voting to 
leave by cutting their fuel bills. That is only a small part of the money we would save from our 
contribution; money that should also be spent on other priorities like our national health service.

Amber Rudd (Conservative, Remain campaign): Well this is fantasy economics from the Leave 
campaign. The fact is that 9 out of 10 economists have told us that our economy would shrink 
if we left the EU and if our economy shrinks there is going to be less money, there is going to 
be cuts […] Once again the Leave campaign spending money they don’t have. (31 May 2016; 
emphasis added)

Without additional analysis or journalistic interpretation, it would be hard to see 
how this kind of statistical tit-for-tat would enhance viewers’ understanding of EU 
membership or the consequences of leaving. The dominant message conveyed by this 
particular form of impartiality was that the weight of evidence on both sides was 
broadly comparable – something that many independent observers (notably econo-
mists) would dispute. The decision by broadcasters to push most independent voices 
onto one side of this simple binary may have amplified viewers’ confusion about the 
relative merits of EU membership.

Statistical tit-for-tats, constructing balance and  
(re)interpreting impartiality

In recent years, there has been greater recognition among broadcasters that impartiality 
should not be translated into simply balancing the competing sides of a debate or issue. 
It is now widely acknowledged that a binary notion of balance can distort coverage when 
the weight of evidence clearly falls on one side (Lewis and Speers, 2003) – most famously 
in the coverage of climate change or the reporting of the Measles, Mumps and Rubella 
(MMR) vaccine.

And yet, our study of television coverage of the EU referendum campaign found that 
while broadcasters understandably balanced the airtime granted to official Leave and 
Remain actors, they did not consider or scrutinise the veracity or weight of opposing 
arguments. In applying this editorial judgement to ‘due impartiality’ and ‘broad balance’, 

Table 9.  The proportion of news items with a statistical claim including a tit-for-tat in 
television news coverage of the EU referendum.

BBC ITV Channel 4 Channel 5 Sky News Total

Percentage tit-for-tats 
within news items 
involving a statistical claim

41.7% 33.3% 32.8% 20% 44.7% 37.1%

EU: European Union.



14	 European Journal of Communication ﻿

we also found broadcasters did not reflect the full range of party political opinions and 
left little space for analysis beyond politicians and campaigners. In particular, the UK 
Conservative Party – who were split on leaving or remaining in the EU – made up by far 
the largest share of party political sources. Labour – or, indeed, any left of centre party 
voices, who represented a more left-wing perspective on EU membership - were margin-
alised as the electoral contest was often interpreted through the prism of Conservative 
party infighting or a future leadership content. In short, while the Conservative case for 
Remain was featured prominently, a more left-wing case for EU membership – despite 
intense campaigning by many senior Labour, Liberal Democrat, SNP, Plaid Cymru and 
trade union figures – was side-lined. The striking failure of the Remain campaign in 
many traditional Labour heartlands raises the plausible possibility that the lack of political 
balance in broadcast coverage – notably the absence of a left-wing case for Remain – 
may have been significant. While broadcasters might claim Labour’s marginal coverage 
was due to its leader being a reluctant participant in the referendum campaign, there  
were nonetheless many other senior figures in the party (and other parties) that could 
have been used to counter-balance Conservative perspectives.

Our analysis of statistical claims made during the coverage also shows how the narrow 
balancing act between the (generally Conservative) advocates for Leave and Remain 
constrained expert analysis and journalistic scrutiny. Research has shown this lack of 
explanation and analysis has characterised reporting of the EU for many years – allowing 
the British electorate to become one of least informed in the EU (Hix, 2015). Rather than 
respond to this lack of knowledge, campaign coverage (by continuing in the same vein) 
helped perpetuate it.

While the preponderance of expert testimony and statistical evidence favoured the 
Remain campaign, the proportions of statistical claims made on television news were 
finely balanced between Leave and Remain campaign actors. In practice, this meant that 
evidence from a number of highly respected economists, for example, were given equal 
rate with a simple rebuttal from a campaigner on the Leave side.

Similarly, most statistical claims were not subject to challenge or put in context. 
Instead, we found coverage was dominated by statistical tit-for-tats, with rival camps 
trading numerical claims with little journalistic arbitration or attempt to consult or inter-
pret expert opinion about particular issues. For a general public with low levels of trust 
in politicians, this provided heat but little light. It also distorted the weight of evidence in 
key areas, suggesting competing arguments held equivalent value regardless of the 
weight of evidence. Strikingly absent from this binary was coverage that explained how 
the EU worked, the nature of international trade, or the economic role of EU immigration 
and its impact on public services. The broadcasters’ mission to inform was muted in the 
echo chamber of claim and counter-claim.

In the aftermath of the referendum, several journalists questioned the way impartiality 
had been interpreted. Justin Webb, presenter of the BBC’s Radio 4 Today show, argued 
that ‘One of the clearest messages during the referendum campaign was that audiences 
were hungry for real knowledge. People wanted to go beyond claim and counter-claim 
so that they could work out what was true’ (cited in Plunkett, 2016b). Yet, the operational 
definition of impartiality the broadcasters chose to adopt ruled this kind of journalistic 
scrutiny out of bounds. If, for example, reporters had repeatedly made clear that the 



Cushion and Lewis	 15

Leave campaign’s central statistical claim was widely discredited, they would have 
fallen outside the narrow confines of their own, self-imposed rubric. Getting to the truth, 
in this sense, was trumped by a narrow version of impartiality.

As a consequence, our study indicated that journalists often appeared reluctant to 
make judgements about the veracity of some of the campaigns’ claims or turn to alterna-
tive sources of knowledge for analysis and verification. Despite the fact that, as Radio 4 
presenter Eddie Mair pointed out, voters were asking ‘basic questions’ about the EU 
membership that politicians or the media were not answering (cited in Plunkett, 2016a), 
they stuck closely to the agendas of the Leave and Remain campaigners.

Although the United Kingdom’s referendum campaign lasted 10 weeks, days before 
the vote, one survey showed that less than one-third – 31% – of people ‘felt well or very 
well informed about their EU vote’.3 This was revealed by an Ipsos MORI (2016) poll 
that found close to half of respondents believed that the UK government spent £350m 
per week on EU membership, despite independent experts repeatedly challenging this 
statistic. Adopting a more evidence-driven approach to impartiality, where journalists 
independently seek the most truthful version of events – as well as taking their mission 
to inform more seriously – may have gone some way in better informing people before 
they cast their vote.

Funding

The author(s) received no financial support for the research, authorship and/or publication of this 
article.

Notes

1.	 The quotes are from the BBC Trust’s and Office of Communications’ (Ofcom) editorial 
guidelines about impartiality: http://www.bbc.co.uk/editorialguidelines/guidelines/impartiality; 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0018/24534/section5.pdf.

2.	 We are grateful to Natasha Egan-Sjodin for coding all the material.
3.	 This representative poll is quoted from the Electoral Reform Society’s website: http://electoral-

reform.org.uk/press-release/under-third-voters-feel-well-informed-about-eu-referendum 
(accessed 9 August 2016).

References

BBC News (2016) EU referendum campaigns ‘misleading voters’, 27 May. Available at: http://
www.bbc.co.uk/news/uk-politics-eu-referendum-36397732 (accessed 29 July 2016).

Cushion S and Thomas R (2017) From quantitative precision to qualitative judgements: Professional 
perspectives about the impartiality of television news during the 2015 UK General Election. 
Journalism. Epub ahead of print 23 January. DOI: 10.1177/1464884916685909.

Cushion S, Lewis J and Callaghan R (2016) Data journalism, impartiality and statistical claims 
towards more independent scrutiny in news reporting. Journalism Practice. Epub ahead of 
print 22 November. DOI: 10.1080/17512786.2016.1256789.

Deacon D, Downing J, Harmer E, et al. (2016) The narrow agenda: How the news media covered 
the referendum in Jackson D, Thorsen I and Wring D. EU Referendum Analysis. Available at: 
http://www.referendumanalysis.eu/eu-referendum-analysis-2016/section-3-news/the-narrow-
agenda-how-the-news-media-covered-the-referendum/ (accessed 14 August 2016).



16	 European Journal of Communication ﻿

Deacon D, Wring D, Billig M, et al. (2005) Reporting the 2005 U.K. general election, August. 
Electoral Commission, London. Available at: http://www.electoralcommission.org.uk/__data/
assets/pdf_file/0005/47282/MediaReport-160805FINAL_19222-14161__E__N__S__W__.
pdf (accessed 3 August 2016).

Gavin N (2000) Imagining Europe: Political identity and British television coverage of the 
European economy. British Journal of Politics and International Relations 2(3): 352–373.

Groeling T (2013) Media bias by the numbers: Challenges and opportunities in the empirical study 
of partisan news. Annual Review of Political Science 16: 129–151.

Hix S (2015) Brits know less about the EU than anyone else. In: LSE Blog. Available at: http://
blogs.lse.ac.uk/europpblog/2015/11/27/brits-know-less-about-the-eu-than-anyone-else/ 
(accessed 14 August 2016).

Hopmann D, Van Aelst P and Legnante G (2012) Political balance in the news: A review of  
concepts, operationalizations and key findings. Journalism 13(2): 240–257.

Ipsos MORI (2016) Ipsos MORI June 2016 political monitor. Available at: https://www.ipsos-mori.
com/Assets/Docs/Polls/pm-16-june-2016-charts.pdf#page=15 (accessed 4 January 2017).

Lewis J and Speers T (2003) Misleading media reporting? The MMR story. Nature Reviews 
Immunology 3(11): 913–918.

Lewis J and Thomas R (2015) More of the same: News, economic growth and the recycling of 
conventional wisdom. In: Gripsrud J and Murdock G (eds) Money Talks. Intellect Books.

Office of Communications (Ofcom) (2016, July 11) Public Service Broadcasting Annual Report 
2016., London: Ofcom.

Plunkett J (2016a) Eddie Mair says media not covering EU referendum topics people want. 
The Guardian, 7 June. Available at: https://www.theguardian.com/media/2016/jun/07/eu-
referendum-reporting-topics-eddie-mair-bbc-radio-4 (accessed 3 August 2016).

Plunkett J (2016b) Media should rethink coverage in wake of Brexit vote, says Justin Webb. 
The Guardian, 5 July. Available at: https://www.theguardian.com/tv-and-radio/2016/jul/05/
media-should-rethink-coverage-in-wake-of-brexit-vote-says-justin-webb (accessed 2 August 
2016).

Semetko H (2000) Great Britain: The end of News at Ten, and the changing news environment. 
In: Gunther R and Mughan A (eds) Democracy and the Media: A Comparative Perspective. 
Cambridge: Cambridge University Press, pp. 343–374.

Sodha S, Helm T and Inman P (2016) Economists overwhelmingly reject Brexit in boost for 
Cameron. The Guardian, 28 May. Available at: http://www.theguardian.com/politics/2016/
may/28/economists-reject-brexit-boost-cameron (accessed 14 August 2016).

Wahl-Jorgensen K, Sambrook RJ, Berry M, et  al. (2013) Breadth of Opinion in BBC Output. 
London: BBC Trust.




